PDA

Vis full versjon : 240 gl 91 mod. skifter fra klokke til voc turteller og lurer på noen få ting =)



turbodreams
31/01/11, 23:56
Hei ;) har ein volvo 240 gl 91 mod som eg holder på og stelle med.
var jo ei SVÆR klokka frammi der som eg har byttet med voc turteller.
problemet er att den såvitt reagerer. på tomgang (800 R.P.M) ligger den på 0. på 4.500 R.P.M er den på 1000 R.P.M. så lurer på om nokken har ein smule erfaring med bytte fra klokke til voc teller. kansje du har peiling og har løsningen ;) ? kan få lov og dele den med meg hehe =) har kobla - fra coil på telleren og strøm og allt kommer fra speedometerkoblingen. er ein kontakt med 3 kabler på øverst på telleren men kobler eg opp der funker ikkje dimmer og cd spiller og sigarett tenner, slukker ikkje med tenningen så det blir feil.

Håper på svar ;) !

R.G
01/02/11, 00:01
kontakt med 3 stikk er for den lille klokka man kan sette i ved siden av mener jeg.


ligger en ledniing klar ved instrumentet som skal kobles på, hvit en, eller så er den hvit med rød stripe, den er fra coil

christoffera
01/02/11, 00:25
Kun EN ledning skal inn på turtelleren og det er som R.G sier den hvite og røde.

Aartun
01/02/11, 13:46
+ og - får turtelleren fra selve printkortet/speedometerhuset, via to faste "pinner".

Revell
01/02/11, 13:54
har ikke noe problem med min og den har 3stikk bakpå og den røde og hvite. vil det si att jeg kan koble ut den 3stikken uten att noe skjer?

R.G
01/02/11, 14:20
ja, den tre stikken er for kabla for liten klokke som plasseres i 3radern osv

Vegardb92
01/02/11, 16:02
hmm, har samme problemet, er det en VDO turteller? hva er nummeret bakpå? skal vare 230 128 ++ husker ikke helt resten

christoffera
01/02/11, 16:30
Det er 2 forskjellige turtellere som kom i stede for klokka.
Mulig det er feil turteller i forhold til speedometerhus?
Usikker på om det har noe å si, eneste forskjell jeg vet om er fargeforskjellen

marius
01/02/11, 16:32
På min måtte jeg koble strøm bakpå de stikkene som går til klokke. Den får ikke strøm fra speedometeret. Aner ikke hvilken bil eller årsmodell den er.

christoffera
01/02/11, 16:47
Trenger den store turlelleren strøm egentlig?

Jeg vet at den lille trutelleren 52mm, kun trenger signaler fra coilen for å fungere.

Daniel V
01/02/11, 16:51
Trenger den store turlelleren strøm egentlig?

Jeg vet at den lille trutelleren 52mm, kun trenger signaler fra coilen for å fungere.

Er det ikke motsatt? Jeg fikk ikke liv i min 52mm uten separat strøm.

Nå har jeg byttet med en stor original VDO, og den trenger ikke strøm, bare den røde/hvite ledningen.

christoffera
01/02/11, 16:59
jeg har en sånn 52mm turteller i den andre 240en min og da er det kun signalledning som er koblet til, altså coilen.

Den store får visst strøm gjennom pinner i turtelleren som går på instrumenthuset, sies det.
Den skal man koble til kun ved hjelp av signalledning siden den får strøm av huset.

Det jeg stusser på er at den store trenger strøm mens den lille ikke gjør det.

Så det jeg lurer på er om den store turtelleren EGENTLIG får noe strøm fra huset?

R.G
01/02/11, 17:22
jeg har en sånn 52mm turteller i den andre 240en min og da er det kun signalledning som er koblet til, altså coilen.

Den store får visst strøm gjennom pinner i turtelleren som går på instrumenthuset, sies det.
Den skal man koble til kun ved hjelp av signalledning siden den får strøm av huset.

Det jeg stusser på er at den store trenger strøm mens den lille ikke gjør det.

Så det jeg lurer på er om den store turtelleren EGENTLIG får noe strøm fra huset?

ja den store får strøm fra selve instrument. står lenger opp her

christoffera
01/02/11, 21:08
ja den store får strøm fra selve instrument. står lenger opp her

Ja det er jo det jeg altid har visst/trodd

Men ser ikke logikken i at den store turtelleren krever strøm og ikke den lille.
Eneste forskjellen er at den er større...

turbodreams
02/02/11, 00:00
takk for alle svar ;) når eg tenker meg om var det 2 hvite ledninger bakom der. den ene var hvit/rød stripe som lå løst med forsegling rundt. den andre var hvit/rosa stripe som gikk inn i speedometerhuset. så skal teste i morgen og se om det funker for eg strekkte en helt ny signalkabel fra - på coil tol voc telleren min. skal si fra i morgen om det funka eller ei ;)

Daniel V
02/02/11, 00:20
takk for alle svar ;) når eg tenker meg om var det 2 hvite ledninger bakom der. den ene var hvit/rød stripe som lå løst med forsegling rundt. den andre var hvit/rosa stripe som gikk inn i speedometerhuset. så skal teste i morgen og se om det funker for eg strekkte en helt ny signalkabel fra - på coil tol voc telleren min. skal si fra i morgen om det funka eller ei ;)

Skjønner ikke hvorfor folk skal drive å trekke denne ledningen fra coilen hele tiden... Ser han som har hatt min før meg også har gjort det samme.... Det er jo umulig å ikke se den røde og hvite ledningen som ligger klar fra før!! :p

christoffera
02/02/11, 00:23
Kanskje enkelte ganger på fabrikken så var de tomme for den hvite og røde ledningen så de droppet like godt å legge den opp? xD

turbodreams
02/02/11, 00:31
hehe :P eg hadde biltema turteller så den gang la eg opp signalkabel for eg har alldrig hatt ute speedometerhuset ;) har liksom ikkje hatt brukt for og ta det ut :P

Aartun
02/02/11, 08:46
Skjønner ikke hvorfor folk skal drive å trekke denne ledningen fra coilen hele tiden... Ser han som har hatt min før meg også har gjort det samme.... Det er jo umulig å ikke se den røde og hvite ledningen som ligger klar fra før!! :p

Kanskje ikke alle som vet at det ligger en rød/hvit klar... ;)

Loff
02/02/11, 09:52
På min var det brudd i den originale, så jeg måtte legge opp ny..

turbodreams
02/02/11, 11:59
no her eg prøvd og det funka ikkje. enten er telleren ødelagt eller feil type =) noen som vet ka som sjer visst man monterer feil type teller ?

Aartun
02/02/11, 12:26
Er det noe som heter feil type teller?
om den er for 4 sylindre så er den vel riktig?

christoffera
02/02/11, 12:39
no her eg prøvd og det funka ikkje. enten er telleren ødelagt eller feil type =) noen som vet ka som sjer visst man monterer feil type teller ?

Eneste forskjellen er fargen. Er litt forskjellig svartfarge på de 2.
Skal da være samme funksjon.

turbodreams
02/02/11, 16:18
tenkte eg å ;) den er vell kaputt då tenker eg :(

TurboNoob
02/02/11, 18:57
Mulig du har fått tak i en som er beregnet for 6 sylindret motor?

Yazaki og VDO passer vel ikke overens med hverandre...?

Daniel V
02/02/11, 23:31
Kanskje ikke alle som vet at det ligger en rød/hvit klar... ;)

Hvis man søker litt her, er det ikke så vanskelig. Ligger vel ca 100 tråder ute om akkurat dette temaet. ;)


Yazaki og VDO passer vel ikke overens med hverandre...?

Nei, disse passer ikke om hverandre. :)