PDA

Vis full versjon : hgnubel: V70R AWD



Sider : 1 [2] 3 4 5 6

morten_gravjord
06/05/11, 10:44
Hvor fikk du tak i Chemical Guys' Green Clean a?....

hgnubel
06/05/11, 11:03
Hvor fikk du tak i Chemical Guys' Green Clean a?....

Scandicshine :)

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=35_38&products_id=193, finnes også i større volum...

Lightyear
06/05/11, 16:23
Holy shit! :eek: Bokstavelig talt... Ser ut som et vidundermiddel det der. Blir det mye jobb å ta hele innertaket eller?
Jeg har veldig lyst til å trekke om taket til mørkegrått men det er ikke første pri riktig ennå.

A

Per Turbo
06/05/11, 16:46
Wipes inneholder jo bare masse fett og oljer som tiltrekker seg møkk! Totalt ubrukelig..

Lightyear
06/05/11, 17:21
Eneste wipes jeg har brukt som faktisk fungerer er armour-all glass wipes. Men torky og jif universal er fortsatt langt bedre på vinduene ;)

Men du Nubel? Har du tona vinduer foran?

A

hgnubel
06/05/11, 20:23
Holy shit! :eek: Bokstavelig talt... Ser ut som et vidundermiddel det der. Blir det mye jobb å ta hele innertaket eller?
Jeg har veldig lyst til å trekke om taket til mørkegrått men det er ikke første pri riktig ennå.

A

Jeg brukte vel knappe 30-40 minutter på å fomle meg ferdig med fremre del (over forsetene)... har ikke fått tatt hele enda, gikk tom for tid og rene microfiberkluter :)

hgnubel
06/05/11, 20:35
Men du Nubel? Har du tona vinduer foran?

Forrige eier la på 50% (tror jeg) på alt unntatt frontruten... Ville trodd NAF skulle kommentere det, men de har brydd seg fint lite. Kanskje fordi det ikke er ekstremt mye. Men utenfra ser bilen ganske mørk og dyster ut ;)

Lightyear
06/05/11, 22:22
Forrige eier la på 50% (tror jeg) på alt unntatt frontruten... Ville trodd NAF skulle kommentere det, men de har brydd seg fint lite. Kanskje fordi det ikke er ekstremt mye. Men utenfra ser bilen ganske mørk og dyster ut ;)

Har veldig lyst til å legge ekstremt lys film på alle ruter unntatt frontruta. Men så er det liksom litt dumt å bruke endel tusen på noe som nesten ikke synes :D

A

hgnubel
06/05/11, 22:31
Har veldig lyst til å legge ekstremt lys film på alle ruter unntatt frontruta. Men så er det liksom litt dumt å bruke endel tusen på noe som nesten ikke synes :D

A

Tja... jeg bruker nå lett flere tusen på skikkelige dekk fremfor jalladekk, selv om du må lese på dem for å se forskjellen ;)

Du har vel mildt tonede ruter allerede, eller kom det først i 97? Jeg hadde ihvertfall det på min helt ordinære 1997-modell.

Lightyear
06/05/11, 22:37
Nei, kan ikke si at det er noe mild toning på min, men kunne som sagt tenkt meg det, men ennå mindre enn det er på din ;)

Dekk er ikke noe man skal spare penger på, er greit at den lille delen som er i kontakt med underlaget er kvalitet :D

A

hgnubel
11/05/11, 18:37
Liten update: nanolotus vindusforsegling lagt på i dag :)

Fikk også imponert fruen med nanolotus-settet for hus-vindusvask som var ganske genialt. Utside og innside av alle vinduer i huset ble vasket skikkelig rene uten noe såpe, på ca 45 minutter. :D Greit med litt goodwill for å bruke enda mer penger på "sånne bil-ting"...

Lightyear
11/05/11, 21:06
Liten update: nanolotus vindusforsegling lagt på i dag :)

Fikk også imponert fruen med nanolotus-settet for hus-vindusvask som var ganske genialt. Utside og innside av alle vinduer i huset ble vasket skikkelig rene uten noe såpe, på ca 45 minutter. :D Greit med litt goodwill for å bruke enda mer penger på "sånne bil-ting"...

Pics or it didn`t happen :p

A

hgnubel
13/05/11, 20:46
Litt småplukk som skjer...

Mer av innertaket fått smake GreenClean. Jobber meg bakover; sist var det fremre del til ca B-stolpen. I dag ble det fra B-stolpen til C-stolpen, og så blir det vel resten neste gang jeg har tid :rolleyes:

Fikk også renset gulvmattene foran (eneste som var skitne), og lagt på dekkfornyer. Jeg syntes i utgangspunktet dekkene mine var svarte og fine, men GUD BEDRE så mye svartere de ble :D Nå skal det vel regne hele helgen, men straks det blir litt penere vær skal jeg få tatt bilder hvis det er noe farge igjen...


Pics or it didn`t happen :p

A

Tok en liten videosnutt fra første kjøretur i regn faktisk, skal se om jeg får den på nett... Hvis ikke du mente bilde av nyvaskede vinduer på huset? :p

Lightyear
13/05/11, 20:51
Begge deler :D hehe

hgnubel
15/05/11, 17:29
Artig bieffekt av nanobehandlingen av frontruten: Nå virker det som vannet som flyr oppover ruten kommer inn i bilen på et vis... var vått i høyre og venstre fremre hjørne av takluken etter langtur i regnvær.

Så ikke ut som det kom ned takluken, så det kan nesten virke som det siger inn ved toppen av frontruten og følger innsiden av taket bak til takluken før det ledes ned til taktrekket.

Ikke mye vann heldigvis, men noe må tydeligvis utbedres :)

Lightyear
15/05/11, 18:35
Oi, det høres ikke bra ut.. Men kan nanobehandlingen ha noe med det å gjøre da? Er jo bare en hinne på ruta det vel?

A

mrstfu
15/05/11, 18:51
denne nanobehandlingen... bilder, info og erfaringer....


... and GO!

hgnubel
16/05/11, 09:56
I dag fikk bilen plutselig ny hovedbryter til el-vindu gitt. Ser på den gamle at den er merket "10:23.08.10", og den nye hadde noe tilsvarende bare med "03.11" til slutt. Jeg har hørt at dette er et svakt punkt, men er det mulig de fire siste tallene er produksjonsmåned og år? I så fall har den ikke vart et år engang...

Lightyear: Nanobehandlingen er eneste jeg har gjort med bilen den siste tiden, men det er kanskje en logisk kortslutning å si lekkasjen skyldes det. Da jeg åpnet takluken lå det ikke mer vann der enn det som naturlig renner inn fra delvis vått tak når den åpnes. Så da tenker jeg at vanndråper i høy fart oppover frontruten kan ha en viss penetrerende effekt på tettingen langs toppen av den...

mrstfu: mer info og film kommer senere i dag :)

hgnubel
16/05/11, 12:22
Trodde jeg skulle klare å enkelt vri denne 90 grader, men sånn gikk det ikke... Dere får heller vri skjermen i steden :)
pR80--55inM


Ruteforsegling fra Nanolotus:

http://www.nanolotus.dk/files/products/154/b/3.jpg

Hele poenget her er å gjøre vindusruten så glatt/friksjonsfri at vann ikke flyter utover, men blir til perler (som på nyvokset bil) og triller av.

Veldig enkelt å legge på, tok litt over en halvtime på første forsøk for alle 8 vinduene på bilen min. Må herde i ca en time etter dette, kan slippe unna med litt mindre hvis det er varmt og fint vær :) Jeg lot viskerene stå ut fra ruten over natten, men vet ikke om det er nødvendig. Alt som trengs (bortsett fra vann til å fukte svampen med) følger med.

Bonus1: Bedre sikt!
Bonus2: Mindre refleksjoner fra møtende trafikk om natten (tenk ny vs "sandblåst" frontrute)
Bonus3: Dette skal vare lenge nok til at is på frontruten blir en utfordring... men isen klarer heller ikke feste seg så godt, så skraping blir mye lettere :)

Ulempe: Blir sittende å stirre på vanndråper i steden for veien... :rolleyes:

Per Turbo
16/05/11, 14:10
Sånn får du fra Volvo originalt også, fungerer utmerket :)

Tore
16/05/11, 19:22
Mange finen produkter man får kjøpt :) Jeg tar forntruta med polish samtidig som jeg tar bilen - fungerer også på samme måten. Polerte bilen sist i fjor sommer - og kunne i dag kjøre tur retur Levanger med frontrute der vannet bare prelte av akkurat som på videoen din :-) Men min bil står så å si alltid i garasje når den ikke brukes eller at jeg er på jobb, har sikkert mye å si for hvor lenge polishen holder seg i lakken/ruta...

hgnubel
16/05/11, 20:36
Sånn får du fra Volvo originalt også, fungerer utmerket :)

Kult, får kanskje prøve det neste gang :)

Må innrømme jeg aldri har sett dette i volvobutikker, har du navnet eller delenr?

hgnubel
16/05/11, 20:41
Mange finen produkter man får kjøpt :) Jeg tar forntruta med polish samtidig som jeg tar bilen - fungerer også på samme måten. Polerte bilen sist i fjor sommer - og kunne i dag kjøre tur retur Levanger med frontrute der vannet bare prelte av akkurat som på videoen din :-) Men min bil står så å si alltid i garasje når den ikke brukes eller at jeg er på jobb, har sikkert mye å si for hvor lenge polishen holder seg i lakken/ruta...

Veldig kjekt når det bare preller av. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten. Hva slags polish er det du har brukt her?

Jeg kjørte tur/retur bergen-stavanger i helgen, og brukte bare vindusviskerene når jeg var nede i under 65-70km/t :)

Tonytic
16/05/11, 21:11
hgnubel: vær varsom på att forseglingen ikke er så glad i spylervæske konsentrat (tensider) eller vaskeprogram som inneholder voks, som på f.eks bensinstasjon ;)

Tore
16/05/11, 21:42
Veldig kjekt når det bare preller av. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten. Hva slags polish er det du har brukt her?

De siste årene har jeg brukt Autoglym med forselgling. samme på frontruta (og de andre rutene)

Tonytic
16/05/11, 21:59
http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=43_54&products_id=190 denne synes jeg er veldig grei på sideruter, får også opp litt glans ;) bruker den før voks på lakk også, lukter veldig godt ;)

hgnubel
17/05/11, 07:33
hgnubel: vær varsom på att forseglingen ikke er så glad i spylervæske konsentrat (tensider) eller vaskeprogram som inneholder voks, som på f.eks bensinstasjon ;)

Ja, der sa du noe. Har lest advarslene, men gikk litt i glemmeboken. Jeg har naturligvis volvo sin spylervæskekonsentrat på tanken, men har ikke fått sjekket om den inneholder tensider.

Kan forøvrig ikke huske når jeg brukte spylervæske sist, men det kan ha vært februar eller mars... :) Men greit å ikke ødelegge forseglingen hvis jeg plutselig trenger spylervæske i et knipetak.

hgnubel
19/05/11, 19:55
Fikk tid til en liten rens av bagasjeromsgulvet i dag... jeg har jo et teppe oppå dette igjen, men det har plaget meg at det er merker der :(

Ble ikke helt perfekt, men fikk ihvertfall bort de veldig tydelige merkene etter skitne dekk :)

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2068.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2069.jpg

Som med innertaket; GreenClean 1:15, børste og tørk med microfiber. Hadde jeg hatt en våtstøvsuger (eller flere microfiberkluter...) kunne jeg sikkert fått tatt sidene også. Men det får bli neste gang :)

Hans!
19/05/11, 22:24
utrolig bra resultat da!! ser ut som ett utrolig bra stoff du bruker. Hvor får du kjøpt "greenclean"?

edit, så linken over!! :P

Lightyear
20/05/11, 01:30
Bra jobba :D

A

mrstfu
23/05/11, 06:21
nevermind:D

hgnubel
23/05/11, 13:32
Har litt sporadisk rykking i girkassen når den settes i D eller girer ned til andre gir (tror jeg), og da er motorfester på agendaen men først byttet jeg lokket over B4-servoen nå i helgen...

Dette er noe jeg har forstått er relativt uvanlig å bytte på 1. gen V70 (han på delelageret hos Volvo ante ikke hva jeg snakket om), men gjerne mer vanlig på andre biler med den 5-trinns adaptive automatkassen som kom i 2000 (S60, V70N, etc).

Men da skal vi altså opp i dette umulige arbeidsområdet innenfor innerskjermen, like over hjelperammen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2528.jpg

Etter utallige forsøk med modifiserte låsefjær-tenger kom endelig lokket ut... nesten. Stoppet i dette motorfestet som heller ikke er helt A4 (kom visst kun på disse bilene med denne girkassen). Kan skimtes bak ABS-ledningen litt over midten av bildet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2529.jpg

Så da måtte motorfestet ut, og det var gjerne like greit å inspisere dette grundig, for her har 80% av gummien sluppet taket i foten av festet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2530.jpg

Lokket kom endelig ut, sammen med stempelet... Og hvis noen nå tenker "hey, det der vil jeg også gjøre til helgen", så vær klar over at dette lille stempelet som veier kanskje 100 gram er kalibrert til akkurat DIN girkasse og er ganske følsomt for hakk, riper, etc. Mister du det i gulvet og skader det så heter ikke reservedelen "nytt stempel", men "ny girkasse"...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2531.jpg

Gammelt lokk til venstre, nytt til høyre. Det gamle var ikke synlig skadet, men greit å få eliminert det som feilkilde ihvertfall.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2532.jpg

Og her sitter nye skiten på plass igjen. Jeg skal aldri mer kombinere ordene "bilmekaniker" og "overbetalt", for denne operasjonen var en @#! drittjobb. Volvo har kanskje et spesialverktøy som gjør det lett, men med vanlige tenger og verktøy var det noe forbanna dritt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2533.jpg

Volvo selger et ferdig reperasjonskit med nytt lokk, låsefjær og tre o-ringer (to til lokk, ett til stempelet) for like under 200kr, så dyrt var det ihvertfall ikke.

hgnubel
23/05/11, 13:35
Og så på søndag ble det vask :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2534.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2535.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2536.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2537.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2538.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2539.jpg

Tore
23/05/11, 13:52
Herlig skue. Merket du noe forskjell på automaten etter B4-lokkbytte da?

gaupe
23/05/11, 14:02
Om kassa slår, så er det greitt å starte med girkasseopphenget i hjelperama i fronten.

hgnubel
23/05/11, 14:19
Herlig skue. Merket du noe forskjell på automaten etter B4-lokkbytte da?

Det er gjerne greit å ta med ja :)

Nja, nå sitter jeg jo og kjenner etter hver gang jeg setter den i D eller jeg skjønner den kommer til å gire ned, og jeg merker det fremdeles men det er ikke like kraftig. Usikker på om jeg hadde trodd noe var galt hvis jeg ikke satt og følte på det...

Adapsjonen gjør vel også at det kan ta litt tid før det går seg helt til, så det er mulig det forsvinner mer etterhvert?

hgnubel
23/05/11, 14:21
Om kassa slår, så er det greitt å starte med girkasseopphenget i hjelperama i fronten.

Begynte med å inspisere det, men syntes det virket friskt og fint. Nå ble det jo handling av LMM fra fcpgroton for litt siden, så da slengte jeg med et slikt momentstag i bestillingen også. Så det ligger i køen av ting som skal gjøres :)

gaupe
23/05/11, 14:22
Begynte med å inspisere det, men syntes det virket friskt og fint. Nå ble det jo handling av LMM fra fcpgroton for litt siden, så da slengte jeg med et slikt momentstag i bestillingen også. Så det ligger i køen av ting som skal gjøres :)

Du klarar ikkje å sjå om det er gåent ved visuell inspeksjon, du må legge press på festet for å sjå om det gir seg. Dette festet er nok ganske stumt i utangangspunktet. Skiftar det på fem minutt.

hgnubel
23/05/11, 14:32
Du klarar ikkje å sjå om det er gåent ved visuell inspeksjon, du må legge press på festet for å sjå om det gir seg. Dette festet er nok ganske stumt i utangangspunktet. Skiftar det på fem minutt.

De fem minuttene inkluderer ikke minuttene det tar å gå ned og hente bilen, kjøre 1km for å komme opp foran huset, bære jekken på 35kg ut i bilen + verktøy, og så jakte rundt på et sted under tak hvor det går an å stå i fred :(

Selv små ting (er vel fire bolter av og fire bolter på) blir fort store prosjekter, og GJETT hvem som ønsker seg garasje...

gaupe
23/05/11, 14:38
De fem minuttene inkluderer ikke minuttene det tar å gå ned og hente bilen, kjøre 1km for å komme opp foran huset, bære jekken på 35kg ut i bilen + verktøy, og så jakte rundt på et sted under tak hvor det går an å stå i fred :(

Selv små ting (er vel fire bolter av og fire bolter på) blir fort store prosjekter, og GJETT hvem som ønsker seg garasje...

Det er stort sett så enkelt at du kan kjøre den opp på ein kant og nå den slik.

hgnubel
23/05/11, 15:21
Det er stort sett så enkelt at du kan kjøre den opp på ein kant og nå den slik.

Ja, helt til jeg står der ute på kanten og motoren henger for langt ned til at det nye festet går på ;) Klok av skade tar jeg med ALT jeg har av verktøy og løfteutstyr før jeg løsner noe som kan sette bilen i ikke-kjørbar stand...

Dette festet er vel bare for å hindre motoren/gir å vri seg, og skal ikke være bærende på noe vis, men med min flaks kan du banne på at ting siger ned og ikke går like lett på som det gikk av :rolleyes:

gaupe
23/05/11, 15:23
Ja, helt til jeg står der ute på kanten og motoren henger for langt ned til at det nye festet går på ;) Klok av skade tar jeg med ALT jeg har av verktøy og løfteutstyr før jeg løsner noe som kan sette bilen i ikke-kjørbar stand...

Dette festet er vel bare for å hindre motoren/gir å vri seg, og skal ikke være bærende på noe vis, men med min flaks kan du banne på at ting siger ned og ikke går like lett på som det gikk av :rolleyes:

Du får kome hit, så skal eg bytte til deg, så kan du vaske bilane her :)

hgnubel
23/05/11, 16:58
Du får kome hit, så skal eg bytte til deg, så kan du vaske bilane her :)

Hadde sikkert vært kjekt, men tror nok jeg får en del verkstedstimer hos Volvo for de bensinpengene :)

Hans!
23/05/11, 19:38
Så ut som en skikkelig drittjobb der der du holdt på med..
Har du noen spennende planer fremover da?

btw, bilen så flott ut på bildene over :D

Børge Vikebø
23/05/11, 20:00
har tak du kan stå under her, men du må påregne 35 minutters kjøring.. tilgang til vann og høytrykk er det også, billigere enn gjør-det-selv-vaskeanlegg ;)

hgnubel
23/05/11, 20:05
Spennende planer, tja... nei egentlig ikke enda. Bare bytte litt småting egentlig. De to motor/gir-festene som er nevnt over, LMM, kupéfilter...

Neste steg blir å finne en liten oljelekkasje, eller kanskje to små. Da jeg hadde oppe bilen så jeg at det var litt oljefilm under bunnpannen, og litt på et rør som jeg tror er oljen til turboen. Den siste der er vel en gjenganger for oljelekkasjer. Tørket vekk det som var vått, så får jeg se hvor det kommer igjen. Ser nivået på motoroljen har sunket litt på peilepinnen, men det virker ikke veldig dramatisk :)

Byttet luftfilter i dag forresten, liten miniupdate...

Sånn på sikt sikler jeg litt på nye fjærer og dempere foran. Vet ikke helt hva det er som står på nå, men føler ikke det er helt "premium feeling" når forhjulene treffer ujevnheter i veien. Enten er de originale og litt slitne, eller så er det satt på noe pinnestive greier. Må bare innrømme at jeg ikke alltid kjenner forskjell :p Demperene er ihvertfall bra rustne.

Hans!
23/05/11, 20:18
Da har du no litt og ta deg til ser jeg. Fått på den ett BSR filter eller KN? :D

Sendte fårespørsel på Coilovers til RaidoPowers på c70'en i gårkveld, ikke så alt for gale pris igrunn.

""Ksport Racing har coilovers i sin PRO STREET-serie till volvo 850/V70/C70 (samma) och priset är 7995 SEK inkl moms (6396 SEK exkl moms).""

Noe for deg og vurdere gjerne? Jeg har selv tenkt litt på bilstein, men Ksport koster omtrent det samme og det er vel høyde og hardhets justerbart tror jeg, noe bilstein i samme prisklasse ikke var.

hgnubel
23/05/11, 20:33
har tak du kan stå under her, men du må påregne 35 minutters kjøring.. tilgang til vann og høytrykk er det også, billigere enn gjør-det-selv-vaskeanlegg ;)

Takk for tilbudet, men det største problemet er faktisk ting som skal herde noen timer før det får regn på seg. Regner med du ikke serverer mat og underholdning mens jeg venter? ;)

Tror gjerne jeg fortsetter å bruke yr.no til å planlegge lakkrens og voksing... :rolleyes:

Eller, den statoilstasjonen i fjøsangerveien leier jo ut mange parkeringsplasser til bedrifter i nærheten, og låser dørene kl 23 om kvelden. Hvis jeg rett og slett lar bilen bli låst inne der så står den vel trygt... Bare passe på å hente den med en gang de åpner igjen dagen etter :p

hgnubel
23/05/11, 21:47
Da har du no litt og ta deg til ser jeg. Fått på den ett BSR filter eller KN? :D

Sendte fårespørsel på Coilovers til RaidoPowers på c70'en i gårkveld, ikke så alt for gale pris igrunn.

""Ksport Racing har coilovers i sin PRO STREET-serie till volvo 850/V70/C70 (samma) och priset är 7995 SEK inkl moms (6396 SEK exkl moms).""

Noe for deg og vurdere gjerne? Jeg har selv tenkt litt på bilstein, men Ksport koster omtrent det samme og det er vel høyde og hardhets justerbart tror jeg, noe bilstein i samme prisklasse ikke var.

Bare kjedelig originalfilter... blir eventuelt k&n innsatsfilter på sikt, har ikke lyst på noe mer fancy..

På demperfronten blir det nok enten originale R dempere eller kanskje et par öhlins hvis jeg får tak i noen uten å sette meg i gjeld :p Men blir nok ikke bytte bak så lenge nivåmatene gjør jobben. Synes bilen er akkurat riktig høyde nå :)

Hans!
23/05/11, 22:51
öhlins er jo drømmen da, men syns Ksport bydde på en grei pris så lenge det ikke ruster sønder. Men ja skjønner hva du mener. Blir fort dyyyyrt dessverre... Vi kan muligens skaffe KN innsatsfilter via mekonomen om det skulle være av interesse :)

hgnubel
24/05/11, 16:51
öhlins er jo drømmen da, men syns Ksport bydde på en grei pris så lenge det ikke ruster sønder. Men ja skjønner hva du mener. Blir fort dyyyyrt dessverre... Vi kan muligens skaffe KN innsatsfilter via mekonomen om det skulle være av interesse :)

Har funnet brukte sett med öhlins-dempere foran (som trenger overhaling) til 2-3k SEK, så hvis man kan få dem overhalt som våre svenske venner mener koster 1200kr pr demper trenger det ikke bli så enormt dyrt... men må jo ha fjærer som passer også såklart.

K&N filter er heller ikke øverst på prioriteringslisten nå, men skal legge inn bestilling hos deg når det blir aktuelt ;)

Lightyear
24/05/11, 17:26
Du får kome hit, så skal eg bytte til deg, så kan du vaske bilane her :)

Er dette en tjeneste som er tilgjengelig for alle betalende medlemmer? :p hehe!

Er Öhlins demperene regulerbare, Nubel? Høres jo ut som et meget godt kjøp hvis det ikke er verre å få de overhalt ;)

A

hgnubel
24/05/11, 17:31
Er Öhlins demperene regulerbare, Nubel? Høres jo ut som et meget godt kjøp hvis det ikke er verre å få de overhalt ;)

A

De er regulerbare i hardhet (men ikke høydejusterbare a'la coilovers), Per Turbo har noen fine bilder: her (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=224850&postcount=220) :)

Tore
24/05/11, 18:02
Foran er vel öhlinsdemperne kompatibel med standard R fjærer? Er vel bak det er egne fjærer på AWD i kombi med öhlins siden disse bilene i utgangspunktet har nivomater bak og derfor en slafsen og dvask orginalfjær.

hgnubel
24/05/11, 23:30
Ganske sikker på at öhlinsdemperene foran trives helt greit med både vanlige R fjærer, men også moderate senkefjærer fra H&R, Eibach, Lesjöfors, etc. Men den tid den sorg. Skjer nok ikke på denne siden av sommeren.

I kveld fikk jeg byttet fremre torsjonsstaget på girkassen, og sånn etter en kjapp prøvetur virker det som det gjorde susen. Det gamle virket faktisk stivere enn det nye, men samtidig var det rifter i gummien. Det er vel gammel gummi som har blitt hardere med årene gjerne?

Oppdatert med bilder (legg merke til vulkanasken...)!

Nye torsjonsstaget på plass:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2750.jpg

Fikk også byttet høyre tåkelys som hadde en sprekk i glasset. Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2751.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2752.jpg

Og kupefilteret ble byttet til et med kull fra NPN :) Ganske sikker på at det originale har gått ut...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2753.jpg

hgnubel
10/06/11, 22:31
Fikk endelig ferdigmontert nye skiver og klosser foran i kveld, og ny høyre caliper som bonus... Alt original volvo, 302mm :)

Edit: Her er det mest interessante bildet... høyre indre bremsekloss foran, ytre bak...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1245.jpg

mrstfu
11/06/11, 02:07
Grattis med skiver:D

Lyst til å gjøre meg en liten tjeneste, kjære Nubel? Har du mulighet til å legge ut et bilde av hvordan festebrakett/måte tåkelysa i fangeren er?

Har muligens et sett tilgjengelig, synes disse er MYE penere enn mine originale, hadde vært gøy å fått de jallamekket inn der, på en måte.

hgnubel
14/06/11, 09:19
Da var jeg en tur på V70R-spotting i går, og fikk identifisert eksosanlegget mitt som et Simons-anlegg. Kjekt å vite :)


Grattis med skiver:D

Lyst til å gjøre meg en liten tjeneste, kjære Nubel? Har du mulighet til å legge ut et bilde av hvordan festebrakett/måte tåkelysa i fangeren er?

Har muligens et sett tilgjengelig, synes disse er MYE penere enn mine originale, hadde vært gøy å fått de jallamekket inn der, på en måte.

Takk for det!

Her fant jeg et bilde av tåkelys med brakett:
http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Fog-Light-8620230.jpg

Det er altså to små skruer på den delen som stikker opp (festes ut mot ytterkant på bilen), og en under som fester i nederste del av fangeren.

mrstfu
14/06/11, 09:33
hmm.... meget interessant. regner med å måtte endre på litt fester allikevel, men braketten på mine originale går blant annet opp på selve støtfangeraluminiumen, så muligheten er der.

Takker for bildet, hvordan bremser snuppa di? Legg gjerne ut de nevnte bilder av klosser og skiver:D

hgnubel
14/06/11, 09:51
hmm.... meget interessant. regner med å måtte endre på litt fester allikevel, men braketten på mine originale går blant annet opp på selve støtfangeraluminiumen, så muligheten er der.

Takker for bildet, hvordan bremser snuppa di? Legg gjerne ut de nevnte bilder av klosser og skiver:D

Bremser som hun skal nå, har ikke prøvd noen panikkbrems enda siden jeg er glad i bremseskiver som er rette :)

Får ta noen bilder en dag det ikke regner hester og kameler. Ellers så la jeg ut et bilde av bremseskiven i posten over hvis du ikke så det... Alt belegget på ene klossen (og minst 1/3 av metallet) var borte :rolleyes:

mrstfu
14/06/11, 10:33
SATAN! Hvordan hørtes dette ut? husker hvor gøy det var, de smertefulle få kilometerene jeg kjørte uten belegg. Sett bort fra at felgen ble varm nok til å steike egg på, var E6 liksom det mest behagelige, da vindstøy overdøvde skrapinga fra bakhjulet:D

hgnubel
14/06/11, 11:27
Det hørtes ut som jeg kjørte en 20 år gammel Rent-a-Wreck... Stempelet på høyre caliper var ganske slitent, så hver gang jeg bremset og et par hundre meter etter hørtes det ut som en søppelbil når den komprimerer avfallet. Etter det gav det seg litt, så stempelet må vel ha beveget seg noe. Men når det skulle byttes så satt det ihvertfall bom fast.

Kjørte kun det mest nødvendigste, naturligvis... men det var mer enn nok.

hgnubel
21/06/11, 12:04
...og da var bakre girkassefeste byttet: partnr 9161101 (spesielt for awd-bilene tror jeg?). Virker som det demper rykkingen en del, men tror jeg må la den adaptere seg litt før jeg avgjør om det egentlig hjalp eller ikke.

Innfestingsbraketten 9207903 inn mot girkassen måtte også byttes siden mutteren som holdt den sympatisk nok hadde grodd helt fast og rusten var sterkere enn støpejernet (driten knakk, mutteren rikket seg ikke).

Kuriositet: Denne braketten var visstnok første gang Frydenbø har solgt som reservedel :rolleyes:

mrstfu
21/06/11, 12:15
mutteren som holdt den sympatisk nok hadde grodd helt fast og rusten var sterkere enn støpejernet (driten knakk, mutteren rikket seg ikke).


Vært borti det før, takkskarrufaenmegha:D

Bra du beskriver disse jobbene, det blir en V70R AWD på meg en gang og (med superhemmelige ombyggingsplaner:D), så det er godt noen kan sakene:D

Tore
21/06/11, 12:18
Kuriositet: Denne braketten var visstnok første gang Frydenbø har solgt som reservedel :rolleyes:
Som ekte menn liker vi å høre at vi er førstemann :-)

mrstfu
21/06/11, 12:25
Den var litt dørti, Tore:D

hgnubel
23/06/11, 09:18
Da var nivåmatdemperene testet og funnet i orden... 323kg flis var ikke noe problem å løfte :)

Glemte naturligvis å ta bilder, men kan slenge med et bilde av bilen lastet ikke fullt så tungt, men med desto mer volum. Dette er gjerne ikke den situasjonen man oftest ser bilder av R-biler i :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2770.jpg

Et revet bad og to råtne kompostbinger med innhold... og ja, det er presenning under og opp langs sidene!

Tore
23/06/11, 11:30
Har man lastebil så har man lastebil; med eller uten R være seg det samme... :rolleyes:

gaupe
23/06/11, 11:33
R er bRuksbil :)

Lightyear
23/06/11, 11:38
R er bRuksbil :)

Det er jo en praktisk familieracer, det er ikke noe vits å kapitulere og kjøpe MPV bare fordi man har unger ;)

gaupe
23/06/11, 11:39
Men eg likar ikkje å dra å fyllinga med Ren sjølv, der får 240en gå :)

Lightyear
23/06/11, 11:42
Er vel en grunn til at jeg brukte firmabilen til alt sånt når jeg hadde den :p Men merker et stooort behov for en bruksbil hvis jeg ikke får meg en ny jobb med bil inkludert. Blir mye mer km på R'en nå som dette er den eneste bilen jeg har :(

hgnubel
23/06/11, 15:21
Er absolutt bRuksbil ja, men den skal brukes og ikke voldtas ;)

Koster en knapp tusenlapp å leie en Transit ett døgn hos favorittutleiern min her i byn, og det er det fort verdt :) Da får R-en stå parkert i garasjen der over natten også.

Lightyear
23/06/11, 22:04
Når du sier det så er det jo veldig stor forskjell på bruk også, jeg fatter ikke hvordan enkelte klarer å bruke opp en bil på rekordtid.
Men dette er jo gjerne de samme folka som sliter ut stort sett alt rundt seg da, både mennesker og ting :p

hgnubel
04/07/11, 10:31
Miniupdate i går kveld: Vask og nye lyktepusserblader :)

Nilsebu
07/07/11, 15:22
I Haugesund ser de fleste bensinstasjoner ut sånn:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/809.jpg

Kan da umulig være dyrere enn å leie en varebil noen timer ?

hgnubel
07/07/11, 16:16
I Haugesund ser de fleste bensinstasjoner ut sånn:

Kan da umulig være dyrere enn å leie en varebil noen timer ?

Bil og båthengere har jeg ikke sett på noen av mine lokale bensinstasjoner, men vanlige hengere går for ca 450kr/døgnet der jeg har undersøkt ihvertfall. Litt mer behagelig med hel bil når det skal kukes rundt i rushtrafikken og rygge opp smale oppkjørsler. Jeg kan forsåvidt rygge med henger, men innrømmer lett at det er mye jeg er flinkere til :rolleyes:

Dessuten sparer jeg girkassen... :D

Nilsebu
08/07/11, 01:42
Jeg kan forsåvidt rygge med henger, men innrømmer lett at det er mye jeg er flinkere til :rolleyes:

Dessuten sparer jeg girkassen... :D

Må til tider fram igjen å begynne på nytt jeg også :p Vertfall med liten henger og kort drag (sånn som vi har :/ )

Ville nå tro at de fleste nye hengere er slik at når avlasteren / demperen framme er helt inni, og hjulene går bakover, så bremser de ikke.

Så lenge kassen din er sånn noenlunde så hadde jeg ikke bekymret meg for å dra henger med den :)

Lightyear
08/07/11, 09:55
Det er vel gjerne de som drar hestehenger og sigøynervilla som tar livet av girkasser :rolleyes: En liten lett henger tror jeg bilen knapt merker :p

Nilsebu
08/07/11, 11:41
Det er vel gjerne de som drar sigøynervilla som tar livet av girkasser :rolleyes: p

Sikter du til meg eller? :p

Sorry OT

mrstfu
08/07/11, 14:49
Sikter du til meg eller? :p

Sorry OT

Nei, vi sikter PÅ deg. Forbanna vestlending.

Lightyear
08/07/11, 14:50
Nei, vi sikter PÅ deg. Forbanna vestlending.

You should be afraid... very afraid :D

hgnubel
15/08/11, 19:04
Ankomsten av enda en vestlending gjør at ting skjer saktere her nå, men i dag fikk jeg endelig byttet til den nye luftmassemåleren jeg har hatt liggende en stund.

Senere i uken regner jeg med EU-kontrollen går smertefritt.. :)

Lightyear
15/08/11, 19:12
Det er vel på sin plass med litt gratulasjoner da :D

Snakkes om et par år :p

hgnubel
16/08/11, 20:32
Viktig update :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1403.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1404.jpg

Daniel V
16/08/11, 21:06
Good ;)

volvojoachim
20/08/11, 01:13
Fått deg en smårolling te? =) Lenge siden foresten. kan ikke huske om jeg har sagt gratulerer med gliset. men jeg har iallfall vært å snooket å glodd litt innimellom.
Måtte du ha en flott helg!

hgnubel
21/08/11, 19:02
Miniupdate: EU-kontroll passert uten anmerkninger her i uken :)


Fått deg en smårolling te? =) Lenge siden foresten. kan ikke huske om jeg har sagt gratulerer med gliset. men jeg har iallfall vært å snooket å glodd litt innimellom.
Måtte du ha en flott helg!

Takk for det! Er første smårolling for meg, mye nytt og veldig kjekt :)

Stig
21/08/11, 21:21
Hvor får man kjøpt sånn body?

hgnubel
22/08/11, 17:38
Hvor får man kjøpt sånn body?

Sikkert flere steder, men jeg fant denne hos min lokale volvo-lastebil butikk/servicesenter i Åsane.

hgnubel
24/08/11, 15:04
Gjort litt research nå, og det kan se ut som det går mot original ryggesensor på bilen... Består av hjerne, høyttaler, kabelmatte og fire sensorer. Alt unntatt kabelmatten er klin likt på:

C70 -2005
V40
S80 -2000
V70N -2004
960/V90/S90
S60 -2004

...så da burde det være håp om å finne brukt :)

Partnr man ser etter for å få dette til S/V70 er da:

9187070 Loudspeaker
9187071 Control unit
9187072 Wiring harness sensor
8641281 Sensor x4

mrstfu
24/08/11, 15:22
Har du ikke speil? Eller, har du knekt nakken?

hgnubel
24/08/11, 16:20
Jeg har speil, men jeg parkerer i gate daglig, og moderne biler er så lave foran og såpeformede at det er umulig å se hvor mye plass som er igjen. Snøfonner med uforutsigbar fasong blir også fort et stressmoment på vinteren. I mørket, i julestria, med kjerring som maser, unge som hyler og biler bak som tuter ;)

Altså, det er ikke noe problem å ikke bulke bilen; problemet er å ha svingradiusen fra helvete og ikke kunne utnytte all plassen som er tilgjengelig.

Ja, og så er jeg litt gadgetfreak ;)

940pearl
24/08/11, 16:41
Drømmebil!

Vurderer å bygge min T5 om til 2000 R (altså motor& driverk)

Tore
24/08/11, 17:59
Jeg skal slenge inn et ryggekamera i min; har inngang på 2-din spilleren så alt jeg mangler er egentlig å gidde å trekke videokabel og slikt til kameraet som skal stå bak... Ser helt klart problemene du nevner ;)

mrstfu
24/08/11, 18:57
Jeg har speil, men jeg parkerer i gate daglig, og moderne biler er så lave foran og såpeformede at det er umulig å se hvor mye plass som er igjen. Snøfonner med uforutsigbar fasong blir også fort et stressmoment på vinteren. I mørket, i julestria, med kjerring som maser, unge som hyler og biler bak som tuter ;)

Altså, det er ikke noe problem å ikke bulke bilen; problemet er å ha svingradiusen fra helvete og ikke kunne utnytte all plassen som er tilgjengelig.

Ja, og så er jeg litt gadgetfreak ;)

1) Bilen prioriteres LANGT over julestri, kjærringer, unger og ikke minst andre kjøretøy. Om nevnte uromomenter har noe imot det, kan bilen tømmes i fart, evt bremsen kan høgges inn, du kan gå ut, og si til sjåføren som sitter planta inne i bagasjerommet ditt: "Så du DEN elgen eller?"

2) Snøfonner: Har ikke du AWD?

3) Gadgetfreak... Skjønner den:D

hgnubel
24/08/11, 19:04
Drømmebil!

Vurderer å bygge min T5 om til 2000 R (altså motor& driverk)

Takk for det :)

Men T5en din er nå ganske lekker allerede, særlig fargen ;) Skjønner ikke at jeg ikke har sett tråden din før.

Forøvrig kan jeg anbefale R stoler også... deilig :)

Lightyear
24/08/11, 19:52
jeg parkerer i gate daglig

Du har min dypeste medfølelse, og vi sender enorme mengder bekymringer nordover ;)

Børge Vikebø
24/08/11, 20:26
Jeg skal slenge inn et ryggekamera i min; har inngang på 2-din spilleren så alt jeg mangler er egentlig å gidde å trekke videokabel og slikt til kameraet som skal stå bak... Ser helt klart problemene du nevner ;)

Kjekt med AV-innganger, jeg tenkte selv å montere trådløst kamera i Knausen slik at jeg ser bak den når jeg trekker på tur.


1) Bilen prioriteres LANGT over julestri, kjærringer, unger og ikke minst andre kjøretøy. Om nevnte uromomenter har noe imot det, kan bilen tømmes i fart, evt bremsen kan høgges inn, du kan gå ut, og si til sjåføren som sitter planta inne i bagasjerommet ditt: "Så du DEN elgen eller?"
hehehe...
2) Snøfonner: Har ikke du AWD?
Snør ikke mye i Bergen,men Bergen Bydrift suger når det gjelder brøyting...
3) Gadgetfreak... Skjønner den:D


Du har min dypeste medfølelse, og vi sender enorme mengder bekymringer nordover ;)
Bergen er vest.....

Lenge siden jeg har spotta deg nå, men kan ha sammenheng med ferie ;)

Lightyear
24/08/11, 20:38
Bergen er vest.....


Sant det :o Redericting concerns :p

hgnubel
24/08/11, 21:05
Lenge siden jeg har spotta deg nå, men kan ha sammenheng med ferie ;)

Ferie? Nei det har vi ikke sett :)

Men jeg har vært lite på din kant av byn... spottet en pensjonist i en rød 945 ved nordhordalandsbroen sist jeg var "borti der", så det var jo nesten da ;)

940pearl
24/08/11, 21:32
Takk for det :)

Men T5en din er nå ganske lekker allerede, særlig fargen ;) Skjønner ikke at jeg ikke har sett tråden din før.

Forøvrig kan jeg anbefale R stoler også... deilig :)

Ja skal ha andre stoler :)

Kommer jeg over ett sett i nærheten kjøper jeg dem med en gang (Viss kontoen tilater det:rolleyes:)

Ja fargen er fin den;) Men min trenger ett nytt strøkk:(

hgnubel
25/08/11, 09:21
Nedre del av luftfilterboksen hadde et knekt feste, så den ble byttet med en uskadet og "ny-polytrert" del i går, sammen med ny gummiforing :)

Ellers så ble det en kjapp bøttevask og test av nye mobil-kameraet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2332.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2333.jpg

gull pilen
25/08/11, 09:34
liker å vaske på statoil i fjøsanger veien du...;)

hgnubel
25/08/11, 09:44
liker å vaske på statoil i fjøsanger veien du...;)

Veldig okei sted... sjelden kø og massevis av plass til tørk og gnikk utenom arbeidstid :)

gull pilen
25/08/11, 10:40
Veldig okei sted... sjelden kø og massevis av plass til tørk og gnikk utenom arbeidstid :)

litt shabby vaskehall men ellers er det jo greit... statoil i solheimsviken har jo endel høyere standard...

hgnubel
26/08/11, 09:33
litt shabby vaskehall men ellers er det jo greit... statoil i solheimsviken har jo endel høyere standard...

Tror de har oppgradert litt der i det siste, ihvertfall lysmessig. Jeg trenger bare høytrykk så er jeg fornøyd :)

volvojoachim
28/08/11, 00:18
Miniupdate: EU-kontroll passert uten anmerkninger her i uken :)



Takk for det! Er første smårolling for meg, mye nytt og veldig kjekt :)

unskyld meg.. men du har faktisk 2 smårollinger :P En stykk herlig bebis. og en til bebis med navnet V70R ;)

Men du må bare nyte tiden fremover. 2åringen min har blitt en voksen pike nesten, på utrolig kort tid. Alle sa at du må nyte tiden, fordi den fyker raskt forbi.

Og dem hadde faenmeg rett :P

God helg =)

Lightyear
28/08/11, 02:26
Det er utrolig hvor fort tiden går når man har unger :D

hgnubel
02/09/11, 11:56
Planlegger å bytte radiator en av de nærmeste ukene, og i den forbindelse tenkte jeg å friske litt opp med nye slanger til kjølesystemet. Ser ut som silikonslanger fra do88 koster omtrent det samme eller kanskje litt mindre enn originale, men er det noe poeng? De skal uansett være svarte, og jeg har ikke tenkt å trimme motoren...

Gode argumenter for/mot? :)

GMV
02/09/11, 12:43
Bilen går ikke fortere av svarte silicone radiatorslanger.;) Men de kansje holder seg blanke og fine over en lengre periode? Mulig de holder til litt høyere trykk også. Sprengte radiatorslanger er ikke til å spøke med. Jeg har selv opplevd å sprenge slange til varmapparatet inni bilen og fått kjølevæska neddi skoa. AU! Dette skjedde 2 ganger....

Tore
02/09/11, 22:00
Jeg foretrekker gjerne det Volvo mener er godt nok, altså orginale slanger...

hgnubel
05/09/11, 09:02
Bilde fra her om dagen da jeg traff på en annen R :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/376.jpg

hgnubel
05/09/11, 09:19
Bilen går ikke fortere av svarte silicone radiatorslanger.;) Men de kansje holder seg blanke og fine over en lengre periode? Mulig de holder til litt høyere trykk også. Sprengte radiatorslanger er ikke til å spøke med. Jeg har selv opplevd å sprenge slange til varmapparatet inni bilen og fått kjølevæska neddi skoa. AU! Dette skjedde 2 ganger....

Høres litt utrivelig ut, men nå er det jo egentlig ikke den slangen jeg skal bytte uansett... kanskje jeg burde byttet den? :confused: Hvilken biltype skjedde dette på?



Jeg foretrekker gjerne det Volvo mener er godt nok, altså orginale slanger...

Ja, jeg er egentlig helt enig. Men akkurat som det f.eks. er 3-4.000 å spare på å kjøpe luftmassemåler et annet sted enn Volvo så stoler jeg ikke 100% på at det ikke kan være bedre slanger tilgjengelig for lavere pris. Tror nok jeg hadde fått slanger som passet hos Tess av veldig god kvalitet, men så var det dette med passform da.

Tror gjerne jeg ender opp med originale slanger hvis ikke det dukker opp noen veldig gode argumenter for alternativet.

gaupe
05/09/11, 14:39
Volvo solgte desse luftmassemålarane for 750 kr før, kjøpte til både laserblåen og den svarte Ren, sidan dei var såpass billig.

hgnubel
05/09/11, 17:27
Volvo solgte desse luftmassemålarane for 750 kr før, kjøpte til både laserblåen og den svarte Ren, sidan dei var såpass billig.

I dag er prisen 4900,- ... :eek:

GMV
05/09/11, 22:33
Høres litt utrivelig ut, men nå er det jo egentlig ikke den slangen jeg skal bytte uansett... kanskje jeg burde byttet den? :confused: Hvilken biltype skjedde dette på?


Det skjedde på 240'n min med 16V og ca 400Hk. De røk når jeg lå på turtallsperra så det var bra med trykk der kan man si :S
Men de slangene var nokså gamle da. Uansett veldig ubehagelig.

hgnubel
08/09/11, 14:09
Da går jeg for originale slanger, satser på at de er klar for henting i morgen. Fikk hentet radiator fra Hellanor i dag. Volvo kunne ikke levere før i oktober, men er antagelig samme produkt jeg fikk over natten nå fra Behr... :)

Så da er det bytting på gang!

hgnubel
28/09/11, 08:27
Skjer litt småplukk igjen fremover nå.

Ble litt rot med byttingen av radiator, siden øverste slangen til oljekjøleren ikke tettet skikkelig på nye radiatoren. Etter mye prøving og feiling (takk til Thomas Berg hos Hellanor for fantastisk service!) blir løsningen å skru over nippelen (?) som slangen festes i. Akkurat hvorfor det ikke ville passe 100% vet jeg ikke, er kanskje nye oljeslanger fra Volvo som følger med Volvos egne radiatorer. Det er Behr som har produsert denne jeg får, og de er vel OEM leverandør. Var ihvertfall på 850 :)

Og så skal det monteres ny-brukt lyktepusserarm på venstre side som jeg handlet hos Petter M etter at jeg knakk min egen rett av :rolleyes: Har lyst til å plukke dem helt bort og få på deksler over hullene, men det skjer nok ikke før jeg skal lakkere fangeren.

Har også kjøpt originale rullegardin-solskjermer fra Tore som jeg håper å få montert i bakdørene sånn ca plutselig.

C.Erstad
28/09/11, 09:18
Hvis du vil ha mengdemåler så har eg muligens liggendes :)
Bare send bosch nummeret til meg.

hgnubel
28/09/11, 10:36
Hvis du vil ha mengdemåler så har eg muligens liggendes :)
Bare send bosch nummeret til meg.

Takk, men jeg kjøpte ny fra fcpgroton :)

Merket ingen forskjell, så kanskje jeg bør selge den gamle min... kjøpe? ;)

hgnubel
29/09/11, 11:25
Fikk en kompis som har tatt helt av på bilpleie (csjoh på detailersclub, hans bilder også) til å polere bort noen stygge merker på panseret her om dagen... føles som ny bil nesten nå :)

Rennemerket er etter en seriøst fugleskit (og forsøk på å fjerne det skånsomt med quick detailer), og så var det et par matte flekker jeg ikke vet hva kom av.

(bildene er utilgjengelige nå, men kommer forhåpentligvis tilbake plutselig...)

Før:

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0192 (Custom).jpg (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0192.jpg)

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0193 (Custom).jpg (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0193.jpg)

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0194 (Custom).jpg (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0194.jpg)

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0195 (Custom).jpg (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/IMAG0195.jpg)

Etter:

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/DSC04163 (Custom).JPG (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/DSC04163.JPG)

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/DSC04164 (Custom).JPG (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/DSC04164.JPG)

http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/DSC04165 (Custom).JPG (http://bilpleie.csj.no/logg/2011.09.23%20-%20Volvo%20V70R%201999%20(panser)/DSC04165.JPG)

Hans!
10/10/11, 22:38
Det ble veldig bra! Dyktig han kompisen din. Syns han kan ta og fikse mitt panser også jeg :D

hgnubel
14/10/11, 20:28
Feiret jubileum her om dagen... Og ble inspirert til litt fotografering av interiøret :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1176.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1177.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1178.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1179.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1180.jpg

Solgardinene jeg monterte for litt siden:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1181.jpg

Og så var det en jævel som la igjen litt hvit lakk på hjørnet av fangeren... Ser ut som beskyttelsestapen tok mesteparten av støyten heldigvis.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1182.jpg

mrstfu
14/10/11, 20:34
:mad:Nubel... Finn ut hvem kødden er, så stiller jeg med balltre, free of charge..

værste er at jeg nesten ikke kødder engang, sånt er råttent gjort. Har fått samma selv, en eller annen som har rygga på frontfangeren min, har merke etter hengerkula I lista på fangeren.:mad:

hgnubel
14/10/11, 21:11
Har gått et par runder i gaten og kikket etter blå lakk i knehøyde, men plastfolien har gjerne hindret smitte...

mrstfu
14/10/11, 22:41
Føler virkelig med deg.

Lar det seg rette opp kun med lakk?

hgnubel
15/10/11, 11:30
Føler virkelig med deg.

Lar det seg rette opp kun med lakk?

Tror jeg må bytte støtfangerfestet på siden også, hvis det ligner på hvordan det var på 850en så er ikke det noe dyrt eller vanskelig.. men ingen sprekker i plasten som jeg kan se.

mrstfu
15/10/11, 11:32
Enda godt det, da. Selv om det er surt.

Tore
17/10/11, 21:58
Solgardinene dro jeg jammen kjensel på gitt :-)

Synd dere har skurker i hvite biler der borte... Håper du får det i orden igjen på bilen uten stress!

hgnubel
25/10/11, 21:51
Da var vinterdekkene på... Samme 16" Meteor antrasitt som på de første bildene i tråden, men jeg skal få tatt nye bilder ved neste vask. Føles litt rart å legge om til vinterdekk når det er 14-16 grader ute men slår vel fort nok om :)

Var ca 8000km siden sist oljeskift så da ble den byttet også. Volvo hadde sikkert en god grunn for å gå over til innsatsfilter, men jeg synes bare det ble mer søl...

Til uken blir det radiatorbytte, fikk endelig tak i en radiator som passer. Volvo hadde ca 2 mnd leveringstid på denne! Veldig uvant med deler som ikke kommer neste arbeidsdag :(

gaupe
25/10/11, 21:54
Innsatsfilter er ein nydeleg oppfinnelse :D

Per Turbo
25/10/11, 22:10
Innsatsfilter er ein nydeleg oppfinnelse :D

Det er egentlig litt pysete.. men siden jeg har det selv nå så er jeg enig ;)

hgnubel
04/11/11, 10:46
Da har bilen klart seg to morgener på rad uten at den trenger en ekstra morgendram, så nå kan jeg endelig konstatere at bilen er tett! :)

Radiator ble byttet på tirsdag, original Volvo-radiator (produsert av Valeo), med original kjølevæske naturligvis:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/173.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/174.jpg

Ser ut som denne er modifisert litt oppe og nede, to pene kutt gjennom rammen. De på delelager ble veldig usikker, men fikk tak i en mekaniker som har vært i gamet i mange år som sa det var noe som ble gjort for å få bedre termiske egenskaper i nordiske forhold når metallet krymper og strekker seg i kulde/varme:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/175.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/176.jpg

...ser rart ut, men da skal det vel være sånn :)

Tore
04/11/11, 11:33
Godt å bli kvitt inkontinensen :-)

mrstfu
05/11/11, 16:04
Godt å bli kvitt inkontinensen :-)

Har opplevd det, en sjelden gang jeg og.

Var jeg en fantastisk pen sølvfarge på denne raddisen. Hvordan er opplegget på turbo, egentlig? Sitter radiator bak eller foran IC/AC-kjøler?

hgnubel
09/11/11, 12:46
Fikk tid til en kjapp vask på søndag. Bilen så jo ikke ut, og hadde ca 0 beskyttelse igjen på lakken bortsett fra panseret som fikk en kjapp maskinpolering for litt siden, så jeg fikk klint på et lag Blackfire Midnight Sun (pastewax). Første gang jeg prøver denne, og resultatet ble egentlig akkurat som jeg håpet: Vannperler i steden for vannfilm, og bilen er vesentlig renere 3 dager etter vask nå enn den ville vært uten :)

...men dårlige bilder :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/538.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/539.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/540.jpg

Thomas S
09/11/11, 15:55
Pen bil :)
ser du å har fukt i blinkersene dine..

hgnubel
09/11/11, 17:45
Takk! Fukt er det, men stort sett bare på passasjersiden nå. Laget hull i det på førersiden som beskrevet her: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12853

Tenkte jeg skulle ta ene først for å virkelig se at forskjellen ble merkbar... Og det ble den, har bare ikke fått somlet meg til å ta den andre :p

hgnubel
11/11/11, 18:22
Når det er så fint novembervær som i dag ville det nesten vært tåpelig å ikke benytte anledningen til å legge på ny ruteforsegling som forhåpentligvis varer over vinteren...

Nå vet jeg ikke om holdbarheten ble forringet, men effekten av nanolotus professional forseglingen var ihvertfall god etter herding selv om det ble påført i bare 5-6 varmegrader :)

hgnubel
12/12/11, 21:56
Leker med tanken på å gå for Volvos dobble DTM-enderør (på hver side) når jeg en gang skal bytte ut eksosen. Plager meg litt at åpningene i fangeren er så store, og originale enderørene så små... samtidig er jeg ikke helt fan av digre kloakkrør selv om jeg er litt der nå selv ... :rolleyes:

Skjer nok ikke med det første, men hvem vet om det plutselig blir noe av :) bare tenker litt høyt og håper noen gidder å komme med innspill.

Fant en på garaget som har gjort det på den måten:
http://www1.garaget.org/archive/55/54544/179225/179225-1688701.jpg (http://www.garaget.org/?car=179225&image=1688701)

Og så husker jeg at jeg så et sted noen som hadde brukt enderør fra Porsche av denne typen, men synes det blir litt for ripoff:
428

Andre tanker? Som ikke inkluderer biltema-deler og/eller japsepotter i karbonfiber? :)

Lightyear
12/12/11, 22:34
Syns du skal ha doble enderør på bilen din, den er laget for det! Men jeg syns ikke du skal ha biltema eller noe sånt doble enderør er kult :)

Fin jobb du gjør med bilen, fortsett med det!

Tore
12/12/11, 23:14
En svær oval på hver side (Som er åpen inni, ikke tykke kanter som du har nå) eller doble på hver side - bare du får fylt opp åpningene. Runde synes jeg ikke passer noe særlig...

gaupe
12/12/11, 23:31
Ferrita sitt er perfekt:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/302147_10150344459464221_203301754220_8205517_8538 28330_n.jpg

gull pilen
13/12/11, 08:53
akkurat hakket for små til å fylle ut åpningen mener nå jeg gaupe...

gaupe
13/12/11, 09:05
akkurat hakket for små til å fylle ut åpningen mener nå jeg gaupe...

Det er ein fin balanse der, blir det for stort, så passar det ikkje i det heile tatt, blir for stort, bakenden blir berre store rør.

Petter
13/12/11, 09:38
Enig i at Ferrita sine er litt små. Se på tråden til Wagen. De er store, men passer fint i åpningen.

Store enderør kan evt kompanseres med at du drar de litt lenger inn under bilen.

gaupe
13/12/11, 09:39
Store enderør kan evt kompanseres med at du drar de litt lenger inn under bilen.

Drar du dei lengre inn under bilen enn dette, så er det ulovleg og du får merknad på EU-kontroll.

Veronica
13/12/11, 10:00
akkurat hakket for små til å fylle ut åpningen mener nå jeg gaupe...

*snøft* Syns du også har problem med å fylle ut...... :p
Det er iallefall ett velfungerende eksosannlegg, og har nå kjørt det i mange år, å andre med andre merker kan man jaggu høre, blir ikke samme, dype duren. Enkelte merker får meg til å tenke på japsebil....

hgnubel
13/12/11, 10:11
Det er ein fin balanse der, blir det for stort, så passar det ikkje i det heile tatt, blir for stort, bakenden blir berre store rør.

Kanskje jeg skal gå for noe slikt som dette... ;)

429

hgnubel
13/12/11, 10:16
Syns du skal ha doble enderør på bilen din, den er laget for det! Men jeg syns ikke du skal ha biltema eller noe sånt doble enderør er kult :)

Fin jobb du gjør med bilen, fortsett med det!

Det blir utløp på hver side ihvertfall, spørsmålet er bare om det skal være to eller fire endestusser å polere ;)

Takk for kompliment! Føler ikke at jeg gjør nok, men det blir små steg fremover... Har et sett nye nivåmater+fjærer liggende på loftet som skal på, men når jeg først skal få røsket opp nedi der håper jeg det blir nye stabstag og dempere foran også :)

Tore
13/12/11, 10:43
Drar du dei lengre inn under bilen enn dette, så er det ulovleg og du får merknad på EU-kontroll.
Volvo har en bulletin på akkurat dette; der folk har brent seg på stussene ved adkomst til ekstra seterad i bagasjerommet. Løsningen til Volvo er å trekke enderørene inn slik at de ikke stikker ut...

gaupe
13/12/11, 10:51
Volvo har en bulletin på akkurat dette; der folk har brent seg på stussene ved adkomst til ekstra seterad i bagasjerommet. Løsningen til Volvo er å trekke enderørene inn slik at de ikke stikker ut...

Vil tru at sargen rundt kanten er nok for å unngå dette?

Tore
13/12/11, 11:05
Har ikke tilgang på bulletinen nå men sjekk bulletin nr 2531 og 2250012.

Petter
13/12/11, 12:03
Finner ikke den bulletinen desverre..

Mente med å trekke de lenger under som i å legge de kant i kant med fangeren.

Skjønner ikke at det kan være mangel på PKK siden veldig mange av nye biler har røret under/bak fangeren.. Må forske litt i det.

Og som sagt over. Ingen slår Ferrita på lyd, men etter min smak kan enderørene vært noe større.

hgnubel
13/12/11, 12:12
Ser ikke problemet... Hadde jeg hatt ekstraseter der bak så hadde jeg ikke latt noen jeg var glad i sitte der :p

gaupe
13/12/11, 12:13
Og som sagt over. Ingen slår Ferrita på lyd, men etter min smak kan enderørene vært noe større.

Enderøra er valfrie når du bestiller anlegget, du kan sjekke katalogen, er ein del å velje i.

Tore
13/12/11, 12:21
Ser ikke problemet... Hadde jeg hatt ekstraseter der bak så hadde jeg ikke latt noen jeg var glad i sitte der :p
Saken var mer det at der finnes en bulletin der volvo sier at enderørene skal dyttes inn slik at de ikke stikker ut, da det er fare for at folk på vei inn/ut av bagasjerommet kan brenne seg på stussene. Da volvo selv skriver dette, kan det da um,ulig være noe rpoblem å få en bil godkjent om ikke stussene stikker ut. Personlig liker jeg at stussene går "flush" med fangeren.

gaupe
13/12/11, 12:25
Saken var mer det at der finnes en bulletin der volvo sier at enderørene skal dyttes inn slik at de ikke stikker ut, da det er fare for at folk på vei inn/ut av bagasjerommet kan brenne seg på stussene. Da volvo selv skriver dette, kan det da um,ulig være noe rpoblem å få en bil godkjent om ikke stussene stikker ut. Personlig liker jeg at stussene går "flush" med fangeren.

Dei skal gå i flush med fangeren, slik at turbulensen som er bak bilen dreg med seg eksosen, slik at den ikkje blir liggande under bilen. Ferritaen ligg vel omtrent akkurat likt med fangern.

Petter
13/12/11, 12:26
Enderøra er valfrie når du bestiller anlegget, du kan sjekke katalogen, er ein del å velje i.

Da er det jo ikke noe problem. :D

thune
15/12/11, 19:56
ser veldigt bra ut denna her.

hgnubel
16/12/11, 08:58
ser veldigt bra ut denna her.

Takk for det :)

hgnubel
16/01/12, 13:00
Det blir utløp på hver side ihvertfall, spørsmålet er bare om det skal være to eller fire endestusser å polere ;)

Prøvde å få frem det jeg ser for meg med litt kjapp fotoredigering... synes det ble litt småtøft, men fremdeles i tenkeboksen her... :)

656

gaupe
16/01/12, 13:01
Less is more, don't!

Fann du ut av ECM-4801?

mrstfu
16/01/12, 13:07
Det der ble grisetøft, nubel! Noe annerledes enn den vanlige 3toms endestussen, har tenkt på det selv. Vil egentlig be deg holde deg unna, siden jeg skal ha det in gang i fremtiden, men sett i forhold tol at det sprekeste man ser idag er dobbeø 5tom endestuss, synes jeh det ble virkelig smakelig!

Edit: beklager særdeles lite oppegående gramatikk, skjermtastatur er ikke helt laget for mine pølsefingre.

hgnubel
16/01/12, 13:26
Less is more, don't!

Både ja og nei... det skal uansett ikke bli helt sånn AMG-look, men disse DTM-rørene har så lite gods og blir såpass lite shiny (polert stål og ikke chrome) at det blir ikke veldig bling. Tror jeg gjorde dem litt for store når jeg redigerte bildet også, veldig dårlig med gode bilder som kan brukes (og jeg tenkte jo ikke på det da jeg hadde gamlebilen).


Fann du ut av ECM-4801?

Frydenbø målte lambdasondene og fant ut at de var ok, så da mente de jeg måtte bytte ECU. Gadd ikke engang sjekke prisen, og har ikke kommet noe lenger. Begynner jeg først å fikle med eksosen så blir det vel en nyere R-manifold og nye pakninger også, kan vel hende det er alt som trengs om det er en liten lekkasje.

hgnubel
16/01/12, 13:52
Det der ble grisetøft, nubel! Noe annerledes enn den vanlige 3toms endestussen, har tenkt på det selv. Vil egentlig be deg holde deg unna, siden jeg skal ha det in gang i fremtiden, men sett i forhold tol at det sprekeste man ser idag er dobbeø 5tom endestuss, synes jeh det ble virkelig smakelig!

Edit: beklager særdeles lite oppegående gramatikk, skjermtastatur er ikke helt laget for mine pølsefingre.

5-toms stuss blir så latterlig digert at det utgår også... ca 3" er vel mer passende :)

mrstfu
16/01/12, 14:41
Får du plass til dobbel 3" da? Mener jeg fant ut at det går akkurat på 850, uten å skjære i fanger, men det finnes ikke doble enderør som sitter nære nok, så man må mekke selv;-)

gaupe
16/01/12, 14:46
5-toms stuss blir så latterlig digert at det utgår også... ca 3" er vel mer passende :)

4"/100 mm er akkurat passe :)

V70wangen
16/01/12, 15:58
Er vell mer smak og behag dette her;)

mrstfu
16/01/12, 16:02
Takeksos hadde vært noe. Evt ut rett ved siden av baklyktene. Passer veldig godt med diesel, så man rettferdiggjør lastebillyden.

Joakim
19/01/12, 11:04
Prøvde å få frem det jeg ser for meg med litt kjapp fotoredigering... synes det ble litt småtøft, men fremdeles i tenkeboksen her... :)

656

Så rått ut med fire endestusser, er ikke mange som har det :-P

gaupe
19/01/12, 11:08
Frydenbø målte lambdasondene og fant ut at de var ok, så da mente de jeg måtte bytte ECU. Gadd ikke engang sjekke prisen, og har ikke kommet noe lenger. Begynner jeg først å fikle med eksosen så blir det vel en nyere R-manifold og nye pakninger også, kan vel hende det er alt som trengs om det er en liten lekkasje.

Har ein mistanke om at dette er ein vanskeleg feil å sette fingeren på, om ein søker litt rundt, så finn ein mange som rapporterar om denne koda, men ein finn aldri gode løysingar. Mistanken min, er at dette må vere lekkase på innsug eller eksossida. Syns det var mykje lydar på vår no, og den går feitt, så om det er ein feil, så har den nok klart å verte større no.

Lambdasonder er jo sannsynlegvis gamle nok til å byttast på denne også no. Lambdasondene er jo litt vanskeleg å måle på, måten å gjere det på, må jo vere å lese av måleresultatet på dei, samtidig som ein brukarar parallelt ei kalibrert sonde. At det er signal frå dei, eller motstand gjennom kretsen, gir ikkje noko konkluderande svar.

hgnubel
19/01/12, 11:31
Har ein mistanke om at dette er ein vanskeleg feil å sette fingeren på, om ein søker litt rundt, så finn ein mange som rapporterar om denne koda, men ein finn aldri gode løysingar. Mistanken min, er at dette må vere lekkase på innsug eller eksossida. Syns det var mykje lydar på vår no, og den går feitt, så om det er ein feil, så har den nok klart å verte større no.

Kan det være lekkasje på innsugssiden også? Har ikke tenkt mer over det, men det kan se ut som en av boltene som holder innsuget mangler :( Ny pakning og eventuelt nye bolter på den siden er ihvertfall en enkel sak, er litt trangere å komme til på eksos-siden.


Lambdasonder er jo sannsynlegvis gamle nok til å byttast på denne også no. Lambdasondene er jo litt vanskeleg å måle på, måten å gjere det på, må jo vere å lese av måleresultatet på dei, samtidig som ein brukarar parallelt ei kalibrert sonde. At det er signal frå dei, eller motstand gjennom kretsen, gir ikkje noko konkluderande svar.

Håper Frydenbø hadde en kalibrert sonde da, siden de anbefalte å la sondene stå og heller bytte ECU som sikkert koster en del mer..

gaupe
19/01/12, 11:47
Kan det være lekkasje på innsugssiden også? Har ikke tenkt mer over det, men det kan se ut som en av boltene som holder innsuget mangler :( Ny pakning og eventuelt nye bolter på den siden er ihvertfall en enkel sak, er litt trangere å komme til på eksos-siden.


Om du manglar ein bolt på innsuget, så hadde eg heilt klart starta der, er det ein bolt som er av? Uansett, så kan du jo starte med startgass, og sjå om du får auke i turtal når du sprutar det rundt den øydelagde bolten. Pakninga kan leke ganske mykje der, og eksospakningane er jo notoriske her, dei brukar å gå i oppløysning. Samtidig så kan no det vere sprekker i eksosmanifold og eksoshuset på turboen, som heller ikkje er sjeldan. Er noko forbanna drit å plukke dette ned på vår, for det første er jo det vinkeldrevet som er i vegen og dårleg plass mot torpedoen, men så ligg det ein webasto over der også.



Håper Frydenbø hadde en kalibrert sonde da, siden de anbefalte å la sondene stå og heller bytte ECU som sikkert koster en del mer..

Ein kan jo mistenke dei for å ta den lettaste vegen...

Tore
19/01/12, 15:17
ECM-4801: Merker du noe på ytelsen?

gaupe
19/01/12, 15:20
ECM-4801: Merker du noe på ytelsen?

Nei, veldig lite i såfall, syns den gamle laserblåen var rappare og gjekk bedre, men for all del, den går bra denne også.

Tore
19/01/12, 15:27
ECM-4081 kan vel faktisk komme ene og alene fordi man bytter eksosnlegg til ett der eksosen går lettere gjennom også... Om man har ytelsesproblemer kan det være tett katalysator, mens lekkasje på innsug/utblås gjene vil kunne avdekkes med lys/gang/startgass...

gaupe
19/01/12, 15:47
ECM-4081 kan vel faktisk komme ene og alene fordi man bytter eksosnlegg til ett der eksosen går lettere gjennom også... Om man har ytelsesproblemer kan det være tett katalysator, mens lekkasje på innsug/utblås gjene vil kunne avdekkes med lys/gang/startgass...

Det er påstått ja, hadde feilmeldinga på førehand også. Dette hjulpe å visst eksakt kva ei slik feilmelding betydde, vilkåra for ein sett ein slik alarm altså.

hgnubel
19/01/12, 17:02
Ref "lettere gjennom", tenker dere da på downpipe, eller til og med noe så langt bak som bakre del av anlegget? Dette er fra Simons på min, uten at jeg vet om avgassene renner merkbart lettere gjennom det enn originalrørene.

Kodja
19/01/12, 19:30
nå har jeg lest meg litt tilbake her... hvordan ble det med orignale ryggesensorene?

og hvem overhaler Öhlins? driver å leter etter dette selv også til c70n :)

gaupe
19/01/12, 19:47
Ref "lettere gjennom", tenker dere da på downpipe, eller til og med noe så langt bak som bakre del av anlegget? Dette er fra Simons på min, uten at jeg vet om avgassene renner merkbart lettere gjennom det enn originalrørene.

Det kan skje om grenseverdiane for luftgjennimstrømming blir for stor. Men ser ikkje korleis det skal ha samanheng med ECM4801, den fortel jo om manglande katalysatoreffektivitet.

hgnubel
19/01/12, 20:34
nå har jeg lest meg litt tilbake her... hvordan ble det med orignale ryggesensorene?

Ikke kommet noe lengre i prosessen med å sanke inn deler, men jeg vet i hvert fall hva som må til :)

9187070 høyttaler
9187071 control unit
9187072 kabelmatte til sensorer
8641281 sensor (x4)
8698004 kabelmatte til høyttaler

Og så er det meningen den skal feste med en slags tape tror jeg, men der kan vi vel gjøre som vi vil :)

Skal være samme deleliste til:
C70 -05 :)
V40
S80 -04 (ettermontert, ikke fabrikkmontert)
V70N -04
960/V90/S90 (annen kabelmatte til sensorer, ellers likt)
S60 -04


og hvem overhaler Öhlins? driver å leter etter dette selv også til c70n :)

Droppet dette prosjektet så her aner jeg ikke... men tror jeg fant noen navn (motorsykkel-verksteder tror jeg) via hjemmesiden til öhlins.

Kodja
19/01/12, 22:21
okei, aldri sett noe x70 med ryggesensorer så vurderte sterkt på c70n min ser du. er jo umulig å se enden på rompa der når man rygger...
koster 5000kr ca nytt.

er et hullbor man skal bruke for å få sensorene på plass. har delenr på jobb til hele pakken.

Tore
19/01/12, 22:27
hvem overhaler Öhlins? driver å leter etter dette selv også til c70n :)

Mener å ha hørt at det er fabrikken som tar overhalingen på volvodemperne. www.ohlins.se

hgnubel
20/01/12, 08:33
okei, aldri sett noe x70 med ryggesensorer så vurderte sterkt på c70n min ser du. er jo umulig å se enden på rompa der når man rygger...
koster 5000kr ca nytt.

er et hullbor man skal bruke for å få sensorene på plass. har delenr på jobb til hele pakken.

På V70en føler jeg at jeg har ganske god kontroll med hvor bilen min slutter, men det er av og til vanskelig å se hvor bilen bak begynner hvis den står samme retning som meg. Jævla såpeformede nymotens tull! :mad:

Men nytt sier du, jeg trodde dette kitet var gått ut? Eller tenker du kjøpe alle delene løst?

hgnubel
20/01/12, 09:02
Mener å ha hørt at det er fabrikken som tar overhalingen på volvodemperne. www.ohlins.se

Her er ihvertfall riktig sted å spørre tror jeg:


NORWAY
Öhlins Auto Norden Dagvindsgatan 10
SE-652 22 Karlstad Sweden Tel +46 (0)54 68 88 80 Fax +46 (0)54 21 80 90
E-mail: lars.andersson@ohlins.se
web: www.ohlinsauto.se

Tore
20/01/12, 09:26
okei, aldri sett noe x70 med ryggesensorer så vurderte sterkt på c70n min ser du. er jo umulig å se enden på rompa der når man rygger...
koster 5000kr ca nytt.

Når du først har skjerm i dashen er det vel enklere og bedre med ryggekamera? Jeg hadde det i min, savner det skikkelig nå, selv om dieselferga har ryggesensorer.

hgnubel
20/01/12, 12:24
Jeg ønsker meg en GPS-enhet med Blåtann, video- og audio- innganger (for ryggekamera og mikrofon) som jeg kan feste i det originale "lokket"... vil heller ha de der oppe enn nede i steden for stereoen.

Men det er visst umulig å finne noe slikt for tiden, er jo bare 2din-enheter som har slikt for tiden :(

Tore
20/01/12, 12:37
Jeg ønsker meg en GPS-enhet med Blåtann, video- og audio- innganger (for ryggekamera og mikrofon) som jeg kan feste i det originale "lokket"... vil heller ha de der oppe enn nede i steden for stereoen.

Men det er visst umulig å finne noe slikt for tiden, er jo bare 2din-enheter som har slikt for tiden :(

Får slikt til nyere volvo i allefall... Kinamade lookalike GPS som i stedde for volvos system kjører Win CE slik at man kan legge inn GPS SW selv, og som har videoinnganger og ryggekamerainngang og Blåtann og alt det der... Vurderer det faktisk selv :-)

gaupe
20/01/12, 12:38
Får slikt til nyere volvo i allefall... Kinamade lookalike GPS som i stedde for volvos system kjører Win CE slik at man kan legge inn GPS SW selv, og som har videoinnganger og ryggekamerainngang og Blåtann og alt det der... Vurderer det faktisk selv :-)

Kva trur du navien i bilen din køyrer då?

Tore
20/01/12, 12:55
Kva trur du navien i bilen din køyrer då?

Spiller ingen rolle dersom man ikke kan installere og gjøre hva man selv vil; de aller fleste GPSene er jo sperret for "egenlek" med OSet og installasjon av egen SW.

gaupe
20/01/12, 13:00
Spiller ingen rolle dersom man ikke kan installere og gjøre hva man selv vil; de aller fleste GPSene er jo sperret for "egenlek" med OSet og installasjon av egen SW.

Den køyrer Windows CE, hadde meg ein prat med Volvo Norge om dette når den kom... Uansett, er jo ikkje umogleg å legge inn ny software her, du er vel kompetent? ;)

Tore
20/01/12, 13:05
Den køyrer Windows CE, hadde meg ein prat med Volvo Norge om dette når den kom... Uansett, er jo ikkje umogleg å legge inn ny software her, du er vel kompetent? ;)

Saken er at min bil ikke har integrert GPS fra før. Om jeg skal sette inn Volvo orginal så koster det en liten formue sammenlignet med kinavaren som ser identisk ut men som allerede har åpent OS. I tillegg har billigvarianten fra Kina mer prosessorkraft og flere funksjoner :-)

gaupe
20/01/12, 13:11
Saken er at min bil ikke har integrert GPS fra før. Om jeg skal sette inn Volvo orginal så koster det en liten formue sammenlignet med kinavaren som ser identisk ut men som allerede har åpent OS. I tillegg har billigvarianten fra Kina mer prosessorkraft og flere funksjoner :-)

Opent OS, som i Windows CE?

Tore
20/01/12, 13:16
Opent OS, som i Windows CE?

Mer det at orginal GPS må trikses med for å få tilgang til selve OSet, og ikke applikasjonen den er levert med fra fabrikk. Tror det er veldig få med orginal VOLVO gps som har sett at denne faktisk kjører Win CE, eller vet hvordan de får tilgang til utforskeren og muligheten for å installere egne programmer...

gaupe
20/01/12, 13:21
Mer det at orginal GPS må trikses med for å få tilgang til selve OSet, og ikke applikasjonen den er levert med fra fabrikk. Tror det er veldig få med orginal VOLVO gps som har sett at denne faktisk kjører Win CE, eller vet hvordan de får tilgang til utforskeren og muligheten for å installere egne programmer...

Køyrer den Windows CE, så er det nok ganske greitt å få inn Linux på den i ein eller annan variant, burde ikkje vere så vanskeleg heller. Det kan hende det er såpass enkelt, som å leike litt med RTI-dvdane, og det kan jo godt hende at det vart endra til linux i ei oppgradering. Problemet brukar å vere at ein treng spesialdriverar til enkelte devicar, som ein ikkje har tilgang til, eller fins på linux. Men hadde jo vore kjekt å fått inn noko smart der.

Kodja
20/01/12, 14:04
tenkte å kjøpe nytt kit med ryggesensorer ja. extrautstyr er stasj :D

men skal ha ryggekamera å ja. men går det å få bildet på naviskjermen da? kilroy driver jo å kikker febrilsk på mulighetene der... er jo tåpelig om det ikke skal gå ann å få til det på et vis? hadde i alle fall vært nice! så skjermen får en funksjon :-)

hgnubel
23/01/12, 07:19
Venstre panserlås har vært litt treg en stund, så i helgen fikk jeg endelig byttet til en ny. Fant en ny på ebay til like under 200kr :eek: Det er vel fort et par hundrelapper mindre enn en hugger ville tatt for en brukt :rolleyes:

Tore
23/01/12, 09:21
tenkte å kjøpe nytt kit med ryggesensorer ja. extrautstyr er stasj :D

men skal ha ryggekamera å ja. men går det å få bildet på naviskjermen da? kilroy driver jo å kikker febrilsk på mulighetene der... er jo tåpelig om det ikke skal gå ann å få til det på et vis? hadde i alle fall vært nice! så skjermen får en funksjon :-)

Til nyere volvoer år man kjøpt en Win CE sak med skjerm som kan settes inn der Volvo orginalt har navigasjon; dingsen er lookalike, men i stede for å være låst til Volvos navigasjon leveres denne med Win CE klar for installasjon av valgfri navi-sortware.

Den har også inngang for ryggekamera, kan vise filmer fra minnekort, BT for Handsfree etc...

hgnubel
23/01/12, 09:48
Til nyere volvoer år man kjøpt en Win CE sak med skjerm som kan settes inn der Volvo orginalt har navigasjon; dingsen er lookalike, men i stede for å være låst til Volvos navigasjon leveres denne med Win CE klar for installasjon av valgfri navi-sortware.

Den har også inngang for ryggekamera, kan vise filmer fra minnekort, BT for Handsfree etc...

Har du link til noe slikt? :)

Regner med du med "nyere" mener for biler fra denne siden av år 2000, eller for C70: denne siden av 2006... men hadde vært artig å fått det tilpasset gamle typen navi-skjerm.

Tore
23/01/12, 10:00
Har du link til noe slikt? :)

http://ashoppingparadise.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_16&products_id=564
Men kjøper man rett fra kinaprodusent blir det mye billigere :-)

Edit: Du kan også Google Volvo ST9000

Kodja
31/01/12, 16:39
så snaxy ut det der da!!! :) men finnes sikkert ikke for "våre" x70 modeller med org navi...!? eller har du sett noe smart der for å kunne bruke skjermen til noe mer fornuftig enn dashbordpryd...??

André
31/01/12, 17:15
nå har jeg lest meg litt tilbake her... hvordan ble det med orignale ryggesensorene?

og hvem overhaler Öhlins? driver å leter etter dette selv også til c70n :)


www.kollevold.no overhaler öhlins også ;)

Tore
01/02/12, 08:50
så snaxy ut det der da!!! :) men finnes sikkert ikke for "våre" x70 modeller med org navi...!? eller har du sett noe smart der for å kunne bruke skjermen til noe mer fornuftig enn dashbordpryd...??

Har ikek sett noe for x70 mk1; min hadde heldig vis ikke navi så jeg satte inn en 2-din "all in one" dings med navi og det hele som fikset den saken... ;-)

Kodja
01/02/12, 19:48
www.kollevold.no overhaler öhlins også ;)

nope. ringte de i dag og de bruker andre for å overhale. fikk nr til en kar jeg skal ringe i morgen. oppdaterer folket her når jeg får vite hvem\hvilket firma :)

Tore
02/02/12, 14:39
Autorisert öhlins-verksted:

Fredriksen Auto
Sundhaugveien 229
3322 Darbu
Tlf. 92 61 46 80
mnedfred@online.no

Kodja
02/02/12, 16:55
der ja, de jeg har sent mail til tidligere idag nå :)
venter på priser samt mulighet for å bygge om V70 AWD bakdemperene til FWD dempere til Cupe\sedan.

hgnubel
06/02/12, 21:41
Sitter og vurderer et sett 18" felger nå som jeg kanskje får relativt rimelig... men er litt usikker på hvor kjekt det blir når selv 16" felger føles hardt :confused:

Men nye fjærer og dempere rundt om er også på gang, så hvis det er noe alvorlig galt der når 16" føles hardt kan det jo hende det blir litt bedre. Verken NAF eller Volvo har ment at demperene er dårlige, men jeg kan jo mye mer om bil enn dem :p

Men hva mener folk om 18" på x70? Forvandler det en behagelig familieflytter til et ubehagelig asfaltmonster? :) Bonusen blir da oppgradering av 17" Comet-C til vinterfelger og litt bedre klaring til caliper..

Nilsebu
06/02/12, 23:55
Med 18" så kommer det veldig an på hvilket dekk du har når det kommer til komfort. Du vil uansett ha litt mer følelse når du kjører over en stein, men store variasjoner i dekkstøy etc.

Gikk fra 225/40 - 18 general dekk til 215/35 - 18 minerva framme på bilen, og merket med en gang mye bedre komfort.

hgnubel
07/02/12, 07:31
General ja, de er grunnen til at jeg sverger til de større merkene når det gjelder dekk (+ uniroyal, siden jeg ble litt frelst av hvor bra de padler i seriøst regnvær...) :)

Men generelt er 215/35 å foretrekke fremfor 225/40?

gaupe
07/02/12, 08:37
18" bør gå bra, 19" blir for stort om du skal bevege deg i områder som ikkje er eigna for bil, les Bergen og Oslo. Køyrer 19" på den svarte, og det er for hardt for både førar og bil, men tøft er det.

hgnubel
10/02/12, 21:09
Har regnet litt på det nå, og det ser ut som 215/40 passer bedre på rulleomkrets enn 215/35... kan se ut som 215/35 i tillegg vil se litt lite ut i hjulbuen? Har du noen bilder rett fra siden av 215/35 Nilsebu?

Edit: Fant! Vet ikke om jeg liker så mye dekkstrekk :p

hgnubel
11/02/12, 11:40
Ser Triton ble levert originalt med 225/40, og pegasus 18" som jeg har i tankene nå er bare en halv tomme bredere så da burde vel det bli mye det samme? :)

Per Turbo
11/02/12, 14:51
Triton ble i utgangspunktet levert til C70 som skal ha litt større dim enn S/V70, derfor står det 225/40-18 i tilbehørskatalogen. Så 215/40-18 er mer korrekt dimensjon på S/V70 :)
Og kan anbefale dette, det jeg hadde på Triton selv, fungerer utmerket :)

hgnubel
11/02/12, 15:28
Triton ble i utgangspunktet levert til C70 som skal ha litt større dim enn S/V70, derfor står det 225/40-18 i tilbehørskatalogen. Så 215/40-18 er mer korrekt dimensjon på S/V70 :)
Og kan anbefale dette, det jeg hadde på Triton selv, fungerer utmerket :)

Selv på 8" bred felg? Jeg skulle gjerne hatt Triton, men disse pegasus-felgene jeg sniker på skal være originale i god stand og koster meg knapt en halv ny felg for settet... :p

Per Turbo
13/02/12, 08:15
Jaja, null problem det.

Om du får de SÅ skambillig og de er hele og pene er det bare å kline til :)

hgnubel
15/02/12, 15:37
Siden jeg er litt pysete har jeg midlertidig bestemt meg for å skrinlegge planen om 18" før sommeren.. :o

Men dempere skal byttes rundt om med originale. Har liggende fjærer og nivådempere bak allerede, og er i ferd med å skaffe det jeg trenger foran... selve demperene og fjærer er greit nok, topplagring, fjærsete og kyllingbein har jeg liggende, men så er spørsmålet hva mer jeg bør ta med for at det skal bli fresht og fint.

Ser det er et "Helper spring, complete" kit (9169026) med gummien, støvkappen og noen skiver. Mutteren på toppen av fjærbeinet er vel også greit å ta, men hva med den rare "kors-mutteren"?

De tre mutterene til innfestingen i toppen og to bolter+mutter for nedre innfesting er på listen allerede. Innspill?

Tore
15/02/12, 15:56
Da jeg satte R-sett foran på den jeg hadde mener jeg at demperputa og støvmansjetten var så bra at den ble gjennbrukt. Bytta komplett topplager. Ny mutter på toppen mens "korsmutteren" ble gjennbrukt. De tre mutterne til topplageret mener jeg også at jeg byttet. Alt med nylock skal jo byttes... Du skal også ha nye "camberbolter" mellom fjærbein og nav.

hgnubel
16/02/12, 21:52
Takk for input :) Når dette plukkes av er det ikke rom for å vente på eventuelle nye demperputer hvis de gamle ser dårlig ut, så det blir nok nye..

Helt urelatert, fant noen kjekke bilder når jeg ryddet på telefonen her om dagen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1011.jpg
Andre er åpenbart glad i bilen min... fant den sånn en morgen i vinter.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1012.jpg
... og andre ønsker seg også vår, selv om det er kjekt med snø og awd :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1013.jpg
Beading på nyvokset bil 1

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1014.jpg
Beading på nyvokset bil 2

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1015.jpg
Is-beading med bonus-iskrystaller en mørk og kald morgen...

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1016.jpg
Regn-beading på frontrute etter ruteforsegling.

hgnubel
22/02/12, 12:19
Da var siste delene til nye fjærer og dempere rundt om lagt i bestilling (igjen takk til CID for rabattavtalen med Frydenbø!).

Blir originale R-dempere og fjærer, nivåmat bak, ingenting veldig spennende... men satser på å komplettere med et sett krengestag fra IPD før sommeren :)

Neste steg blir oljekjøler til automatkassen som skjer ca plutselig.

hgnubel
23/02/12, 21:37
La merke til at nivået på servooljen var litt lavt i dag, og tenkte egentlig bare å toppe opp. Ny og fin olje handlet inn fra Frydenbø (glemte til og med rabatten vår i farten), og i det jeg heller litt nedi ser jeg at den nye er grønn... da jeg peilet var da virkelig oljen i tanken rød.

"Alle" sier rød og grønn hydraulikkolje absolutt ikke kan blandes, uten at jeg har sett noen forklaring på hva som skjer (kjemisk reaksjon? blander seg ikke? polskifte og jordens undergang?).

Så da var det for sikkerhets skyld frem med slanger og mer grønn olje og flushe "heila driden". Nødvendig? Aner ikke! Føles godt at den er fresh og fin? Jess :)

hgnubel
24/02/12, 14:02
... og siden slangeklemmen på returen for servooljen virket slapp ble det en tur på Tess i dag. Byttet to slangeklemmer på trykkrørene også bare fordi de var stygge og veldig synelige. Ser motorrommet trenger en vask nå, men kanskje vente til det er litt varmere i været :)

Per Turbo
24/02/12, 15:00
Hvorfor det? Er varmt nok nå vel..

10 grader og sol er jo supert vaskevær! :D

hgnubel
24/02/12, 19:16
Hvorfor det? Er varmt nok nå vel..

10 grader og sol er jo supert vaskevær! :D

Skjønner godt at du mener det, Mr Nyinnkjøpt R ;)

Min må stå ute og fryse om natten, og kveldene er eneste mulighetene jeg har til vasking :( Hadde jeg hatt reell mulighet til å kjøre den helt tørr eller var garantert plussgrader over natten så...

Aleks
24/02/12, 22:41
Hvordan flushet du servooljen? Lurte på å gjøre det på min også til våren. Flushet girkassa i høst, og det var jo såre enkelt! Resultatet ble jo nesten ny bil å kjøre! Men har en liten ulyd når jeg svinger, og alt skal være i orden med pumpa, så får prøve å flushe tenkte jeg. Lyden kommer forøvrig kun når oljen er varm.

Fin bil forresten! :D Skulle gjerne kjøpt meg en R selv, men klarer liksom ikke helt å forsvare det ovenfor meg selv...

hgnubel
25/02/12, 09:51
Hvordan flushet du servooljen? Lurte på å gjøre det på min også til våren. Flushet girkassa i høst, og det var jo såre enkelt! Resultatet ble jo nesten ny bil å kjøre! Men har en liten ulyd når jeg svinger, og alt skal være i orden med pumpa, så får prøve å flushe tenkte jeg. Lyden kommer forøvrig kun når oljen er varm.

Jeg fulgte fremgangsmåten her: http://forum.vccn.no/showthread.php?3822-Anbefaler-bytte-av-servoolje!&p=380814&viewfull=1#post380814

Og siden jeg var alene om jobben fulgte jeg Volvos tips for å lufte systemet. Man bør egentlig være to stykker, en som starter/stopper motor og vrir på rattet, og en som fyller på olje.


Repeatedly turn the steering wheel to full lock. Top up oil if necessary.

Lower the car.
Set the parking brake. Start the engine.
A Turn steering wheel slowly to right and hold in limit position for 10 seconds.
B Turn steering wheel slowly to right and hold in limit position for 10 seconds.
Repeat steps A and B 20 times.

Note! Move car after the operation has been carried out 10 times to avoid damage to the tires.



Fin bil forresten! :D Skulle gjerne kjøpt meg en R selv, men klarer liksom ikke helt å forsvare det ovenfor meg selv...

Takk for det!

Bare å prøvekjøre en R en gang, så blir du hektet og finner på alle mulige unnskyldninger til å bruke de ekstra pengene på en ekstra bokstav på bakluken ;)

hgnubel
06/03/12, 15:14
Da er et asslift av bilen offisielt på gang selv om det kan ta noen måneder å få samlet og montert alt. Har pappaperm også så regner ikke med å få gjort noe som helst på en stund :) Men første pakke kom i dag!

hgnubel
08/03/12, 20:30
Og i dag fikk jeg hentet siste del av understellsfornyingen, nye originale dempere og fjærer rundt om. Da gjenstår bare å få det byttet... :)

Per Turbo
09/03/12, 09:12
Kommer til å bli en ny kjøreopplevelse det :)

Tore
09/03/12, 10:26
Og i dag fikk jeg hentet siste del av understellsfornyingen, nye originale dempere og fjærer rundt om. Da gjenstår bare å få det byttet... :)

Blir digg å få nytt; bytter du krengningsstagene også, eller lar du disse leve videre? (Jeg byttet til org R bak siden AWD standard er litt tynnere, men du har jo R... Men det kan jo være at noe spenst har forsvunnet i løpet av det siste tiåret og litt til...?

hgnubel
09/03/12, 10:59
Kommer til å bli en ny kjøreopplevelse det :)

Regner med det. Har hatt en del klunk fra høyre dempertårn i det siste, og ser det har kommet opp en del mer grovt "støv" på den siden enn på andre, så regner med fjærsetet og/eller topplagring har gått over sin "best før" dato :)


Blir digg å få nytt; bytter du krengningsstagene også, eller lar du disse leve videre? (Jeg byttet til org R bak siden AWD standard er litt tynnere, men du har jo R... Men det kan jo være at noe spenst har forsvunnet i løpet av det siste tiåret og litt til...?

Bytter kyllingbeina siden jeg har et sett fra ipd liggende (vet de har litt frynsete rykte, men er enkle å bytte så prøver dem når jeg først har dem...), men resten får bli til senere. Ønsker meg et komplett sett fra ipd, men har så mye annet å prioritere... :(

gaupe
09/03/12, 11:27
Bytter kyllingbeina siden jeg har et sett fra ipd liggende (vet de har litt frynsete rykte, men er enkle å bytte så prøver dem når jeg først har dem...), men resten får bli til senere. Ønsker meg et komplett sett fra ipd, men har så mye annet å prioritere... :(

Vent i det minste til ein har saltfrie vegar, men lufta er jo såpass salta i Bergen, at dei kjem til å leve hard uansett.

hgnubel
09/03/12, 12:00
Saltet er noe dritt, man må bruke skikkelig rustbeskyttelse... f.eks. denne som jeg liker:

xxEvlPsGvRA

Kan med fordel ses med lyden av, men var litt ...annerledes... at de har laget sin egen musikk :rolleyes:

Nå har ikke jeg eid bil i Bergen i så veldig mange år, og heller ikke de mest rustutsatte bilene, men jeg har brukt fluid-film i en håndfull år nå på 850en og V70en, og har hittil aldri hatt problemer med understellsrust. Satser på å fortsette sånn... :)

gaupe
09/03/12, 12:26
Nå har ikke jeg eid bil i Bergen i så veldig mange år, og heller ikke de mest rustutsatte bilene, men jeg har brukt fluid-film i en håndfull år nå på 850en og V70en, og har hittil aldri hatt problemer med understellsrust. Satser på å fortsette sånn... :)


Det er jo fordi du samanliknar det med andre bilar som kjem i frå saltbadet, Bergen det ;)

Men ja, det kan absolutt vere ein god idé med dette opplegget.

apex_s2k
12/03/12, 21:16
Og i dag fikk jeg hentet siste del av understellsfornyingen, nye originale dempere og fjærer rundt om. Da gjenstår bare å få det byttet... :)

Nice. Hvordan er prisen på dette, da? Vurderer noe slikt selv også på min.

hgnubel
12/03/12, 22:14
Nice. Hvordan er prisen på dette, da? Vurderer noe slikt selv også på min.

Jeg har kjøpt det inn litt stykkevis og delt, ender vel på ca 12k kanskje med alt av bolter, nivåmater bak og hele fjærbeinet foran (blir vel gjenbruk av den kryssmutteren bare). Litt rabatter, litt kjøpt via Tore som hadde handlet fra sverige.

Veiledende tør jeg egentlig ikke tenke så mye på... 1,5-2 ganger mer kanskje?

apex_s2k
18/03/12, 15:23
Har du delenumre på understellet bak? ;)

Tore
18/03/12, 22:02
Har du delenumre på understellet bak? ;)
1x 9200186 Krängningshämmare
2x 8626025 Stötdämpare
2x 9200184 Bakfjäder

hgnubel
18/03/12, 22:19
Bra du tar ansvar Tore :)

Selv var jeg ute og plukket av abs-hjernen nå i kveld. Hvis noen har magiske tips for å få av låseskivene for å åpne boksen så tar jeg gjerne i mot...

Har bare brukt noen minutter på å fikle hittil, men superlett var det ihvertfall ikke :mad:

Har den vanlige abs+tracs lys feilen, så det er 99% sikkert at jeg finner en dårlig lodding eller to.

Tore
18/03/12, 22:47
Mener å huske at jeg brukte en liten flat skrutrekker som jeg prylte innunder skivene slik at jeg fikk vrengt de av?

hgnubel
19/03/12, 09:03
Mener å huske at jeg brukte en liten flat skrutrekker som jeg prylte innunder skivene slik at jeg fikk vrengt de av?

Gikk tilslutt ja, har tre av fire av nå. Siste trenger et enda tynnere skrujern, eller så har jeg slitt ut det som virket greit på de første...

Funket det greit å gjenbruke disse skivene? De kommer hittil av i ett stykke, men minst en hittil har blitt litt småbøyd.

Hvis jeg forstår mekanismen riktig så er det jo disse skivene som holder lokket på, skruene fester i praksis bare selve boksen (selv om de kanskje også forhindrer at lokket faller helt av).

Tore
19/03/12, 09:08
Jeg hadde ingen problemer med å gjennbruke skivene; Lokket er limt så det er der du møter utfordringen. Lokket sprakk litt hos meg da jeg skulle løsne det, men siden du har rikelig med silikon for jobben så er det bare å sause det sammen og smelle inn skivene. Jeg forseglet sammenføyningen til lokket med silikon, men pass på å ikke tett selve "pustehullene" i lokket somskal forhindre at det dannes kondens inni boksen.

Lodd boksen, monter den i bilen å se at det ikke er noe feil (om du gidder), ta den ut, silikoner, lim fikse og forsegl, tørk og monter. Tut og kjør...

hgnubel
19/03/12, 10:09
Jeg har vel så det holder ja :)

Kan vel ta minst en tusenlapp for å gjøre denne jobben for andre, men da får de stå ute i regnbyger og hagl og fryse mens de skrur den av og på selv... :)

gaupe
19/03/12, 10:21
Kan vel ta minst en tusenlapp for å gjøre denne jobben for andre, men da får de stå ute i regnbyger og hagl og fryse mens de skrur den av og på selv... :)

Du veit, i meir møblerte heimar, har ein bygd hus til bilane sine ;)

hgnubel
19/03/12, 12:35
Du veit, i meir møblerte heimar, har ein bygd hus til bilane sine ;)

Når man bor midt i byen så har man ikke plass til slikt :(

gaupe
19/03/12, 12:39
Når man bor midt i byen så har man ikke plass til slikt :(

Eg hadde jo det, når eg bodde midt i byen, der kan ein grave ut under husa, parkeringskjellar heiter det :)

hgnubel
19/03/12, 12:58
Eg hadde jo det, når eg bodde midt i byen, der kan ein grave ut under husa, parkeringskjellar heiter det :)

Her hadde det isåfall blitt 2m fall på 1-2m fra vei/fortau ned til der taket i en slik garasje kunne startet... så si 4m fall på 2m da... Og da får jeg ikke inn løftebukk engang :mad:

Finner forhåpentligvis en bedre løsning... men siden fruen elsker huset over alt på jord er det fare for at det fortsatt blir gateparkering, eventuelt å leie av en av de få i nabolaget som har garasje. Er såpass "etablert" mange av de som bor her at jeg tenker legen tar lappen fra de snart ;)

Ellers blir det den vikinglottoen da, nå har jo potten begynt å vokse igjen :rolleyes:

hgnubel
19/03/12, 13:32
Denne abs/tracks-boksen min har 10 av disse kontaktpunktene i bunnen som den her har 7 av: http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Kan det være fordi jeg har AWD? Men skulle tro det er like mange hjul... Og ser ut som det også står "4WD" på lokket i den guiden, men det trenger jo ikke være samme boks vi ser forfra og bakfra..

gaupe
19/03/12, 13:37
Denne abs/tracks-boksen min har 10 av disse kontaktpunktene i bunnen som den her har 7 av: http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Kan det være fordi jeg har AWD? Men skulle tro det er like mange hjul... Og ser ut som det også står "4WD" på lokket i den guiden, men det trenger jo ikke være samme boks vi ser forfra og bakfra..

Meiner at det skulle vere ny ABS i 99, men det var kanskje først i 2000 at ETC kom, og det er nok også styrt av denne boksa. På FWD-utgåvene fekk ein STC dette året.