PDA

Vis full versjon : [LØST]S40 bare daua helt plutslig



Heenster
03/02/11, 03:18
Noen som som har hatt dette problemet på S40. Var ute og kjørte i går kveld og lå i 40km't i 3 gear og så plutselig daua motoren. Trøkka på gassen og ingenting skjedde, la den inn i 2 gir og fikk litt motstand men ikke gass og ville ikke starte på gir heller i en utforbakke. Valgte da og trille ned bakken og da daua den helt, servo kyttet ut og ingen bremsekraft. Ingen problemer med strømmen på bilen. Når jeg prøver og starte er det akkurat som om ikke starteren slår inn i det hele tatt, bare en surrelyd. Nær jeg kinner en del kan jeg kjenne en liten risting i bilen, men skjer ingenting. Er ikke i nærheten av og tenne i det hele tatt. Kun den summe lyden i starteren. Har hatt problemer med kamakselsensor på 850'er jeg har hatt, det kan jo helt sikkert være det samme problemet på disse S40'ene også. Er en 96 mod 1,8 16V.

Fint om det er noen som har kjennskap til dette.
Gidder ikke og bytte mere enn jeg trenger akkurat nå for tiden.

På forhånd takk for innspill

Torstein
09/02/11, 14:57
Har du sjekka ledninga som går fra batteri til startmotoren?
Denne har en hurtigkobling på startmotoren som kan irre og føre til startproblem i hvert fall.

Hadde dette på min 1998 modell, litt skraping med skruhjern på kontakten og litt elektrospray fiksa det tålig bra det halvåret jeg hadde bilen.

Kanskje verdt å sjekke?

Heenster
10/02/11, 02:42
Har ikke fått sjekket feilen på bilen enda. Kom akkurat hjem nå. Vært borte i en uke. Men takker for tipset, skal sjekke dette i morgen tidlig, men tror mest at problemet er noe med bensintilførselen. Men enn vet jo aldri sikkert før feilen er funnet :)

jan_m
10/02/11, 14:07
høres litt regreim aktig ut dete sjekka reima btw?

Heenster
10/02/11, 15:22
Kan fort være registerreima som har røket også ja. Det var det som skjedde på en 850 GLT jeg hadde før denne S40'en. Men blir litt sur om den har røket nå, byttet for kun 30.000 km siden. Kommer tilbake seinere med hva det var for noe, skal ut og skru nå.

bwilliame
11/02/11, 21:29
sjekk bensin filteret, hadde samme problem på min s40, men da var det bare å bytte bensinfilteret, og evt sjekke pumpa. filteret ligger under midt mellom dørene ca, og pumpa tror jeg er under venstre baksete :)
hvis det er lenge siden bensinfilteret ble bytta er det vanskelig å få av, og lett for å vri av slanger etc.
nytt bensinfilter koster ca 300kr

Heenster
11/02/11, 22:05
sjekk bensin filteret, hadde samme problem på min s40, men da var det bare å bytte bensinfilteret, og evt sjekke pumpa. filteret ligger under midt mellom dørene ca, og pumpa tror jeg er under venstre baksete :)
hvis det er lenge siden bensinfilteret ble bytta er det vanskelig å få av, og lett for å vri av slanger etc.
nytt bensinfilter koster ca 300kr

Flotte greier, skal sjekke det i morra :D

Torstein
22/02/11, 15:26
Hva var feilen her? *greit å legge inn resultatet slik at andre kan forsøke samme fiksen*

Heenster
22/02/11, 17:41
Fikk tatt en diagnosetest på bilen og den viste feil på ECU og Lambda. Har fått byttet hjernen og lambdasonde men det hjalp ingen tingen desverre. Så bilen står enda. Sjekket registerreima men den var like fin. Har fått bestillt bensinfilter og pumpe og tenningsmodul samt kamakselsensorer. Bytter liksegodt alt dette og håper feilen ligger på noe av dette. Kommer tilbake etterhvert som det strider frem.

Heenster
15/03/11, 16:49
Feilen funnet. 2 ting var galt. Lageret på løpehjulet og vannpumpa hadde røket og registerreima hadde hoppet av veivhjulet. Hjalp og få av alt sammen så enn fant feilen til slutt. Burde jo sjekket dette med en gang da :)