PDA

Vis full versjon : hvilken Dump ventil.. :) b230fk



Tomme
04/02/11, 19:39
Heisann volvo folket.. :)

Jeg er da ny på forumet og har nettop kjøpt meg en 940 Turbo B230FK.. :)
Spørsmålet mitt er da hvordag dump dere anbefaler og bruke på denne motoren..
Har fått høre idag at jeg ikke må bruke åpen dump, noe jeg syns va litt kjedelig siden jeg nettop har bestilt meg en TurboXS H.. :p

På forhånd takk for svar.. ;)

Frydenberg
04/02/11, 20:02
Heisann volvo folket.. :)

Jeg er da ny på forumet og har nettop kjøpt meg en 940 Turbo B230FK.. :)
Spørsmålet mitt er da hvordag dump dere anbefaler og bruke på denne motoren..
Har fått høre idag at jeg ikke må bruke åpen dump, noe jeg syns va litt kjedelig siden jeg nettop har bestilt meg en TurboXS H.. :p

På forhånd takk for svar.. ;)

Velkommen, det med full på en mottar er litt vrient. Du må enten flytte inn til inn til trykksiden. Da er det fare for pakkesfeil. Men du får litt lyd hvis du har åpentfilterog stiller opp trykket.

abarth racing
04/02/11, 20:15
flytte lmm til trykksiden og montere dump før denne.
eller bruke en 50/50 resirk og åpen dump.
må og ha dumplokk der den org sitter.

Tomme
04/02/11, 20:37
flytte lmm til trykksiden og montere dump før denne.
eller bruke en 50/50 resirk og åpen dump.
må og ha dumplokk der den org sitter.


Oki, men med trykksiden mener du mellom innsug og intercooler?
Er ikke så god me disse turbo motorene skjønner du.. :p hehe
men, med en sånn 50/50, hvor skal returtrykket inn da? :)

mik4oj
04/02/11, 21:06
Oki, men med trykksiden mener du mellom innsug og intercooler?
Er ikke så god me disse turbo motorene skjønner du.. :p hehe
men, med en sånn 50/50, hvor skal returtrykket inn da? :)

For å få bilen til å gå med åpen dump kan du feks. montere lmm imellom intercooler og innsug, og dump imellom turbo og intercooler.
En resirkventil monterer du imellom turbo og intercooler og slange fra dumpen inn på slangen mellom luftfilter og turbo.
Men du må som sagt også kjøpe/lage (veldig enkelt og lage) deg et dumplokk for å erstatte den orginale ventilen.
http://www.pedersens-racing.no/bil/JBR/Dumplock_Mitsubishi.jpg

Tomme
04/02/11, 21:44
For å få bilen til å gå med åpen dump kan du feks. montere lmm imellom intercooler og innsug, og dump imellom turbo og intercooler.
En resirkventil monterer du imellom turbo og intercooler og slange fra dumpen inn på slangen mellom luftfilter og turbo.
Men du må som sagt også kjøpe/lage (veldig enkelt og lage) deg et dumplokk for å erstatte den orginale ventilen.
http://forum.vccn.no/


Oki, takk for svar, ble ganske mye klokere nå.. :)
Er det mye arbeid å flytte LLM fra der den står til imellom intercooler og innsug? :)

mik4oj
04/02/11, 21:50
Oki, takk for svar, ble ganske mye klokere nå.. :)
Er det mye arbeid å flytte LLM fra der den står til imellom intercooler og innsug? :)

Det er ikke mye jobb nei, hvis jeg husker rett er det 6 ledninger du må forlenge (til kontakten på lmm'n).
Hvis du har ledninger og en loddebolt liggende er det veldig fort gjort.

Tomme
04/02/11, 21:57
Det er ikke mye jobb nei, hvis jeg husker rett er det 6 ledninger du må forlenge (til kontakten på lmm'n).
Hvis du har ledninger og en loddebolt liggende er det veldig fort gjort.


Høres bra ut.. :) Så det er ikke noe tilpassing for å få LMM til å passe på den siden? :)

Frydenberg
05/02/11, 01:27
Må om ordne litt på røra, kappe og noen nye gummi stykker så er du der. Men bare sånn så du vet det så er den magiske 50/50 dumpen tull. Det som er påenget er at hvis du har lmm før dump så slipper du ut luft som har gått igjennom lmm, alså luft motorn/hjernen trur kommer inn i motorn og da får du bensin etter det, men siden noe av lufta har sluppet ut så får den for mye bensin. Når dette skjer får du feil måling på lambdan. Dette fører til at den fusker og stopper på tomgang. Dette skjer om du slipper ut 100 eller 50% av lufta. Resultatet av dette er en bil som stopper på tomgang, soter plugger ved pen kjøring og bruker 2+liter på mila.

mik4oj
05/02/11, 02:07
Må om ordne litt på røra, kappe og noen nye gummi stykker så er du der. Men bare sånn så du vet det så er den magiske 50/50 dumpen tull. Det som er påenget er at hvis du har lmm før dump så slipper du ut luft som har gått igjennom lmm, alså luft motorn/hjernen trur kommer inn i motorn og da får du bensin etter det, men siden noe av lufta har sluppet ut så får den for mye bensin. Når dette skjer får du feil måling på lambdan. Dette fører til at den fusker og stopper på tomgang. Dette skjer om du slipper ut 100 eller 50% av lufta. Resultatet av dette er en bil som stopper på tomgang, soter plugger ved pen kjøring og bruker 2+liter på mila.

Det er vel akkurat derfor man burde ha lmm på innsugsiden av intercooler og dump på turbosiden, slik at lmm'n ikke får registrert den lufta som slippes ut.


Du må ordne om på rørene ja, men det er snakk om å skjære av de originale og bruke 2 slangebiter, eventuelt beholde det originale røret å stikke på biltema å kjøpe noen rør du tilpasser. Dette er uansett en enkel sak å få til..

Tomme
05/02/11, 13:56
Okei, tusen takk for hjelp dere.. :)
Det er godt at man kan komme på forumet å spørre om hjelp, er tydeli at det er folk her som har god peiling på volvo.. ;)
Men da har jeg bestemt meg for å flytte LMM, å prøve me åpen dump.. :)
Det er ingen av dere som har bilde av en sånn "jobb" ? :) Bilder er lærerikt.. ;) hehe

Jobbe88
05/02/11, 18:27
Monter lmm mellom innsug og kjøler , og dumpventil mellom lmm og kjøler. Mine turbomotorer har aldri gått penere enn med delene montert slik.

Edit : har bilder i prosjekt tråden min av dette tror jeg.

Tomme
06/02/11, 09:55
Monter lmm mellom innsug og kjøler , og dumpventil mellom lmm og kjøler. Mine turbomotorer har aldri gått penere enn med delene montert slik.

Edit : har bilder i prosjekt tråden min av dette tror jeg.

Okei, kansje jeg prøver det da.. :)
siden jeg har det jeg trenger av deler får å montere begge deler på den siden.. :)

Btw, fant ikke noe bilde av det.. :o

kriigern
19/02/11, 22:49
Hiver meg jaggu på j :P
har ett prakt eksemplar av hvordan du IKKE skal gjøre det iallefall ..

Startet m montering av åpen dump mellom innsug og IC, og etter å ha strammet fjøra i dump'en , gikk den da iallefall av å til på tomgang ( Lukket seg ikke på tomgang.. )

Fortsatte med å fjerne den orginale ventilen på turbo'en idag, og resultatet ble ikke bra...
Lambda lampa lyser, 2l forbruk kan nok stemme , og stopper på tomgang , enten eller 1500 r /min tomgang..

Grunnen er vel at når den orginale ventilen forsvant , gikk lufta letteste vei ut , retur LMM og ut filter....

Men hvis j har skjønt det her , kan man sette åpen dump mellom turbo og LMM der den sitter orginalt , eller må mengde måler flyttes ?? Og er det noen som har svaret på hva den dingsen er , som vacum fra orginal ventilen gikk inn på ? (oppe v fjørtårn førersia ) står aisin på den og 2 slanger .. : p Den andre slangen kommer fra ei klokke av no slag under innsuget .. : p

boman
19/02/11, 23:56
Og er det noen som har svaret på hva den dingsen er , som vacum fra orginal ventilen gikk inn på ? (oppe v fjørtårn førersia ) står aisin på den og 2 slanger .. : p Den andre slangen kommer fra ei klokke av no slag under innsuget .. : p

Det er EGR ventilen din, hvis den også har en kontakt med to ledninger på.

Tomme
20/02/11, 00:29
Hmm, tro om det problemet med at den stopper på tomgang og bruke syyykt mye suppe vil bli bedre hvis man flytter LMM? :P Er det noen som vet noe om det? :)

kriigern
20/02/11, 00:39
jau det stemmer .. :p Og je satte vacum'en fra den åpne dumpen inn dit den orginale satt .. Håper det var riktig i det minste .. ? : p

kriigern
20/02/11, 00:41
Tomme : Nå er vel ikke jeg helt utdannet til å svare , men greia med at den stopper er vel fordi den får feil verdier .. Og det at den blir flyttet , skal vel sørge for at luftmengden som måles blir "uforstyrret" : p Og bilen gikk fint og som ei kule på lavt forbruk den , på ca 1bar lade trykk , helt til jeg begynte m de dump greiene .. : /

Tomme
20/02/11, 12:15
Tomme : Nå er vel ikke jeg helt utdannet til å svare , men greia med at den stopper er vel fordi den får feil verdier .. Og det at den blir flyttet , skal vel sørge for at luftmengden som måles blir "uforstyrret" : p Og bilen gikk fint og som ei kule på lavt forbruk den , på ca 1bar lade trykk , helt til jeg begynte m de dump greiene .. : /


Oki, men hvis jeg skjønner deg rett så har du ikke flytte LLM? :)
Da vill den få feile verdier, sånn som jeg har forstått det.. :p

kriigern
20/02/11, 12:33
jau det stemmer .. kan legge ut ett bilde hvis jeg får til . :D Har nå satt på lokk /fjernet orginal ventil , satt på åpen dump mellom IC og innsug , og satt på justerbar wastegate klokke .. Funket å "tvinge" den orginale som ikke var justerbar og , men syns det ble bedre nå .. : ) Bilen gikk helt greit , til jeg fjernet orginal ventilen .. Den stoppet av å til på tomgang etter ordentlig rasa kjøring .. men etter jeg fjernet den orginale,da begynte bilen og sleppe retur luft ut filteret igjen .. tydeligvis fordi det er "letteste" vei ut.. Og da har jo LMM allerede målt luft som aldri kommer fram(?) og lambda og alt får feil verdi .. Truur je hvis jeg har forstått det sjøl .. Nøyaktig hvor sunt det er for LMM å få luft feil vei er je ikke helt sikker på , men syns det sikkert ikke er kos . : p Så igår at en her inne ( husker ikke hvem ) kjørte m vaksin holset turbo og dump nærmest ic på trykk siden , og LMM nærmest innsug.. Funker tydeligvis , så da er det vel bare å prøve ; p

Tomme
20/02/11, 12:40
okei, ja jeg har ikke så veldig mye peiling, men jeg har fått med meg såpass at man må flytte LLM for at det skal bli så bra som overhode mulig.. :)
Jeg venter bare på noen slanger jeg har bestilt fra BCB, så blir jeg å flytte LLM nærmest innsug, å dumpen blir nærmest IC.. ;) Satser på at det blir bra da, og jeg kommer til å legge ut hær om hvordan det ble, både me bilde å erfaring.. ;)

turb00le
20/02/11, 12:53
Jeg kjører med org plassering av alt og biltema resirk. Funker fjell og tøff lyd, null stress å lade 1bar, slippe gassen og trå inn clutchen uten av den stopper.

Får ikke den der vanlige pustelyden, men litt høy sterk fløytelyd.

Testdriver
20/02/11, 14:21
Laget en kjapp tegning en gang som viser hvordan det skal være, hvis noen er i tvil. Ledninger til lmm må skjøtes også.

http://bildr.no/image/725340.jpeg

Tomme
20/02/11, 18:16
Laget en kjapp tegning en gang som viser hvordan det skal være, hvis noen er i tvil. Ledninger til lmm må skjøtes også.

http://bildr.no/image/725340.jpeg


Den tegningen var veldig liten, men jeg tror det er sånn jeg har skjønt at det skal gjøres ut fra det jeg kunne se.. :D

Testdriver
20/02/11, 18:20
Nå skal den være større :D
Trykk på bildet...

http://bildr.no/thumb/725340.jpeg (http://bildr.no/view/725340)

kriigern
20/02/11, 20:57
men , hvis du kan montere de etter hverandre på trykk siden , må det vel oxo gå ann å montere dump'en mellom turbo og LMM sånn den sitter orginalt ?? Eller? Sånn med tanke på å spare seg jobben med å skjøte ledninger at LMM tenkte jeg ...
BTW .. Må ha sånn kts ell hva det heter for å lese av den obd2 eller er det mulig å få tak i no "hjemmeverktøy" for det ? : p Savner den gode gamle m stikkerne je he he ; p

Tomme
20/02/11, 21:26
Nå skal den være større :D
Trykk på bildet...

http://bildr.no/thumb/725340.jpeg (http://bildr.no/view/725340)

Se der ja.. :) Var akkurat sånn jeg har tenkt å gjøre det.. :)
Men, bilen skal ikke bli rar på tunggang å bruke 2l på mila med denne oppskrifen? :p

kriigern
24/02/11, 16:53
Drivi å titti litt inn i detta noe mer grundig nå .. Og for det første er det jo ikke meninga LMM skal sitte i konstant trykk , og i lengden tåler den det sikkert ikke heller .. Og for det andre går det vel noe olje rester og smuss og dritt igjennom .. Og for det tredje , det fjerner jo kun feilmeldingen ikke feilen i seg selv . Om man flytter LMM så "lurer" man den til å tro at alt er i orden, men like fordømt så slipper jo dump'en ut all lufta , så bensina som blir tilført feil mengde luft er jo framdeles den samme , bare at lmm ikke registrerer at lufta blir borte. Hmm kaster denna dump'en i mjøsa j tru j ... : p

Jobbe88
24/02/11, 19:04
Gjør det slik som det blir vist på tegninga! LMM måler da lufta som motoren får , og at dumpen slipper ut luft påvirker ikke blandinga i det hele tatt.. Funker som bare det til alle som har gjort det , og alle som gjør det.

gnilrE
24/02/11, 19:09
Ett lite tips vist LMM sitter på luftfilter siden og du skal flytte den til innsug siden, er og få LMM før tomgangsregulatoren. Der dreit jeg meg ut skikkelig hadde tumgangsregulatoren før LMM. Da går ikke bilen på tumgang, og virker temlig rar :)

Jobbe88
24/02/11, 21:14
turbo --> IC--> rør --> LMM-->50-60mm rør--> uttak til tomgangsregulatoren--> Bend--> Spjell.

Tomme
24/02/11, 23:15
Ett lite tips vist LMM sitter på luftfilter siden og du skal flytte den til innsug siden, er og få LMM før tomgangsregulatoren. Der dreit jeg meg ut skikkelig hadde tumgangsregulatoren før LMM. Da går ikke bilen på tumgang, og virker temlig rar :)

Okei, men hvor sitter tungangsregulatoren orginalt da? :p Er ikke helt sikker på hvor den er.. :)

Jobbe88
24/02/11, 23:17
Okei, men hvor sitter tungangsregulatoren orginalt da? :p Er ikke helt sikker på hvor den er.. :)

Sjekk nedi motor rommet ditt da.

EDIT : Nevnte foresten at det finnes bilder av dette i prosjekt tråden min , sikkert masse bilder av dette andre steder og. Hvis du gidder å lete. Men for å være ærlig ser det ikke ut som du gidder det.

Alt du trenger å vite står iallefall i tråden din nå.

Tomme
24/02/11, 23:25
Ok.. Jeg skal hva jeg finner ut.. :)
Men, skjønner jeg rett, intercooler -> dump -> LMM -> tungangsregulator -> innsug.. :p
Var mye hokus pokus får å få til å bruke åpen dump.. :p Hehe

gnilrE
25/02/11, 09:03
Ok.. Jeg skal hva jeg finner ut.. :)
Men, skjønner jeg rett, intercooler -> dump -> LMM -> tungangsregulator -> innsug.. :p
Var mye hokus pokus får å få til å bruke åpen dump.. :p Hehe

Helt riktig det :)

Tomme
25/02/11, 09:28
Sjekk nedi motor rommet ditt da.

EDIT : Nevnte foresten at det finnes bilder av dette i prosjekt tråden min , sikkert masse bilder av dette andre steder og. Hvis du gidder å lete. Men for å være ærlig ser det ikke ut som du gidder det.

Alt du trenger å vite står iallefall i tråden din nå.


For og si det sånn, så har jeg skjønt det meste nå.. Men når det kommer ny info, av folk som ikke har noe problem med å hjelpe andre, å er det noe jeg lurer på angående den infoen, så spørr jeg om det!
Så du har helt rett, jeg gidder ikke lete igjennom 20 sider på prosjektet ditt, for å få svar på noe jeg lurer på på min tråd.. Er det ikke derfor vi har dette forume? Får å dele, å kunne spørre andre om info hvis det er noe vi lurer på?
Så, hvis du har ett problem med at jeg spørr om ting inne på min tråd, så kan du jo heller la vær å følge tråden, så får de som ikke har noe problem med å hjelpe til gjør det ;)

Tomme
25/02/11, 09:30
Helt riktig det :)

Takk for svar.. :)
Da burde hele oppskriften på åpen dump være komplett.. :p hehe

gull pilen
25/02/11, 10:18
er ingen problem å kjøre åpen dump uten å flytte lmm....
gjør det på min og jeg bruker denne dumpen:
http://qwt.no/storefront.php?pid=8152&catid=8610

Jobbe88
26/02/11, 00:12
For og si det sånn, så har jeg skjønt det meste nå.. Men når det kommer ny info, av folk som ikke har noe problem med å hjelpe andre, å er det noe jeg lurer på angående den infoen, så spørr jeg om det!
Så du har helt rett, jeg gidder ikke lete igjennom 20 sider på prosjektet ditt, for å få svar på noe jeg lurer på på min tråd.. Er det ikke derfor vi har dette forume? Får å dele, å kunne spørre andre om info hvis det er noe vi lurer på?
Så, hvis du har ett problem med at jeg spørr om ting inne på min tråd, så kan du jo heller la vær å følge tråden, så får de som ikke har noe problem med å hjelpe til gjør det ;)

Mente at jeg ikke orker å svare på samme spørsmålet 3 ganger når du ikke engang orker å lete opp et bilde som til og med en ape forstår hvordan det garantert funker. Men uansett bra du har det klart nå..

Men åpen dump uten å ha lmm på trykk siden har etter mine erfaringer vært både og. Funker på noen biler , andre ikke..

kriigern
28/02/11, 23:29
Men framdeles , selv om den da måler riktig mengde luft , er den framdeles ikke ment for å stå i trykk , og den har heller ikke spesielle ønsker om all olja å dritten som følger lufta på trykk sida.. Har chip'et begge hjernene nå , og tenkte prøve "semi" dump/50-50 resirk og åpen , og funker ikke det, blir det resirk .. Noen som VEIT hvor mye LMM'n godtar i ladetrykk før det går i nød program ???

turb00le
01/03/11, 05:54
Det er ecu som avgjør når du får "ladetrykksperre", er ikke alle som har det. Min har ikke, tror det er 948 boks eller noe i den gata.
Jeg har nå fått testa litt mere på min med resirk dump og uten vakumlekasjer, stopper aldri. Kan lade max (typ 0,8-0,9 på min nå) og slippe gassen og den legger seg bare pent på tomgang.

kriigern
02/03/11, 19:06
Bilia mente de hadde trykk vakt, men at den ikke slo ut før over 1 bar .. Tenkte å legge meg på 0,8-1 bar ... Oki , har du resirk'en på trykk sida ? Ble usikker i farten på hva nr på jetronic boksen min er... Får prøve seg fram litt .. : p

Jobbe88
02/03/11, 22:31
Min har tålt 1.5bar i ca 5måneder , og holder fortsatt.. Riktignok så er den modifisert slik at lokket ikke faller av , men det er jo en selvfølge når man flytter den.

kriigern
04/03/11, 19:02
1.5 bar uten å ha gjort noe med motor'n ellers er jo å be om havari . Du snakker om slags lokk a?

kriigern
04/03/11, 19:04
Ingen orginal fk som går på 1,5 bar uten bensin kutt iallefall . Da lyt du ha chip å andre dyser iallefall.

Jobbe88
09/03/11, 21:24
Ingen orginal fk som går på 1,5 bar uten bensin kutt iallefall . Da lyt du ha chip å andre dyser iallefall.

har da såklart chip.. snakker om lokket på lmm'en. Det må limes om lmm skal stå på trykksiden.

Og dessuten er det mange som har kjørt leeeenge på såpass ladetrykk på orginal bunndel (ikke at jeg har det). Problemet du relaterer til er baktrykket i den orginale turboen. Den som forårsaker havari.

kriigern
19/03/11, 17:19
Oki .. :p Har blitt stående stille en stund detta der nå .. : p Fikk tak i en fk motor til skam pris , så nå er den snart i smuler i kjeller'n , og klar for sandblås .. : ) Får gjøre ett forsøk på å bygge litt skikkelig motorist .. ; ) Meeen .. Pappa helg nuh , så får fortsette til uka at .. :) Noen i hele verden som har behov for konverter ell ? : p Hvis itte trur j den blir gravd ned under rosebusk i haga'n..

volvo2før
22/05/11, 19:41
Noen som kan komme med forslag til resirk-ventil som har gjort denne ombyggingen med LMM? TurboSmart og TurboSX fra Autopower Norge er vel brukbare dumpventiler? :)