PDA

Vis full versjon : abs deler. går de om en annen? 240/940/960

Kodja
06/02/11, 22:33
tenker litt på hvordan og hvilke deler som må til for å få et godt abs system til 242n...
TBO tror jeg det var sa at 240 abs systemet ble vassent... ikke at jeg har prøvd det men. 940 abs systemet vet jeg er greit og funker bra...

men går det å bruke delene om en annen over til 240n? altså hovedpumpa/ abs hjernen/bremseservon fra 900 feks.?

vet jeg må få tak i meg fjærbein fra bil med abs så jeg får giver og sensor der + 48tanns speedoring først men.

hva består abs systemet av og hvordan er det koblet opp på 240 kontra 940/960?

Terje1
07/02/11, 00:13
skal ikke si det sikkert,men mener 240 systemet har mye til felles med systemet i f.eks 940.

godt mulig det er samme systemet også.

ang det elektriske så ligger elsystemet seperat på 240,så dette er kurant å montere i en annen bil.

er vel ikke bare 48 tenners speedoring som kreves,men også at det er alukåpa bak diffen.(mener det er en annen type sensor på dette lokket)

Kodja
07/02/11, 08:28
kan det ha noe med avstand til speedoring å gjøre det alulokket? altså om man bruker speedoringen som visstnok går utenpå diffen og ikke den som er presset på om man kan si det på det viset...

letteste hadde sikkert vært å funnet en komplett delebill å hentet del for del fra og litt fra en 940 f.eks...

gaupe
07/02/11, 15:44
skal ikke si det sikkert,men mener 240 systemet har mye til felles med systemet i f.eks 940.

godt mulig det er samme systemet også.

Er likt på sein 700, 900 og 240 ja. sein 960/s90/v90 er vel eit anna system.

Kodja
07/02/11, 17:25
ok. takk. da er det enkleste å få tak abs deler fra 900 seinest mulig og det separate ledningsnettet fra 240 med abs da? så bør bremserører og slikt fungere greit mot det kanskje?

Terje1
07/02/11, 17:45
om det er samme systemet på de fleste 940 som på 240,hva er da feil med systemet på 240?

Kodja
07/02/11, 17:57
nesj tenkte nyest mulig deler for slitasjen/alderen sin del.

gaupe
07/02/11, 18:10
nesj tenkte nyest mulig deler for slitasjen/alderen sin del.

Alt er gammalt i dag uansett

Kodja
07/02/11, 20:32
joa. men er 5 års drift i forskjell på en 93mod 240 og en 98mod 940 da. greit å gå for det nyest mulige sånn sett mener jeg. men så lenge de er like har det jo i praksis ikke noe å si annet enn selvfølelsen av å ha litt nyere deler :)

lite spørsmål til Texascom om han ser dette: hva var det du brukte av bremsedeler/bremsesylinder og slikt for å få litt pulver i bremsene til R kalipterne?

Kodja
08/02/11, 17:35
ringte kverneland i dag. det er ulike delenr på abs hydrauliken til 240 og 98 940 i alle fall.

R.G
08/02/11, 18:38
ringte kverneland i dag. det er ulike delenr på abs hydrauliken til 240 og 98 940 i alle fall.

abs 760, og <-1994 940 og <-1994 960 er lik som 240.

940 og 960 etter 95 er ikke likt. anna pumpe,anna hjerne, grovere nipler, og forskjellige delenr på komponenter.

Kodja
08/02/11, 20:41
veldig bra info. takk!

btw: noe erfaringer rundt hva som utgjør forskjellen i praksis. bremseeffekt/bremsevirkning/feil el problemer rundt de ulike utgavene (før og etter 94)

R.G
08/02/11, 21:10
veldig bra info. takk!

btw: noe erfaringer rundt hva som utgjør forskjellen i praksis. bremseeffekt/bremsevirkning/feil el problemer rundt de ulike utgavene (før og etter 94)

nei jeg skal ikke si sikkert. vet systemet på 94 og eldre er med litt mere duppetitter enn det som er fra 95 og nyere. synes det fra 95 og nyere er enklere koblet opp i selve el nett igrunn. men sånn jeg har oppfatta det, feks med min 88 760 mot 97 940 jeg hadde, og 95 960 delebilen så oppfører system seg likt.

forskjell på ny å gammelt system er som forskjell på lh 2,2 og 2,4 hvis man skjønner:p men begge systemer er like bra, men nye er enklere å feilsøke.

er en del jobb hvis man skal bygge om fra gammelt til nye typen, alle bremserrør må byttes pga grovere nipler på nye, og enheter og hele el nett for abs osv.

har alle typene liggende uti he fra delebiler. fra 93 240, 89 760, 93 940, 97 940 og 95 960. og sammen ligner man alt med nummere på hjerner/pumper osv så er det kun ny og gammel type som er forskjell.

derfor du fikk vite som du nevnte tidligere i tråden att det ikke var likt med 240 og 98 940. men som sikkert alle mener, att det nyeste er det beste, men funngerer gamle typen som den skal så er den like god som den nye. bremser like mye, og banke like mye i pedal:p

Kodja
08/02/11, 22:24
ok. finnes det noe koblingsskjemaer på abs slik at man eventuelt kan sammenligne forskjeller hvordan det er koblet opp? for desto enklere det kan gjøres bare det.fungerer like bra desto likere er det. feks om ledningsnettet fra eldre bil/240feks som da visstnok er separat kan brukes mot nyeste typene abs hydraulikk og elektronikken/hjernene der?

R.G
08/02/11, 23:10
ok. finnes det noe koblingsskjemaer på abs slik at man eventuelt kan sammenligne forskjeller hvordan det er koblet opp? for desto enklere det kan gjøres bare det.fungerer like bra desto likere er det. feks om ledningsnettet fra eldre bil/240feks som da visstnok er separat kan brukes mot nyeste typene abs hydraulikk og elektronikken/hjernene der?

hmm skal se i volvo litteraturen i morgen. kan bruke 240 nettet mot nye type pumpa og røra, men da må det kobles om i kontakta på pumpa. er like antall ledninger der, og kontakt er delvis lik, men er forskjell på tykkelser på stikka. skal prøve detta i 760n min i morgen. pga har gamle typen pumpe, og nye typen nett. gadd ikke flytte over alle bremserør og nye type pumpa fra 960n når jeg bygde om. så kkan gi tilbake melding om det går den veien. går det den veien går det andre veien å. får pumpene har samme misjon om dem er ny eller gammel type:) kan prøve å ordne diverse bilder i morgen efta:)

Kodja
09/02/11, 09:44
høres veldig bra ut! bare å få tak i en annen type kontakt og kabelsko som skal i den riktige typen da og koble det om å så sette på.

venter i spenning både på bilder og videre info da :)

R.G
09/02/11, 10:23
jepp:) har både ny å gammel kontakt liggende. kommer ut bilder og mere info i kveld. er forsåvidt kurant detta der.

Kodja
09/02/11, 10:26
høres positivt ut det ja :) spørs om det er realistisk å få gjort dette litt fornuftig fort da :)

R.G
09/02/11, 17:14
dårlig med bilder nå for øyeblikket:)

ble så fort mørkt ute. men ser i volvo sitt litteratur her nå att på 240,740, 760-> og <-1994 940: samme system, virke måte, like pumper,,,,,: så har du da pumpa, styreenhet, transientskydd,føler bakaksel, omvandlingsenhet ABS osv osv.

største forskjellen er att på di senere systemene så er alt stortsett likt, men nye så er det ikke transientskydd og omvandlingsenhet ABS (er to stk rele lignende saker), dette er pga speedometer signaler, pga ble en forandring i speedometer løsninngen på senere modeller.

signaler inn på pumpe i den felles kontakta så er det likt. men er forskjell på str på kontakta(akkurat som ett A4 og A3 ark). gjøre om på di stikka, koble om så man får på andre runde kabelsko så skal ny type pumpe virke på gammeltype elnett/hjerne.

kommer med mere info når jeg får sett i igjennom mere så får jeg ordne bilder av di forskjellige systema i helga når jeg får tatt ting innendørs, skal å gjøre om på bilen mi n så gir litt tilbakemelding da