PDA

Vis full versjon : B234F+T. Trenger tips.



Feiltenning
31/01/11, 23:19
Okei. Litt info først. Har en helt vanlig B234F som står i en 1990 740 som skal overhales når sommeren kommer. I denne anledning tenkte jeg å montere litt pustehjelp.
Jeg har søkt rundt å funnet en god del info om dette.
Har ikke tenkt å lage racingbil, men en litt sprekere bruksbil. Er det noen som vet hvilke råder som står i denna motoren? Tåler veiva mye?

Det jeg ser for meg å gjøre:
FT stempler med innfreste ventillommer.
16V turbo chip+nye hjerner
3" LMM
558 dyser (hvis det holder)
turbo (aner ikke hvilken)
Intercooler
Oljekjøler
Grenrør
Litt større dim på eksos


Å sist men ikke minst. Jeg vil ha dette godkjent. Ser mange bygger lignende motorer, dog med H-profil og smidd og hester som ikke egner seg på nordnorske vinterveier. Men jeg har alså ikke klart å komme over noen som kan si at de har en 2,3L 16V med turbo godkjent montert.

Tar imot alle tips og erfaringer. Men mest av alt dette med godkjenning.
Fyr løs ;)

TeamBørnOut
31/01/11, 23:25
vanskelig å godkjenne fordi hk antallet fort flyr over hva som er godkjent


Edit: Hprofil = parner. ned dreide FK stempler. du vil trenge et sprut.. kina ic. dyser. turbo av noe slag.
Edit2: grenrør lager du ut av det du har fra før. bare lag en "overgang" og til turbon.

seff 3" eller større hele veien.

godkjent får du det aldri uansett så ikke vits i å spare :P

Feiltenning
31/01/11, 23:35
må vel gå an å pyse på ladetrykket når den skal benkes? Eller er det faktisk ingen i dette landet som har godkjent et slikt bygg? :P

TeamBørnOut
31/01/11, 23:38
motoren har 160hk originalt... selv om WGn står fult oppe så vil den nok produsere nok hk til å ikke bli godkjent..(spørs jo seff hva man har :P) men uansett så lar ikke BT deg godkjenne noe som "går uten turbotrykk" :P

R.G
31/01/11, 23:43
motoren har 160hk originalt... selv om WGn står fult oppe så vil den nok produsere nok hk til å ikke bli godkjent..(spørs jo seff hva man har :P) men uansett så lar ikke BT deg godkjenne noe som "går uten turbotrykk" :P

blir som meg å 6er turboen, 170 hk org uten turbo. får godkjenne hvis er under krava (fått papirer på søknad volvo og bt), men tviler på det går under noe som helst trykk.....

Feiltenning
31/01/11, 23:46
triste nyheter du kommer med her alså. Var ikke klar over at bilen skulle passere 240hk sånn umiddelbart. Hvordan er det med gutta som kjører orginal turbomotor med ettermontert 16V topp da? Samme elendighet, eller driter man i å melde fra om ombygginga?

TeamBørnOut
31/01/11, 23:46
selv på "0" bar så leverer den langt mer en nok til å ikke bli godkjent :D

TeamBørnOut
31/01/11, 23:49
triste nyheter du kommer med her alså. Var ikke klar over at bilen skulle passere 240hk sånn umiddelbart. Hvordan er det med gutta som kjører orginal turbomotor med ettermontert 16V topp da? Samme elendighet, eller driter man i å melde fra om ombygginga?


Du kan ta den lange kjedelige veien og godkjenne en 2liters 16v turbomotor fra 960.. så bytte motor senere (egentlig burde man kjøpt inn en motor "sammen" og brukt den som godkjennings motor :D).
man ser nesten ikke forskjell på motorene. det er en vei å gå. ellers kan man bytte motor og kjøre rundt og kose seg. Men sladder du inn i en buss i 240kmt så får du nok skylden og forsikringen dekker nok ikke mye da :P
Men krasjer du og modifikasjonene (trimmingen) ikke har noe med ulykken å gjøre så får du ikke noe slit for dette. Ikke helt nazi land enda. heldigvis :)

R.G
31/01/11, 23:49
går maaaange biler som ikke er godkjent ombygd. mange godkjenner motor først, godkjenner feks 230fk/ft og bygger på i bøtter å spann etter godkjenning...

Feiltenning
31/01/11, 23:54
går maaaange biler som ikke er godkjent ombygd. mange godkjenner motor først, godkjenner feks 230fk/ft og bygger på i bøtter å spann etter godkjenning...

Syns liksom det blir litt mye att å fram for å få 16V med turbo. Først godkjenne en turbomotor, så montere 16V + en masse rare strammehjul å dilldall for at det skal passe på motoren. Inbilte meg at d fantes en snarvei, men dengang ei :p

kermitt
01/02/11, 01:35
det er en snarvei. og det er B204FT som TBO sier. den ser omtrent identisk ut som B234 bare at det er original turbo motor. bytter du ut den med en B234F+T så ser det ut som den bare at du har bytta grenrør og har plutselig mye større turbo :D om de ikke har litt peiling å ser på blokkmerkinga da :p

EivindG
01/02/11, 04:04
Men sladder du inn i en buss i 240kmt så får du nok skylden og forsikringen dekker nok ikke mye da :P
Men krasjer du og modifikasjonene (trimmingen) ikke har noe med ulykken å gjøre så får du ikke noe slit for dette. Ikke helt nazi land enda. heldigvis :)

sladd og kræsj = ingen forsikring somregel
kræsj i 240kmt = du slipper å tenke på noenting som helst da ihvertfall..

vet faktisk om en der politiet fikk bilen hentet, beslaglagt og deretter overgått av biltilsynet. de fikk da lest av hjernen osv. og han hadde kjørt i fjellveggen.

utenom det så er det vel bare å strupe på luft, bensin og eksos. mindre dyser og LMM (vis du ikkje har map sensor ) og en flasketut som en org kat.. det skal gå, vis eg ikkje overser noe her? man skal vel gjøre bra mye med den motoren da for at den kommer over 230hk med 0.2bar i trykk vel. kan ikkje se at motoren skal blåse opp i effekt uten ordentlig ladetrykk, da må det være ordentlig preppa topp, sinte kammer osv. itilfelle så kan du tjene mye penger, høyeffekts sugemotor og lavt bensinforbruk!

men det viktigste er å opprette en dialog med en på BT og snakke med han i forkant, så er det søknaden og vis du får go på den er du igang.

men du får ikkje datasprut godkjent så vidt eg vet og et annet problem er at man kan få problemer med utslipp pga at det ikkje er en org motor som volvo har målt det på, og her er det ikkje snakk om vanlig måling som på eu-kontroll men en mye mer spesifikk en som et labratorium må ta.

gull pilen
01/02/11, 08:50
skriver man en god søknad er det helt utrolig hva man kan få godkjent...
da butcher fikk jo grønt lys fra bt med twin turbo på 242 r6en sin....
jeg ville skrevet en søknad først å se hvilke svar du får...
kan slenge det sammen å lade 0,3 bar ellerno slikt da burde ikke effekten overstige maks tillate...

Feiltenning
01/02/11, 08:54
Har jo vurdert sugis tidligere. Men vet jo ikke helt hvordan man skal gå fram med det. Virker så penga flyr fort når man driver med sånt :P

Feiltenning
01/02/11, 08:56
skriver man en god søknad er det helt utrolig hva man kan få godkjent...
da butcher fikk jo grønt lys fra bt med twin turbo på 242 r6en sin....
jeg ville skrevet en søknad først å se hvilke svar du får...
kan slenge det sammen å lade 0,3 bar ellerno slikt da burde ikke effekten overstige maks tillate...

Var noe sånt jeg så for meg. Men det virker ikke som alle er enige om dette. Selv har jeg vanskelig for å tro at motoren skal passere lovlig hk med litt slapp turbo som lader 0,2-0,3

gull pilen
01/02/11, 08:57
Har jo vurdert sugis tidligere. Men vet jo ikke helt hvordan man skal gå fram med det. Virker så penga flyr fort når man driver med sånt :P

sug er dyrt om man skal hente noe nevneverdig med effekt utav det ja..
jeg ville hvertfall prøvd med søknad til bt først, burde jo ik være noe problem igrunn... om du får ja er det viktig å dokumentere godt alt som blir gjort, gjerne og en tur til volvo å få tak i godkjennings papirer på effekt å slikt for din type bil...
lykke til;)

gull pilen
01/02/11, 08:59
legg søknaden frem på en saklig måt og dokumenter at du bare skal bruke orginal deler som intercooleren,13c turbo etc...
13c turbo leverer jo knapt til 220hk så burde gå bra det...

Feiltenning
01/02/11, 11:10
legg søknaden frem på en saklig måt og dokumenter at du bare skal bruke orginal deler som intercooleren,13c turbo etc...
13c turbo leverer jo knapt til 220hk så burde gå bra det...

Flere som er enige i dette? 16V turbo chip til LH2.4. Dyser å massemåler til chippene. Så spare inn på IC å turbo for ikke å gå over tillat effekt. Er det håp da? Hvor mange hk lander jeg på ca? Snakk om luksusproblem alså:p

gull pilen
01/02/11, 11:16
Flere som er enige i dette? 16V turbo chip til LH2.4. Dyser å massemåler til chippene. Så spare inn på IC å turbo for ikke å gå over tillat effekt. Er det håp da? Hvor mange hk lander jeg på ca? Snakk om luksusproblem alså:p

vil tippe at du havner på mellom 180-20hk på 0,3 i trykk...
på så lavt trykk trenger du mest sansynlig ikke noe chip...
bare midlertidig til kontrollen er i boks...

Feiltenning
01/02/11, 11:41
vil tippe at du havner på mellom 180-20hk på 0,3 i trykk...
på så lavt trykk trenger du mest sansynlig ikke noe chip...
bare midlertidig til kontrollen er i boks...

Men jeg må vel bytte hjerner. Tviler på at det går no særlig bra med sugehjerner uansett? Alså, sette inn FK hjerner eller noe sånt, så chippe etter kontroll ;)

R.G
01/02/11, 11:42
prøv å få alt i så orginal stan som mulig, da kan det være håp om att du ikke overstiger maks effekt.

gull pilen
01/02/11, 11:47
tror det skal gå bra med tanke på 242 til da butcher der han først fikk godkjent 3 liter 960 motor så med twin turbo etter det...
3 literen er jo 204hk orginalt så ikke mye han kunne ladet med de 2 turboene;)

R.G
01/02/11, 12:06
tror det skal gå bra med tanke på 242 til da butcher der han først fikk godkjent 3 liter 960 motor så med twin turbo etter det...
3 literen er jo 204hk orginalt så ikke mye han kunne ladet med de 2 turboene;)

ja sant det:)

Feiltenning
01/02/11, 12:29
Okei. Så for å få dette til å spille reint. FK eller FT stempler? FK eller FT hjerner? Ellers så setter jeg på orginale FK deler (rør, turbo, IC osv)

R.G
01/02/11, 12:35
fk stempler som er frest ut ventil spor for 16v. ft/fk hjerner ett fett. kan chippes senere med tanke på godkjenning, noen hjerner er det startsperre i, bare så du er obs på det:).

Feiltenning
01/02/11, 12:37
fk stempler som er frest ut ventil spor for 16v. ft/fk hjerner ett fett. kan chippes senere med tanke på godkjenning, noen hjerner er det startsperre i, bare så du er obs på det:).

Hvorfor FK stempler egentli? Har d noe med kvaliteten å gjøre? Etter det jeg kan se, så er det samme kompresjonen på begge? :confused:

R.G
01/02/11, 12:39
Hvorfor FK stempler egentli? Har d noe med kvaliteten å gjøre? Etter det jeg kan se, så er det samme kompresjonen på begge? :confused:

dem er vel egentlig lik, men har hørt dem skal være bedre?? men komp er samme på di to ja:) men skaffe av fk stempler fra org uskrudd motor så er det nok mindre slittasje på di enn ft stempler som arbeider under litt hardere forhold...

Feiltenning
01/02/11, 12:43
dem er vel egentlig lik, men har hørt dem skal være bedre?? men komp er samme på di to ja:) men skaffe av fk stempler fra org uskrudd motor så er det nok mindre slittasje på di enn ft stempler som arbeider under litt hardere forhold...

Oppfattet:p
Angående dyser. Må vel kjøre med orginaldyser fra FK også da hvis jeg ikke tar feil?

R.G
01/02/11, 12:52
ja greit å bruke dem og formotstander hvis ting skal være av orginalt i første runde:)

TeamBørnOut
01/02/11, 14:11
Krever spesial chip. HEEEELt feil tenningskurve på 8v kontra 16v motoren. 0.3 i ladetrykk er nok formye. selv 0.1 (husker ikke hva en 13c fløder men det går å sjekke). bt vil ikke godkjenne dette fordi det krever ettermarkeds sprut uten å legge igjen svart røyk eller toppakninger overalt. men bare å prøve :P men bruk heller tid på bilen en å kødde med søknader... eller bruk 2litern som jeg skrev. lettest :)

R.G
01/02/11, 14:23
ikke bare bare å få tak i en org 2l 16v turbo el:)

TeamBørnOut
01/02/11, 14:25
er fler på forumet her som har det liggende vet jeg. som godkjennings motorer. sett ut "ønskes leid" ellerno på salgs greia :D

gull pilen
01/02/11, 14:30
breide her på forumet kjører 16v med lh 2.4 motorstyring....
men er jo ikke verre enn å chippe en gullboks så funker jo det...

Feiltenning
01/02/11, 15:03
Så jeg må kjøre spesialchip for 16V+T, med dyser og 3" LMM... Hvordan blir det da med 13c og pysetrykk?

EivindG
01/02/11, 16:31
Så jeg må kjøre spesialchip for 16V+T, med dyser og 3" LMM... Hvordan blir det da med 13c og pysetrykk?

ingen vits i å jasse opp effekten. og om du har spesial chip, men har gått ned på dyser, lmm og eksos så er det ingen grunn for at det ikkje skal funke til en bremsing og en tur på BT. så lenge det er sammsvar mellom luft og bensin så slipper du å tenke på uforbrent drivstoff eller toppakninger.

tenningen er jo bare å få tak på en 16v vel (evt om det er noen som bare kan chipe en 8v), stort problem?

og å drite i å snakke med BT, vel du har jo ingen ting å tape på det. Vis du får det godkjent så er jo det konge og vis ikkje har du jo fortsatt muligheten til å kjøre ulovlig. Men det er viktig at det ser ordentlig gjort ut og at det ser mest mulig org ut.

En ting som er viktig det er å ha en fast en som du snakker med hos BT! det gjør ting litt lettere.

lykke til

Feiltenning
01/02/11, 17:37
ingen vits i å jasse opp effekten. og om du har spesial chip, men har gått ned på dyser, lmm og eksos så er det ingen grunn for at det ikkje skal funke til en bremsing og en tur på BT. så lenge det er sammsvar mellom luft og bensin så slipper du å tenke på uforbrent drivstoff eller toppakninger.

tenningen er jo bare å få tak på en 16v vel (evt om det er noen som bare kan chipe en 8v), stort problem?

og å drite i å snakke med BT, vel du har jo ingen ting å tape på det. Vis du får det godkjent så er jo det konge og vis ikkje har du jo fortsatt muligheten til å kjøre ulovlig. Men det er viktig at det ser ordentlig gjort ut og at det ser mest mulig org ut.

En ting som er viktig det er å ha en fast en som du snakker med hos BT! det gjør ting litt lettere.

lykke til

Så du mener altså at jeg kan få kjørt bilen med min orginale 16V tenningschip, eller tenker du på B204FT-chippen?

Ser jo helst at jeg får det godkjent. Skal jo ikke mye til for at en luring på en EU legger merke til at det står en turbo på bilen når det ikke skal være det:p

Beachee
01/02/11, 18:42
Så du mener altså at jeg kan få kjørt bilen med min orginale 16V tenningschip, eller tenker du på B204FT-chippen?

Ser jo helst at jeg får det godkjent. Skal jo ikke mye til for at en luring på en EU legger merke til at det står en turbo på bilen når det ikke skal være det:p

Hei
Her har du et forslag:
Lang historie, litt kortere: Behold motoren som du har den idag. Kjøp deg en
b204ft eksosmanifoil, (hvis du ikke finner her på forumet, så kan jeg hjelpe deg) sett på en garret T3 turbo...ikke en 13c!!.... nytt orginalt eksosfrontrør får du på volvo eller bcb e.l. Da vil nesten alt stemme i forhold til en orginal b204ft..... Innsuget kan du bruke det du har idag....
Du må få tak i delene som intercooler og slanger fester etc.
Chip til boksen din får du hos Paul, http://www.turbotrimming.no/.
Dyser er en annen sak... men det kan du snakke med Paul om...kommer ann på hvordan du vil ha oppsettet.... volvo 740 er godkjent opp til 238hk.
Hvis du ikke overstiger dette... så er det ikke noe ivei for at BT vil godkjenne motoren din....som en B204FT motor....
:-)

TeamBørnOut
01/02/11, 19:16
De leser av nummrene :P (men går jo å jukse seg unna ved å endre der også...)

Feiltenning
01/02/11, 20:11
Hei
Her har du et forslag:
Lang historie, litt kortere: Behold motoren som du har den idag. Kjøp deg en
b204ft eksosmanifoil, (hvis du ikke finner her på forumet, så kan jeg hjelpe deg) sett på en garret T3 turbo...ikke en 13c!!.... nytt orginalt eksosfrontrør får du på volvo eller bcb e.l. Da vil nesten alt stemme i forhold til en orginal b204ft..... Innsuget kan du bruke det du har idag....
Du må få tak i delene som intercooler og slanger fester etc.
Chip til boksen din får du hos Paul, http://www.turbotrimming.no/.
Dyser er en annen sak... men det kan du snakke med Paul om...kommer ann på hvordan du vil ha oppsettet.... volvo 740 er godkjent opp til 238hk.
Hvis du ikke overstiger dette... så er det ikke noe ivei for at BT vil godkjenne motoren din....som en B204FT motor....
:-)

Hmm.. Hvordan er det med merkinga på motoren? Lett å se at det er 2,3 å ikke 2,0? Å hvis jeg sier det er en B204FT, så trenger jeg ikke vise bremsepapirer. Da kan jeg vise til orginal effekt i en slik motor?

TeamBørnOut
01/02/11, 20:12
Da trenger du bare dra inn og vise dem du ikke har surra bensinslanger rundt turbon etc ja :)

vips har du godkjent 16v motor ;)

Feiltenning
01/02/11, 20:20
Hmm... Virker som det er håp nå ja. Takker for alle tips å triks så langt:)

Vet dere forresten om en original 740 GLT har understellsdelene for å godkjenne 238hk?
Vet at stabstaget er 21mm. Tenker på dempere å slikt. Er ganske sikker på at denne har samme oppsette som turboene har.

gull pilen
01/02/11, 20:25
den har nok alt som må til for den effekten ja...

24516vtic
01/02/11, 20:26
Okei. Så for å få dette til å spille reint. FK eller FT stempler? FK eller FT hjerner? Ellers så setter jeg på orginale FK deler (rør, turbo, IC osv)

søk .. er ikke akkurat uvanlig med 16V turbo

gull pilen
01/02/11, 20:30
søk .. er ikke akkurat uvanlig med 16V turbo

men han sier det skal godkjennes... da blir det plutselig litt uvanlig....;)

Feiltenning
01/02/11, 20:53
Så da skal det brukes så mye B204FT deler som mulig rundt motoren. Få alt å se ryddig å pent ut. Chip fra turbotrimming.no (får ta en prat ang. dyser som sakt lengre opp). FK stempler med ventilspor. LMM som samsvarer med dyser. Original eksos.

Noe jeg har glemt da?:p

TeamBørnOut
01/02/11, 21:16
De sjekker opp hvilken motor du har satt i bilen. i 99% av tilfellene.. så du bør skaffe en slik først. så bygger du heller opp en ny 16v turbo etterpå. da skal du ligge langt unna 2liters delene :D

Feiltenning
01/02/11, 21:41
De sjekker opp hvilken motor du har satt i bilen. i 99% av tilfellene.. så du bør skaffe en slik først. så bygger du heller opp en ny 16v turbo etterpå. da skal du ligge langt unna 2liters delene :D

Hm. Da blir jo det et problem igjen. Hadde vært mye greiere å bare fått en 2,3L 16V turbo til å benke under 238hk. Men jeg skjønner at det kan være et problem det og...

Beachee
01/02/11, 23:55
Hm. Da blir jo det et problem igjen. Hadde vært mye greiere å bare fått en 2,3L 16V turbo til å benke under 238hk. Men jeg skjønner at det kan være et problem det og...

Hei igjen
Jeg fåreslår at du snakker med Paul, som jeg nevnte tidligere, ang opplegget rundt dette. Men, setter du dit hen en orginal b204 eksosmanifoil og innsug...med tilbehørende slanger til/fra intercooler, og også bruker orginale slanger fra luftfilterboks til turbo... slik at det ser likt ut som en B204ft...men som da egentlig er en b234ft... :-).... Du må selvsagt skifte plass på batteriet og spylertanken...hvis jeg ikke husker feil.... Nå vet jeg ikke om du har abs... men hvis du har det... blir det straks litt verre , hvis du skal ha det til å se orginalt ut...
Svein

Feiltenning
02/02/11, 00:00
Hei igjen
Jeg fåreslår at du snakker med Paul, som jeg nevnte tidligere, ang opplegget rundt dette. Men, setter du dit hen en orginal b204 eksosmanifoil og innsug...med tilbehørende slanger til/fra intercooler, og også bruker orginale slanger fra luftfilterboks til turbo... slik at det ser likt ut som en B204ft...men som da egentlig er en b234ft... :-).... Du må selvsagt skifte plass på batteriet og spylertanken...hvis jeg ikke husker feil.... Nå vet jeg ikke om du har abs... men hvis du har det... blir det straks litt verre , hvis du skal ha det til å se orginalt ut...
Svein

Har mailet litt med han ikveld. Får se hvor det bærer. Hadde lite lyst å prøve å lure bt. Men det er jo en utvei. Angående ABS, så har jeg det, å den står rimelig domt til ja.

Paul mener for så vidt at han kan ordne chip til original komp. for lavtrykksformål. Men som sakt, får se hva han har av tips å komme med:)

Feiltenning
02/02/11, 18:47
Da har jeg pratet med Paul på turbotrimming.no. Ufattelig medgjørlig fyr altså:D

Han mener jeg fint holder 230hk med FK stempler, FK dyser, 016 LMM og en garret WG som opererer på 0,7-1,4 bar. Av turbo mente han en 19t var flott, med tanke på mer trykk etter kontroll. Så skulle jeg klare ca 230hk med å lade 0,8 bar.
Chip er vist ikke noe problem uansett hva jeg vil ha:p

Høres dette fornuftig ut eller? Noen invendinger?

TeamBørnOut
02/02/11, 18:53
Kjøp en 13c isteden. like liten propp i eksosen og koster mye mindre. turbon må du bytte for å få effekt uansett

Feiltenning
02/02/11, 19:04
Kjøp en 13c isteden. like liten propp i eksosen og koster mye mindre. turbon må du bytte for å få effekt uansett

Hva er realistisk å kunne forvente når man tyner en 19t da?

TeamBørnOut
02/02/11, 19:10
lat motor som kun leverer litt effekt i noen sekunder før effekten synker fort... veldig lat på topp. høyt bensin forbruk og deformerte råder etterhvert... ta deg et søk så ser du hvorfor. kompressor delen leverer nok luft men turbin delen er forliten.
Td04 er LITen. (til sammenligning så satt det Td05 på 740 turbo(garrett også) :D)
Og det sier litt? :D
som en visning turbo så få tak i en 13c. tipper du får en slik for 500kr på forumet her. Den leverer litt mindre luft en 19T. men samme turbin :P Den er beregnet for mindre motorer og langt mer effekttiveen hva gamle rødblokka er..
spar penga og kjøp en større turbo du kan slenge på etter visninga er min mening. du får da bedre kjørbar motor som puster lettere på topp og er mye hissigere.. mindre mottrykk = mindre bensinforbruk også (greit på bruksbil ). du får en bedre og mer holdbar motor også (selv om du henter ut mer effekt)

Feiltenning
02/02/11, 19:47
Såppas ja. Hørtes lite gunstig ut. :(
13c er den som står på B230FT/B200FT hvis jeg ikke tar feil? Hvor mye trykk burde jeg vise denne med?
Hva anbefaler du å bruke etter visning da?

Blir mye spørring her.:p Takker for svar så langt

TeamBørnOut
02/02/11, 19:55
samme trykk ellerno. poenget er at du bare skal vise du har under 230hk :D
etter visninga så kan du slenge på noe større etter hva du ønsker av effekt ;)
skal du kjøpe turbo av paul så skaffer han deg sikkert en fin gt30r eller lignende med 53-55mm turbin :) på kompressor siden kan du velge å vrake egentlig :)

Feiltenning
03/02/11, 19:45
blir som meg å 6er turboen, 170 hk org uten turbo. får godkjenne hvis er under krava (fått papirer på søknad volvo og bt), men tviler på det går under noe som helst trykk.....

Men de trengte bare å vite antall hk? Eller sa de noe om avgass og slike ting som koster alt for mye å teste?

R.G
03/02/11, 20:10
Men de trengte bare å vite antall hk? Eller sa de noe om avgass og slike ting som koster alt for mye å teste?

dem skal ha antall hk og nm.

i papira fra bt står det ca som detta, ikke helt ordrett det jeg skrev, men di viktige detaljene er som dem skrev, endra litt pga vet folk tar å kopierer.....:(:

godkjenner herved din søknad om XXXXXX så fremt det brukes mest orginale Volvo deler, eksos, intercooler, motorstyring som du henviser i din søknad.

under fremvisning ved godkjenning av kjøretøy XXXXXXXXXXX skal det med bringes dokument fra Volvo norge på maksimal tillatt effekt, samt bremsepapirer på motoreffekt fra godkjent, lab/motorverksted (Alt. feks, Flissundet motorservice, nærheten der du bor).
motoren/bilen må tilfredsstille kravene om avgasser det året bilen er førstegangsreg.

takk for att du søkte på forhånd og vi ønsker deg lykke til med "prosjektet" ditt. er det noe mere du vil evt godkjenne, eller er andre ting vedr bygget ditt er det bare å ta kontakt med ........ eller...... som har skrivi under dine papirer.

også fikk jeg med blekke med avgasskrav i samme brev jeg fikk av dem.

Feiltenning
03/02/11, 20:58
dem skal ha antall hk og nm.

i papira fra bt står det ca som detta, ikke helt ordrett det jeg skrev, men di viktige detaljene er som dem skrev, endra litt pga vet folk tar å kopierer.....:(:

godkjenner herved din søknad om XXXXXX så fremt det brukes mest orginale Volvo deler, eksos, intercooler, motorstyring som du henviser i din søknad.

under fremvisning ved godkjenning av kjøretøy XXXXXXXXXXX skal det med bringes dokument fra Volvo norge på maksimal tillatt effekt, samt bremsepapirer på motoreffekt fra godkjent, lab/motorverksted (Alt. feks, Flissundet motorservice, nærheten der du bor).
motoren/bilen må tilfredsstille kravene om avgasser det året bilen er førstegangsreg.

takk for att du søkte på forhånd og vi ønsker deg lykke til med "prosjektet" ditt. er det noe mere du vil evt godkjenne, eller er andre ting vedr bygget ditt er det bare å ta kontakt med ........ eller...... som har skrivi under dine papirer.

også fikk jeg med blekke med avgasskrav i samme brev jeg fikk av dem.

Å når de sier avgasskrav, da mener de en vanlig EU kontroll måling av CO? Isåfall burde jeg kunne klare dette:)

Var innom prosjekt tråen din. Må si at det kan bli bra gromt hvis det går igjennom:D

microplex
03/02/11, 21:30
men hvorfor kan du ikke bruke en 16v bunndel med H-råder?

Trond strensbøl som bygger mange rally/ rallycross motorer har gjort dette mere enn et par ganger.
Han slenger på et sprut, H-råder, grenrør osv.
For han får ut 300 Hk uten problemer ut av dette her.

TeamBørnOut
03/02/11, 21:31
B234 bunndelen er volvos sterkeste rødblokk bunndel (ser man bortifra spesielle R blokk)

Feiltenning
03/02/11, 23:37
B234 bunndelen er volvos sterkeste rødblokk bunndel (ser man bortifra spesielle R blokk)

Inkluderer dette råder også? Har en grønn verkstedbok (service manual) for B204FT og B234F. Mn klarte ikke å finne noe info om rådene, annet enn tillat slakk å slike ting.

Beachee
03/02/11, 23:57
Da har jeg pratet med Paul på turbotrimming.no. Ufattelig medgjørlig fyr altså:D

Han mener jeg fint holder 230hk med FK stempler, FK dyser, 016 LMM og en garret WG som opererer på 0,7-1,4 bar. Av turbo mente han en 19t var flott, med tanke på mer trykk etter kontroll. Så skulle jeg klare ca 230hk med å lade 0,8 bar.
Chip er vist ikke noe problem uansett hva jeg vil ha:p

Høres dette fornuftig ut eller? Noen invendinger?

Dette høres veldig bra ut... Fint at du fikk snakket med Paul.

microplex
04/02/11, 14:46
B234 bunndelen er volvos sterkeste rødblokk bunndel (ser man bortifra spesielle R blokk)

Det jeg mener å ha hørt også, lurer derfor på hvifor det er så mye snakk om FK/FT stempler og dreie lommer i de.



Inkluderer dette råder også? Har en grønn verkstedbok (service manual) for B204FT og B234F. Mn klarte ikke å finne noe info om rådene, annet enn tillat slakk å slike ting.

rådene er det bare og kaste.
billig forsikring med H-råder

Feiltenning
04/02/11, 16:22
Det jeg mener å ha hørt også, lurer derfor på hvifor det er så mye snakk om FK/FT stempler og dreie lommer i de.




rådene er det bare og kaste.
billig forsikring med H-råder

Så du mener altså at jeg skal kjøre med originale stempler, tross høy kompresjon?

microplex
04/02/11, 18:10
Så du mener altså at jeg skal kjøre med originale stempler, tross høy kompresjon?

Så lenge du har et sprut som blir ordentlig mappa mener jeg at det ikke skal være noe problem:)

mange motorbyggere som har begynnet og øke komp hvis den er lav orginalt

Feiltenning
05/02/11, 13:54
Så lenge du har et sprut som blir ordentlig mappa mener jeg at det ikke skal være noe problem:)

mange motorbyggere som har begynnet og øke komp hvis den er lav orginalt

Skal kjøre med dn orginale LH2.4 med chipper fra turbotrimming. Han mente forsåvidt at jeg fint kan bruke orginal 16V stempel, memindre jeg skulle ha "steg 2 16V turbo". Hva det betyr vet ikke jeg:p

Beachee
05/02/11, 14:00
Skal kjøre med dn orginale LH2.4 med chipper fra turbotrimming. Han mente forsåvidt at jeg fint kan bruke orginal 16V stempel, memindre jeg skulle ha "steg 2 16V turbo". Hva det betyr vet ikke jeg:p


Hei.
Hvis du kikker inn på sidene til Paul, så antar jeg at han mente noe i oppsettet til Trim Kit 2. Det står på høyre siden av hovedsiden. Det har med hvor mye hester du har tenkte å ta ut......

Batland
06/02/11, 16:14
Okei. Litt info først. Har en helt vanlig B234F som står i en 1990 740 som skal overhales når sommeren kommer. I denne anledning tenkte jeg å montere litt pustehjelp.
Jeg har søkt rundt å funnet en god del info om dette.
Har ikke tenkt å lage racingbil, men en litt sprekere bruksbil. Er det noen som vet hvilke råder som står i denna motoren? Tåler veiva mye?

Det jeg ser for meg å gjøre:
FT stempler med innfreste ventillommer.
16V turbo chip+nye hjerner
3" LMM
558 dyser (hvis det holder)
turbo (aner ikke hvilken)
Intercooler
Oljekjøler
Grenrør
Litt større dim på eksos


Å sist men ikke minst. Jeg vil ha dette godkjent. Ser mange bygger lignende motorer, dog med H-profil og smidd og hester som ikke egner seg på nordnorske vinterveier. Men jeg har alså ikke klart å komme over noen som kan si at de har en 2,3L 16V med turbo godkjent montert.

Tar imot alle tips og erfaringer. Men mest av alt dette med godkjenning.
Fyr løs ;)
Slik jeg ser det er det egentlig ikke selve godkjenningen som er problemet, det er kostnadene med å gjøre dette på en måte som gjør godkjenning mulig..
Biltilsynet kan kreve dokumentesjon på at "utslippet av skadelige avgasser" ikke har økt i forhold til det bilen hadde ved førstegangsgodkjenning her i landet.
Slik dokumentasjon klarer du ikke å skaffe. du klarer sannsynligvis ikke å skaffe slik dokumentasjon på den turboen du ønsker å bruke heller. videre er bytte av bensindyser FORBUDT.
Som du forstår må du til med "LURIUM 1000", og i forbindelse med godkjenning koster dette mye i forhold til effektresultatet.

Det er altså vanskelig og dyrt, men jeg kan ikke se at de er umulig for øyeblikket.

Batland
06/02/11, 16:23
Så lenge du har et sprut som blir ordentlig mappa mener jeg at det ikke skal være noe problem:)

mange motorbyggere som har begynnet og øke komp hvis den er lav orginalt
Dette er en helt vanlig misforståelse. Jeg kjenner en kar som til tross for "sånn som ungdommen lika",
Mulitcoil.
Autronic SM4
Proffmapping for tilsammen kr. 60 000,- på flere forskjellige originalkomp. turbomotorer som har gått på vanlig bensin har rast alle samen.
Vanlig bensin tåler ikke høy komp. + greit ladetrykk hvis motoren faktisk blir hardt brukt. Sånn er det bare.

Høy komp. + turbo og vanlig bensin = høyt budsjett + høy kompetanse. (Og vanligvis begrenset levetid.)
100 vis av optimister gjør denne høykomp. tabben hvert eneste år.
Høy komp. er for bruksbilen til "de gamle", eller med turbo til bruk med Racefuel, E85 eller for proffer med høyt budsjett.