PDA

Vis full versjon : Hjelp til tyding av feilkoder



Kjetil Krømcke
31/01/11, 18:45
Heisann kom opp en varsellampe i 850'n nå det var den som er til venstre for "SERVICE" den er orange med noe som ligner på en A i grønn skrift, hva betyr denne lampa? det er en 855 1995mod 2.5l 10v

Reppemarkus
31/01/11, 19:02
Heisann kom opp en varsellampe i 850'n nå det var den som er til venstre for "SERVICE" den er orange med noe som ligner på en A i grønn skrift, hva betyr denne lampa? det er en 855 1995mod 2.5l 10v

Er ikke dette "motorfel" ? Husker ikke helt nøyaktig.. men synes å huske det :)

Kjetil Krømcke
31/01/11, 19:04
Det kan stemme, startet bilen og da gikk den på 500rpm. stoppet den å starta igjen, da gikk den normalt. men lampa lyser fortsatt, ingen ulyder nå.

850GLTsilver
31/01/11, 22:48
500omdr.

Vel, da har nok feilkode for "kortvarig for mager blanding" vært innom.
Denne tenner lambdalampen men kan i grunnen bare resettes
(Finnes en link her et sted om hvordan)

500omdr må du forresten få ordnet opp i.
Høyst sannsynlig så er tomgangs"motoren" din delvis blokkert.
Den sitter under det sorte dekselet veg gassvaieren.
Løsne skruen midt oppe på dekselet, legg det til side, løsne gummislangene på tomgangsmotoren, på undersiden av den er det en slags lås på det gummibåndet som går rundt den, løs opp denne låsen, ta løs kontakten og vips så har du den ute.
Vask den rett og slett. Ordentlig.
Inni som utapå. Sett så inn innmaten med rikelig mengder våpenolje, la dette renne av seg, og monter den på plass igjen. Ta en runde og rens resten av slangene i området, og glem ikke det viktigste: Rens innsuget rundt gasspleldet veldig nøye.
Og når du likevel er i området: Fjern flammefellen fra veivhusventilasjonen. (Volvoråd)

Når du har fått dette sammen ogjen, så vil tomgangen din ligge på 850-900 omdr.

Kjetil Krømcke
01/02/11, 06:41
jeg startet bilen så kom lampen lyste lampen og den lå på 500rpm. så lot jeg den gå i 1 min, slo den av. å startet på nytt, da gikk den normalt på ca 900rpm. har hått problemer med ugjevn tomgang tidligere, å da renset jeg gasspjeld og tomgangsregulatoren ja. men takk for svar. kan jo hende det er på tide igjen.

aarnes
01/02/11, 10:02
Lese ut feilkoder er alltid en fin ting!
jeg har laget en howto på hvordan du kan lage din egen feilkodeleser.

Erlend
01/02/11, 13:53
du kan prøve å resette ecu`en. sett i nøkkelen og vri om til trinn II( rett før du starter) og tilbake til 0, 10 ganger etterhverandre ila. 10 sek. så resetter du den :) da skal den forsvinne med mindre den kommer tilbake igjen med en gang du starter :P

850GLTsilver
01/02/11, 15:08
du kan prøve å resette ecu`en. sett i nøkkelen og vri om til trinn II( rett før du starter) og tilbake til 0, 10 ganger etterhverandre ila. 10 sek. så resetter du den :) da skal den forsvinne med mindre den kommer tilbake igjen med en gang du starter :P


ELLER

Resette på "ordentlig" måte?

Denne typen resetting som du anbefaler her er slett ikke god medisin for ECU-ene.

aarnes
01/02/11, 15:12
du kan prøve å resette ecu`en. sett i nøkkelen og vri om til trinn II( rett før du starter) og tilbake til 0, 10 ganger etterhverandre ila. 10 sek. så resetter du den :) da skal den forsvinne med mindre den kommer tilbake igjen med en gang du starter :P

jeg har ikke fått dette til åfungere.
hvis du absolutt skal prøve å slette den, koble fra batteriet i 10min.

Morgis
01/02/11, 15:46
gutten har en 95modell.. da er det feilkodeleser foran ved spyleveskebeholderen..
Les ut feilkodene dine, så hjelper vi deg videre.

Den lambda/motorlampen kan bety ca 200forksjellige feil ;)

Kjetil Krømcke
01/02/11, 16:30
men hvis jeg kobler fra batteriet i 10min eller vrir om nøkkelen 10 ganger å den forsvinner å ikke kommer så er problemet løst, eller om den kommer opp igjen, så er det noe galt, vil jeg tro?


Lese ut feilkoder er alltid en fin ting!
jeg har laget en howto på hvordan du kan lage din egen feilkodeleser.

Har du link til denne? fant den ikke

Erlend
01/02/11, 17:57
ELLER

Resette på "ordentlig" måte?

Denne typen resetting som du anbefaler her er slett ikke god medisin for ECU-ene.

Hvordan vet du det? Står faktisk at man kan gjøre dette på autodata sine sider på jobben. Tviler på at det hadde stått der hvis det hadde vært skadelig.. Minns jeg også har sett dette på vadis+ at verksted folka på volvo her i byn har anbefalt det til meg....

Ikke uttal deg uten å utdype
Om hvorfor.

Så ikke at dette var en 95 mod.

850GLTsilver
01/02/11, 18:32
Hvordan vet du det? Står faktisk at man kan gjøre dette på autodata sine sider på jobben. Tviler på at det hadde stått der hvis det hadde vært skadelig.. Minns jeg også har sett dette på vadis+ at verksted folka på volvo her i byn har anbefalt det til meg....

Ikke uttal deg uten å utdype
Om hvorfor.

Så ikke at dette var en 95 mod.


Det burde rett og slett ikke være nødvendig å utdype dette særlig mye.

ECUene (Ja alle elektronikkboksene) består av elektroniske komponenter, som først og fremst er konstruert for å fungere stabilt under kontrollerte forhold.
Dersom man utsetter disse for, la oss kalle det stress, så vil de etterhvert svekkes og svikte fullstendig. Har du ikke enkelte ganger lurt på hvorfor tidlig bilelektronikk var forbundet med stadige sammenbrudd?
At det finnes enkelte som har funnet at dette "fungerer" er i og for seg greit nok, MEN det fjerner ikke det enkle faktum at det faktisk vil svekke komponentene inne i ECUene. Det er nettopp for å beskytte komponentene best mulig at de er bygget inn i relativt solide bokser, skjermede sådanne. At det sitter gode spenningsregulatorer som skal dempe sjokkene når spenningen kommer på og blir slått av.
Jeg kunne laget et svært så langt foredrag om dette, men essensen er og blir denne: Man risikerer å skade sine ECUer om man foretar slike sjokkbehandlinger. Greit?

Når det gjelder dette å lese ut og å resette feilkoder på slike biler som dette, så er det faktisk så enkelt og greit at man like gjerne kan følge denne fremgangsmåten:

Hold penn og papir klart:

1. Steng av tenningen på bilen.
2. Sett den lille ledningen som henger på lokk A inn i hullet i boks A eller B som korresponderer med den aktuelle elektronikkenheten som skal diagnostoseres.
3. Sett tenningen i stilling II (rett før start)
4 Trykk fast og bestemt og kort på den lille runde knappen på boks A
5.Etter Ca tre sekunder begynner den lille røde lampen å blinke.
6.Så blir det en pause på tre sekunder, så begynner den å blinke igjen.
7.Ny pause på tre sekunder så blinker den for tredje gang.

Har man nå notert antall blink mellom disse pausene, så har man en komplett feilkode.

Så gjentar man punktene 4-7 inntil man får den første feilkoden lest ut

(SNARVEI)

Så kan man gå rett på å slette ALLE feilkodene.

Trykk ned og hold knappen nede i minst 5 sekunder, slipp den så.
Etter 3 sekunder tenner den røde lampen
Trykk ned og hold knappen nede i minst 5 sekunder, slipp den så.
Nå er kodene slettet.

Kan sjekkes veldig enkelt slik:

Trykk bestemt og kort ned knappen og les av koden sli som i punktene 4-7
Leses det 1-1-1 så er det ingen feilkoder igjen i aktuell elektronikkenhet.

NB: To enheter resettes IKKE på denne måten; SRS og servicelampe.

Var dette inngående nok tro?:D

Erlend
01/02/11, 20:06
Det skader overhodet ikke ecuen da denne "resetting" er programmert inn.. Har du ikke prøvd å stille inn timer osv tilsentrallås på 2000+ modeller? Da sitter du å vrir på vindusvisker,lys og noen sekvenser med nøkkelen...
Jeg skjønner hva du mener, men dette er feil. Da dette faktisk er en måte og ecuen ikke resetter seg pga spenningstap 10 ganger på rad, men fordi når den får dette innputet så sier en programmeringslinje at den skal resette seg..

Er du mekaniker? Virker hvertfall ikke sånn. Sånn som du og tbo snakker sammen på forumet. Anbefaler drittdeler fra biltema bl.a.

Alle rådene je har sett du komme med stemmer lite overens mange ganger..

Anyhow back to topic. Han har feilkodeleser ved spyler tanken( obd I) . Les ut feilen der du:) så hjelper vi deg:)

850GLTsilver
01/02/11, 20:24
Det skader overhodet ikke ecuen da denne "resetting" er programmert inn.. Har du ikke prøvd å stille inn timer osv tilsentrallås på 2000+ modeller? Da sitter du å vrir på vindusvisker,lys og noen sekvenser med nøkkelen...
Jeg skjønner hva du mener, men dette er feil. Da dette faktisk er en måte og ecuen ikke resetter seg pga spenningstap 10 ganger på rad, men fordi når den får dette innputet så sier en programmeringslinje at den skal resette seg..

Er du mekaniker? Virker hvertfall ikke sånn. Sånn som du og tbo snakker sammen på forumet. Anbefaler drittdeler fra biltema bl.a.

Alle rådene je har sett du komme med stemmer lite overens mange ganger..

Anyhow back to topic. Han har feilkodeleser ved spyler tanken( obd I) . Les ut feilen der du:) så hjelper vi deg:)

Jeg er ikke mekaniker nei.
Kune ikke se et eneste sted i forumreglene at man måtte være det for å delta i debattene, komme med råd og tips, dele av egne erfaringer her inne.

Vet du om slike krav?
Ville vært fint om du refererte hvor disse finnes i såfall.

Men jeg er en ren djevel på elektronikk.
Jeg vil be deg, som jeg har bedt TBO om å lete frem og sitere innlegg der jeg anbefaler Biltema.
Om mine råd ikke stemmer overens, så er det rett og slett fordi relativt like symptomer kan skyldes noe forskjellige årsaker.
Kan det tenkes at de "rådene" jeg har gitt er basert på real-life experience?
Men siden du snakker om akkurat det: Hvilke "feil" hjelp er det jeg har gitt?

Dette å stille inn timere som til viskere og slikt er å gi en kontrollinngang en spenning mens elektronikken som sådan har en fastspenning og er påslått hele tiden. SELVFØLGELIG finnes det timere som må slåes helt av for å komme igang igjen, og SELVFØLGELIG så er det elektronikk som tåler å bli slått av og på gang etter gang, MEN vi snakker her om ECUer med tildels svært følsomme komponenter som faktisk kan gå i stykker av såpass lite som at du legger hånden på de... (Tips: Statisk elektrisitet)

Det spiller også en stor rolle hvordan de forskjellige enhetene er spenningssatt i de forskjellige modellene. Jeg har ikke 100% oversikt over alle biler på markedet, MEN jeg har veldig god oversikt over elektronikken i en Volvo 850.

Den tryggeste måten å resette ECUene på er fortsatt denne jeg har beskrevet over her. (Ja nettopp, OBD I boksene foran på høyre side, foran motor og gir-elektronikken (Gir elektronikk ved automatgir da)
Var dette her korrekt nok da erlend?

Når det gjelder instilling av de timerne på sentrallås, viskere, alarm og slikt, så syns jeg det er langt mere behagelig å gå inn med PCn via OBD-porten. :D

Kjetil Krømcke
01/02/11, 20:26
da tar jeg med meg nøkkelen ut i bilen å prøver litt, Tusen takk for flott informasjon:)

Robert H.
01/02/11, 20:27
Er det ikke 850 som kan få problemer med kontaktstykket på tenningslåsen?
Kan da ikke være sunt å holde på å jokke med tenninga på den måten da:rolleyes:
Dersom man kan nullstille på enklere måte, så ville jeg gått for det.
Når det gjelder deler fra alternative leverandører så er det kanskje en ide å skrive under:
" Dette har virket på min bil, men det er ikke sikkert det virker på din":D

Kjetil Krømcke
01/02/11, 21:43
Da har jeg lest ut feilkoder fikk 3 stk


A2: 3-1-4
A3: 4-4-4
A7: 1-2-2

Hva er disse?

Slettmyr
01/02/11, 21:49
Da har jeg lest ut feilkoder fikmk 3 stk

A2: 3-1-4
A3: 4-4-4
A7: 1-2-2

Hva er disse?

Ta en titt her du ;)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1587

Kjetil Krømcke
01/02/11, 21:55
A2: 3-1-4 CMP sensor signal (?)
A3: 4-4-4 No power supply to valves in hydraulic unit (Strømforsyner, noen ledninger som er ødelagt)?
A7: 1-2-2 Fuel gauge short circuit (Hva menes med kortslutting)?

noen som vet hva som eventuelt må byttes eller fikses her?

850GLTsilver
01/02/11, 22:20
A3 4-4-4 KAN skyldes releet som sitter over vifta, til høyre når du står foran og ser inn i motorrommet. Rett under den sorte platen over vifta.
Dette releet "gror" etterhvert, og kan lede til såvel brudd som kortslutning mellom relekontaktene.
Du KAN ta det ut og rett og slett file ned den sukkertoppen som du vil finne på den ene relekontakten, og samtidig file ned litt i den gropa som er i den andre.

MEN sant skal sies, det koster ikke all verden heller da. Tror du får et nytt for rundt $30-40 eller der omkring over dammen.

A2 3-1-4 kan faktisk ha samme årsak.

A7 1-2-2 er litt mere tricky. Her meldes det at signalledningen til tankgiver er kortsluttet.
Du får se under baksetet på høyre side, samt under "plastdekslene" der. Særlig om du akkurat har montert fint lydutstyr i området :D

Du forsøkte å resette hver gruppe for seg?
Kom feilene tilbake?

TeamBørnOut
01/02/11, 22:28
ELLER

Resette på "ordentlig" måte?

Denne typen resetting som du anbefaler her er slett ikke god medisin for ECU-ene.

Hahaha nei huff tenk å resett på denne måten :P
Stresse elektronikken? Hvor har du dette i fra? bruker du lang tid mellom bytting av kanaler på tvn for å ikke overopphete fjernkontrollen også?
Det er helt normalt å resette på denne måten for å så få frem felkoden igjen (sjekke over ting)..
Dette kan du sikkert gjøre til du er tom for strøm på batteriet uten at hjernen merker dette :D

850GLTsilver
01/02/11, 22:46
Hahaha nei huff tenk å resett på denne måten :P
Stresse elektronikken? Hvor har du dette i fra? bruker du lang tid mellom bytting av kanaler på tvn for å ikke overopphete fjernkontrollen også?
Det er helt normalt å resette på denne måten for å så få frem felkoden igjen (sjekke over ting)..
Dette kan du sikkert gjøre til du er tom for strøm på batteriet uten at hjernen merker dette :D

Det skulle ikke undre meg at hjernen ikke merker det nei.

Hvorfor er jeg på ingen måte overrasket?

Men resten tar jeg privat. Det er nok trådforsøpling fra din side syns jeg.

TeamBørnOut
01/02/11, 22:48
Nei men seriøst. jeg vil vite hvorfor du tror hjernen skal ta skade av dette?
Hvor har du tatt dette i fra?

edit: jeg hadde egentlig skrevet et litt mer seriøst innlegg men klarte å dra musa litt feil så det ble "tilbake" :(

850GLTsilver
01/02/11, 22:54
Nei men seriøst. jeg vil vite hvorfor du tror hjernen skal ta skade av dette?
Hvor har du tatt dette i fra?

edit: jeg hadde egentlig skrevet et litt mer seriøst innlegg men klarte å dra musa litt feil så det ble "tilbake" :(


Når det gjelder elektronikk så TROR jeg intet. jeg VET.

Hva i det innegget mitt var det du ikke forsto?

Og hva mener du med disse morsomme hentydningene om fjernkontroll?
Driver du og tar ut og setter inn batteriene ti ganger på ti sekunder hver gang det går et dårlig program på TV, er det noe slikt du prøver å formidle?

anbefaling: LES innlegget et par ganger til.

Og helt seriøst, så syns jeg ikke at dette er en diskusjon som hører inn under tråden.

Kjetil Krømcke
01/02/11, 22:54
1) Dette releet "gror" etterhvert, og kan lede til såvel brudd som kortslutning mellom relekontaktene.

2) A7 1-2-2 er litt mere tricky. Her meldes det at signalledningen til tankgiver er kortsluttet.
Du får se under baksetet på høyre side, samt under "plastdekslene" der. Særlig om du akkurat har montert fint lydutstyr i området :D

3) Du forsøkte å resette hver gruppe for seg?
Kom feilene tilbake?

1) Du mener at det irrer i stykker?

2) Men om signalledningen til tankgiver er kortsluttet så skulle vel ikke bensinpumpa virket, eller tankmåler, men begge deler virker.

3) Jeg prøvde, men jeg gjorde det nok feil. fikk ihvertfall ikke slettet noen koder.

TeamBørnOut
01/02/11, 22:55
det er ikke samme kabler. signal kan være herp selv om pumpa virker fint

850GLTsilver
01/02/11, 22:58
Du mener at det irrer i stykker?

Men om signalledningen til tankgiver er kortsluttet så skulle vel ikke bensinpumpa virket, eller tankmåler, men begge deler virker.

Jeg prøvde, men jeg gjorde det nok feil. fikk ihvertfall ikke slettet noen koder.

Elektrogalvanisk vandring kaller vi det. Små bruddstykker av relekontaktene blir med over til "minuspolen" her gang releet åpner (slåes av).

Pumpa går fint selv om signalet fra tankgiveren er borte.
Pumpa får strøm fra et rele som ligger og føler på om det kommer pulser fra tenningssystemet = motoren går. Mistes disse pulsene så stopper den etter noen sekunder. Kan være at det signalet HAR vært kortsluttet en gang.
Men at feilkoden ikke ble resatt.

Forsøkte du å resette alle?

OK, se over fremgangsmåten jeg beskrev igjen.
KAN være at du må følge slavisk den som Volvo har laget.
Mellom dette å ha lest ut alle kodene + den første på nytt, så kan det være at du må slå av tenningen, så på igjen, og så holde ned knappen i minst 5 sekunder, vente i tre (den lille røde lampa lyser opp igjen) og så holde den nede i minst 5 sekunder igjen.
Så av med tenningen igjen, ta bort den lille ledningen, og så på med tenningen, sett tilbake ledningen og trykk et kort trykk på knappen.
Merkelig om ikke feilkoden er borte da (Husk, 1-1-1 er idikasjon på at alt er som det skal være.

Kjetil Krømcke
01/02/11, 23:00
Jeg prøvde ja, men gjorde det nok feil. får se på det i morra igjen, men det er greit for meg at dere diskuterer her i tråden. Dette er jo et forum hvor alle meningen kan møtes og diskuteres.

Kjetil Krømcke
03/02/11, 17:07
Prøve å slette kodene i går kveld. fikk slettet 1-2-2 så den ble 1-1-1
men 4-4-4 og 3-1-4 er der fortsatt

850GLTsilver
03/02/11, 19:19
Prøve å slette kodene i går kveld. fikk slettet 1-2-2 så den ble 1-1-1
men 4-4-4 og 3-1-4 er der fortsatt

OK, Tankmålerens sløyfe er OK.

Da har du nok vansker med det releet.
Dersom du har tålmodighet og er litt fingernem, så kan du demontere det eksisterende releet, bruke ei nålefil og file ned den "sukkertoppen" som sannsynligvis er på den ene relekontakten, samt jevne ut den "gropa" som er på den andre relekontakten.

ELLER, du kan kjøpe nytt rele, men åpne og sjekk det først da....
KAN jo være noe annet også, men skal jeg tro skjemaet, så er det ganske sikkert dette.

Snakker da om dette releet som sitter under plastdekselet i motorrommet, rett bak radiatoren, ut på venstre side. (Til høyre sitter det to releer. De er til vifta)

Kjetil Krømcke
06/02/11, 05:33
ok. skal sjekke. så det vifte releet ja,

850GLTsilver
06/02/11, 21:12
Ikke viftereleet, det på motsatt side, alene nærmest batteriet.

Kjetil Krømcke
19/03/11, 12:04
Ikke viftereleet, det på motsatt side, alene nærmest batteriet.

Er det dette?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1730.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1731.jpg

850GLTsilver
20/03/11, 17:48
Det er releet som høyst sannsynlig har en feil ja.

Kjetil Krømcke
20/03/11, 19:17
Men da skal jeg prøve å bytte det;) Tusen takk for hjelpen:)

Kjetil Krømcke
21/03/11, 16:50
Da fikk jeg bestilt det i dag, det kostet 344,- mener jeg det var. Så da håper jeg at det er eneste feilen:)