PDA

Vis full versjon : hvilke type ledning skal jeg bruke? 240



SkjenneM
02/02/11, 19:20
Skal legge opp strøm til 52mm turteller. hvilke type kabel passer best?
og hvilke type kabler er greit å ha liggende til senere anledninger?

Dette gjelder da en 240 fra 85.

TeamBørnOut
02/02/11, 19:21
litt dårlig tittel? :P (pass på morgis).
ta hva som helst av ledning som selges på biltema. fungerer uansett :)

Motstand
02/02/11, 22:26
PR (mange ledere) 2,5 kvadrat fra biltema. Billig og kan brukes til det meste.

volvo242
02/02/11, 22:31
PR kan du ikke bruke, det er en enkjærnes kabel med stiv hvit pvc strømpe, for spikring på vegg i hus..

Derimot PN kan du bruke, det er en ledning med mangetrådet oppbyggning og er relativt fleksibel. Problemet med PN er at den er litt for stiv til bilbruk og kan gå av imot koblinger.

Det du bør bruke er RK eller lignende da denne har mange tynne tråder og er meget fleksibel! skal MYE mere til før denne går av!

Aartun
02/02/11, 22:45
Ville ha brukt disse små rullene på 10-20 meter som selges typisk på biltema.
de er det grei pris på i forhold til hva du skal bruke de til.

Som det nevnes ville jeg holdt meg unne PR og PN, disse er ikke beregnet til denne bruken.

Motstand
02/02/11, 23:05
PR kan du ikke bruke, det er en enkjærnes kabel med stiv hvit pvc strømpe, for spikring på vegg i hus..

Derimot PN kan du bruke, det er en ledning med mangetrådet oppbyggning og er relativt fleksibel. Problemet med PN er at den er litt for stiv til bilbruk og kan gå av imot koblinger.

Det du bør bruke er RK eller lignende da denne har mange tynne tråder og er meget fleksibel! skal MYE mere til før denne går av!


RK ja. Blanda de to jeg:P

MorSto
02/02/11, 23:16
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/7-lederkabel/
Denne tror jeg vill funke bra, er jo mange ledere i en kabel.
Ellers har jeg brukt 0.75mm2 ledere bra biltema, det har altid fungert bra.

jacobsen
07/02/11, 16:01
Jeg villa ha brukt 1,5mm ledning, i tilfellet ;)

kermitt
07/02/11, 16:34
bruker 2.5 på alt. bare så jeg er sikker på at det holder. med unntak for ekstralys og annet som trekker en del strøm når det blir litt strekk på det. da går jeg opp, har en tabell jeg fikk på hellanor der lednings tykkelse er ferdi utregna.

Yngste Haugerud
07/02/11, 16:59
holder i massevis med 0.75 til måleren. Ingen grunn til å legge opp no større ;)

jacobsen
07/02/11, 17:03
holder i massevis med 0.75 til måleren. Ingen grunn til å legge opp no større ;)

Jo..billig forsikring på at f.eks varmgang og brann ikke oppstår. :p liten sjangs, men likevel...veldig billig forsikring :)

Sebbe
07/02/11, 17:10
er faktisk ikke det, under normale omstendigheter er det helt umulig at det blir noe som helst målbar varmgang i kabelen, men om det oppstår en kortslutning er det bedre at det er en 0,75 kvaderat slik at kortsluttningstrømmen blir minst mulig :) pluss at 0,75 veier mindre :)

Yngste Haugerud
07/02/11, 17:39
Jo..billig forsikring på at f.eks varmgang og brann ikke oppstår. :p liten sjangs, men likevel...veldig billig forsikring :)

Du veit hva en sikring er? :p
Den største strømmen som den måleren forbruker er vel ikke en halv amp engang så hvis man skal få varmegang der så må man ha gjørt noen halsbrekkende stunt. Man vil jo naturlig legge den i vekk fra skarpe kanter og lignende og heller stripse den sammen med kabelpakkene som ligger i bilen. kobler man den til f.eks instrument belysningen så er vel den sikra med 10 a. 0.75 RK fra elis elektro er speca til 11 a under sånne forhold.

Yngste Haugerud
07/02/11, 17:42
er faktisk ikke det, under normale omstendigheter er det helt umulig at det blir noe som helst målbar varmgang i kabelen, men om det oppstår en kortslutning er det bedre at det er en 0,75 kvaderat slik at kortsluttningstrømmen blir minst mulig :) pluss at 0,75 veier mindre :)

Det er viktig å ha høy nok kortslutnings strøm til å ta sikringen ;) hvis man skal legge denna ledningen rundt i hele bilen og ender opp med et strekk på 15m er det en ide og gå opp på kvadraten.

Aartun
07/02/11, 22:34
dess mindre tverrsnitt det er på ledningen dess større blir motstanden i den, og dess mer spenningsfall blir det i ledningen. det betyr også som Yngste Haugerud sier at kortslutningsstrømmen blir mindre i enden av ledningen, og du kan i værste fall risikere at isolasjonen rundt ledningen begynner å brenne før sikringen slår ut.
sier ikke at det trenger bli ett problem i denne saken, men gå heller opp en størrelse i kvardat på ledningene :)

Yngste Haugerud
09/02/11, 10:47
Kunne fint brukt 0,50 til dette. Da belastningen er så liten ;)