PDA

Vis full versjon : Ny motor til 850?



fstandal
01/02/11, 15:09
Hei!

Har en motor som begynner og bli litt sliten med stygg ventiltikking, ett oljeforbruk som bare blir verre og verrre samt det kommer røyk opp peilepinnen og oljepåfyllingslokket når motoren går. Har skiftet veivhusventilasjonen uten at det hjalp noe..
Så det ser ut til at ett motorskifte bør skje snart. Lurer da på om det går an og få tak i nyoverhalte motorer noen plass? Det er også aktuelt og skifte automatkassa, eventuelt skifte til en manuell kasse...

Kan selfølgelig også få tak i en brukt motor som ikke er overhalt, men når man først skal skifte motor er det vel greit og få en som er ship-shape?

Motoren er en 2.5 20V, B5254S.

Kom med meninger og anbefaliinger.

850GLTsilver
01/02/11, 15:15
Bildelsbasen.se
FINN.no
Alle typer bildemonteringsselskaper,

NYoverhalte shortblokk får du jo hos Volvo-forhandlerne/verkstedene da.

Overhalt automatkasse ligger vel på rundt 35 lapper mener jeg å huske.

Undrer om jeg ikke skulle skaffet meg en slik motor selv.
Sånn i tilfelle min skulle gå i heisen.

Tollan
01/02/11, 16:15
Jeg byttet motor i min i oktober, samme motor som du har. kjøpte min fra http://www.bildelesenteret.no/ siden det heller ikke ligger langt unna meg. fikk tak i en som hadde gått 180 000 med tre mnd garanti, og til nå hvertfall er jeg storfornøyd. bruker ikke olje som er nevneverdig en gang, og god service der :) ga 7200 for den motoren :)

Edit: Tror de ordner frakt i hele landet også hvis jeg ikke husker feil :D

lyngen
01/02/11, 16:37
hør med scstyling.no :D

fstandal
01/02/11, 23:51
Takker for linken til http://www.bildelesenteret.no/, her var det jo et stort utvalg!

Fant blant annet denne her:http://www.bildelesenteret.no/delinfo.aspx?delindx=3806285, den såg vel grei ut? Ser det hører med en manuell kasse til denne, kansje den hadde vært grei også! :)
Hva mer trenger jeg for og bygge om til manuell?

Hvordan er det ellers og sette i motor fra facelift modellen? Mye som må gjøres for og få det til? Var noen flere og velge mellom av dem enn av gammletypen...

850GLTsilver
02/02/11, 00:10
Takker for linken til http://www.bildelesenteret.no/, her var det jo et stort utvalg!

Fant blant annet denne her:http://www.bildelesenteret.no/delinfo.aspx?delindx=3806285, den såg vel grei ut? Ser det hører med en manuell kasse til denne, kansje den hadde vært grei også! :)
Hva mer trenger jeg for og bygge om til manuell?

Hvordan er det ellers og sette i motor fra facelift modellen? Mye som må gjøres for og få det til? Var noen flere og velge mellom av dem enn av gammletypen...

Ligger en beskrivelse av dette å bygge om til manuelt på det engelske Volvoforumet. Er en del jobb ja, men når motoren først er ute så.

Tollan
02/02/11, 06:17
Hvordan er det ellers og sette i motor fra facelift modellen? Mye som må gjøres for og få det til? Var noen flere og velge mellom av dem enn av gammletypen...

Ingen problem. jeg har facelift modellen og kjøpte motor fra 92, og det var ikke en forskjell på de hvertfall :)

fstandal
09/02/11, 10:31
Snakket med bildelsenteret og dem skaffet ikke hele delebiler, kun enkeltdeler.
Jeg ser for meg att det er enklest og få en hel delebil dersom jeg skal skifte til manuell... Noen som har noen gode tips til hvor jeg kan få tak i en delebil? Dukker opp en og annen på finn.no og autodb.no, men ikke ofte med manuell og 20V motoren som ikke har over 300 000km...

Jan-Einar Jenssen
09/02/11, 10:33
finnes en god del på blocket.se :)

*pettson*
10/02/11, 18:35
En ide är väl annars att göra affären klar i sverige på lämplig ort med lämplig verkstad. Åka över hit på semester och skifta motor o låda samtidigt. Bara rulla hem med bilen efter semestern och njuta av känslan att inte betala för mycket. OM det nu är möjligt för er att göra så? Här kostar en utbytesrenoverad låda ca 15.000 sek plus byte och en bra motor ca 10.000 sek plus byte.

fstandal
27/02/11, 17:41
Har funnet en motor med automatkasse nå, dette kommer fra en 95mod. Passer dette rett på min bil? Altså en facelift motor på min 92 mod..

Tollan
27/02/11, 23:12
jeg hadde akkurat motsatt. 95 mod bil og satte inn 92 mod motor. støtte ikke på et eneste problem jeg :)

fstandal
01/03/11, 10:16
Hva er det som er forskjellen på en B5254S og B5254FS? Kan jeg bruke begge typer i min bil?

Tollan
01/03/11, 16:33
Av det jeg kan lese meg frem til, så er det ikke store forskjellen på de motorene. men det er sikkert andre her inne som kan mer om dette enn meg ? ;)

ludvigsen
03/03/11, 17:41
Forskjellen på facelift og pre-facelift er vel bare OBDII enhet og litt forskjellig småplukk.. Jeg satte en 1996 motor i min 1994 bil, og det gikk uten større problemer.. Pass bare på å bruke samme hjerna som du hadde da den mest sansynlig har startsperre :)

Tollan
03/03/11, 20:53
på min 95 mod, var det ikke OBDII. men det var kanskje fordi det var en tidlig 95 mod da.

*pettson*
08/03/11, 13:13
Hva er det som er forskjellen på en B5254S og B5254FS? Kan jeg bruke begge typer i min bil?

En B5254S och en B5254FS är samma maskin.
F betyder katalysator. Man angav det på dom gamla maskinerna men inte på dom nyare. Men alla motorerna som säljs i norden är och har alltid varit katalysator på. Du kan använda bägge typerna. Du kan använda årsmodell 92-99 av B5254S om du använder ditt grenrör och ditt insug när du monterar det på din motor, på så sätt använder du ditt insprutningssystem och din avgasrening. Inga problem med att montera då. På 99 får du bara vara säker på att du köper en motor med gamla insuget på. Alltså INTE elektroniska spjället.

*pettson*
08/03/11, 13:16
En B5254S och en B5254FS är samma maskin.
F betyder katalysator. Man angav det på dom gamla maskinerna men inte på dom nyare. Men alla motorerna som säljs i norden är och har alltid varit katalysator på. Du kan använda bägge typerna. Du kan använda årsmodell 92-99 av B5254S om du använder ditt grenrör och ditt insug när du monterar det på din motor, på så sätt använder du ditt insprutningssystem och din avgasrening. Inga problem med att montera då. På 99 får du bara vara säker på att du köper en motor med gamla insuget på. Alltså INTE elektroniska spjället.
http://forumbilder.se/images/87201111626PMd506.jpg (http://forumbilder.se)

fstandal
23/03/11, 09:35
Da var ny motor og girkasse ankommet :) Så da blir det skruing i helga :)
Tenkte jeg skulle skifte reg reim og tilhørende deler der, men er det noe annet jeg bør skifte før jeg setter i motor og gir? Pakninger?

fstandal
23/03/11, 20:38
Hvor er det denne typiske oljelaksjen på 850`er er? Simmering mellom girkasse og?

konso
23/03/11, 20:42
Blir vel skiftet simmiring på veiva i begge ender.

Tollan
23/03/11, 20:47
Pakninger mellom manifoild og blokka,;) jeg byttet også både regreim og den andre reima (vet ikke hva den heter) ;)

fstandal
23/03/11, 20:56
Mellom manifold og blokk skal jeg huske på! :)
Den simmering på veiva, er det den som heter sealing ring drive axle? Sitter og ser på Vadis, men er littt usikker på hva jeg leter etter :p

Tollan
23/03/11, 21:08
jeg byttet to simringer som sitter der hvor stikkakslingene går inn i girkassa hvertfall :)

850GLTsilver
23/03/11, 21:25
Pakninger mellom manifoild og blokka,;) jeg byttet også både regreim og den andre reima (vet ikke hva den heter) ;)


accesoryreim eller om man vil: "vifterem". (På en bil uten remdrevet vifte :D )
Er ei multiribbe drivrem den der.

ludvigsen
24/03/11, 16:28
Bare dra på volvo i Ålesund og si hva du trenger, Standal så fikser de det.. De har god forståelse faktisk.. Vil også anbefale deg å bytte veivhusventilasjonen når du allerede er ute med motoren.. Ligger how-to på forumet her et sted.. Kan også være greit å bytte toppdekselpakning og eksos/innsugspakninger osv.. :)

fstandal
24/03/11, 19:28
Var innom i dag og snakket med dem, men de måtte ha reg nr. eller motor nr. for og være sikker på og få riktige deler. Men dette hadde jeg selfølgeli ikke så får finne motornummeret og prøve en gang til :)

Skiftet veivhusventilasjonen på motoren som står i nå i fjor, så tenkte og flytte dette over på ny motoren hvis det ser bra ut enda.. :)

ludvigsen
24/03/11, 21:16
Var innom i dag og snakket med dem, men de måtte ha reg nr. eller motor nr. for og være sikker på og få riktige deler. Men dette hadde jeg selfølgeli ikke så får finne motornummeret og prøve en gang til :)

Skiftet veivhusventilasjonen på motoren som står i nå i fjor, så tenkte og flytte dette over på ny motoren hvis det ser bra ut enda.. :)

Ja det er litt dritt at de ikke kan finne deler bare ved å søke opp motorkode eller lignende.. Men motornummeret tror jeg du finner på regreimdekselet, så det krever ikke så mye leting.. Hvis ikke så trooor jeg at det er stempla i forkant av blokka (correct me if i'm wrong)

Veivhusventilasjonen har vel et serviceintervall på 180.000 km ifølge denne (http://www.morgis.net/Volvoforum/Serviceprogram/x70-serviceprogramB_Page_1.jpg) lista, så det er nok fullt mulig å bare flytte over den :) Husk å sjekke om slanger og slikt er "morkna" og slikt.

Så må du få slengt ut bilder og sånn når du er i gang med jobben! :D