PDA

Vis full versjon : Montere takrails på 245, borre hull i taket?



Runar
06/02/11, 17:46
Jeg bytter bil, fra en litt vel rusten 245 90 mod til en rustfri 93 med lav kmstand.
Blir bra det, men vil gjerne flytte over takrails, hvis det er mulig?

Vil tro det er å ta av tak innvendig og at det er skruefester der,
som man kan bore med et litt mindre bor for å få hull i taket ?

Tips mottas gjerne!

Martin.S
06/02/11, 21:47
Du bør jo selvfølgelig borre fra utsiden å inn, det er det letteste. Å ta ned taktrekket som du sier.
Får å merke opp kan du bruke en variant jeg har brukt ved montering av takvinger. Da finner du fire bolter som passer i railsene (eller så mange det skal festes med) , kapper av hodene og sliper de spisse. Så skrur du disse skruene inn med en nebbtang, sånn at spissene så vidt stikker ut 1-2mm. Det kan være lurt å slipe spissen slett på to sider, så du får tak i den.
Deretter setter du railsene på plass der du vil ha de, legg 4 gummibiter under "piggene" så de ikke lager merker når du justerer inn railsene på taket. Når du er fornøyd med plasseringen, løfter du de forsiktig og tar vekk gumien. Så piggene er rett på lakken og gir railsene et lett dunk i hver ende, så piggen lager en prikk i lakken. Da har du når å borre etter.

Runar
06/02/11, 21:59
Takk for svar! Skjønte den, smart triks!
Jeg trodde kanskje det var fester/fastsveiset mutter eller noe lign i taket på undersiden som railsene skrues i, bare at hullene manglet i taket.

Martin.S
06/02/11, 22:42
Takk for svar! Skjønte den, smart triks!
Jeg trodde kanskje det var fester/fastsveiset mutter eller noe lign i taket på undersiden som railsene skrues i, bare at hullene manglet i taket.

Det har jeg ikke sett i taket på 245 nei:)