PDA

Vis full versjon : Noen som har erfaring fra MMA/TIG apparat fra biltema?



lasse940
01/02/11, 09:42
Så biltema selger et TIG/MMA apparat til 799,-
Og lurte på om dette duger til sveising av diverse små alu sveising som trykkrør osv. Har et telwin MMA apparat nå jeg sleit fælt å få til i startet men har lært meg rimelig ok å bruke dette nå!
Så er vell kanskje bare å lære seg å bruke div apparater fra forskjellige produsenter noen er lette å lære andre litt værre eller tar jeg feil der??
LINK:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-sveisemaskin/Sveiser-MMATIG-og-MMA/

THolandsli
01/02/11, 10:22
Skal du TIG sveise alu må du ha AC apparat, helst i størrelsesorden ca 200A. Vil også anbefale HF tenning.

lasse940
01/02/11, 11:05
Ok HF er det sånn forvarmer av tig elektroden?
200A da blir det vell 3fas også da?

THolandsli
01/02/11, 12:13
Det har med tenninga av lysbuen å gjøre. Med HF kan du starte lysbuen bare ved å trykke på knappen. Med rispetenning som det pleier å være på de billigste apparatene så må du rispe elektroden mot arbeidsstykket for å tenne lysbuen.

kermitt
01/02/11, 12:19
kempii har en MMA/TIG apparat som er kompatible for fjernkontroll, pedal for tenning av lysbue og TIG slangepakke med knapp for tenning. koster selvsagt en del mer enn biltema apparatene, men det er sveisemaskiner du kan arve til dine barnebarn. import-tech har også noen maskiner som er værdt å ta en titt på. skal visst være ganske fornuftige priser på dem og bra slangepakker. skrape TIG er rett å slett dritt så prøv å unngå det. det trenger heller ikke å blir 3-fas maskiner. men det er min erfaring at det er apparater med mye mer stabil strøm og du spiser ikke sikringer til frokost.

lasse940
01/02/11, 12:32
Da får jeg skjekke ut litt. Er nok som du sier bedre å gå for et dyrere apparat man kan stole på og varer "evig".
Takker for tipsene fra dere begge :)