PDA

Vis full versjon : DAB radio i V70II



Modellbilsamler
06/02/11, 10:21
Har bestilt en ny V70II nettopp, og lurer på om det vil være lurt å velge DAB radio isteden for vanlig FM.
Er dette godt utbygd i Norge?

Morgis
06/02/11, 10:34
jeg har ikke vært fornøyd med dette i kristiansand, og har heller aldri hatt noe interesse av det.
men det er visst framtiden :P

Marius
06/02/11, 10:55
etter 2017 sendes ikke radio over fm båndet lenger

CID
06/02/11, 13:22
Velger DAB som et tillegg til FM radioen. Det funker bra når det først funker, men nå har jeg bare hørt det på Premium anlegget så det kan bidrar vel litt på lyden.

Men som sagt over så legges FM båndet ned i 2017, så DAB radio blir mer og mer ettertraktet framover.

Modellbilsamler
06/02/11, 13:49
Får vel begge deler om man velger DAB radio, slik at man får hørt FM der Dab er dårlig.
Har valgt premium anlegget, så er vel bare å oppgradere så man er klar til 2017.

Per Turbo
06/02/11, 14:58
Hadde definitvt valgt med DAB ja, siden FM båndet skal legges ned om noen år som Marius sier.

Stig-Arne
06/02/11, 16:37
For all del, få iallefall bilen klargjort for DAB, så kan du heller få dette ettermontert etterpå.
I min V70 så undersøkte jeg dette, og min er ikke klargjort for DAB og dermed ikke mulig å ettermontere

Texascom
06/02/11, 22:06
Hadde ikke vært i tvil et sekund en gang! DAB er veldig mye bedre enn FM, klasseforskjell!

Modellbilsamler
06/02/11, 22:25
Da er det bare å gi beskjed til selgeren i morra at jeg skal ha DAB radio.
Koster jo ikke så mye ekstra heller.

shift850
03/03/11, 20:44
Fikk montert DAB i min XC70 MY11 nylig, bor i Bergensområdet og grei dekning rundtom, bortsett fra i tunneler (og de er det mange av her).
Lydkvaliteten er kanskje litt skuffende vil jeg si. På tale er det bra, men på musikk er ett sterkt analog FM signal bedre. Lydanlegget i bilen er forøvrig Premium sound med sub.

Verdt å merke seg også er at Volvo DAB ikke støtter DAB+ (ikke noen big deal her i Norge).
Jeg får heller ikke opp noe særlig med tekst når jeg bruker DAB-radioen (har sett andre DAB-radioer viser programtittel, eks Radioresepsjonen, og sangtittel). Mulig jeg ikke konfigurert radioen riktig, men står i instruksjonsboken at Volvo ikke støtter DAB protokollen fullt ut.

Men uansett kjekt å ha DAB. Iallefall siden FM nettet skal stenges. Dessuten får du fler kanaler.

-Tommy
07/03/11, 16:06
DAB vil jeg nesten si at er ubrukelig her i Bergen. 50% av tiden så kjører du jo i tuneller som ikke har DAB dekning... :P Satser dog på at det kommer i nærmeste fremtid, de har jo allerede montert det i flere tuneller i Oslo.