PDA

Vis full versjon : Original turbotrykksmåler



TurboHansen
08/02/10, 22:14
Hei :)

Noen som kan forklare meg hvordan det er mulig å måle turbotrykket med kjølevesken på motorn?? har seg sånn at den originale målern går på det og ikke vacum ;) gjelder en 760. Trudde ikke dette var mulig men det er visst det :p

Kodja
09/02/10, 01:09
hehh? det der hørtes snodig ut! bilder hvordan det er kobla da fiksa i slanger\kabler? :)

TurboHansen
09/02/10, 08:50
hehh? det der hørtes snodig ut! bilder hvordan det er kobla da fiksa i slanger\kabler? :)

Kan fikse bilder litt senere, den er bare kobla helt vanlig innpå den nippelen på baksia. Skjønte det ikke før det spruta frostveske i tryne på meg :p

TeamBørnOut
09/02/10, 09:11
hmmm er ikke bare kondens da?

TurboHansen
09/02/10, 09:22
hmmm er ikke bare kondens da?

Nei, spruta jo mætt da, også var det frostvæske :)

TeamBørnOut
09/02/10, 09:24
merklig :P trodde dette gikk på luft bare.

Torra
09/02/10, 09:34
Måler jo ikke turbotrykk i kjølevann? :s Er jo 2 helt forskjellige systemer..

TurboHansen
09/02/10, 10:07
Nei ikke vet jeg, men det går jo på kjølevann ser det ut som, rant da ut nesten en halvliter og det slutta ikke å renne heller :p

Kodja
09/02/10, 14:29
jævlig moro! :p

ingen som har kobla helt feil da? :p

TurboHansen
09/02/10, 14:38
jævlig moro! :p

ingen som har kobla helt feil da? :p

Nei tviler egentlig, ettersom det fungerte :p hehe

Volvo-Power
09/02/10, 15:53
er det ikke kobble feil, slit at turbotrykket er kobblet på vannkjølinga?:S

TurboHansen
10/02/10, 10:56
er det ikke kobble feil, slit at turbotrykket er kobblet på vannkjølinga?:S

Det er jo ikke koblet feil, fordi den viste jo turbotrykk. Hadde bare vært greit og vite åssen det funker, ettersom jeg ikke har vært borte i dette før ;)

TeamBørnOut
10/02/10, 13:29
men følg slangen og ta bilde :P

The Sven
10/02/10, 17:02
Måleren var jo litt mongo da, så kan hende Runar har surra sammen litt?

TurboHansen
10/02/10, 17:12
Måleren var jo litt mongo da, så kan hende Runar har surra sammen litt?

Bilder er på veg, går rett på kjølevannet i motorrommet i vannet som går inn til klimaen med en T-sjøt

ChrML
10/02/10, 17:23
Høres rimelig absurd ut det da :p. Da vil du jo måle vanntrykket med den måleren.

TurboHansen
10/02/10, 17:24
Nippelen:

http://i745.photobucket.com/albums/xx97/hansen945/SDC10347.jpg

Slange går igjennom torpedovegg og direkte inn på kjølevannet via en T- sjøt:

http://i745.photobucket.com/albums/xx97/hansen945/SDC10352.jpg

The Sven
10/02/10, 17:30
Er iallfall akkurat sånn nippel på vanlig integrert turbotrykksmåler også (som går på luft)

ChrML
10/02/10, 17:36
Sikker på at du ikke har fulgt feil slange? Sett feil når du har fulgt den ut.

TurboHansen
10/02/10, 17:38
Sikker på at du ikke har fulgt feil slange? Sett feil når du har fulgt den ut.

Nop, helt 100% sikker. Det jeg kan gjøre og er jo og bare koble på luft på målern å se hva som skjer ;) men dette ser jo originalt ut da :p

Kodja
10/02/10, 19:17
Er iallfall akkurat sånn nippel på vanlig integrert turbotrykksmåler også (som går på luft)

har både 940 turbotrykks og økotrykksmåler i turtellere til 940 liggende i stua her, og ingen av de har sånn nippel! bare sånn utstikker som slangen skal dyttes RETT inn på, og ikke sånn som peker nedover :)

Volvo-Power
10/02/10, 19:19
Bilder er på veg, går rett på kjølevannet i motorrommet i vannet som går inn til klimaen med en T-sjøt

synes det var en som nevnte dette litt lengre oppe jeg:D

ChrML
10/02/10, 19:23
synes det var en som nevnte dette litt lengre oppe jeg:D
Bildene er lagt ut de... :p

Volvo-Power
10/02/10, 19:58
har både 940 turbotrykks og økotrykksmåler i turtellere til 940 liggende i stua her, og ingen av de har sånn nippel! bare sånn utstikker som slangen skal dyttes RETT inn på, og ikke sånn som peker nedover :)

peker nedover, (eller som en vill vri den) på min 740 originale turbotrykksmåler..

men si ting enkelt. med en turbotrykksmåler, måler du turbotrykket. å hva er turbotrykk av? jo luft. så om du hr vann på målern, sier det seg selv det er noe galt:)

ta av slangen din, blokker t-stykket, og kjør slangen på innsuget. da har det som det skal være:)

ChrML
10/02/10, 20:10
Sånn som den er koblet nå så virker det jo, men den måler jo vanntrykket i motoren. Og den øker jo også med turtall... Kanskje forrige eier hadde et problem med kjølevannet og gjorde dette for å holde øye med det? Litt skummelt å byne å kjøre kjølevann inn bak instrumentpanelet i tilfelle lekkasje, men :p.

jonass
10/02/10, 20:23
nå har jeg aldri sett noe så feil, er den koblet på vannet så er det feil, rart ingen har sagt dette før

THolandsli
10/02/10, 20:27
Sånn som den er koblet nå så virker det jo, men den måler jo vanntrykket i motoren. Og den øker jo også med turtall... Kanskje forrige eier hadde et problem med kjølevannet og gjorde dette for å holde øye med det? Litt skummelt å byne å kjøre kjølevann inn bak instrumentpanelet i tilfelle lekkasje, men :p.

Har ikke vært noe problem med det nei. ;)

Brodern hadde ut motoren rett før bilen ble solgt, men var rart om han skulle koble så feil. Men skal aldri si aldri med slike lakkskadde folk. hehe

Kodja
10/02/10, 20:41
peker nedover, (eller som en vill vri den) på min 740 originale turbotrykksmåler..

men si ting enkelt. med en turbotrykksmåler, måler du turbotrykket. å hva er turbotrykk av? jo luft. så om du hr vann på målern, sier det seg selv det er noe galt:)

ta av slangen din, blokker t-stykket, og kjør slangen på innsuget. da har det som det skal være:)

har da et 740 turboinstrument liggende å :p å der går den rett ut der å! :)

TurboHansen
10/02/10, 20:51
Sånn som den er koblet nå så virker det jo, men den måler jo vanntrykket i motoren. Og den øker jo også med turtall... Kanskje forrige eier hadde et problem med kjølevannet og gjorde dette for å holde øye med det? Litt skummelt å byne å kjøre kjølevann inn bak instrumentpanelet i tilfelle lekkasje, men :p.

Det fungerte ja, men den var ustabil og gikk nesten på max når jeg ga på, men kobler på luft i morra så finner jeg da fort ut om det er riktig eller ikke ;)

ChrML
10/02/10, 21:02
Det fungerte ja, men den var ustabil og gikk nesten på max når jeg ga på, men kobler på luft i morra så finner jeg da fort ut om det er riktig eller ikke ;)
Det er riktig at den skal kobles på innsuget etter spjeldet ;). Du oppnår kun å måle vanntrykket der den var koblet nå, og det følger ikke akkurat turbotrykket for å si det sånn :).

jonass
10/02/10, 21:05
kanskje jeg skal koble opp en turbo trykks måler på vannet på min b21a, se hvor mye den lader

TurboHansen
10/02/10, 21:07
Det er riktig at den skal kobles på innsuget etter spjeldet ;). Du oppnår kun å måle vanntrykket der den var koblet nå, og det følger ikke akkurat turbotrykket for å si det sånn :).

Jepp, synes bare det er så rart, hvor skal den slangen da ellers være mon tro :p slangen er jo original samma er den t-sjøten.

The Sven
10/02/10, 21:07
har både 940 turbotrykks og økotrykksmåler i turtellere til 940 liggende i stua her, og ingen av de har sånn nippel! bare sånn utstikker som slangen skal dyttes RETT inn på, og ikke sånn som peker nedover :)

Det var sånn på min 940 Turbooooo...

TurboHansen
10/02/10, 21:09
kanskje jeg skal koble opp en turbo trykks måler på vannet på min b21a, se hvor mye den lader

Da lader den 2 bar på tomgang og 4-5 på turtall :D

ChrML
10/02/10, 21:10
kanskje jeg skal koble opp en turbo trykks måler på vannet på min b21a, se hvor mye den lader
Yeah, kanskje det ;). Billig og rask turbokonvertering hvis man stoler på måleren og er lett påvirkelig for placebo :p.

jonass
10/02/10, 21:16
haha, drar nok skinnet av pølsa da ja, da ryker nok den stakkars m40 kassen eller hva det er jeg har

TeamBørnOut
11/02/10, 08:14
haha så bra! men egentlig rart at det T stykket sitter der da :D
spesiel løsning :P hvordan var trykket når du motorbremset?

TurboHansen
11/02/10, 09:10
haha så bra! men egentlig rart at det T stykket sitter der da :D
spesiel løsning :P hvordan var trykket når du motorbremset?

Da gikk det oppover på målern, men uansett målern var aldri der den skulle være.

TeamBørnOut
11/02/10, 09:49
Da er den koblet feil ja :P skal jo være vacum når den motorbremser hehe.
Men hva det T stykket på vannslangen lurer jeg på :P

Torra
11/02/10, 16:11
Da er den koblet feil ja :P skal jo være vacum når den motorbremser hehe.
Men hva det T stykket på vannslangen lurer jeg på :P

Det er et T-stykke.. Captain Obvious! :D

TeamBørnOut
11/02/10, 20:17
oi oi... men til hva? hvorfor sitter det der? :D

TurboHansen
11/02/10, 21:27
Det er iværtfall helt riktig at den ikke skal ha vann :D kobla den opp til luft i stad og den ble litt mer livlig gitt :p og jeg som trudde jeg hadde kjørt rundt med 2bar ladetrykk :rolleyes:

Da er spørsmålet bare hvor den slangen da skal være :o