PDA

Vis full versjon : Fordelerløs tenning? Hvor, hvordan, hva, pris?



Holten
09/02/10, 15:44
Lurer på hvordan en fordelerløs tenning fungerer? Skal på en B234f..

Hva må gjøres? Hvilke alternativer har jeg? Hvordan kobles det? Vanskelig/mye jobb å fikse? Og, pris?

Bilder, og gode forklaringer hadde vært fint :)

TeamBørnOut
11/02/10, 08:44
pedersen racing har vell begynt å selge dette nå tror jeg

KST90
17/02/10, 20:00
Edis 4 fra ford. veldig enkelt. men må vel dog kobles med Megasquirt..

Joakim-G_R
18/02/10, 00:03
pedersen racing har vell begynt å selge dette nå tror jeg

???

http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_diverse/123.htm

locked
18/02/10, 06:11
Fordelerløs tenning kan styres av de fleste datasprut. COP (coil on plug er jo en betegnelse)

Er bare en coil per plugg og svinghjulsgivere og slikt. Meget enkelt :)

Holten
18/02/10, 08:17
Dvs. at det blir dyrt! :rolleyes: Datasprut blir det nok ikke enda nei..

Men takk for hjelpa folkens :)

Joakim-G_R
18/02/10, 19:04
Megasquirt er jo ikke stort dyrere enn f.eks om du må handle LH2.4, hjerner og chip.. Blir vel fort billigere også, om du gjør mye selv.

Holten
18/02/10, 21:56
Hva vil et komplett MS koste da?

Og hva mener du med å gjøre det selv? Altså å koble det opp, og mappe selv?
Må vel lage trigger hjul osv også...Men det er jo ikke all verden:)

Joakim-G_R
18/02/10, 23:25
MS kan du lodde selv også, det er ett rent DIY-sprut, om du vil. Har hørt om folk som har bygd hele MS for 3-4 000 kr. Hva har du av bil og ledningsnett idag?

Holten
18/02/10, 23:28
Aha, det viste jeg ikke! Lærer så lenge man lever ;)

Hehe, nå har jeg en orginal 75' 242 med B20 :D Så det er nok lite elektronikk der gitt..

Joakim-G_R
18/02/10, 23:43
Ja, er vel stort sett 4 kabler der vel. :p

Ville kanskje vurdert MS, for om du skal surre deg borti LH2.4 og gullbokser samt chip, så er regnestykket nesten: 1500 + 3000 + 2000, = 6500, pluss dyser og slikt som du må ha uansett..

Også er det jo stas med noe man har laget selv også. :)

Holten
18/02/10, 23:57
Hmm..nå fikk du meg på skumle tanker :p

Har du erfaring med MS eller? Om hvor jeg kan finne et sånt DIY kit, med alt jeg trenger for å montere det på en vanlig FT motor? :) Det blir du helten min, hehe :D

Joakim-G_R
19/02/10, 00:00
Jeg har null EGEN erfaring med MS, men jeg har lest meg til en god del, pratet med endel folk om det, og vet "sånn ca" hva man trenger. Det aller beste er å ta kontakt med de som selger det, så du får et komplett sett. Får også ferdig lodda og testa kort, så slipper du å styre med det, om det ikke skulle fungere osv.

Mener Christer på PBC Auto selger MS. Holder til i Oslo, rundt Alnabru.

Kan bruke stort sett alle orginale følere faktisk, orginalt ledningsnett også, bare skjøte alle kablene inn i en stor kontakt som skal inn i MS'en. :) Så ser det orginalt ut i tillegg.

Holten
19/02/10, 00:10
Hvis man kjøper komplett så snakker vi vel en annen prisklasse en 3-4tusen?

Er vel nærmere 10-15k da?

Joakim-G_R
19/02/10, 00:16
neida, ferdig lodda enheter er ikke så veldig mye dyrere, og i tillegg er de testa, så du slipper unødvendige timer i feilsøking osv. det som er kjekt med ms er at det er mulig å kjøpe kun tegninger, og ta frem printkort selv, og kjøpe komponenter på f.eks elfa, eller du kan kjøpe ferdig lodda kort i bokser. Ville nok anbefalt det sistnevnte, om du ikke er elektroniker og har tilgang på oscilloskop osv. Regner du med 7-8 lapper for komplett sprut så har du nok litt til overs tilslutt også.

Joakim-G_R
19/02/10, 00:19
... 7-8 inkl ledningsnett givere og slikt, altså. alt avhenger av hva du kjøper, brukt eller nytt og hvor billig du får ting.

Er andre på forumet her som er overlegne på ms, Magnum bl.annet er nok en liten guru. :)

Holten
19/02/10, 00:45
Hmm...var jo ikke å ille det da :)

Får håpe Magnum tar seg en tur innom tråden ;)

abarth racing
19/02/10, 20:24
ferdig lodda boks 2500
ledningsnett 400
kabel fra ms til pc 40
bredbånds lambda 1400
tps fra 850. 200
+ noe småttri til kobling. ca 5000 kr + frakt osv
så kan du bruke fordeler med hallgiver for å få signal, veldig enkel måte å få det til å funke på. litt mer jobb med trigger hjul og sånt.
du kan jo titte litt på diyautotune.com ok priser og fikk varene etter en uke.

abarth racing
19/02/10, 21:03
her og står det litt hva som må til;P http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_volvo_240_740_940.htm

OlavS.
02/07/10, 16:50
om jeg har bestillt et haltech F10 sprut, som ikke styrer tenning. hvordan kan jeg da få til fordelerløs tenning?

ArneR
02/07/10, 16:53
Leste for lenge siden om megaspark, fungerer på samme viset som megasquirt, open source og det der, vet ikke om det kunne være noe for deg?

OlavS.
02/07/10, 16:55
ok.. har bare tenkt å kjøre med bensinsprut den første tiden da. men hvordan gjør folk det med tenninga, når de ikke har det i sprutet?

VolvoR-Sport
02/07/10, 16:57
std tennings anlegg med chip?

OlavS.
02/07/10, 17:03
ok.. ikke dumt. tenningsanlegget og bensin ligger i samme på LH2.4 ja? bare med 2 forskjellige hjerner?

Joakim-G_R
02/07/10, 20:15
Ja stemmer det.

Men du tjener nok mye på å få total kontroll over tenningsanlegget også. :)

TeamBørnOut
02/07/10, 21:01
er jo bedre å kjøpe et sprut som tar seg av begge delene da. Bare se hvor mye man tjener på å leke litt med lh2.4 og tenninga der, kjedelig å bytte chipper hele tiden også

GMV
06/07/10, 09:22
Som TBO skriver så krever det en masse finurlige løsninger for å få COP til å virke bra på LH 2.4. Hvorfor ikke bruke pengene på ett datasprut som du kan ha nytte av i mangen år framover? Koster ikke all verden heller. Se på dette Haltech Platinum Sprint 500 (http://qwt.no/storefront.php?pid=10954&catid=11904) til en billig penge hos qwt. Dette er inklusive ledningsnett! Sensorer kan brukes ifra GM biler, eller kjøpes hos QWT de også. Trigger kan brukes orginal på den motoren du har. Må komplettere med home giver fra f.eks en eldre fordeler med hallgiver om du skal kjøre fullsekvensielt. Da kan du kjøre med VAG!? coiler fra 1,8 20v motorene, de har alle funksjoner innebygde og krever ingen fancy CDI boks. Billige og kraftige er de også.

Joakim-G_R
07/07/10, 08:56
Hvem er det som er gode på Haltech-mapping i Norge da?
Har Haltech'en kommet videre fra E6X og det der eller er det like "tungvind" mapping?

Var jo fryktelig koselig pris på det da.

GMV
07/07/10, 09:18
Det er litt anerledes oppsett på mappingen på disse nye ja. Stort sett alle seriøse trimfirma klarer vel å mappe ett slikt sprut. Grunnmap burde man klare selv også om man har litt peiling og en bb lambda. Prisen er svært hyggelig av at det er her hjemme. Tror du skal lete lenge for å finne ett billigere i det store utland da det fort påløper seg frakt og norsk mva.