PDA

Vis full versjon : feilkode 2-4-1?



griffin
02/02/11, 20:39
Hei. Har en 1993 mod 240 med b230fd motor. Nå har lamda lampa begynnt å lyse og når jeg sjekket på den diagnose boksen i fikk jeg feilkode
2-4-1 EGR system flow too low (NTC)
2-4-1 EGR system flow too low (PTC)

Er tydeligvis noe med EGR systemet. Er det noe som vanligvis ryker i sammenheng med EGR systemet?

Fikk feilkoden i uttak nr. 6 Er det tenning?

Hva er ntc og ptc? hva gjør jeg for å fikse dette? Noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk:)

CSM
06/02/11, 03:08
EGR (Exhaust Gas Re-circulation) - eksosresirkulering. EGR blir brukt av bensininnsprut og tennings ECU: Sensoren (på øvre delen av EGR røret) måler temperaturen av eksosen som returneres til innsugsmanifolden. Ved å detektere temperaturvariasjoner kan kontrollenheten avgjøre om EGR-systemet fungerer. EGR reduserer NOX-gasser og forbrenningstemperaturen. Ser en bort fra miljøet (og evt. periodisk kontroll) fungerer motoren bedre uten EGR.

2-4-1 indikerer at for liten mengde eksos returneres til innsuget. CEL (Check Engine Light) lyser ved denne feilkoden. Røret og/eller ventilen kan være sotbelagt/tett og bør renses. Evt. lednings og/eller sensorfeil.

Uttak 6 gir evt. feilkoder relatert til motorsensorer; feilkoder (http://forum.vccn.no/archive/index.php/t-8969.html).

EGR-systemet har enten NTC- eller PTC-sensor:

NTC (Negative Temerature Co-efficient) - sensorens (motstandens) resistans synker ved økende temperatur. Sensoren har M10 (mm) gjenger.

PTC (Negative Temerature Co-efficient) - sensorens (motstandens) resistans øker ved økende temperatur. Sensoren har 1/8 NTC (tommer) gjenger.

griffin
06/02/11, 12:31
Takk! da kan jeg sjekke det:)

"CEL (Check Engine Light) lyser ved denne feilkoden" Hvor lyser denne lampa? i instrumentet??