PDA

Vis full versjon : hgnubel: V70R AWD



Sider : 1 2 3 [4] 5 6

Bassan
25/01/13, 10:24
Eventuelt hør med de som har delebiler her innen, julen har masse rart :)

hgnubel
25/01/13, 11:03
Det var jo en god idé faktisk, julen har jeg jo handlet med før og han virker som en kjernekar :)

Øygard
26/01/13, 10:02
Og so er det jo ein fyr i Nordhordland somofte har volvodelar til salgs på Finn, trur han heiter Eivind? Det kan henda han har ei fjør til deg. Han er i alle fall veldig grei.

hgnubel
26/01/13, 10:33
Eivind kjenner jeg til ja, tenkte merkelig nok ikke på han heller.

Ulempen hvis jeg kjører dit er at jeg sikkert kommer hjem med en hel bakluke :p Men det gjør egentlig ingenting bortsett fra at jeg ikke har noe sted å oppbevare den inntil den får ny fin lakk og skal monteres... Kaaanskje i boden hvis jeg får organisert litt mer. Hadde vært veldig greit med rustfri bakluke, da er det bare litt steinsprutrust på panseret igjen :)

hgnubel
26/01/13, 22:46
Bilder og nærbilder fra vasken og voksing i går kveld...

Kortversjonen: Prickbort, Surfex, bøttevask, Bilt-hamber mild clay, Auto Finesse Rejuvenate, Auto Finesse Spirit :)

Synes Rejuvenate gjorde veldig god jobb med å skjule vaskeripene (eller fjerne, man kan jo håpe.. litt slipemidler skal det være i den tror jeg), eller så er det kamera og dårlig lys som gjør at det ser bra ut på nærbildene med refleksjoner..

Må få gjort noe med kondens i det blinklyset:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1612.jpg

Litt mindre kondens her som jeg har laget bedre lufting:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1613.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1614.jpg

Nærbilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1615.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1616.jpg

hgnubel
28/01/13, 15:52
På tide å ta grep om bremsene bak nå, fant ut at Bilxtra er agent for Budweg som leverer overhalte originalcalipere til ok pris så det ble bestilt i dag. De må overhale høyre først fra skrotlageret sitt så det tar ca fire uker..

Men bedre enn Volvo sin løsning som er å bygge om til dårligere bremser (standard awd, ikke ventilerte).

gaupe
28/01/13, 16:12
På tide å ta grep om bremsene bak nå, fant ut at Bilxtra er agent for Budweg som leverer overhalte originalcalipere til ok pris så det ble bestilt i dag. De må overhale høyre først fra skrotlageret sitt så det tar ca fire uker..

Men bedre enn Volvo sin løsning som er å bygge om til dårligere bremser (standard awd, ikke ventilerte).

Sikker på at dei er overhalte og ikkje nye?

hgnubel
28/01/13, 16:39
Sikker på at dei er overhalte og ikkje nye?

Vel, venstre bak har de på lager i norge og høyre bak må produseres fra byttecalipere, og det er Budwegs egne ord direkte til meg... Så jeg er relativt sikker, men den praktiske forskjellen tror jeg er neglisjerbar. Jeg vil nok omtale de som nye uansett..

Caliperene har gått helt ut av Volvos sortiment, så hvis de er nye har de nok ikke vært innom der. Vet du om det er en caliper som brukes på f.eks. Ford eller andre beslektede merker?

Bytter begge bak nå egentlig bare fordi jeg ikke har tid eller mulighet til å løsne og finne ut at noe ikke går på igjen, eller at stemplene er trege og fulle av rust. Og når hver caliper koster litt mindre enn en verkstedstime hos Volvo så synes jeg ikke det er noe å lure på. Heller bytte kontrollert nå enn å være nødt til å haste-nedgradere til volvos kjipe løsning hvis en av de begynner å henge... :)

gaupe
28/01/13, 16:49
Eg kjøpte Budweg ABS-kalipper til 240en, dei hadde også gått ut hos Volvo. Trur dei calippera der er nyproduserte.

Uansett, så er desse kalippera her råd å overhale sjølv vil eg tru, dei er jo vesentleg forskjellig frå 99-modellen. Du kan sannsynlegvis finne stempel av rett dimensjon, evt få eit dreia og repkit er eg heilt sikkert må kunne finnast ein eller annan plass. Skal du leite på andre merker, så hadde eg først kika på BMW og andre bakhjulstrekkarbil, som f.eks Volvo :)

Er klossane å få enno?

Meiner desse kalippera skal vere ganske like dei som står på multilink på 760/960, men ikkje ta mitt ord på det.

hgnubel
28/01/13, 18:09
Hadde jeg hatt to biler og garasje så hadde jeg gjerne overhalt selv, men prøver å maksimere oppetiden på bilen for å si det slik :) Caliperene er allerede bestilt så tenker ikke bekymre meg mer for det nå.

Klossene var jeg redd skulle være et problem, men det er visstnok samme som nesten alle fwd P2-bilene har bak. Om caliperen ellers er lik så sier ikke Volvos systemer noe tydelig om det men det går vel på tykkelsen på en ventilert skive vs solid tenker jeg.

hgnubel
29/01/13, 13:45
Dobbeltsjekket klossene bak nå, og det settet med klosser heter 30648382 og på P80-platformen går de på:

V70 AWD CH 588640-, V70 XC CH 587442-, V70R AWD CH 587597-, S70 EXC NIVOMAT CH 596636-, S70 NIVOMAT CH 598923-

På P2 ser det ut som det faktisk er til alle; S60 2001-2009, V70 00-08, V70 XC/XC70 01-07 og S80 1999-2006. Både FWD og AWD, bortsett fra R AWD naturligvis som har R-caliperene :) Godt noe er kurant med bakbremsene på disse bilene i hvert fall da.

Har nesten bestemt meg for EBC Redstuff klosser rundt om, primært fordi de skal støve mindre og forhåpentligvis ikke bite dårligere enn originalt..

Aashome
29/01/13, 18:52
Tenkte å bytte litt bremser på min i nærmeste framtid også. Jeg vurderer også EBC redstuff, hvor skal du kjøpe fra forresten?

Og hvordan er å kjøre rundt med splitter ny kasse? Er vel godt å kjøre rundt uten å tenke på å kjenne etter rykking eller napping? :)

Svirre
29/01/13, 18:57
Sett igjennom mye her, og ser virkelig bra ut! :) V70R er vel ikke så veldig utlikt vanlig AWD hvis man ser bort i fra ant. hk og noen detaljer?

hgnubel
29/01/13, 19:59
Tenkte å bytte litt bremser på min i nærmeste framtid også. Jeg vurderer også EBC redstuff, hvor skal du kjøpe fra forresten?
t k
Og hvordan er å kjøre rundt med splitter ny kasse? Er vel godt å kjøre rundt uten å tenke på å kjenne etter rykking eller napping? :)

Har sendt forespørsel til blankbil.no, hørte de forhandlet og der er det kanskje litt rabatt å hente.. hvis ikke vet jeg ikke helt, har du noen tips?

Angående kassen så er det ganske herlig å kjøre med, men jeg kjenner jo etter hele tiden av gammel vane og merker det tar nok litt tid før jeg er helt kvitt den kjørestilen jeg tydeligvis hadde for å unngå rykking. Av og til når jeg bremser litt hardt kjennes det ut som noen gir meg et lite spark bak, men usikker på om det er kassen eller om det kan være noe annet. Frihjulet på viskosen f.eks.


Sett igjennom mye her, og ser virkelig bra ut! :) V70R er vel ikke så veldig utlikt vanlig AWD hvis man ser bort i fra ant. hk og noen detaljer?

Takk, nei det er i stor grad samme bil bortsett fra interiør og frontfanger... motor er større naturligvis, og oppgraderte bremser og fabrikksenk. Og så har R "alt utstyr" da, et utrykk som ikke er helt sant men du finner i hvert fall ingen R uten klimaanlegg, alarm, kjørecomputer, cruisecontroll, etc.

Eller, stryk alt det over. V70R AWD er MYE tøffere enn vanlig AWD, og jeg synes du er skikkelig frekk! ;)

Svirre
29/01/13, 20:01
Har lov til å væra litt frekk, siden du bare har 2,3l motor mens jeg sitter med 2,5l ;) Hehe. Selfølgelig er R grommere, men regnet med at det ikke var så store forskjellen ;)

Bassan
29/01/13, 20:25
For ebc klosser så ville jeg spurt mekonomen.. forhørte meg en del rundt før jeg kjøpte te v70`n.. og da var mekonomen klart billigst :-)

Sent from my GT-I9300 not using Tapatalk 2

hgnubel
29/01/13, 21:37
Har lov til å væra litt frekk, siden du bare har 2,3l motor mens jeg sitter med 2,5l ;) Hehe. Selfølgelig er R grommere, men regnet med at det ikke var så store forskjellen ;)

Du har vel B5244T eller B5254T avhengig av årsmodell, jeg har B5244T2 som er 2,4. Ikke noen pinglete 2,3l her nei! :)


For ebc klosser så ville jeg spurt mekonomen.. forhørte meg en del rundt før jeg kjøpte te v70`n.. og da var mekonomen klart billigst :-)

Jeg må forbi mekonomen i morgen uansett, og der har vi jo rabatt også.. får svinge innom og høre :)

Svirre
29/01/13, 21:48
Du har vel B5244T eller B5254T avhengig av årsmodell, jeg har B5244T2 som er 2,4. Ikke noen pinglete 2,3l her nei! :)

Skiller 0,1l da :p Uansett så er nok din litt mer futt i ;)

gaupe
29/01/13, 22:36
Motoren er på 2435 ccm, kva er din?

hgnubel
29/01/13, 22:41
Skiller 0,1l da :p Uansett så er nok din litt mer futt i ;)

Fra fabrikken i hvert fall, du skal ikke gjøre mye med motoren din før du passerer min i ytelse :)

hgnubel
30/01/13, 11:59
I går kom siste del av pakkene for å gi meg V70N 2000-2003 visker bak :) Slik som her: http://volvoforum.no/tips_triks/v70n_bakrutearm.htm

Problemet er bare at Volvos partnr 30896804 som var V40-dekselet uten hull til spylerdyse har blitt erstattet av den til V70, slik at nå ser du etter hvert en del V40er som kjører rundt med hull til dysen som ikke er der... ikke veldig lekkert, og jeg har ikke lyst til å være med i den klubben :) Noen har vært heldige og fått riktig del, men siden Volvo ikke lenger skiller mellom dem er det helt tilfeldig.

Så da oppdaget jeg dis_autoparts på ebay som selger viskerarmer og kvalitetsmessig virker som OEM-leverandør. Han har begge viskerarmene tilgjengelig i sin opprinnelige form. Sender fra Polen og totalkostnaden ble ca 400kr. Og da har jeg en ny V40-viskerarm (med hull til spylerdyse riktignok) jeg kan selge for en rimelig penge eller gi bort for god karma :)

Regner med jeg får byttet den i dag, og så blir V70N 04-07 viskerarmen jeg har plutselig sendt videre til en Safran R oppe i nord...

Robert H.
30/01/13, 16:14
Jeg må forbi mekonomen i morgen uansett, og der har vi jo rabatt også.. får svinge innom og høre :)

Du får kjøre innom på Mekonomen i Åsane da.
Der er de meeget hjelpsomme :-)

hgnubel
30/01/13, 17:34
Du får kjøre innom på Mekonomen i Åsane da.
Der er de meeget hjelpsomme :-)

Litt omvei dessverre, den i fyllingsdalen kjører jeg forbi omtrent hver dag. Men fikk veldig god hjelp der også, var ca 1840kr mener jeg for redstuff i alle hjørner. Ikke noe å si på den prisen egentlig så blir vel bestilt bare jeg klarer å ta en beslutning... Heldigvis haster det ikke, og ingenting skjer før caliperene er her om 2-3 uker uansett.

Bassan
30/01/13, 18:29
Med Rabtten den prisen der da eller?:)

hgnubel
30/01/13, 18:46
Med Rabtten den prisen der da eller?:)

Ja, det er VCCN-pris :)

Du skal nok ha andre klosser bak på din så vet ikke hvordan det påvirker prisen.

Bassan
30/01/13, 18:53
Ja, det er VCCN-pris :)

Du skal nok ha andre klosser bak på din så vet ikke hvordan det påvirker prisen.


Var vell rett over 1000ingen for forand og bak for green stuff når jeg sjekket.. fikk litt gode rabatter også da:)

hgnubel
30/01/13, 19:20
Motoren er på 2435 ccm, kva er din?

Fikk ikke med meg denne posten din før nå. Er det ikke slik at navnet "2.5T" ble endret til "2.4T" pga noe standardiseringsregler? 2435 ccm er i hvert fall flere volvomotorer mener jeg, som jeg tror kanskje du antyder litt subtilt her :)

hgnubel
30/01/13, 19:20
Var vell rett over 1000ingen for forand og bak for green stuff når jeg sjekket.. fikk litt gode rabatter også da:)

Høres ut som grei pris det :)

Sigbha
30/01/13, 20:18
Regner med jeg får byttet den i dag, og så blir V70N 04-07 viskerarmen jeg har plutselig sendt videre til en Safran R oppe i nord...

Herlig:)

hgnubel
30/01/13, 20:52
Herlig:)

Send meg en PM med adressen din så bør jeg klare å få den sendt i morgen :)

gaupe
31/01/13, 09:02
Fikk ikke med meg denne posten din før nå. Er det ikke slik at navnet "2.5T" ble endret til "2.4T" pga noe standardiseringsregler? 2435 ccm er i hvert fall flere volvomotorer mener jeg, som jeg tror kanskje du antyder litt subtilt her :)

Joda, mange av motorane er på 2435. Frå 99 heitte desse 2,4 i motsetning til før, for å vise at dette var ein ny generasjon av kvitblokka. I 04 var det også eit nytt skifte, mulingens det var 03, då vart dei heitande 2,5 igjen. Men då vart vel volumet auka til 2521.

Er vesentleg forskjellig karakter på ein 00R, kontra ein 98LT.

hgnubel
31/01/13, 12:36
Fikk byttet til ny viskerarm bak i dag, veldig greit at jeg ikke har fått somlet meg til å sette på igjen trekket på bakluken. Gjort på 2 minutter :)

Nye viskerarmene til V70 og V40:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2062.jpg

Arkivbilde av gamle viskerarmen for referanse, glemte å ta bilde i dag før jeg tok den av:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2063.jpg

Resultatet, beklager møkkete bil... kommer kanskje nytt bilde plutselig:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2064.jpg

Synes den ser "lettere" ut og er litt mer diskret :) I prosessen med å bytte så jeg plasten rundt akslingen var sprekt og ny er bestilt. Akslingen gikk også veldig tregt rundt, kan være en sammenheng der. Får plukke det ned og smøre det opp snart. Selv om den aldri brukes er det jo greit at den virker hvis noen kontrollører skulle finne på å sutre over manglende funksjon...

Bassan
31/01/13, 12:42
Du burde fjerne tettnings listen mellom bakluka og bakluka glasset.. smaler seg mye dritt der og det ruster fort da :-)

Sent from my GT-I9300 not using Tapatalk 2

Sigbha
31/01/13, 12:46
Den er vel borte?

hgnubel
31/01/13, 13:48
Du burde fjerne tettnings listen mellom bakluka og bakluka glasset.. smaler seg mye dritt der og det ruster fort da :-)


Den er vel borte?

Det er ikke bare skitt på den bakluken, det er også en godt synelig rustflekk der listen har vært :( Fjernet listen for en god stund siden, men hele bakluken trenger en god overhaling og antagelig bør ruten ut og alt må lakkes på nytt. Har vært på ønskelisten en stund, men usikker på når jeg får det gjort. Kan være enklere og rimeligere å skaffe helt ny luke, gjøre grunnarbeidet på den selv, få den lakkert og så bare bytte...

Tore
31/01/13, 14:18
Vanlig med rust på bakluken på disse har jeg inntrykk av? Angrer gang på gang på at jeg solgte min V70; den hadde ikke slike ting, den måtte ha vært ett prakteksemplar :p

hgnubel
31/01/13, 14:33
Vanlig med rust på bakluken på disse har jeg inntrykk av? Angrer gang på gang på at jeg solgte min V70; den hadde ikke slike ting, den måtte ha vært ett prakteksemplar :p

Tror det med rust på bakluken på disse er et veldig godt eksempel på at litt uheldig design (at den virkelig suger til seg enorme mengder drit og salt over hele luken) gjør at du ikke skal neglisjere regelmessig vask og polering en gang i mellom så mye før det blir problemer.

Har sett noen få med pen og tilsynelatende rustfri bakluke, og felles for alle er at bilen gir inntrykk av å være tatt vare på ellers også. Ingen lyktepussere der kun metallet er igjen, og ingen fugleskit eller salt som får ligge og kose seg på lakken i månedsvis, bare for å ta to eksempler.. :)

Hadde jo en runde med clay, lakkrens og ny voks på min for ikke lenge siden, og jeg tror særlig clay gjorde mye for lakken. Selv etter grundig vask var det mye drit der som gjorde den stakkars hvite leirebiten helt gul. Pollen kanskje? Ikke noe kjekt eller pent å ha på lakken i hvert fall.

Jeg kan sikkert, og kommer kanskje til å flekklakkere og våtslipe bakluken litt til våren (siden jeg ikke har noe sted å stå innendørs), men stoler ikke helt på at det kan bli strøkent :(

mrstfu
31/01/13, 23:47
bare å lakkere TJUKT det, Nubel, og ta frem sandpapir på 3000korn. tar en stund, og du vil ha fått tidenes armer, men det blir blankt:)

hgnubel
01/02/13, 00:04
3000 korn ja, jeg kjente på 2500 papir her om dagen, og det var ikke langt unna et vanlig kopipapir :) Men ja, jeg har lakkspesialisten ca fem minutter unna så det bør være håp om å få til noe.. største problemet er nok mangel på lokale og dermed vær...

Straydog
01/02/13, 03:01
Herlig vogn du har! Jeg liker virkelig fargen på denne. Må være nydelig nypolert og vokset om sommeren! :)

Revell
01/02/13, 07:40
Er så heldig og ha rust bak skiltet jeg da:P men når jeg fjerna lista under vinduet så jeg for meg masse brunt. men var en av de heldige :P Men luka skal få seg en omgang til våren:)

hgnubel
02/02/13, 17:06
Dere som liker bilen min kan jo kjøpe en helt lik hvis dere vil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39162840 :) Hadde vært kult med to mørkeblå 2000 V70R på forumet..

Den har ligget ute lenge nå (og blitt postet godbittråden minst en gang), og ser selger skriver at pris kan diskuteres men prisen i annonsen skremmer nok mange...

Svirre
02/02/13, 17:25
Skal være enig i at prisen var noget skremmende på den ja, selv om den kan diskuteres. Ille å si at jeg ikke ville ha betalt mer enn 140k for et slikt eksemplar? :p

SkjenneM
03/02/13, 12:30
Prisen var jo helt hinsides da...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

hgnubel
03/02/13, 14:30
Ingen tvil om at den er høy, men det er også veldig lett å sammenligne disse med de rimeligere V70R AWD 97-98 som på mange måter er en ganske forskjellig bil med mindre motor, eldre automatkasse (eller manuell såklart), mindre turbo og dårligere bremser. Det er vel høydepunktene :)

Jeg gav 180k for min for ca to år siden, da var den gått ca 141.500km. Andre 2000-modeller som lå og hadde ligget nylig tilsalgs da hadde gått 60-80.000km lenger og lå høyere i pris.

Hvis noen vil ha den R-en jeg linket til for 140k er det jo bare å ta en telefon til selger og høre. Verste som skjer er at han blir forbanna og legger på :)

Svirre
03/02/13, 14:35
Ingen tvil om at den er høy, men det er også veldig lett å sammenligne disse med de rimeligere V70R AWD 97-98 som på mange måter er en ganske forskjellig bil med mindre motor, eldre automatkasse (eller manuell såklart), mindre turbo og dårligere bremser. Det er vel høydepunktene :)

Jeg gav 180k for min for ca to år siden, da var den gått ca 141.500km. Andre 2000-modeller som lå og hadde ligget nylig tilsalgs da hadde gått 60-80.000km lenger og lå høyere i pris.

Hvis noen vil ha den R-en jeg linket til for 140k er det jo bare å ta en telefon til selger og høre. Verste som skjer er at han blir forbanna og legger på :)

Det var å ha de 140k da :p Skulle gjerne hatt en R på gårdsplassen, men må nok nøye meg med en "R" i første omgang.

Ontopic: Vart bra med nye vindusviskerarm :) Tok seg bra ut! Passer V90 armen på P80 bilene? Den som brukes veldig ofte på 745/945.

hgnubel
03/02/13, 14:39
Ontopic: Vart bra med nye vindusviskerarm :) Tok seg bra ut! Passer V90 armen på P80 bilene? Den som brukes veldig ofte på 745/945.

Takk for det!

V90-armen passer såvidt jeg vet bolt-on, men tar borti vingen har jeg hørt? Og så sitter det jo ikke noe bremselys over viskeren på V70 sånn som på V90 og 850, så da synes jeg det ser litt ekstra rart ut at viskerarmen ikke bøyd litt ned for å ligge nederst på ruten i hvilestillingen.

Svirre
03/02/13, 15:05
Takk for det!

V90-armen passer såvidt jeg vet bolt-on, men tar borti vingen har jeg hørt? Og så sitter det jo ikke noe bremselys over viskeren på V70 sånn som på V90 og 850, så da synes jeg det ser litt ekstra rart ut at viskerarmen ikke bøyd litt ned for å ligge nederst på ruten i hvilestillingen.

Sant så sant. Var inne på tanken på det, men skal være enig i at det ville sett rart ut ja.

hgnubel
09/02/13, 21:37
Ser ut som jeg helt har glemt å legge ut bilder fra da jeg loddet ABS-boksen i bilen. Dette gjorde jeg egentlig to ganger, men jeg tror alle bildene er fra første gangen for andre gangen (da jeg gjorde det riktig... :p) gikk det veldig fort.

Boksen sitter under hovedbremsesylinderen, festet med fire skruer med et ganske lite utvendig-torx hode, tror størrelsen heter 5.

For å åpne den kan man enten bruke flere dager på å slite seg ut med å prøve å ikke skade den ytterste kanten rundt forseglingen, eller man kan være smart og skjære/knekke den bort med en gang. Det finnes sikkert nok av folk som er flinkere til dette enn meg, men jeg tør påstå det er umulig å få denne opp helt uskadet. Kanskje noen som har laget seg spesialverktøy kan klare det, men det er ikke noe mekanisk belastning på dette lokket så at den ytterste kanten mangler betyr egentlig fint lite.

Uansett, sånn ser den ut etter den er brutt opp:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/491.jpg

Nærbilde med tall og sånn:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/492.jpg

Her er ventilasjonen for å slippe ut kondens, pass på at denne IKKE tettes når du kliner på silikon for å forsegle boksen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/493.jpg

Mange fine hull med blå ring rundt på undersiden :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/494.jpg

Her er lokket til venstre og boksen til høyre. Boksen skulle altså ha hatt en ekstra kant opp ytterst, slik at lokket festes i sprekken mellom. Her kan man også se to av de dårlige loddingene som har sprekt opp nederst til høyre. Dette er strømforsyningen til boksen, så ikke rart den har hanglet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/495.jpg

Her er resten av problemkontaktene. Dette er baksiden av der den store connectoren henger, så her er pinner som går til hver abs-sensor og andre kjekke ting som hastighetssignal til speedometeret og automatkasse, etc...
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/496.jpg

Så var det bare å rigge opp loddebolten. Hadde sikkert holdt lenge å bare varme opp igjen loddetinnet som lå der, men av gammel vane fjernet jeg så mye gammelt rask som mulig før jeg la på nytt og friskt tinn. Smelter tinnet på pinnen med loddebolten på motsatt side naturligvis. Kan se ut som jeg brukte ca 370 grader på loddebolten, men særlig pinnene til strømforsyningen trengte MYE varme siden det er så mye metall på andre siden av kretskortet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/497.jpg

Forseglingen, fikk tak i en tube skikkelig RTV Silikon ("Room Temperature Vulcanizing silicone") fra Tore her på forumet. Har nok denne tuben leeenge :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/498.jpg

Så kom kvalitetskontrollen på uanmeldt besøk på kvelden:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/499.jpg

Og slik så det ut etter å ha herdet over natten i romtemperatur:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/500.jpg

Så var det bare å montere i bilen og tut&kjør! :)

Hvis noen vil gjøre dette selv så husk å lodde over alle kontaktene som hører til den store connectoren, samt de to til strømforsyningen. Er ganske tullete å prøve å spare tid og til slutt være nødt til å gjøre det to ganger :p

Og fjern all gammel silikon før du legger på ny. Pirkete drittjobb, men viktig å få det tett og til å sitte skikkelig.

Tore
09/02/13, 22:47
Det som er viktig når det kommer til silikonen er at man bruker en som er egnet for elektronikk, om den inneholder edikk som vanlig silikon gjør vil det tære på elektronikken og før eller siden spise opp baner på kretskortet.

Svirre
09/02/13, 23:47
Såg veldig bra ut dette her :) Men når du lodda bort det gamle tinnet, fjerna du det bare ved å varme det opp igjen + å skrape det vekk?

hgnubel
10/02/13, 00:17
Såg veldig bra ut dette her :) Men når du lodda bort det gamle tinnet, fjerna du det bare ved å varme det opp igjen + å skrape det vekk?

Brukte tinnsuger og loddelisse. Mulig sistnevnte er et bergensutrykk, men er et bånd av flettet metalltråder som kan suge til seg varmt loddetinn :) Selges sikkert alle steder de selger loddebolter.

Tore
10/02/13, 20:27
Brukte tinnsuger og loddelisse. Mulig sistnevnte er et bergensutrykk, men er et bånd av flettet metalltråder som kan suge til seg varmt loddetinn :) Selges sikkert alle steder de selger loddebolter.

Loddelisse er allment akseptert ord over det ganske land :-) Men problemet er brudd i loddingene, er i grunnen ingen vits i å fjerne det gamle tinnet, det holder lenge å omsmelte det tinnet som ligger der, samt legge på litt nytt...

Kenneth D
10/02/13, 21:13
Hvorfor byttet du bakluke visker? Etter min mening så syns jeg den gamle du hadde er mye penere enn den nye. Jeg har denne selv, men jeg kunne tenkt meg å bytte til den gamle du hadde. Og den V90 tar borti takivinge på 850. Gjorde det på min og jeg har den uten bremselys om det skulle være noe forskjell.

hgnubel
10/02/13, 21:27
Hvorfor byttet du bakluke visker? Etter min mening så syns jeg den gamle du hadde er mye penere enn den nye. Jeg har denne selv, men jeg kunne tenkt meg å bytte til den gamle du hadde. Og den V90 tar borti takivinge på 850. Gjorde det på min og jeg har den uten bremselys om det skulle være noe forskjell.

Har vel forskjellig smak kanskje, jeg synes den jeg hadde før ble litt for stor. Denne jeg har nå blir mer anonym på en måte.

Sånn praktisk hvis jeg skulle tenkt på bruken av viskeren så er det jo en fordel at den ligger mot venstre med tanke på hvor spylervæskedysen sitter.

Men jeg har ikke tenkt å begynne å bruke den, det legger seg alltid så mye drit på bakruten at det blir bare stygt uansett. Hvis jeg ikke ser nok ut av vinduet bak så vasker jeg det, og om nødvendig går ut og ser hvis jeg må rygge og det er helvetes dritvær... :)

Men jeg hater at ting ikke virker, så jeg kommer sikkert til å la den kjøre et sveip eller to hver gang bilen er nyvasket, og smøre opp akslingen og sånn..

hgnubel
12/02/13, 23:07
Etterlengtet vask i kveld, og fikk gjort litt småplukk jeg vanligvis ikke har tid til.. kommer bilder og detaljert beskrivelse i morgen, men to andre kjekke ting må kjapt nevnes:

Lånte bort prickbort til en hyggelig kar i en fet Subaru etellerannet STI, som hadde fått is-slush i turtlewax-avfettingen sin. Drøyeste quad-eksosen jeg har sett på en sånn bil.. Aldri vært veldig fan, men den der likte jeg. Tror han ble Prickbort-fan også :)

Og så en veldig pratsom fyr i en Berlingo som først ikke kom over hvor fin 740 eller 940 jeg hadde, og så hvor fin V70 det var :p Gikk rundt meg og pratet sikkert 10 minutter så følte meg litt antastet, men han likte bilen så da er det greit :D

Kodja
13/02/13, 00:00
var ikke noe bilder av quadeksosen å se da? :P

hgnubel
13/02/13, 11:59
Da var det altså vask i går kveld. Fullversjonen for spesielt interesserte havner på DCN: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15705-hgnubels-logg/

Kortversjonen: Gikk over hjulbuer og dekksider med Surfex 1:10, Würth felgrens, motorvask med Surfex 1:10, Prickbort på hele bilen, avspyling, surfex 1:20 på hele bilen, bøttevask med to bøtter, Meguiars NXT såpe og Supernatural svamp, vasket også inni dørkarmer for en gangs skyld. Ikke ofte jeg får tid til det.

La Autofinesse Spirit i dørkarmene, ren Carpro PERL på alle gummipakninger, skvettlapper og plastlisten opp ved siden av frontruten. Hele motorrommet og dekksidene fikk PERL 1:5. Hjulbuer fikk Chemical Guys Bare Bones.

Ferdigbilder med mobilen.. må få husket speilrefleksen en av dagene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/716.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/717.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/718.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/719.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/720.jpg



var ikke noe bilder av quadeksosen å se da? :P

Dessverre, men prøver å finne bilder av tilsvarende :)

Edit: Tror det var denne typen: http://www.youtube.com/watch?v=kW8Zete9ZuM

Øyvind G
13/02/13, 12:07
*Skummlese på VCCN for så å gå rett til fullversjon på DCN* ;)
Ser meget bra ut! :)

Tore
13/02/13, 13:43
var ikke noe bilder av quadeksosen å se da? :P

Hum? Du som ikke gir oss de bildene vi vil se i din tråd kan da vel ikke komme her å kreve bilder i andre tråder? :p http://forum.vccn.no/showthread.php?34387-Kodja-Byneset-Customs-2000-C70-2-4-Turbo-Safran&p=705326&viewfull=1#post705326

Bassan
13/02/13, 16:46
Smykke av en bil detta! :) men linken til DCN funker ikke...

Øyvind G
13/02/13, 17:33
Smykke av en bil detta! :) men linken til DCN funker ikke...

Siden det er link til en logg på DCN, så må du lage deg en bruker og være innlogget for å se. (Du trenger ikke betale for å se i loggen. Kun være innlogget)

hgnubel
13/02/13, 22:23
Som Øyvind skriver må du tydeligvis være registrert der for å se. Kan kopiere mer hit i morgen...

Men nok av små ubetydelige oppgraderinger og vaskebilder! På tide med to seriøse performanceoppgraderinger!

...

...

... vasket K&N innsatsfilteret og limte R-en i grillen igjen i kveld :p Ligger til tørk nå :)


Edit: Bilder!

Bruker originalt rensemiddel og olje:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/783.jpg

Så ikke ekstremt skittent ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/784.jpg

Men kom ut en del drit etter første skylling:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/785.jpg

Mye fint støv og noe mindre fint støv... favoritten min må være fluelikene som klamret seg fast innerst i brettene og måtte fiskes ut med q-tips :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/786.jpg

Renset hele to ganger, og det hjørnet som var tydelig mest skittent og hadde flest fluelik fikk en tredje runde før jeg var fornøyd. Så fikk det ligge varmt og tørt og tørke skikkelig over natten før jeg angrep det med oljen i en litt tidlig lunchpause i dag:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/787.jpg

Nå ligger det og renner fra seg, blir vel alltid litt søl. Men skal få ligge noen timer før det havner på bilen, har ikke lyst på masse olje på LMM :)

Mens rensemiddelet virket i går gikk jeg til angrep på R-dekalen til grillen, som erstatter den som ble stjålet. Vasket alt med Surfex 1:10, tørket og la på et så tykt lag Tec7 som jeg våget. Litt hjelp fra Lindex til å legge Tec7:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/788.jpg

Og da ble resultatet sånn:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/789.jpg

Begge deler havner gjerne på bilen igjen i kveld :)

hgnubel
15/02/13, 14:25
Da var nyrenset luftfilter montert, på 167.669 km. Ca 9mnd/10.000km siden det var nytt ser jeg i loggen min. Greit å regne god tid for å la oljen renne fra seg, for det ble fort mye olje gitt.. like før jeg bestilte meg et papirfilter å kjøre med mens dette tørket :p

Og så er grillen med R-dekal på plass på bilen igjen.

Må få på en ny lyktepusser på høyre side foran snart, den gamle knakk som tidligere nevnt i tråden da en hissig høytrykkspyler traff litt forkjært. Metallet her blir veldig sprøtt rundt hengslet etter noen år virker det som, ikke lenge siden venstre side knakk...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/875.jpg

Og så motorrommet endelig i dagslys :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/876.jpg

GMV
15/02/13, 14:31
StRRRøkent!

hgnubel
15/02/13, 14:52
Nå var ikke motorrommet mitt veldig skittent tror jeg, men å dusje med Surfex 1:10, børste godt over plastoverflatene og litt inni kroker og kriker før avspyling med hageslangetrykk, tørke, og så dusje over Carpro PERL 1:5, vente 5 minutter og så tørke det bort igjen med en microfiberklut gav egentlig et enormt løft hvis jeg skal si det selv. Bildekvaliteten her gir for en gangs skyld et dårligere inntrykk synes jeg :p Plastdelene synes jeg i stor grad ser ny ut, og metalldetaljer som f.eks. braketten til den ekstra sikringsboksen skinner som om den er nylakkert :) Eneste jeg føler jeg må jobbe litt med under her nå er enkelte ledningsbeskyttere som ligner på K-rør som er oppsprekt noen steder, og litt inngrodd møkk her og der på aluminiumen. Kanskje Ferrobet Alu-rens er noe å prøve :)


StRRRøkent!

Takk, jeg passer på å ta bildet sånn at steinsprutskadene ikke er veldig synlig ;)

mik4oj
16/02/13, 04:53
Flott bil! Det virker som den får en god overdose med vedlikehold også! :)

Men ser på boksen du loddet at det står tracs, men siden du har 2000mod har du kanskje 'STC' knapp inni bilen? Er tracs/stc akkurat det samme? Jeg har ingen av delene i min bil, men kjæresten min låner faren sin v70 som også er 2000mod og den har 'stc'. Er disse systemene helt like? Tenker på ettermontering i min bil :p

hgnubel
16/02/13, 08:36
Flott bil! Det virker som den får en god overdose med vedlikehold også! :)

Men ser på boksen du loddet at det står tracs, men siden du har 2000mod har du kanskje 'STC' knapp inni bilen? Er tracs/stc akkurat det samme? Jeg har ingen av delene i min bil, men kjæresten min låner faren sin v70 som også er 2000mod og den har 'stc'. Er disse systemene helt like? Tenker på ettermontering i min bil :p

Takk for det!

STC kom på forhjulsdrevne V/S70 i 99/00, mens AWD fremdeles hadde TRACS. Akkurat forskjellen vet jeg ikke, men det står i hvert fall TRACS på knappen min.

Tror egentlig at det i stor grad er bare abs-boksen som er forskjellen mellom bare ABS, STC og TRACS, i hvert fall på fwd. Håper andre kan rette opp eller utdype, for er nysgjerrig på dette selv :)

gaupe
16/02/13, 09:07
Om du har Tracs-knapp, er denne ettermontert. Trur nesten STC må ha nokre sensorar ekstra.

Tore
16/02/13, 17:09
Om du har Tracs-knapp, er denne ettermontert. Trur nesten STC må ha nokre sensorar ekstra.

Min 1998 modell hadde også Tracs-knapp...?

gaupe
16/02/13, 19:47
Min 1998 modell hadde også Tracs-knapp...?

Ja, men ikkje 99 og 00.

hgnubel
16/02/13, 20:05
Ja, men ikkje 99 og 00.

Bortsett fra på R da? Min ser akkurat passe slitt ut til at jeg tror den har vært der fra bilen var ny.

volvoRsport
16/02/13, 20:07
Bortsett fra på R da? Min ser akkurat passe slitt ut til at jeg tror den har vært der fra bilen var ny.

Mener det er Tracs det står på knappen i '00 AWD'en til broren min også.

gaupe
16/02/13, 22:47
Eg har hatt to 00 R Awd som ikkje har hatt det.

mik4oj
17/02/13, 00:00
Men ved ettermontering av tracs trenger man vel bare knappen og selve boksen på abs sentralen? Det blir vel ikke samme måten og ettermontere stc på en 99/00 mod da siden du sier det er noen sensorer ekstra?
Og hva er egentlig forskjellen på stc/tracs?
hgnubel: Om du ikke vil ha dette i din tråd så bare si ifra så kan jeg slette innlegget.

gaupe
17/02/13, 00:16
Er kun knappen som manglar, og den er for å koble ut Tracs.

hgnubel
17/02/13, 00:26
Men ved ettermontering av tracs trenger man vel bare knappen og selve boksen på abs sentralen? Det blir vel ikke samme måten og ettermontere stc på en 99/00 mod da siden du sier det er noen sensorer ekstra?
Og hva er egentlig forskjellen på stc/tracs?
hgnubel: Om du ikke vil ha dette i din tråd så bare si ifra så kan jeg slette innlegget.

Hittil er det helt greit, men detaljer om ettermontering av sensorer eller hva som må til for ettermontering av STC synes jeg fortjener en egen tråd så det blir enkelt for folk å finne :)


Er kun knappen som manglar, og den er for å koble ut Tracs.

Trodde knappen var standard, men da er den vel ettermontert :) Både dine to og min er vel tyske biler alle tre, så de burde jo være relativt like.

Aashome
17/02/13, 00:31
Min er også org. tysk og den har ikke tracs-knappen i hvertfall.

gaupe
17/02/13, 10:26
Den første var levert på norsk spesifikasjon i Tyskland, og den andre var tysk. Var ingen påtrengande forskjellar mellom dei to.

oar83
18/02/13, 08:46
Bilen vår er også tysker, den har tracs-knapp montert orginalt.

gaupe
18/02/13, 08:55
Bilen vår er også tysker, den har tracs-knapp montert orginalt.

Ja, dette gjeld kun 99-00 modellane. Var nok ein grunn til at det vart fjerna.

oar83
18/02/13, 09:00
Ja, dette gjeld kun 99-00 modellane. Var nok ein grunn til at det vart fjerna.
Aha :) lærer stadig noko nytt!

hgnubel
25/02/13, 22:31
Vasket bilen kjapt i går kveld, prickbort, surfex, og dodo-svampen med Meguiars NXT-såpe som vanlig :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1731.jpg

og av en eller annen grunn husket jeg at jeg bare hadde rævva bilder av gitteret under bilen. Ble ikke veldig bra bilde uten å jekke bilen litt, men bedre enn ingenting:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1732.jpg

Sveinung
13/03/13, 10:23
Flott bil du har. Digger denne fargen i kombinasjon med antrasitt felger.

hgnubel
13/03/13, 12:52
Flott bil du har. Digger denne fargen i kombinasjon med antrasitt felger.

Takk for det :)

Dessverre noen som ble så glad i grillen min i natt at de tok den med seg, så nå spørs det hva jeg gjør med den. Frister egentlig ikke å fortsette å forsyne jævelungene i nabolaget med volvodeler :(

Sveinung
13/03/13, 13:09
Tok de hele grillen?

hgnubel
13/03/13, 13:30
Tok de hele grillen?

Ja... kunne ikke se noe skader på panseret ellers, men får se på det igjen når jeg har kjølt meg litt ned. Har snakket med to naboer hittil som ikke har sett noe, skal ta en runde til resten i ettermiddag.

Hadde nesten vært bedre om de hadde ødelagt panseret og tatt med lyktene og R-fangeren også, så kunne jeg brukt forsikringen med god samvittighet og blitt kvitt litt slitasje og steinsprutskader i samme slengen..

Tore
13/03/13, 13:53
Kjipe jævler :-(

Nesten så du skulle slengt på med masse gromdeler nå og tatt ett par våken-netter med overvåkning så du kunne fått banka de på fersk gjerning... Problemet er vel at med norsk rett så er det strengere straff for å beskytte sine eiendeler enn det er for andre å prøve å stjele de...

hgnubel
13/03/13, 14:17
Kjipe jævler :-(

Nesten så du skulle slengt på med masse gromdeler nå og tatt ett par våken-netter med overvåkning så du kunne fått banka de på fersk gjerning... Problemet er vel at med norsk rett så er det strengere straff for å beskytte sine eiendeler enn det er for andre å prøve å stjele de...

Ja, har vært inne på tanken... skulle gjerne funnet ut hvem det var og "ordnet opp", men er redd jeg ikke hadde klart å begrense meg til å dele ut bare ca 2500,- i juling hvis jeg tok en på fersken. Det er vel knapt én tann :( Nei, jeg får håpe det kan løses på mer sivilisert vis hvis man finner den skyldige.

Folk i gaten har fått knust speil og bulket biler av utagerende folk på vei hjem fra fylla, så jeg vet det er en del som følger med på der bilene står.

En av naboene jeg ikke har fått tak i enda er en hyggelig eldre dame som bor omtrent rett over gaten for der bilen sto, og jeg føler hun står i vinduet og får med seg omtrent alt som skjer både dag og natt. Hun har forøvrig også en liten garasje som hun i hvert fall ikke bruker til bil. Kanskje den rett og slett kan leies... knapt nok plass til å åpne døren på ene siden, så jeg har ikke tenkt så mye på den før, men likevel både tak, vegger og låsbar dør.

Bassan
13/03/13, 17:14
Virkelig kjipt dette. Hadde glatt blitt med å gi dem en omgang. Helt latterlig at folk ikke kan forskjell på mitt og ditt.

sekse
13/03/13, 21:44
Føler med deg! Noen kjørte på min bil borte i Søndre Skogveien i dag, seff uten å melde seg.

hgnubel
13/03/13, 22:03
Hun har forøvrig også en liten garasje som hun i hvert fall ikke bruker til bil. Kanskje den rett og slett kan leies... knapt nok plass til å åpne døren på ene siden, så jeg har ikke tenkt så mye på den før, men likevel både tak, vegger og låsbar dør.

Den garasjen var full gitt, men var verdt å spørre :)


Føler med deg! Noen kjørte på min bil borte i Søndre Skogveien i dag, seff uten å melde seg.

Har et par merker på støtfangere etter slikt jeg også.. Håper ikke det var ille? :(

Husker en hos Frydenbø Minde fortalte han en gang hadde funnet et lesbart avtrykk av et skiltnr i en større bulk på bilen sin.. den skyldige tilsto :p

Edit: Så bilde av skaden din nå, det der er ganske drøyt! Men det ble nok merker på den andre bilen også, du kan ha flaks hvis du følger med på andre biler som parkerer i området og ser etter skader i riktig høyde...

gaupe
13/03/13, 22:20
Tråd flytta etter eigars ønske.

Sveinung
14/03/13, 07:31
Tips: Jeg har til overs å se en original V70 R AWD med klarglass og original grill ;)

gaupe
14/03/13, 08:18
Tips: Jeg har til overs å se en original V70 R AWD med klarglass og original grill ;)

Har sett det nokre gangar, er litt uvant.

Sveinung
14/03/13, 08:50
Er nok litt uvant ja. Jeg hadde nok kjørt den stilen hvis jeg hadde hatt en slik bil :) Jeg tror det ser sexy ut.

hgnubel
14/03/13, 09:12
Originale chromegriller får man vel omtrent kastet etter seg, så det er vel ingen stor investering å prøve... :)

Tore
14/03/13, 09:52
Jeg hadde en orginal kromgrill liggende du kunne fått om ikke guttungen hadde krasjet med olabilen sin ;-)

Apropo å banke kjeltringene; Du kan jo bare "fakke" de å så gi de bort til en homsebar :p Så slipper du å bli blodig og fæl på knokene også...

hgnubel
14/03/13, 10:03
Jeg hadde en orginal kromgrill liggende du kunne fått om ikke guttungen hadde krasjet med olabilen sin ;-)
Apropo å banke kjeltringene; Du kan jo bare "fakke" de å så gi de bort til en homsebar :p Så slipper du å bli blodig og fæl på knokene også...

Takk for det :) Skal oppover forbi deg i påsken faktisk. Kanskje jeg rekker en kaffe en dag hvis du er hjemme?

Homsebar kan det jo hende de hadde likt, så tror det utgår :) Men nok snakk om juling og hevn her nå, hvis noen nå tilfeldigvis finner et søppelmenneske blodig i en grøft med en volvogrill i halsen så kommer det sikkert noen fra myndighetene og banker på døren min..

Tore
14/03/13, 10:19
Takk for det :) Skal oppover forbi deg i påsken faktisk. Kanskje jeg rekker en kaffe en dag hvis du er hjemme?
Gi lyd så får vi se ;)


Homsebar kan det jo hende de hadde likt, så tror det utgår :) Men nok snakk om juling og hevn her nå, hvis noen nå tilfeldigvis finner et søppelmenneske blodig i en grøft med en volvogrill i halsen så kommer det sikkert noen fra myndighetene og banker på døren min..
Ja, juling og hevn løser i grunn ikke problemet :-)

hgnubel
15/03/13, 11:14
Da var nivåsensor til alarmen bestilt :) Håper den er grisefølsom i mangel av et bedre ord...

Ser bare sensoren ligger til 462,- SEK +frakt på bildelsbasen.se, så de ca 1300 kronene før rabatt det koster nytt med monteringsanvisning, festebrakett og sensor ferdig levert hos min lokale volvopusher synes jeg var helt spiselig pris.

Hvis det frister andre å montere slikt så merk at det er et skille på 99-. Får det til alle C/V/S70 1997-2000 med original alarm.

Edit: Andre kjekke ting på vei i posten, Flexipads våtslipekit og rutepoleringskit fra Bilnerden. Har noe slitasje midt på venstre hovedlykt som jeg skal prøve å få bort, og diverse steinsprut på panseret som skal flekklakkes nå når temperaturen stiger litt :)

stian marvik
20/03/13, 15:50
Fin den:)

hgnubel
20/03/13, 16:43
Da var ny-brukt chromegrill på vei i Posten også, så får vi se hvordan det blir inntil videre :)


Fin den:)

Takk for det!

hgnubel
21/03/13, 23:18
Ble plutselig oljeskift i dag på 168.433km, 10.000km siden sist :) Brukte Castrol Magnatec 5W-40 denne gangen, nytt innsatsfilter fra Mann/Hellanor og ny skive på bunnpluggen fra Volvo.

Var ikke noe problem å bytte olje med gitteret under motoren, men det ble litt mer søl da noe olje havnet på det.

Svirre
21/03/13, 23:20
Ble plutselig oljeskift i dag på 168.433km, 10.000km siden sist :) Brukte Castrol Magnatec 5W-40 denne gangen, nytt innsatsfilter fra Mann/Hellanor og ny skive på bunnpluggen fra Volvo.

Var ikke noe problem å bytte olje med gitteret under motoren, men det ble litt mer søl da noe olje havnet på det.

Er 5w-40 bedre å bruke på 5-er turbo enn 10w-40? Blir noe oljeskift på min snart også, men usikker på hva jeg skal bestille. Kommer leveranse fra Polen til meg da :)

hgnubel
21/03/13, 23:44
Er 5w-40 bedre å bruke på 5-er turbo enn 10w-40? Blir noe oljeskift på min snart også, men usikker på hva jeg skal bestille. Kommer leveranse fra Polen til meg da :)

Har virkelig ikke peiling :) Det var denne oljen merkeverkstedet valgte sist bilen var der på service, så da prøvde jeg bare å fortsette med det. Blir kanskje til at jeg prøver Edge neste gang, men viskositeten eller om jeg kommer til å merke noe som helst forskjell vet jeg lite om.

Men apropos olje; jeg skal prøve en oljetilsetting som heter Metabond i påsken. Den har fått mye skryt og gitt målbart redusert drivstofforbruk av en uavhengig tester på detailersclub.no. Riktignok målt på lastebil men det er nå forbrenningsmotorer det også. Selges av Swissvax.no. Gleder meg til å se om det gjør noen forskjell :)

hgnubel
22/03/13, 15:36
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1688.jpg

Takk til Sveinung :)

hgnubel
23/03/13, 19:45
Fikk spylt av det verste støvet i dag, dusjet bilen i Surfex HD 1:20 og spylte av

Etterbilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1762.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1763.jpg

Bassan
23/03/13, 22:55
Du får si i fra om det blir noe forskjell i driv stoff forbruket :-)

Sent from my GT-I9300 not using Tapatalk 2

Øygard
24/03/13, 02:47
Syns faktisk det vart fint med den grillen eg:) Finare enn ingen grill i alle fall:p

Sveinung
24/03/13, 08:18
Knall bra :)

The Sven
24/03/13, 11:39
Fint at du fikk deg en kromgrill i mellomtia :)

hgnubel
24/03/13, 14:18
I dag fikk jeg og guttungen dekket over det verste av rusten på bakluken. Skal bytte hele luken etter hvert, men syntes det så litt for gale ut nå.. Pirket vekk lakk som hadde sluppet taket, pusset vekk det verste av rusten med P120, og la et tynt strøk syregrunning, to strøk flekklakk fra Volvo og ett lag klarlakk. Alt 1-komponent, og jeg fikk garantert ikke bort all rusten, så det tyter sikkert frem litt igjen i sommer, men nå er i hvert fall hele luken blå og ikke brun :)

Ingen bilder enda, får se om det blir anstendig når det har tørket helt :p

Skal som nevnt bytte hele luken, har en ny luke liggende som bare trenger retting av en liten bulk før det er å sende rett på lakk :)

hgnubel
27/03/13, 18:23
Du får si i fra om det blir noe forskjell i driv stoff forbruket :-)

0,93 på milen fra Bergen til Lillehammer, fylte på Metabond C, og var nede i 0,85 i Stjørdal! Ble 0,86 før jeg fikk parkert her i Selbu, men det er likevel mer forskjell enn jeg hadde trodd. Nå er det litt forskjell på E6 og E16 også, så vil ikke være alt for hysterisk før jeg har kjørt tilbake til Bergen, men det lover godt :)

Svirre
27/03/13, 18:53
Hvor mye kosta metabonden?

degocostly
27/03/13, 19:19
Hva gjør du i Selbu? Å hvor i Selbu står denne herligheten parkert? (skal ikke stjele grillen din :p)
Kommer derfra jeg :)

hgnubel
27/03/13, 19:42
Hvor mye kosta metabonden?

Mener det var 459, se www.swissvax.no. Jeg regnet ut at med 15kr/literen er det spart inn for min del på under 5000km. Så spørs det bare hvor ofte de anbefaler å behandle motoren på nytt, det husker jeg ikke :p


Hva gjør du i Selbu? Å hvor i Selbu står denne herligheten parkert? (skal ikke stjele grillen din :p)
Kommer derfra jeg :)

Vet ikke om jeg tør si det helt presist med tanke på andre grilltyver, men jeg det er ikke langt fra Felleskjøpet :) Muttern fant seg en Selbygg for mange år siden, så jeg er her gjerne en gang eller to i året.

Tenkte meg en tur ned mot statoil og få spylt av bilen i morgen, men de har gjerne bare vaskemaskin? Tar gjerne i mot tips hvis du vet om noen selvvask i området :)

degocostly
27/03/13, 20:24
Er nok ingen selvvask oppi der, må ned på Stjørdal da. Men du kan kjøre en børsteløs vask der da :)

hgnubel
27/03/13, 21:36
Er nok ingen selvvask oppi der, må ned på Stjørdal da. Men du kan kjøre en børsteløs vask der da :)

Var vel det jeg gjorde i fjor, går vel greit i ny og ne :) Men de bruker veldig kraftige kjemikalier da..

degocostly
27/03/13, 23:03
Ja, sant det, og hvis bilen er skikkelig skitten så blir ikke alt borte før tørkinga starter, og da blåser den bare skitten utover bilen igjen...

Men en halvtimes kjøring ned til stjørdal for en mer skånsom vask er da ingenting :) problemet er vel at da er bilen like skitten igjen til du kommer tilbake :p
Skal oppover imorgen jeg og, får kjøre en runde å se om jeg ser deg :)

hgnubel
28/03/13, 14:51
Hadde med meg litt Surfex, så blandet det 1:20 og dynket bilen med lavtrykkskanne før jeg kjørte inn i vaskemaskinen... Ble greit rent på paneler, men ikke i kriker og kroker.

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2134.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2135.jpg

hgnubel
30/03/13, 18:47
0,79 liter på milen Selbu-Lillehammer! Det er samme som gamle 850en med manuell og fwd!

Mikael
30/03/13, 19:20
Det er virkelig bra :) Kanskje jeg skal prøve litt Metabond selv

Petter
30/03/13, 20:39
Virkelig imponerende erfaring du har med metabond. Kanskje det er noe for min bil tro.......??

hgnubel
30/03/13, 21:08
Er mektig imponert i hvert fall, men det er småkjøringen jeg er mest spent på. Den har pleid å ligge på 1,25-1,4...

Svirre
30/03/13, 23:45
Er mektig imponert i hvert fall, men det er småkjøringen jeg er mest spent på. Den har pleid å ligge på 1,25-1,4...

Må prøve metabond selv når jeg skal ta neste oljeskift. Trur jeg kunne trenge det selv!

hgnubel
01/04/13, 15:03
Fått en god deal på full Evo-styling ferdig lakkert i riktig farge, blir hentet i kveld. Frontfanger, sideskjørt og noe greier som skal limes på bakfangeren. Blir bra å få på nylakkerte deler i steden for steinsprutfesten jeg har nå :)

Christian
01/04/13, 15:31
Fått en god deal på full Evo-styling ferdig lakkert i riktig farge, blir hentet i kveld. Frontfanger, sideskjørt og noe greier som skal limes på bakfangeren. Blir bra å få på nylakkerte deler i steden for steinsprutfesten jeg har nå :)

Blir bra tenker jeg. :cool:
Godt det er 1. april idag. :D

hgnubel
01/04/13, 15:54
Blir bra tenker jeg. :cool:
Godt det er 1. april idag. :D

Kunne jo hende noen hadde tatt det seriøst :)

Dan Bay-Johansen
01/04/13, 16:01
Kunne jo hende noen hadde tatt det seriøst :)

Litt dårlig gjort å avsløre spøken med en gang liksom :-P

Sendt fra mobilen min.

hgnubel
01/04/13, 21:45
0,79 liter på milen Selbu-Lillehammer! Det er samme som gamle 850en med manuell og fwd!

Kjørte videre og målte Selbu-Lillehammer-Bergen til 0,86 i snitt. Merk at alt dette er tall fra kjørecomputeren.

Resatte den i dag før jeg kjørte en tur og vasket bilen, så blir det noen dager med småkjøring her hjemme før jeg kommer med noen oppdatering på det :)

Men vasket bilen ja, herregud den var møkkete :) Pøste på med tre liter Surfex 1:20 og det rant av nok støv og sand til at jeg kunne laget sandkasse til småen. Prøvde Auto Finesse sin Lather-shampo, som ikke uventet skummet godt og gav god glid til Supernatural-svampen. Ble da rent til slutt..

Naturchips
03/04/13, 22:07
Var jo ikke så gale forbruk det :)
Vasket du den i Fyllingsdalen, syns jeg så deg kjøre forbi i det jeg kjørte inn på Statoil (Spelhaugen)

hgnubel
04/04/13, 06:28
Godt fornøyd med forbruket selv enn så lenge :)

Var mandag kveld jeg vasket og da var jeg i sentrum. Men tirsdag var jeg i dalen på dagtid, og forbi Statoil et par ganger..

hgnubel
10/04/13, 10:25
Fikk hentet sensor, brakett og skrue til nivåsensor på alarmen fra Frydenbø i dag. Monteringsanvisningen var i restordre og uten noen estimert leveringsdato.. Kan ikke være veldig vanskelig, men usikker på akkurat hvor den skal festes. De kunne ikke hjelpe meg med annet enn hvilket hjørne av bilen den skulle festes.

Skal søke litt selv, men hvis noen har tips eller klarer å finne monteringsanvisning til meg så blir jeg glad! 99-00 har en annen brakett og sensor enn -98, og bilen hører helt sikkert til i den siste serien av chassisnr på 2000-modellene hvis det er noen skiller på det.

Fant ut at det er denne kontakten som jeg har lurt på tidligere, bak på høyre side under gulvet, så da er søkeområdet begrenset noe :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/883.jpg

Edit: Ser ut som jeg bare må finne et skruehull som er skjult under noe pålimt anti-gnikke-beskyttelse, og den tappen på braketten skal bøyes 90grader og gå ned i hullet hvor kabelen er festet på bildet mitt over: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=165819 :)

hgnubel
10/04/13, 12:37
Da var den montert, håper å få testet den ca plutselig.. :)

For å hjelpe meg å huske eller finne det igjen kjapt neste gang jeg lurer:



Temporarily disconnecting the alarm sensor(s)

In certain situations it may be desirable to disconnect the optional alarm sensors, particularly the inclination sensor, if, for example, you drive your car onto a ferry where the rocking of the boat could trigger the alarm.

To temporarily disconnect the sensor(s) from the alarm system:
· With all doors closed, switch off the ignition and remove the key from the ignition switch
· Press the locking (left) side of the central locking button on the driver's door for at least 3 seconds
· The doors will first lock and then unlock after 3 seconds to confirm that the sensors have been disconnected
The car can then be locked in the usual way to set the alarm.

NOTE: The sensors will automatically be reconnected to the alarm system the next time the ignition is switched on.

hgnubel
14/04/13, 21:37
Fikk hjelp av en kompis til litt våtslip og polering i dag på en "hit'n run" jeg hadde fått på på venstre støtfangerhjørne foran.

Hvis jeg husker rett var det et par runder med P3000-papir, et par pass med spiderpad og Scholl S3(?) på roterende, og til slutt en eller annen finere polish på DA.

Bare dårlige mobilbilder dessverre.

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1110.jpg

Etter (traff ikke helt samme vinkel ser jeg, fordi merket som jeg siktet etter på første bildet er 99% borte):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1111.jpg

Ikke helt 100% men dramatisk mye bedre og jeg er storfornøyd! :) Må ha direkte sol eller en kraftig lykt på en ren bil og vite hvor man skal lete for å finne det nå..

Fikk også sett nøyere på lignende skade jeg har på venstre hjørne bak, men den var drøyere og er umulig å redde uten omlakkering :(

Sveinung
15/04/13, 07:36
Det ble veldig bra da. Alltid kjedelig med hit and run.

hgnubel
15/04/13, 08:55
Det ble veldig bra da. Alltid kjedelig med hit and run.

Jo takk for det. Han kompisen min hadde en litt drøyere skade på akkurat samme sted, og hadde fått tilbud på fiks fra et lakkfirma på litt over 4000. Hans ble også mer enn 95% redusert med samme metode, bare litt mer våtsliping.

Vi har en stående deal om at han skal få ta resten av bilen min en gang også, en dag/dager vi har god tid. Når ungene flytter ut kanskje... :p

gaupe
15/04/13, 09:00
Vi har en stående deal om at han skal få ta resten av bilen min en gang også, en dag/dager vi har god tid. Når ungene flytter ut kanskje... :p

Slutt å klag mister, du gnikkar jo og gnur på den bilen din konstant, forstår ikkje korleis du kan ha tid til det.

hgnubel
15/04/13, 09:19
Slutt å klag mister, du gnikkar jo og gnur på den bilen din konstant, forstår ikkje korleis du kan ha tid til det.

Jeg tror det er fordi jeg har omtrent sluttet å jobbe etter vanlig arbeidstid... føles litt rart egentlig, før satt jeg gjerne og jobbet ut over kveldene mye mer.

Men sånn ellers tror jeg at jeg tar det som et kompliment på god tidsstyring ;)

gaupe
15/04/13, 09:45
Jeg tror det er fordi jeg har omtrent sluttet å jobbe etter vanlig arbeidstid... føles litt rart egentlig, før satt jeg gjerne og jobbet ut over kveldene mye mer.

Men sånn ellers tror jeg at jeg tar det som et kompliment på god tidsstyring ;)

Du kan ta det som du vil, eg brukar tida saman med ungane, dei er alltid prioritert over bil. Som dessverre har begynt å synast.

hgnubel
15/04/13, 11:46
Du kan ta det som du vil, eg brukar tida saman med ungane, dei er alltid prioritert over bil. Som dessverre har begynt å synast.

Det er klart, sånn er det her og. Biler kan man drive med resten av livet, men disse ungene blir jo voksne så fort :)

Det er noe helt spesielt (som denne korrigeringsjobben f.eks.) hvis jeg er ute og koser med bilen før småen er i seng. Det er derfor omtrent alle vaskebildene mine er tatt i dårlig lys, og det er sjelden jeg får gjort alt jeg ønsker pga tiden som ikke strekker til.

Men nå har jeg oppdaget noe som heter ONR-vask (Optimum No-Rinse, en slags såpe) som gjør vedlikeholdsvask mye raskere og enklere, i hvert fall for meg som ellers må dra med alt utstyr og kjøre et lite stykke for å vaske bilen. Trenger ikke høytrykk, blir lite søl og bilen blir tørr med en gang. Så det har junior faktisk vært med på en gang allerede. Virket som det var spennende og gøy :)

ThePlace
16/04/13, 18:20
Strøken bil du har, kjedelig med den hit'n run-skaden :(


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/3224.jpg

Det dekselet over plusspolen på batteriet, er man avhengig av Volvobatteri for å få festet det?
Og vet du eventuelt delenr på det dekselet?

ovlov86
16/04/13, 18:22
Strøken bil du har, kjedelig med den hit'n run-skaden :(



Det dekselet over plusspolen på batteriet, er man avhengig av Volvobatteri for å få festet det?
Og vet du eventuelt delenr på det dekselet?

Har samme deksel på mitt Biltema-batteri. Var utsparing i det til den koppen.

Svirre
16/04/13, 19:09
Dekslet er bare klipsa på polskopen, så den funker på 99% av batteriene som selges.

ovlov86
16/04/13, 19:17
Dekslet er bare klipsa på polskopen, så den funker på 99% av batteriene som selges.

Ikke på min. Er to tapper på dekselet som går nedi to hull på batteriet.

Sendt fra min Note II

Svirre
16/04/13, 19:31
Ikke på min. Er to tapper på dekselet som går nedi to hull på batteriet.

Sendt fra min Note II

Da har du en annen type enn det jeg har vært borti :)

Daniel V
16/04/13, 19:34
Da har du en annen type enn det jeg har vært borti :)

Det siste året har jeg skrudd på 9 forskjellige 850er og V70er, og alle har hatt samme patent som det ovlov86 beskriver. Inkl min egen :)

Uansett hgnubel, det med barn foran bil og alt det er jeg enig i, men hvis du aldri har tid til bilen din på kvelden, så legger barna seg for sent. Har flere kamerater som både har barn og bil. Alle de har tid til å holde på litt en kveld innimellom, rett og slett fordi barna er i seng til rett tid :) Prioriterer man riktig, lar det meste seg gjøre :) Så vil abosolutt si at dine prioriteringer virker meeeeget oppegående :)

Svirre
16/04/13, 19:37
Det siste året har jeg skrudd på 9 forskjellige 850er og V70er, og alle har hatt samme patent som det ovlov86 beskriver. Inkl min egen :)

Uansett hgnubel, det med barn foran bil og alt det er jeg enig i, men hvis du aldri har tid til bilen din på kvelden, så legger barna seg for sent. Har flere kamerater som både har barn og bil. Alle de har tid til å holde på litt en kveld innimellom, rett og slett fordi barna er i seng til rett tid :) Prioriterer man riktig, lar det meste seg gjøre :)

Må ha vært noe uorginalt jeg har vært bortpå da.

hgnubel
16/04/13, 20:23
Ikke på min. Er to tapper på dekselet som går nedi to hull på batteriet.

Sendt fra min Note II

Det er den typen jeg har, men jeg mener bestemt jeg har sett lignende hull i andre batterier enn Volvo sine.

Kan være tilfeldigheter, samme produsent eller en slags standard som noen produsenter følger? Ikke vet jeg :)

Aashome
16/04/13, 20:32
Uansett hgnubel, det med barn foran bil og alt det er jeg enig i, men hvis du aldri har tid til bilen din på kvelden, så legger barna seg for sent. Har flere kamerater som både har barn og bil. Alle de har tid til å holde på litt en kveld innimellom, rett og slett fordi barna er i seng til rett tid :) Prioriterer man riktig, lar det meste seg gjøre :) Så vil abosolutt si at dine prioriteringer virker meeeeget oppegående :)

Ikke for å være frekk, men er du pappa?
Er forskjell på om ungen er 6 mnd eller 4 år for eks. når det kommer til leggetid også. Og har vel inntrykk av av hgnubel driver på med bilen innimellom på kveldene.


Men tilbake til bilen:

Hgnubel, har du fått testet alarmen ennå? :)

ThePlace
16/04/13, 20:44
Ikke på min. Er to tapper på dekselet som går nedi to hull på batteriet.

Sendt fra min Note II

Det var 2 typer som kom opp da jeg skulle bestille. På den ene stod det C70 og den andre "ikke C70".
Da endte jeg opp med den samme som ovlov86 med 2 tapper, trodde kanskje den ble klipset på polskoen.
Har ikke prøvd den ennå, men har ikke orginalt batteri.

Daniel V
16/04/13, 20:47
Ikke for å være frekk, men er du pappa?
Er forskjell på om ungen er 6 mnd eller 4 år for eks. når det kommer til leggetid også. Og har vel inntrykk av av hgnubel driver på med bilen innimellom på kveldene.


Men tilbake til bilen:

Hgnubel, har du fått testet alarmen ennå? :)

Det var vel mer ment for å støtte oppom hgnubel, men leste det nå og det var lett å missforstå! :) Mente at siden han har tid til bilen, og tid til barna sine, så må han jo prioritere riktig :) Det var ment mot den kritikken som ble fremsatt på forrige side om at bilen kom foran barna :) Var ment for å støtte oppom at det går ann å være småbarnsfar, uten at bilparken trenger å lide for det :) Noe vår alles hgnubel er et godt eksempel på :)

gaupe
16/04/13, 20:54
No syns eg Daniel, at du skal bevege deg inn på eit tema du har greie på ;-)

Svirre
16/04/13, 20:57
T.o.m jeg har erfart det at det er ikke bare bare med unger, selv etter bare 1 mnd med ei som hadde unge på 1 år :p

Daniel V
16/04/13, 21:09
No syns eg Daniel, at du skal bevege deg inn på eit tema du har greie på ;-)

Det er jo ganske enkel logikk da. :p Småbarn skal jo ikke være oppe sent på kvelden :) Husker jo selv fra min egen oppvekst. Mamma og pappa hadde plenty med tid på kveldene til å gjøre ting både med bil og hus uten at jeg følte meg nedprioritert. :)
Naboen hjemme driver med rally på fritiden, og han har 4 barn på under 3 år. Skrur og koser seg på kveldstid han når barna sover. :) Han er jo bare det samme som hgnubel, et levende bevis på at det går hvis man vil :)

Men til bilen: Ble jo bra med våtslipingen mr! :)

The Sven
16/04/13, 21:13
Har masse greie på barn jeg og, har jo vært det selv, så det er bare å spørre!

Børge Vikebø
16/04/13, 22:45
Offtopic: opptil 1 år legger de små seg alt fra kl 24 og ned til kl 18.30, man må bare sette en rutine. I begynnelsen er det gjerne ikke skikkelig natt før midnatt, før man gradvis flytter leggetiden. Her legges samtlige kl 19, og så har jeg 1-2 dager jeg kan bruke på bil. Kan styre på utfra behov også, men ungene prioriteres da det er viktigst. Skjemst nesten over rotet i bilen min da hgnubel var med en tur..

hgnubel
17/04/13, 00:11
Det var da voldsomt til offtopic her da ;)

Småen legger seg mellom 18 og 19 nå, var lenge 18 men nå strekker han dagene litt og sover heller til jeg vekker han halv åtte enn at han vekker oss med sang kl 6 slik som før... Så jeg har ingenting å klage over der.

I kveld etter han la seg fikk jeg ryddet litt i heimen, ordnet med litt klesvask, klargjort de to siste sommerhjulene OG slappet av minst 20 minutter :)

Felger og dekk fikk grundig vask og iron-x før de ble parkert i høst, fikk clayet dem en kveld i vinter og nå i går og i dag ble det lakkrens, voks og dekkfornyer (Auto Finesse Rejuvenate, Swissvax Autobahn og Carpro PERL 1:0). Kommer kanskje litt bilder i morgen :) Blir litt bling med ren PERL, veldig svart og blank.



Men tilbake til bilen:

Hgnubel, har du fått testet alarmen ennå? :)

Nei, fra 99 og nyere må den programmeres av Volvo fant jeg ut... Har time i morgen, så kanskje jeg får testet den i morgen ettermiddag.

Grei timing egentlig, ikke hatt tid til å klargjøre sommerfelgene før nå, og har ikke lyst til å sette de på uten den nivåsensoren aktiv.

hgnubel
17/04/13, 09:42
Da har bilen vært og fått kos og litt software av C.Erstad på Frydenbø, så nå virker nivåsensoren på alarmen!

Sensor + brakett kostet en tusing, og software+arbeid kom på ca 2700 etter litt rabatt så det koster å være kar :) Men synes det er verdt pengene hvis det kan hindre folk fra å stikke av med felgene i mitt lugubre nabolag.

Med dette været vi er velsignet med nå tør jeg ikke si når jeg eventuelt får lagt ut video, får se hva jeg får til :)

gaupe
17/04/13, 09:45
Kan du slå av nivåsensoren forresten? Viss ikkje så er det styr å reise på ferjer med den, f.eks.

hgnubel
17/04/13, 09:56
Kan du slå av nivåsensoren forresten? Viss ikkje så er det styr å reise på ferjer med den, f.eks.

Har ikke testet det enda, men står i instruksjonsboken i hvert fall... alle dører igjen, nøkkelen ut av tenningen og holde låseknappen nede i 3 sekunder. Så kvitterer bilen med å låse, og så låse opp igjen dørene etter 3 sekunder. Da kan alarmen slås på én gang med sensoren disablet, og neste gang den slås på er alt som før.

Spørs om det ikke blir bare å låse med nøkkel på ferger, men får prøve meg litt frem. Tar ikke veldig mange ferger i året, men har en mellom oss og svigers så litt blir det jo.

Må jo bruke nøkkelen litt også, så det ikke gror igjen :)

hgnubel
17/04/13, 18:41
Litt bilder fra klargjøringen av sommerfelgene :) Dessverre nesten tom for strøm etter første bilde, så da nektet blitzen å jobbe :(

Dekkfornyer akkurat påført, ble litt mindre shiny enn dette til slutt (men ganske shiny likevel):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1277.jpg

Voks...
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1278.jpg

Helhetsinntrykk?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1279.jpg

Nærbilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1280.jpg

Dårlig lys og null blitz = rævva bilder :(

sekse
17/04/13, 19:55
Pene felger! :)

Sveinung
17/04/13, 21:59
Uttolig bra! Jeg skammer meg.

Christian
17/04/13, 22:29
Jeg får helt mark når jeg ser blanke dekk, det ser så sykt jalla ut. :p
Men er veldig glad i lakkerte felger! Også Comet i tillegg. :) Ser meget bra ut!

hgnubel
18/04/13, 09:06
Får se hvor ille det blir når de kommer på bilen, uansett fort gjort å fjerne hvis jeg ikke bare vil la det forsvinne av seg selv.. dekkfornyere varer jo ikke fryktelig lenge.

Felgene kunne hatt godt av et nytt strøk lakk og to av de har kantkjøringer, men de er jo blanke og fine ellers :)

Litt bilder fra monteringen av nivåsensoren til alarmen... Brakett, skrue og sensor:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1309.jpg

Montert:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1310.jpg


Og så måtte jeg bare ta bilde da jeg fikk æren av å parkere ved siden av denne fine TF-registrerte T-gule utenfor Frydenbø loddefjord :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1311.jpg

hgnubel
19/04/13, 22:10
Og så var det endelig tid for sommerfelger :)

Tok en kjapp runde i hver hjulbue med GreenClean 1:15, børste og tørket med microfiber. Fikk ikke skylt eller spylt på noen måte, så ble litt halvveis, men jeg la på et strøk Bare Bones og det løftet plasten veldig!

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1463.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1464.jpg

Så fant jeg ut jeg kunne slå på blitzen, så da ble det litt skarpere og så ser man litt tydeligere at det er plasten som er frisket opp:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1465.jpg

..og nede på bakken:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1466.jpg

Helhetsbilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1467.jpg

Beklager at resten av bilen er skitten på bildene :p Blir en vask i løpet av helgen håper jeg :)

Bassan
20/04/13, 00:07
Er bilen din senket? ser sånn ut på bilde =P

hgnubel
20/04/13, 07:54
Er bilen din senket? ser sånn ut på bilde =P

Kun originalt R-understell, ca 25mm senk.

Ligger kanskje litt ekstra lavt bak her på bildet siden jeg har vinterdekkene baki og kjørt kanskje 50m så mulig nivådemperene ville løfte den litt til etter hvert.

Bassan
20/04/13, 09:12
Vill si at det var perfet høyde på det bilde :)

apex_s2k
22/04/13, 19:56
Jeg får helt mark når jeg ser blanke dekk, det ser så sykt jalla ut. :p
Men er veldig glad i lakkerte felger! Også Comet i tillegg. :) Ser meget bra ut!

Du har ikke peiling, Christian. ;)
Dekk skal være svarte og ikke grå/brune.

On topic igjen: Du har en meget pen bil, hgnubel.

hgnubel
02/05/13, 10:03
Fikk sms i morges på vei ut døren til barnehagen, om at noen smådeler jeg hadde bestilt var kommet hos Frydenbø... så da ble det en omvei tilbake fra barnehagen for å hente deler, og 5 minutter på å bytte denne som har irritert meg siden jeg hentet bilen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/165.jpg

Bare et hull med konstant 12V og Volvos blindplugg som passer i tilsvarende i midtkonsollen var for tykk...

Så da ble det en slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/166.jpg

Den som sto der fra før trodde jeg var uoriginal, men når jeg plukket den ut så jeg at den antagelig både var original, og montert av forhandler/fabrikk. Det var i hvert fall skikkelig arbeid, så god passform at hylsen måtte "skrus" ut av platen, og baksiden av platen var smurt inn med noe slags lim eller lakk, kanskje for å unngå kondensskader? Originale kabler såvidt jeg kunne se:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/167.jpg

Ny vs gammel:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/168.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/169.jpg

Resultat:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/170.jpg

Godt fornøyd! Ble inspirert da jeg ramlet over en gammel tråd SagaPer hadde på NordicR tror jeg, om en sølv V70R :) Synes dette pluggdekselet passer bilen bedre enn de fra P2-bilene med vippelokk.

Bassan
06/05/13, 18:04
Har R'n noe spesielle dempere? hva er forskjellen eventuelt? :)

Svirre
06/05/13, 19:58
Helt utrolig nøye du er, og det gir resultater! :) Ligger en slik løsning klar blaki der, eller nå strømtilførsel strekkes selv?

R-understellet er orginalt senket 25mm fra fabrikk, så fjører foran og bak er lavare samt. nivomat demperne bak er litt kortere (for å kompensere høydeforskjellen fra vanlig AWD).

hgnubel
06/05/13, 20:13
Har R'n noe spesielle dempere? hva er forskjellen eventuelt? :)

Det svarte Svirre veldig greit på her synes jeg :)


Helt utrolig nøye du er, og det gir resultater! :) Ligger en slik løsning klar blaki der, eller nå strømtilførsel strekkes selv?

Usikker på hvor mye som ligger klart, men den kontakten er en del av et kit som jeg tror inkluderer en ledningsmatte.

Ville bare åpnet opp der bak og kikket, gulvplaten er bare å lirke opp og så er hjørne-veggen festet med en plastfnutt som du vrir til den løsner. Gjort på under minuttet :)

Det jeg hadde var hvite skjermede flate kabelsko "hunner", en svart ledning med rød stripe og jeg tror den andre var svart med hvit stripe.

Takk for kompliment om at jeg er nøye forresten, og det til og med før jeg la ut bilder av liming og rensing av den løse støydempende filtmatten som ligger under gulvet bak der :p

Svirre
06/05/13, 20:28
For en gangs skyld kom jeg med noe vettu noe :rolleyes:

Ja, må gi litt creds for det pågangsmotet du har med bilen. Har mye mer tid enn deg, men allikevel klarer jeg ikke opprettholde slik standard. Mulig det er pga at det er bruksbil :p Men selv om det kan bli en "tema" variant i bilen min, så gjøres ting rimelig likt av det du har gjort. God passform er rett og slett roten til all ro mot irritasjon over ting som er halvferdig :p

hgnubel
06/05/13, 21:03
For en gangs skyld kom jeg med noe vettu noe :rolleyes:

Ja, må gi litt creds for det pågangsmotet du har med bilen. Har mye mer tid enn deg, men allikevel klarer jeg ikke opprettholde slik standard. Mulig det er pga at det er bruksbil :p Men selv om det kan bli en "tema" variant i bilen min, så gjøres ting rimelig likt av det du har gjort. God passform er rett og slett roten til all ro mot irritasjon over ting som er halvferdig :p

Skal ikke nekte noen å handle på "tema", men jeg gav 106kr (riktignok med 15% rabatt) for den der, og det er helt standard kabelsko :) Så hvis du vil ha original-look er det ikke særlig drøyere pris enn en liten lunch..

Svirre
06/05/13, 21:28
Det var ikke ille! Får riktig nok noen rabatter selv så det frister. Ser delenr. på den pakka du har tatt bildet av, så spørs om ikke jeg må bestille en slik en jeg også :)

Hassel
08/05/13, 19:54
Pen bil :) missunnelig!

Tore
10/05/13, 23:04
Har R'n noe spesielle dempere? hva er forskjellen eventuelt? :)



R-understellet er orginalt senket 25mm fra fabrikk, så fjører foran og bak er lavare samt. nivomat demperne bak er litt kortere (for å kompensere høydeforskjellen fra vanlig AWD).

For å utdype det enda litt; En euro-specet R har originalt sportsunderstell; For R-AWD skiller dette seg fra vanlig AWD med ca 20mm lavere front og 15mm lavere hekk. Demperene foran er like på disse, mens nivomatene bak har selvsagt lavere settpunkt for senking. Fjærene er også ulike, samt at stabilisatorstaget (krengningshammeren) bak er noen millimeter tykkere på de bilene som har sportsunderstellet. Skal man bygge om en AWD til R-chassis trenger man altså 4 nye fjærer, nye dempere bak samt nytt stabilsatorstag bak. På godkjenningspapirene jeg fikk fra Volvo da jeg konverterte X-bilen min skal konverteringen også gjøres på et merkeverksted og så fremstilles for godkjenning...

hgnubel
24/05/13, 14:19
I dag byttet jeg pakning på oljepåfyllingslokket, synes den har svettet litt der i det siste. Den gamle var stiv og fæl så ikke så rart det :)

Fikk også karosseriavdelingen der til å gi litt priser på lakk, så får vi se hvor mye det blir...

hgnubel
24/05/13, 15:33
Og så merket jeg litt rar oppførsel på bilen i dag, gir jeg full gass så girer kassen ned, turtelleren stopper og står omtrent i ro på 4500rpm, og bilen holder hastigheten den hadde før jeg gav full gass...

Minner veldig om denne: http://volvospeed.com/vs_forum/topic/142057-2001-v70-kickdown-issue/
Det som er så rart er at det virker som det kun skjer når gasspedalen trykkes fort helt ned. Slipper jeg opp igjen når dette skjer og gir full gass igjen men bruker kanskje ett sekund på å senke pedalen i steden for brøkdelen av et sekund, så skjer det ikke noe rart.

MAF byttet jeg jo for ikke fryktelig lenge siden (1,5 år?). Kanskje ta en runde i kveld med rens av kontaktene på MAF og lete grundigere etter den gode gamle vakuumlekkasjen jeg mistenker jeg har pga ECM-4801... fikk noen gode tips på PM av Texascom som må følges opp! :)

hgnubel
24/05/13, 20:33
Det var ECM-1600 som var tilbake (samme som jeg hadde da Frydenbø anbefalte bytte av luftmassemåler/MAF-sensor): Boost pressure sensor, signal too low. Renset kontaktene på MAF-sensor og de to sensorene som sitter på trykkrøret mellom IC og ETM (en av dem må være boost sensoren), og følte kanskje det hjalp litt men kan fremdeles fremprovosere den hvis jeg vil.

Er det veldig uvanlig at Boost pressure sensor begynner å svikte? Siden feilkoden er tilsynelatende ganske tydelig men Frydenbø likevel anbefalte å prøve å bytte noe annet først mener jeg...

Neste spørsmål blir hva den kan koste, men det får jeg gjerne spørre de på delelager om på mandag med riktig partnr. Siden den er ganske liten og ser enkel ut å bytte er den sikkert svindyr :)

Edit: Ser ut som det er 9125462 jeg skal ha.

hgnubel
26/05/13, 18:06
Bilen ble produsert uke 21 i 1999, så i dag feiret jeg fjortenårsdagen/uken med en grundig vask :)

Alt som vanlig (prickbort, surfex, bøttevask med Autofinesse lather og dodo-svamp) bortsett fra at jeg rakk å gå grundig over dørkarmer og baksiden av dører, hengsler, dreneringskanaler, etc.

Kjapp avspyling av motoren også, mye støv der etter påsketuren...

Sveinung
27/05/13, 10:11
Bilen din er heldig!

hgnubel
27/05/13, 14:53
Enda heldigere nå, kjørte en Nanolotus A/C-rens i lunchen i dag :)

Var ikke særlig merkbart luktproblem før, bare en sjelden gang det slo inn litt lukt men vanskelig å vite om det kommer utenfra eller ei. Det minnet om disse vonde luktene folk snakker om fra A/C. Kan ikke si jeg klarer å bestemme noen lukt nå, men det virker litt friskere.

hgnubel
24/06/13, 10:52
Har hatt stoffmattene liggende i boden siden i høst og kjørt med gummimatter, men fikk kjørt enda en rens på dem i helgen med sterkere greenclean-miks, børste og våtsuger, og impregnert med Colourlock sin stoff/mikrofiber-impregnering. Fikk dem på plass i bilen i morges, føles godt å kjøre med skikkelige matter igjen :)

Førermatten mest slitt, men fremdeles greit med pels:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1634.jpg

Mattene bak viser ingen tegn til slitasje (enn så lenge, småen er bare 2 år...)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1635.jpg

Rrrr... :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1636.jpg

Spent på om denne gjør noen forskjell på hvor mye drit som setter seg i mattene; først sprayet på og penslet inn med en myk malerkost, så sprayet på et lag til:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1637.jpg


Og så fikk jeg festet et par nye clips som holder gummilisten på bakdøren (mot førerdøren) helt kant i kant akkurat der i knekken på karosseriet.

Plukket av den gamle som var knekt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1638.jpg

Ny og fin, bare litt uskarp:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1639.jpg

Montert, på begge sider:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1640.jpg

Fikk også booket time til service hos Frydenbø nå før sommerferien slår inn for fullt.

ovlov86
24/06/13, 11:04
Aj, den klipsen er knekt på min og. Har du delenummer? :)

Sendt fra min Note II

hgnubel
24/06/13, 11:39
Aj, den klipsen er knekt på min og. Har du delenummer? :)

Sendt fra min Note II

Klart jeg har!

1372621 (venstre) og 1372622 (høyre), ca 80kr/stk med 10% tror jeg at jeg gav :)

Forsiktig når du presser på nederste festet, prøv å bende litt på gummien og se at den treffer riktig. Gikk bra med meg på første forsøk, men ser for meg at bare litt mer uoppmerksomhet så hadde den nye også knekt..

Tore
24/06/13, 22:43
De gummilistklipsene er nok en klassiker... Husker jeg byttet de på v70en jeg hadde også :-)

hgnubel
27/06/13, 13:36
Da har bilen vært på service hos Frydenbø/Autoteknikk på ca 171.000km og fått en grei gjennomgang av en T-gul eier :)

Må bytte bremseslanger bak i tillegg til det jeg var klar over av slitne bremsedeler, og ellers litt småplukk. Venter bare på redstuff-klossene fra mekonomen nå, og de slangene som antagelig kommer i morgen, så hiver jeg av alt av slitne gamle deler og erstatter med nye friske saker :) Nye calipere og skiver ligger klart hjemme.

Brekket er også dårlig, og hvis det ikke hjelper med de nye håndbrekkskoene og litt justering så skal Frydenbø få lov til å bytte bremsewire også snart. Vet ikke om andre biler er så mye bedre, men håndbrekkløsningen på P80-bilene har aldri imponert meg. På gamlebilen min (850) husker jeg Snapdrive sin nyansatte ex-volvo-mekaniker som kunne sakene sine måtte bytte håndbrekkwire tre(!) ganger på rad før det ble bra... Dette var på Mariero i Stavanger, forøvrig veldig god service der (sikkert fordi de hadde en bergenser som sjef :cool:).

Edit: Og så fikk han byttet den siste morkne gummislangen til TCVen med en frisk silikonslange, turbo-siden av den slangen var litt tøff å komme til uten å ha bilen på bukk. Flott service og trivelig volvoprat!

gaupe
27/06/13, 13:50
Brekkwire fiksar du på ein kveld, ta begge to samtidig.

ovlov86
27/06/13, 13:51
Enkel jobb det ja, skal til på samme jobben på min nå.

gaupe
27/06/13, 14:58
Enkel jobb det ja, skal til på samme jobben på min nå.

Er litt forskjell på AWD i forhold til FWD, men ikkje store greiene. Må plukke ut ein del interiør for å kome til.

hgnubel
27/06/13, 16:25
En howto jeg fant sier såvidt jeg forstår at midtkonsoll og baksetet må ut.. i hvor stor grad må baksetet helt ut av bilen?

ovlov86
27/06/13, 16:35
En howto jeg fant sier såvidt jeg forstår at midtkonsoll og baksetet må ut.. i hvor stor grad må baksetet helt ut av bilen?

Holder å ta ut seteputa, går nok uten også, men den er jo ute på 10 sek. Ryggen kan bare stå. Midtkonsollen løsnes i bakkant og kan løftes opp så den er ute av veien. Iallfall på FWD. :)

Sendt fra min Note II

gaupe
27/06/13, 17:41
Er nok med putene og teppet ja.

Tore
01/07/13, 23:29
Jeg byttet på den jeg hadde uten å ta ut teppet, klarte det med å løfte det opp og lure hånda under... Skulle vært gynekolog....

ovlov86
01/07/13, 23:39
Tok ikke ut teppet i 850n til svigermor heller. Holder fint å løsne det i bakkant.

gaupe
02/07/13, 12:17
Løfter i bakkant ja.

hgnubel
04/07/13, 15:44
I dag ble bilen ferieklar! Byttet ikke noe på håndbrekken pga tidsbrist, og fordi skoene så fine ut. Justerte den og god som ny :)

Byttet bremsevæsken med nye leketøyet: Motive Power Bleeder. Verdt hver krone, og nå er det nøyaktig 0 stress å bytte bremsevæske. Tar kanskje 5 minutter ekstra hvis jeg gjør det når jeg legger om sommer/vinter-dekk.

Godt fornøyd hittil med Ebc redstuff-klossene, bortsett fra at bak måtte jeg slipe ned 4mm(!) på HVER klosse. Belegget er 12mm og kunne maks være 8. Nye originale skiver og calipere, ikke snakk om at jeg f.eks. ikke fikk presset stempelet helt inn.

apex_s2k
05/07/13, 10:14
Går ut ifra at vi får se en veldig blank V70R her snart, siden du vant den fete premien.
Gleder meg. ;)

Bassan
05/07/13, 11:58
Gratulerer med den Premien! Misunder deg sterket på det settet der :)

hgnubel
05/07/13, 16:05
Går ut ifra at vi får se en veldig blank V70R her snart, siden du vant den fete premien.
Gleder meg. ;)

Litt forventningspress her nå føler jeg ;) Trenger litt ny lakk og parkeringsbulkfix før den kan bli helt fin i karosseriet dessverre, men litt forbedring bør være mulig..


Gratulerer med den Premien! Misunder deg sterket på det settet der :)

Takk, takk :) For uinnvidde vant jeg altså en konkurranse på detailersclub.no, noen få enkle spørsmål og så ble jeg tilfeldigvis trukket ut av alle som hadde svart riktig. Vant poleringsmaskiner og utstyr fra Rupes til over 13.000kr!

ovlov86
05/07/13, 17:06
Vant poleringsmaskiner og utstyr fra Rupes til over 13.000kr!

Det var såpass ja!? Holy shit.

Sendt fra min Note II

Hassel
05/07/13, 19:32
Dust :)
Jeg vil å ha!

hgnubel
08/07/13, 13:36
Lite feriebilde fra bilferie... ikke fått tid til å vaske enda.. :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/496.jpg

Svirre
08/07/13, 22:14
Flott bilde i norsk natur :) BTW: du trenger ikke vaske bilen for din er mye reinere i møkkete tilstand enn det min er i nyvasket tilstand :p

hgnubel
10/07/13, 18:43
Flott bilde i norsk natur :) BTW: du trenger ikke vaske bilen for din er mye reinere i møkkete tilstand enn det min er i nyvasket tilstand :p

Hehe, hvis du sier det så :p

Får følge opp med dagens bilde etter dusjing med litt surfexblanding og avspyling med høytrykk (og kjøring fra Førde til Olden):

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/738.jpg

hgnubel
13/07/13, 17:16
Etterlengtet vask i regnværet i Selbu i dag. Fikk streng beskjed om å ikke skvette vann på veden :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/933.jpg

hgnubel
15/07/13, 23:12
Og i dag var den skitten igjen, så da måtte guttungen spyle litt av den. "Bade bilæn!" :) Skulle gjerne hatt et skikkelig tun hjemme!

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1174.jpg

degocostly
16/07/13, 07:38
Du er heldig med været i selbu ser jeg :p

hgnubel
16/07/13, 15:31
Du er heldig med været i selbu ser jeg :p

Vi hadde én dag med sol og over 20 grader, så ble det 10-12 grader og regn.. litt opphold i dag heldigvis :)

ovlov86
16/07/13, 15:32
Fått superpremien enda? :)

hgnubel
16/07/13, 17:29
Fått superpremien enda? :)

Ligger og venter på postkontoret.. kommer hjem denne uken men toårsdagen til guttungen har prioritet i helgen. Klør i fingrene, men det var dessverre bare ting jeg vant og ikke flere timer i døgnet :(

ovlov86
16/07/13, 17:30
Ligger og venter på postkontoret.. kommer hjem denne uken men toårsdagen til guttungen har prioritet i helgen. Klør i fingrene, men det var dessverre bare ting jeg vant og ikke flere timer i døgnet :(

Får bare sende den videre hit da. Hehe. :-P

Bassan
16/07/13, 23:01
Får bare sende den videre hit da. Hehe. :-P

Hallo!

Still deg i kø! :D

hgnubel
24/07/13, 13:55
Premien er hentet og jeg har såvidt fått tid til å kose litt på maskinene. Sjekket at de virker når de får strøm bare, ikke noe mer enn at de går rundt og lager lyd :) Kjennes virkelig ut som kvalitet!

http://www.detailersclub.no/forum/uploads/monthly_06_2013/post-3-0-04118900-1372157167_thumb.jpg
(Lånt bilde fra konkurranse-siden)

Det er altså en LHR15ES, LHR21ES og LHR75, med litt tilbehør. For uinnvidde er dette dual-action, eller DA-maskiner, som betyr at de oscillerer i tillegg til å rotere. Tradisjonelt har den type maskiner gjerne hatt så lite som under 5mm "kast" i oscilleringen, men disse har henholdsvis 15mm, 21mm og 7,5mm kast. Resultatet skal være enkel, effektiv og ganske idiotsikker polering som kan korrigere mer effektivt enn andre DA-maskiner (kanskje med unntak av Flex sin XC3401 VRG som har tvungen rotasjon som gjør også den svinaktig effektiv).

Den minste maskinen her, LHR75, er trykkluft-drevet. Jeg har ikke kompressor selv her hjemme, men har ikke noe sted rundt huset her å stå og polere uansett, så må få testet den hos en kompis. Veldig hendig størrelse og vekt siden man slipper alt styret med el-motor.

Kom på at jeg har jo en gammel og sliten bakluke til V70 stående i boden... kanskje jeg kan få testet litt maskiner i kveld :)

Øyvind G
24/07/13, 14:55
Ganske så heftig premie det der!
Ser frem til at du snart lager en S&S tråd med V70R og RUPES. :D

hgnubel
24/07/13, 15:59
Ganske så heftig premie det der!
Ser frem til at du snart lager en S&S tråd med V70R og RUPES. :D

Blir nok stykkevis og delt i så fall, kan ikke se for meg at jeg får tid til å ta alt i en runde uten å måtte bruke bilen.. blir jo fort flere dagers jobb om jeg skal prøve å leve opp til bare min egen standard :)

Men jeg har en plan om å kanskje lage én tråd av ting jeg forhåpentligvis gjør over en-to måneders tid (fylle steinsprut, litt flekklakk, våtslip, kanskje litt proff lakkering, lakk-korrigering og interiørrens). Det må vel være lov :p

Frontfanger, bakfanger og bakluke trenger ny og frisk lakk, og takplaten bør byttes pga haglskade.. men det skal jo betales også :( Skjer det ikke før jul så tror jeg ikke det blir på noen år enda dessverre..

Øyvind G
24/07/13, 16:45
Blir nok stykkevis og delt i så fall, kan ikke se for meg at jeg får tid til å ta alt i en runde uten å måtte bruke bilen.. blir jo fort flere dagers jobb om jeg skal prøve å leve opp til bare min egen standard :)

Men jeg har en plan om å kanskje lage én tråd av ting jeg forhåpentligvis gjør over en-to måneders tid (fylle steinsprut, litt flekklakk, våtslip, kanskje litt proff lakkering, lakk-korrigering og interiørrens). Det må vel være lov :p

Frontfanger, bakfanger og bakluke trenger ny og frisk lakk, og takplaten bør byttes pga haglskade.. men det skal jo betales også :( Skjer det ikke før jul så tror jeg ikke det blir på noen år enda dessverre..

Høres ut som en god plan det. Lakkorrigering og interiørrens er meget tidskrevende. Det blir litt på samme måte som Simen gjør med sine biler der han har en logg per bil. Regner med at du kommer til å legge litt av det i denne tråden også?

Start med å øve på bakluken du har. Det er slik som jeg har gort med døren jeg har i kjelleren. God trening og man kan prøve mye rart uten å være redd for å ødelegge noe. Jeg har til sammen kjørt maskin lenge på døren min og det har ikke skjedd annet med den enn at den har blitt sykt blank! :D
Fint å ha noe å finne på når man har "en time til overs" samtidig som ungene er i seng og samboer/kone har sitt å pusle med.

Nero
24/07/13, 21:44
Har selv kjøpt meg den ene Rupes maskinen du vant, ble anbefalt LHR15ES fremfor Flex DA av de jeg handla hos. Uansett, det er en veldig god maskin som er lett å kjøre da den ikke krever press og systemet til Rupes med samme farge kork til samme farge pute er vel omtrent idiotsikkert :) Alt i alt veldig fornøyd med maskinen min jeg, eneste jeg har å utsette på den er litt treg reaksjon på "gassen". Trykker inn knappen og så tar det litt tid før den reagerer, men man lærer seg til å leve med det etterhvert. Ser fram til gode 50/50 bilder :)

hgnubel
24/07/13, 23:11
Den reaksjonstiden er en innebygd "slow start" for at maskinen skal være tryggere å jobbe med, men det visste du kanskje. Uansett sikkert litt rart hvis du er vant til full gass med en gang :)

hgnubel
25/07/13, 09:57
Fikk endelig vasket bilen igjen i går etter ferieturen: Prickbort, høytrykk, surfex 1:20, høytrykk, bøttevask med dodo supernatural svamp og Autofinesse Lather såpe. Felgene fikk samme kjemi bare med en gammel chenile mitt. Avspyling med hageslangetrykk.

Og så prøvde jeg Autoglym Express Wax/Aqua wax som skal påføres våt bil og tørkes av med vannet. Enkel i bruk, gjenstår å se om jeg merker noe til den :)

Litt mobilbilder fra i går. Skulle tatt med speilrefleksen, men visste ikke at jeg rakk å bli ferdig før solen var gått ned.. :( Prøvde å eksperimentere litt med kameravinkler, men location ble valgt litt tilfeldig siden der jeg først tenkte å stå var okkupert av masse ungdommer som bare hadde ødelagt i bakgrunnen :P

Det dere ser bak her er antagelig fremdeles norges største ubåtverksted, med fotoforbud og greier, så håper alle som leser dette er sikkerhetsklarert!

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1718.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1719.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1720.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1721.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1722.jpg

Sveinung
26/07/13, 11:32
Det er så gøy å se en slik bil uten V70 XC grill. Flott som alltid forresten. :D

hgnubel
26/07/13, 11:47
Lite bilde fra første forsøk med poleringsmaskin i går, på en gammel bakluke jeg har liggende.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/37563083/Rupes-test-1/IMG_0043_zoom-1920.jpg

Rupes LHR15ES med grønn pad og grønn polish. Hele historien og flere bilder her (http://www.detailersclub.no/forum/topic/15705-hgnubels-logg/page-4) :)

hgnubel
26/07/13, 11:51
Det er så gøy å se en slik bil uten V70 XC grill. Flott som alltid forresten. :D

Det ser litt spesielt ut synes jeg, skurrer liksom litt.. Føler det blir mye mer anonymt også. Nå valgte jeg riktignok ikke mørkeblå R for å være mest flashy, men litt mer flashy synes jeg er lov... :p

Tror nok jeg må ha ny XC-grill etter hvert, men får se om ikke jeg får prioritert lakk og småbulker først.

Øyvind G
26/07/13, 13:13
Ser jo ut som du er på rett vei her ja. Klikker meg vidre til hele historien jeg. ;)

Kodja
21/08/13, 16:19
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=551003628282735&set=a.468629276520171.95052.150785784971190&type=1&theater
så så :) fant ikke tråden din fremst så så den ikke ;p

Aashome
24/08/13, 21:36
Når du skiftet bremser sist gang mener jeg du brukte EBC-klosser. Stemmer det? :) Driver å bestiller på brakes.no nå, men er litt usikker på hvilke nr jeg skal velge. Du husker tilfeldigvis ikke hvilke du bestilte til din?

hgnubel
24/08/13, 23:27
Når du skiftet bremser sist gang mener jeg du brukte EBC-klosser. Stemmer det? :) Driver å bestiller på brakes.no nå, men er litt usikker på hvilke nr jeg skal velge. Du husker tilfeldigvis ikke hvilke du bestilte til din?

Kan se om jeg får sjekket emballasjen i morgen, men du skal jo ha samme klosser foran som alle 850er og s/v/c70 97-00. Bak er annerledes på min, men tror du skal ha samme som 850 og v70 awd 97-98..

Aashome
25/08/13, 12:41
Foran er jeg sikker på hvilke jeg skal ha, men litt usikker hvilke nr det er bak. Og hvis du har nr fortsatt så får jeg i hvertfall luket bort et valg.

hgnubel
25/08/13, 15:06
Foran: DP31552C
Bak: DP31231C

De bak var riktige bortsett fra tykkelsen på klossene. Måtte slipe ned 4mm på hver kloss, helt sikkert fordi de bredere ventilerte skivene bak er et relativt sjeldent syn..

Aashome
25/08/13, 15:28
Takker! :)

hgnubel
26/08/13, 12:25
Bilder fra vask og voks i går, og ferdigbilder fra i dag:

Prickbort actionshot
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-25195942_zpsa9da410e.jpg

Ferdig vasket, tapet opp panser...
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-25212639_zps4b248592.jpg

Godsak #1: Zymöl HD Cleanse
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-25212039_zps818d2de8.jpg

Godsak #2: Zymöl Atlantique voks
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-25212844_zps0573327a.jpg

http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-25212849_zps30aa36ef.jpg


Og ferdig (dagen derpå):
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-26101428_zpsa00a13db.jpg

http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2013-08-25%20Vask%20og%20voks/2013-08-26101522_zpscac63dc6.jpg

Fin langt i fra i hvert fall :P

Svirre
26/08/13, 12:35
Den er langt i fra fin, den er i perfekt stand i følge mine øyer! :) Frydes over å se noen glede av å holde slike biler i god forfatning.

hgnubel
26/08/13, 13:26
Takk for det, den forfaller i hvert fall ikke veldig i mitt eie :)

Men for å ta listen over negative ting så må det tas rust på tak, steinsprutrust på panser og litt på bakluke. Bytter nok til helt ny takplate da det er mye haglskade :(

Fanger foran og bak har lakkskader som krever lakkering. Bak kan kanskje tas med noe smartrepair akkurat på hjørnet (skade helt inn til plasten) men tror ikke det blir bra da resten også er sliten.

Helt nye lakkerte fangere kommer på ca 10k så det er kanskje beste måten å fikse det.. og så er det parkeringsbulker rundt om.

Så det er litt å ta tak i, og vanskelig å få prioritert alt, men må få tatt de lakkskadene hvor det kan utvikle seg mer snusk først...

Svirre
27/08/13, 16:35
Bare for å gi en trøst, så er bilen din langt mer i bedre stand enn det min er, og kanskje mange andre også :p Litt smårusk må en regne med på en "bruksbil".

The Sven
27/08/13, 16:43
Holder seg godt, gjør den iallfall virkelig :)

gaupe
28/08/13, 15:23
Korleis funkar girkassa di forresten? Er det stor forskjell i forhold til den gamle?

hgnubel
28/08/13, 17:28
Korleis funkar girkassa di forresten? Er det stor forskjell i forhold til den gamle?

Det som var galt med den gamle var jo at den giret ned med noen voldsomme rykk av og til, og til slutt tok den helt kveld... så det er jo stor forskjell i og med at denne nye bare virker og er forutsigbar :)

Men giringen ellers er som før, og den var jo helt ok bortsett fra det overnevnte.

gaupe
06/09/13, 12:18
Det som var galt med den gamle var jo at den giret ned med noen voldsomme rykk av og til, og til slutt tok den helt kveld... så det er jo stor forskjell i og med at denne nye bare virker og er forutsigbar :)

Men giringen ellers er som før, og den var jo helt ok bortsett fra det overnevnte.

Ingen forskjell i virkemåte? Av dei nyare bilane med AW55-50, så er girkassa merkbart kjappare til å gire, virkar meir like TF80-SC.

hgnubel
06/09/13, 12:58
Kan ikke si jeg merker noe + eller - der, men så har jeg ikke kjørt noe særlig andre biler med automat så mulig noen med mer "feeling" kunne merket noe.

Er det mulig dette detaljstyres i sw, eller får kassen bare beskjed om å gire og så gjør den det så fort den kan? TCM SW på min var siste versjon i vinter i hvert fall, men det er antagelig siste versjon som var tilgjengelig for dette karosseriet og ikke AW55-50 generelt sett.

Sånn ellers på updates-fronten har jeg irritert meg over en sprekk i dekselet over CD-skifteren siden bilen ble kjøpt, og nå i vinter knakk det av en bit akkurat der man løfter når det vippes opp. Kjøpte inn nytt fra Volvo, men regner med det blir stygt igjen ganske fort hvis man bruker bagasjerommet, så tenkte å eksperimentere litt med det gamle. Så nå er det limt med Tec7 og foliert med karbonfiberfolie (eneste folien jeg hadde for hånden). Spent på å se hvor lang tid det tar før folien blir herpet. Bilder kommer plutselig!

Forøvrig ganske håpløs løsning med et skjørt horisontalt plastlokk omtrent på gulvet i bagasjerommet. Men det er jo gammelt nytt, og ble vel forbedret med V70N hvis jeg har sett riktig.

gaupe
06/09/13, 13:10
Er det til platespelaren din dette? ;) På vår har vel fjørene og hengslene på det dekselet våre øydelagde sidan vi fekk den.

hgnubel
06/09/13, 13:24
Stemmer. Hengsler og fjører er ok på min, men det får jo (h)juling hver gang man bruker bagasjerommet som nevnt. Sist nå i vinter var det et av vinterhjulene som jeg hadde lagt veldig skånsomt oppå det som likevel knakk av en del. Er akkurat ikke plass til to dekk i bredden uten at det ene ligger litt oppå dette lokket, så jeg vurderer å fjerne hele platespilleren.

Har en ipod-kobling liggende som kan erstatte den, men det må jo gjøres... og så skal jo liksom en R ha plateskifter i bagasjerommet da :) Og ikke minst, ipoden må ligge et sted den også. midtkonsoll funker, men blir erfaringsmessig mye smårot nedi der.

gaupe
06/09/13, 14:21
Ein R må jo ikkje akkurat ha ein plateskifter bake nei, var ikkje det på den laserblå, den gjekk bedre enn den svarte den ;)

hgnubel
06/09/13, 15:38
Ein R må jo ikkje akkurat ha ein plateskifter bake nei, var ikkje det på den laserblå, den gjekk bedre enn den svarte den ;)

Skal jeg lette bilen for å få den raskere vil jeg heller begynne foran tror jeg ;)

Noen teori om hvorfor blå var raskere enn svart? Den blå var vel mer original (standard eksos?).

gaupe
06/09/13, 15:55
Skal jeg lette bilen for å få den raskere vil jeg heller begynne foran tror jeg ;)

Noen teori om hvorfor blå var raskere enn svart? Den blå var vel mer original (standard eksos?).

Nei, det har eg ingen anelse om, dei skulle vere temmeleg like, men drog greitt i frå bilar som skulle ta den temmeleg bra på papiret, slik som BMW 540i med manuell gir og BMW 750i. Det skal seiast at 750en måtte ein opp på fartsperra for å få litt overtak på.

Øyvind G
06/09/13, 16:20
Takk for det, den forfaller i hvert fall ikke veldig i mitt eie :)

Men for å ta listen over negative ting så må det tas rust på tak, steinsprutrust på panser og litt på bakluke. Bytter nok til helt ny takplate da det er mye haglskade :(

Fanger foran og bak har lakkskader som krever lakkering. Bak kan kanskje tas med noe smartrepair akkurat på hjørnet (skade helt inn til plasten) men tror ikke det blir bra da resten også er sliten.

Helt nye lakkerte fangere kommer på ca 10k så det er kanskje beste måten å fikse det.. og så er det parkeringsbulker rundt om.

Så det er litt å ta tak i, og vanskelig å få prioritert alt, men må få tatt de lakkskadene hvor det kan utvikle seg mer snusk først...


Stort sett lønner det seg å lakke hele bilen, når man har kitt her og litt der. Man får mer for pengene ved hellakkering. :)

Det er vel ikke lenge til at du setter Rupesmaskinen i denne vel?