Vis full versjon : Original turbotrykksmåler
TurboHansen
08/02/10, 22:14
Hei :)
Noen som kan forklare meg hvordan det er mulig å måle turbotrykket med kjølevesken på motorn?? har seg sånn at den originale målern går på det og ikke vacum ;) gjelder en 760. Trudde ikke dette var mulig men det er visst det :p
hehh? det der hørtes snodig ut! bilder hvordan det er kobla da fiksa i slanger\kabler? :)
TurboHansen
09/02/10, 08:50
hehh? det der hørtes snodig ut! bilder hvordan det er kobla da fiksa i slanger\kabler? :)
Kan fikse bilder litt senere, den er bare kobla helt vanlig innpå den nippelen på baksia. Skjønte det ikke før det spruta frostveske i tryne på meg :p
TeamBørnOut
09/02/10, 09:11
hmmm er ikke bare kondens da?
TurboHansen
09/02/10, 09:22
hmmm er ikke bare kondens da?
Nei, spruta jo mætt da, også var det frostvæske :)
TeamBørnOut
09/02/10, 09:24
merklig :P trodde dette gikk på luft bare.
Måler jo ikke turbotrykk i kjølevann? :s Er jo 2 helt forskjellige systemer..
TurboHansen
09/02/10, 10:07
Nei ikke vet jeg, men det går jo på kjølevann ser det ut som, rant da ut nesten en halvliter og det slutta ikke å renne heller :p
jævlig moro! :p
ingen som har kobla helt feil da? :p
TurboHansen
09/02/10, 14:38
jævlig moro! :p
ingen som har kobla helt feil da? :p
Nei tviler egentlig, ettersom det fungerte :p hehe
Volvo-Power
09/02/10, 15:53
er det ikke kobble feil, slit at turbotrykket er kobblet på vannkjølinga?:S
TurboHansen
10/02/10, 10:56
er det ikke kobble feil, slit at turbotrykket er kobblet på vannkjølinga?:S
Det er jo ikke koblet feil, fordi den viste jo turbotrykk. Hadde bare vært greit og vite åssen det funker, ettersom jeg ikke har vært borte i dette før ;)
TeamBørnOut
10/02/10, 13:29
men følg slangen og ta bilde :P
Måleren var jo litt mongo da, så kan hende Runar har surra sammen litt?
TurboHansen
10/02/10, 17:12
Måleren var jo litt mongo da, så kan hende Runar har surra sammen litt?
Bilder er på veg, går rett på kjølevannet i motorrommet i vannet som går inn til klimaen med en T-sjøt
Høres rimelig absurd ut det da :p. Da vil du jo måle vanntrykket med den måleren.
TurboHansen
10/02/10, 17:24
Nippelen:
http://i745.photobucket.com/albums/xx97/hansen945/SDC10347.jpg
Slange går igjennom torpedovegg og direkte inn på kjølevannet via en T- sjøt:
http://i745.photobucket.com/albums/xx97/hansen945/SDC10352.jpg
Er iallfall akkurat sånn nippel på vanlig integrert turbotrykksmåler også (som går på luft)
Sikker på at du ikke har fulgt feil slange? Sett feil når du har fulgt den ut.
TurboHansen
10/02/10, 17:38
Sikker på at du ikke har fulgt feil slange? Sett feil når du har fulgt den ut.
Nop, helt 100% sikker. Det jeg kan gjøre og er jo og bare koble på luft på målern å se hva som skjer ;) men dette ser jo originalt ut da :p
Er iallfall akkurat sånn nippel på vanlig integrert turbotrykksmåler også (som går på luft)
har både 940 turbotrykks og økotrykksmåler i turtellere til 940 liggende i stua her, og ingen av de har sånn nippel! bare sånn utstikker som slangen skal dyttes RETT inn på, og ikke sånn som peker nedover :)
Volvo-Power
10/02/10, 19:19
Bilder er på veg, går rett på kjølevannet i motorrommet i vannet som går inn til klimaen med en T-sjøt
synes det var en som nevnte dette litt lengre oppe jeg:D
synes det var en som nevnte dette litt lengre oppe jeg:D
Bildene er lagt ut de... :p
Volvo-Power
10/02/10, 19:58
har både 940 turbotrykks og økotrykksmåler i turtellere til 940 liggende i stua her, og ingen av de har sånn nippel! bare sånn utstikker som slangen skal dyttes RETT inn på, og ikke sånn som peker nedover :)
peker nedover, (eller som en vill vri den) på min 740 originale turbotrykksmåler..
men si ting enkelt. med en turbotrykksmåler, måler du turbotrykket. å hva er turbotrykk av? jo luft. så om du hr vann på målern, sier det seg selv det er noe galt:)
ta av slangen din, blokker t-stykket, og kjør slangen på innsuget. da har det som det skal være:)
Sånn som den er koblet nå så virker det jo, men den måler jo vanntrykket i motoren. Og den øker jo også med turtall... Kanskje forrige eier hadde et problem med kjølevannet og gjorde dette for å holde øye med det? Litt skummelt å byne å kjøre kjølevann inn bak instrumentpanelet i tilfelle lekkasje, men :p.
nå har jeg aldri sett noe så feil, er den koblet på vannet så er det feil, rart ingen har sagt dette før
THolandsli
10/02/10, 20:27
Sånn som den er koblet nå så virker det jo, men den måler jo vanntrykket i motoren. Og den øker jo også med turtall... Kanskje forrige eier hadde et problem med kjølevannet og gjorde dette for å holde øye med det? Litt skummelt å byne å kjøre kjølevann inn bak instrumentpanelet i tilfelle lekkasje, men :p.
Har ikke vært noe problem med det nei. ;)
Brodern hadde ut motoren rett før bilen ble solgt, men var rart om han skulle koble så feil. Men skal aldri si aldri med slike lakkskadde folk. hehe
peker nedover, (eller som en vill vri den) på min 740 originale turbotrykksmåler..
men si ting enkelt. med en turbotrykksmåler, måler du turbotrykket. å hva er turbotrykk av? jo luft. så om du hr vann på målern, sier det seg selv det er noe galt:)
ta av slangen din, blokker t-stykket, og kjør slangen på innsuget. da har det som det skal være:)
har da et 740 turboinstrument liggende å :p å der går den rett ut der å! :)
TurboHansen
10/02/10, 20:51
Det fungerte ja, men den var ustabil og gikk nesten på max når jeg ga på, men kobler på luft i morra så finner jeg da fort ut om det er riktig eller ikke ;)
Det fungerte ja, men den var ustabil og gikk nesten på max når jeg ga på, men kobler på luft i morra så finner jeg da fort ut om det er riktig eller ikke ;)
Det er riktig at den skal kobles på innsuget etter spjeldet ;). Du oppnår kun å måle vanntrykket der den var koblet nå, og det følger ikke akkurat turbotrykket for å si det sånn :).
kanskje jeg skal koble opp en turbo trykks måler på vannet på min b21a, se hvor mye den lader
TurboHansen
10/02/10, 21:07
Det er riktig at den skal kobles på innsuget etter spjeldet ;). Du oppnår kun å måle vanntrykket der den var koblet nå, og det følger ikke akkurat turbotrykket for å si det sånn :).
Jepp, synes bare det er så rart, hvor skal den slangen da ellers være mon tro :p slangen er jo original samma er den t-sjøten.
Det var sånn på min 940 Turbooooo...
TurboHansen
10/02/10, 21:09
kanskje jeg skal koble opp en turbo trykks måler på vannet på min b21a, se hvor mye den lader
Da lader den 2 bar på tomgang og 4-5 på turtall :D
Yeah, kanskje det ;). Billig og rask turbokonvertering hvis man stoler på måleren og er lett påvirkelig for placebo :p.
haha, drar nok skinnet av pølsa da ja, da ryker nok den stakkars m40 kassen eller hva det er jeg har
TeamBørnOut
11/02/10, 08:14
haha så bra! men egentlig rart at det T stykket sitter der da :D
spesiel løsning :P hvordan var trykket når du motorbremset?
TurboHansen
11/02/10, 09:10
haha så bra! men egentlig rart at det T stykket sitter der da :D
spesiel løsning :P hvordan var trykket når du motorbremset?
Da gikk det oppover på målern, men uansett målern var aldri der den skulle være.
TeamBørnOut
11/02/10, 09:49
Da er den koblet feil ja :P skal jo være vacum når den motorbremser hehe.
Men hva det T stykket på vannslangen lurer jeg på :P
Da er den koblet feil ja :P skal jo være vacum når den motorbremser hehe.
Men hva det T stykket på vannslangen lurer jeg på :P
Det er et T-stykke.. Captain Obvious! :D
TeamBørnOut
11/02/10, 20:17
oi oi... men til hva? hvorfor sitter det der? :D
TurboHansen
11/02/10, 21:27
Det er iværtfall helt riktig at den ikke skal ha vann :D kobla den opp til luft i stad og den ble litt mer livlig gitt :p og jeg som trudde jeg hadde kjørt rundt med 2bar ladetrykk :rolleyes:
Da er spørsmålet bare hvor den slangen da skal være :o
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.