PDA

Vis full versjon : Artig sak ang xenon convertering av nye v40 v50



TeamBørnOut
31/01/11, 07:12
(aner ikke hvilke modeller det gjelder. men er vist normalt :D)
Sånn i tilfelle noen her skal montere xenon i fultlysa på nyere v40 / v50

Limer inn her for de som ikke er medlem på tpc

Ett problem har uppstått idag som jag kopplar till xenonkonverteringen!

Körde några mil på landsväg idag och vid ett par tillfällen när jag drog igång helljuset så startade vindrutetorkarna på full fräs!
Dock stoppade torkarna när jag kopplade över till halvljus.

Sista gången jag drog igång helljuset så startade torkarna igen och denna gången så slutade de inte utan gick och gick och gick......det spelade ingen roll om jag drog i vindrutetorkarspaken eller blippade på hel/halv-ljus eller vred ljusomkopplaren i panelen till 0.

Inte ens när jag stängde av bilen och drog ur nyckeln så stoppade det. Provade det ett antal gånger.

Istället gick jag ut och lyfte upp torkarna så de inte behövde gnissla ihjäl sig och sedan började jag köra hem, då var det som att torkaren gick från högsta fart till näst högsta och så vidare med typ någon minuts intervall sedan så var den avstängd igen.

Då provade jag att dra i helljusspaken och då funkade allt som vanligt igen......

Ska dock koppla loss batteripolen en stund för att få bort någon eventuell bugg som blivit.


Jahapp....... har felsökt nu och konstaterat att torkarmotorn farit.

Googlade på V50 och torkarmotor och hittade flera trådar på "Jagrullar-forumet" där de fått exakt samma fel som jag fått vid xenonkonvertering av helljuset!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45779
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=43113

För mig tog det en vecka innan torkarmotorn fick spatt när jag drog på helljuset, den började på högsta hastighet och gick genom alla hastigheter samt intervallen innan den stannade för gott....

Med andra ord: Ge fan i att xenonkonvertera ljuset på V50 om du inte kan tänka dig att bränna(?) torkarmotorn!


Lustigt detta... Först känns det som att det skulle vara helt vansinnigt att just torkarna slås ut av eftermonterat xenon, men så dyker det ju upp en efter en bilar som råkat ut för detta! Märkligt...

Ännu märkligare är att min pappas Audi A3 -05 som han hade för några år sedan hade precis (nästan) samma fel! Vi monterade xenon i halvljuset och ganska exakt en vecka efteråt la torkarmotorn av! Vi kopplade först inte ihop detta då det verkade så osannolikt, men när vi var inne på tredje(!) torkarmotorn plockade vi ur xenonkitet och vips fungerade torkarmotorn dom resterande åren(!) han hade bilen!



Intressant!
Jag skulle vilja gissa att det har med elektromagnetiska störningar att göra. Det går ju en del effekt i en xenon-lampa och det är högfrekvent växelström. Inte så konstigt att det blir störningar. Lite lustigt att torkarmotorn är så känslig, fast den sitter ju rättså nära.

Det är ju lite dyrt att prova sig fram (kan kosta ett par motorer med lite otur), men det kan hjälpa med ferritkärnor och skultuna aluminiumfolie.


Personligen tror jag inte det är elektromagnetisk strålning, det är alldeles för långt mellan där jag hade ballasterna och vindrutetorkarmotorn plus att torkarmotorn sitter "inuti" torpedväggen alltså skärmad och inte åtkomlig för strålning från ballasterna.

Jag tror att det blir spänningsspikar vid påslag av xenonet som på något vis går in via jorden till canbussen och det tål tydligen inte elektroniken i torkarmotorn,



OK. Jag bara antog att det var lyktans torkare eftersom de sitter så nära på mina bilar, men de finns ju inte på moderna bilar när jag tänker efter...
Visserligen så är det du talar om också en form av elektromagnetisk störning. Så kallad ledningsbunden störning. Ferriter brukar funka mycket bra på dessa.
Dock brukar just CAN-interfacen vara tok-robusta i detta hänseende.

Karlsen88
31/01/11, 20:23
Artig feil gitt ;) Håper det ikke skjer på V70`n min.. Satte på xenon i fullt lys sist uke, funker bra enda :rolleyes:

TeamBørnOut
31/01/11, 20:24
er vell bare 40 og 50 folket som er berørt. ikke hørt om dette på 70 serien

Mr. Crepsley
01/02/11, 16:32
Er ganske vanlig på enkelte biler, andre en Volvo altså, at man mister garanti når man har ettermontert xenon. Blir forstyrrelser som kan gjøre myyyyye rart.

Agrostar
01/02/11, 16:39
Ikkje akkuratt V-serie, men har xenon i 1000-metrane på 245', og av og til når eg sler på dei så tek bakrutepussaren seg ein runde :p Veit at Sikkan har samme problemet.

TeamBørnOut
01/02/11, 16:40
er forstyrrelser ja :D viskerne på bilen til dama gikk ved 1500rpm til vi bytta ut ledningene til dysene :D

Petter
01/02/11, 22:32
Jeg hadde dette problemet på min MY06 v50. Men da med xenon i spoilerlysa.