PDA

Vis full versjon : Bane-erfaring?



Amundsen T5r
09/02/10, 16:20
Lurer på om det er noen som har erfaring på detta oppsettet på volvo 240:
Bilstein racing dempere rund baut.
Kappa senkefjører.
25mm ipd stagg forran og bak.
PolyForinger.
Hvordan er dette å kjøre på bane og sladde med? / Hva kunne vært bedre?
:)

Per Turbo
09/02/10, 16:25
Å kjøre med kappa fjører på bane hadde jeg ikke gjort. Når du først investerer i alt det andre du snakker om der hadde jeg investert i noen skikkelige fjører eller i beste fall coilovers.

TeamBørnOut
09/02/10, 16:37
skal du kjøre fort så dropper du krenghemmer bak..
Man skal ikke kappe senkefjører. de er laget for å senke bilen for å beholde kjøreegenskapene. Skal du ha den lavere må du bygge om forstillinga. ellers blir den som det meste andre av volvoer som spretter rundt..

Ove B
09/02/10, 16:38
enig der! kjøp deg nye fjører så demperene virker som de skal!!! eg har kjørt med dette oppsett bortsett fra poly foringer på bane det funka heilt fint.... berre ha ein skikkelig hjulstillingskontroll førts....

Amundsen T5r
09/02/10, 17:16
skal du kjøre fort så dropper du krenghemmer bak..
Man skal ikke kappe senkefjører. de er laget for å senke bilen for å beholde kjøreegenskapene. Skal du ha den lavere må du bygge om forstillinga. ellers blir den som det meste andre av volvoer som spretter rundt..

Hvorfor droppe krenghemmere bak?:)

ChrML
09/02/10, 17:32
skal du kjøre fort så dropper du krenghemmer bak..
Man skal ikke kappe senkefjører. de er laget for å senke bilen for å beholde kjøreegenskapene. Skal du ha den lavere må du bygge om forstillinga. ellers blir den som det meste andre av volvoer som spretter rundt..
På multilink så er min erfaring at bilen har mye bedre veigrep generellt i svinger med krengehemmer bak. Merka hvertfall stor forskjell på hvor godt bilen satt fra å kjøre uten, den hadde en tendens til å understyre uten krengehemmeren. For å ikke snakke om at jeg fikk mye bedre respons i rattet :).

Men mulig det blir noe annet på stiv aksel.

TeamBørnOut
09/02/10, 18:11
understyrte fordi bakdekka satt bedre ja ;)

en krenghemmer er der for å kompansere for stivere fjøring.

Audi gutta pleier å fjerne sine. er vell 4 skruer. så bare å pelle av å sjekke rundetiden med og uten. (men det kjennes ut som om bilen ligger bedre på veien med ja :))

ChrML
09/02/10, 18:16
en krenghemmer er der for å kompansere for stivere fjøring.
*mykere fjøring, ja. :)

Er for at bilen ikke skal legge seg så langt på sia når du har mykere fjøring. Som gjør at du mister veigrep pga feil hjulvinkler og tyngdefordeling. Og da har du bedre veigrep og mer "sportslig" følelse enn uten uten å ofre komforten av å ikke ha en dønn stiv bil.

Kjører du med dønn stive fjører så er det nok bedre uten mtp rundetider, ja, men skal man sladde så må man hvertfall ha på bak. For velger jo hvor lett bilen under- overstyrer med krengehemmer og, stivere krengehemmer foran = understyring, stivere krengehemmer bak = overstyring. Gjelder jo å finne midt imellom og ikke ha for stivt så ikke uavhengigheten til hjula blir borte.

Med litt krefter bak motoren for å sladde litt bedre enn å skli lange veier med dårlig veigrep, altså faktisk få litt driv og fart rundt svingen i sladd og mer blårøyk, så er det jo best med uavhengig fjøring både bak og foran, mens den er litt stivere bak sånn at det er der den slipper først.

henrik940
09/02/10, 18:34
Føler at det medfører riktighet det Christian sier. TS skal jo uansett ha et sladde oppsett :)

TeamBørnOut
09/02/10, 20:09
kompansere for stiverefjøring seff :P er jo ei fjør :P
Men en krenghemmer vil alltid ødelegge veigrepet. sier seg selv når krenghemmeren prøver å løfte motsatthjul opp fra bakken. men har man veldig myke fjører så vil man få "roll" og det er det krenghemmren skal ta opp..
Bare å sjekke selv på skogen :) det kjennes ikke sånn ut. men det er sånn..
mazda rx8 er et kjempe bra eksempel. kjennes ut som den båten, men den er ganske så raskt selv om det ikke kjennes slikt ut... mazda mx3 kjennes ut som den racerbilen. men det er virkelig ikke det... Ikke i det HELE TATT!
Husker ikke helt hvilke krenghemmer jeg prøvde meg frem med og med hvilke fjører.. men på ei slette ved meg her så kunne jeg med litt stivere fjører og ny orginal krenghemmer ha 240kmt gjennom begge svingene.. men når jeg slang på pedersens grove så skle dritten med tryne (jeg pleier ha 240 der på sommeren så jeg merker godt forskjell på de forskjellige oppsettene jeg har). men med litt mykere fjører så hjalp den litt igjen. men ikke like bra. var også stor forskjell mellom senka bil og orginalhøy husker jeg. da merket man hvor mye bumpersteer hadde å si :D

ChrML
09/02/10, 20:15
kompansere for stiverefjøring seff :P er jo ei fjør :P
Men regner med du mener at en krengehemmer skal kompansere for myk fjøring sånn at bilen virker stivere i svinger. Bare at du ordlegger deg litt feil :p.

Høres riktig ut det du sier, og en kan vel ikke akkurat klage på erfaringa di hvis du pleier å kjøre det bilene dine klarer i svingene hele tia :p.

OlavS.
09/02/10, 21:51
hva må bygges om for senke bilen mer en 35mm? hørt mye om div ledd, men ikke funnet ut noen sikkre fakta. mye jobb?

jonass
09/02/10, 22:01
du må flytte ned styrestag. muligens også bærearm.

Amundsen T5r
09/02/10, 23:23
Okei. Så da burde jeg ha 25mm forran og kjøre med originalt bak, eller fjerne det?:) blir litt forvirra når det er så mye svar. Hehe..

jonass
09/02/10, 23:27
test selv

TeamBørnOut
10/02/10, 05:51
MÅ flytte ned styrekuler og bærearmen. flytter man bare ned en av delene så kommer du ikke 5 meter en gang

Joakim-G_R
11/02/10, 06:49
Også må begge deler flyttes ned like mye. Ellers blir vinklene/geometrien feil.

Trådstarter: Jeg har samme oppsett som du nevner, bortsett fra Clubsport istedenfor Racing. Jeg hadde svært lite innerhjulløft på skogen, sladdet veldig lett, og kunne kjøre ganske fort også, hadde jeg hatt like bakhjul som jeg hadde forran.

Med/uten krenghemmer er en uendelig diskusjon.

TeamBørnOut
11/02/10, 08:26
Med/uten krenghemmer er en uendelig diskusjon.

nja, 2 runder på rudskogen med klokke så ser du at den orginale stive akselen fungerer bra nok som en krenghemmer i seg selv.

Joakim-G_R
11/02/10, 16:07
Har det noengang vært snakk om å jage tiendeler her?

Amundsen T5r
11/02/10, 18:51
Takker for masse svar :):):)

TeamBørnOut
11/02/10, 19:53
Har det noengang vært snakk om å jage tiendeler her?

Tiendeler? haha, er snakk om sekunder... desverre...

så da er det jo greit å dele med seg hva som gjør bilen raskere å kjøre med. For da skjønner han sikkert hva som må til for å sladde litt ekstra også:rolleyes:

Joakim-G_R
11/02/10, 19:56
Rart at det "alltid" er din erfaring som er best, whatsoever. :)

Jeg har nesten helt likt oppsett som han spør etter, jeg sier min erfaring. Fjerne krenghemmere bak er bilcross-stil, quickfix når man kjører kappa fjærer bak og orginale dempere rundbaut.
Med stivere dempere og fjærer rund baut, og stiv krenghemmer forran, vil det hjelpe til å balansere bilen bedre, slik at du får mindre/ingen innerhjulløft bak.

Sammenligne med RX8 er litt vittig, da disse er flere reiser forskjellige i oppbygning og understellsgeometri.

TeamBørnOut
11/02/10, 20:28
Nei for guds skyld! monter på 2-3 krenghemmere bak! Dette vet joakim! Den stive akselen TRENGER virkelig litt ekstra stiving bak! Eller trenger joakim nye foringer som holder akselen sin hvis dette er problemet? haha!
Å sammenligne de to bilene er et UTROLIG bra eksempel for de av oss som kjører de / har kjørt de. rx8n kjennes myk å kjedelig ut. men er mye raskere en mx3n som kjennes mer sporslig ut..
At de faktisk fjerner den i bilcross viste jeg ikke! aldri trodd mye bra om bilcross folk :D Selv om den del glimter til :D

Bare se på det chrML sier.. han var sikkerpå at bilen lå bedre på veien med krenghemmer... men som han selv sa. bilen understyrte mere uten.. Og det er min erfaring også, men jeg VET også at man kommer raskere frem da. men det kjennes ikke ut som om man kjører like fort..
Jeg skjønner deg fult ut fordet! jeg liker grove krenghemere bak. det gir en bedre følse. men bakhjula slepper fortere... og man trenger virkelig ikke det på en volvo med stivaksel...

Joakim-G_R
11/02/10, 20:39
2-3? Er prat om 1 krenghemmer. Den som sitter der hjelper kun til å balansere aksel i forhold til bruer, og fungerer ikke som krenghemmere som er montert i chassis, med armer til bærearmer/bakaksel. Det er et mye bedre alternativ, og det er da du begynner å virkelig merke innerhjulløft.

Jeg har helt nye polyforinger i hele understellet.
Og det er bedre at bakhjula slepper før framhjula. Som nevnt tidligere er detta et evig diskusjonstema. Om null krenghemmere var best, er det rart at Gr.A bila kjørte med 40 mm krenghemmere på slutten.

Eller hadde du svaret på gåten som sikkert 103 ingeniører fra Volvo prøvde å finne ut av?

TeamBørnOut
11/02/10, 21:05
Jeg gleda meg til du kom med det svaret. for jeg viste det kom. viste du at de kjørte med alu aksel?
de flexer enormt.. MYE MYE mer en de faktisk myke stive akslene de fleste kjører med... (derfor mange kjører med "safari forsterkning" på akslene sine..
Ja sleng på 40mm krenghemmer å sjekk rundetidene dine med og uten :D
Jeg skrur den av for deg å klokker deg? Jeg VET hva som gir best rundetider... Hva som er best forran er en annen ting ;)

TeamBørnOut
11/02/10, 21:08
Eller hadde du svaret på gåten som sikkert 103 ingeniører fra Volvo prøvde å finne ut av?

De var vell så frustrerte over å kjøre rundt med stiv aksel på 80tallet så hva de tenkte er ikke godt å si...

Joakim-G_R
11/02/10, 21:36
Visste du at det kun var klumpen som var alu, og ikke røra?
Mulig de "flekser", (vanlige 1030, 1031) det har jeg ikke merket noe til enda. De fleste som har forsterka akslene har vel 450+ hk også.

Jeg vet også at de hadde negativ camber i de akslene.

Nå sa ikke jeg at jeg skulle ha 40mm krengehemmer, men jeg sa de kjørte med det. Jeg har lyst til å prøve sellholm-stag med kniver, og bolte det fast i chassi.

Delt aksling var tilgjengelig på 80 tallet også, det var ikke noe som en lur bmw-ingeniør fant på på 90 tallet. Delt aksling har vært i mange mange år, faktisk. Men som du sikkert vet men ikke gidder å "bry deg om" her, så måtte bilene homologeres, og i gruppe-a var det regler om at orginale festepunkter måtte benyttes.

GMV
11/02/10, 23:56
Var kun VMS akselen som hadde negativ camber bak (1,5). Den kan ikker under noen omstendigheter forveksles/sammenlignes med den 1030 aluakslingen som er mye vanligere.
1030 akslingen har også stål akselrør mens VMS (1031) akselen har enten noen form for composite eller annet lettvektsmateriale, de er iallefall MYE lettere enn stålrøra.

Det mest vanlige er å bruke ganske så stive fjærer forran og myke bak, samme gjelder krengningshemmere. På rejsa.nu bruker de å anbefale forholdet 2,5:1 på stivhet til fjærer, dette pga den relativt enorme ufjærede vekta (bakakselen) på 240... Dvs hvis du har 100Nm/mm fram så anbefaler de 40Nm/mm bak som en start. Sammen med 2-4grader camber, og så mye caster som det går. (mer enn servo bærekuler gir, går å modifisere bærearmene på en lettvint måte).

TeamBørnOut
12/02/10, 10:27
Delt aksling var tilgjengelig på 80 tallet også, det var ikke noe som en lur bmw-ingeniør fant på på 90 tallet. Delt aksling har vært i mange mange år, faktisk. Men som du sikkert vet men ikke gidder å "bry deg om" her, så måtte bilene homologeres, og i gruppe-a var det regler om at orginale festepunkter måtte benyttes.

seriøst? var det derfor bmw hadde dette på 70tallet også :p

Ja jeg vet jo at de måtte lage masse eksemplarer. men forklarer fortsatt ikke hvorfor de hadde stivaksel :rolleyes: men det er en annen diskusjon..

Jeg vet hvordan de akslene så ut. har vært med å dreid felger(overgangsnav) til en sånn aksel..

Joakim-G_R
12/02/10, 17:27
seriøst? var det derfor bmw hadde dette på 70tallet også :p

Ja jeg vet jo at de måtte lage masse eksemplarer. men forklarer fortsatt ikke hvorfor de hadde stivaksel :rolleyes: men det er en annen diskusjon..

Jeg vet hvordan de akslene så ut. har vært med å dreid felger(overgangsnav) til en sånn aksel..

Kanskje de syntes at stiv aksel var helt greit til det bruket? De vant jo trossalt endel ganger de også, over biler med delt aksel og.

TeamBørnOut
12/02/10, 18:46
joa. Petter solberg vant rally vm en gang også! men ikke fordi han var best...
Men dette gidder jeg ikke diskutere mer :P Krenghemmer er for kompansering :P

rogern
13/02/10, 12:19
lettvint og diskutere med tbo. enten har han rett, og hvis du prøver og si noe annet, så blir han muggen og usaklig. :D

TeamBørnOut
13/02/10, 17:31
Ja for det var jo ikke usaklig...? Er ikke mange som er så sugen på ny info som meg :) Jobber gratis for folk for å gå i læra etc ;) nei, sånne løgner kan du holde for deg selv :)
Blir jeg muggen så merker du det

rogern
13/02/10, 18:49
jo var litt usaklig. skal slutte og juge jeg :)

ClassicTurbo
28/02/10, 04:18
joa. Petter solberg vant rally vm en gang også! men ikke fordi han var best...
Men dette gidder jeg ikke diskutere mer :P Krenghemmer er for kompansering :P


Var sikker fordi ha kjørte uten stag bak;)

TeamBørnOut
28/02/10, 11:05
Kjørte med en liten tannpirker av en krenghemmer ja :)