PDA

Vis full versjon : spørsmål ang 98 v70t



rogern
08/02/10, 17:35
go kveld.

på torsdag skal jeg avgårde og titte på en 99mod v70 2l turbo.
bilen har gått 192000. manuell kasse.

lurte da på om det er noen spesielle ting jeg bør være obs på/se etter.
eller andre tips.

locked
08/02/10, 18:42
slitasje i forstilling
bremser generelt, spesielt bak
oljeforbruk (veivhusventilasjon)
evt. feillamper for motor/gasspjeld/abs
bytta clutch nylig? (det er dyrt...)
funker ac?

rogern
08/02/10, 18:59
takk for tips.

detta skal jeg se etter.
står at bilen er i meget god stand så det meste bør vel virke. men selvfølgelig skal jeg sjekke.
ang oljeforbruk, mener du da lekasjer og svetting rundt veivhusvent eller rent forbruk? litt vanskelig og se om motorn bruker olje. kan jo prøve og se på eksosen.

er det cluthen i seg selv som er dyr eller jobben? for jobben gjør jeg selv isåfall. men håper jo ikke det er tilfelle.

med det samme jeg spørr her. har dere noen tips til sider med smakfulle oppgraderinger motor/utseende el.? ikke syke stylingfangere osv

hvordan er bsr sitt steg 1 oppsett? anbefalt? virker smart med det ppc systemet.

locked
08/02/10, 21:51
Det er vel i hovedsak arbeidspenger som koster på clutchbytte. Eksosen skal egentlig ikke lukte noe som helst på en sånn bil i bra stand, bare varm klam luft egentlig. Ang oljeforbruk: lukt etter langvarig bremsing på gir (ventiltettinger), blårøyk ved pådrag (turbo), trykk i veivhuset (peilepinne/påfyllingslokk). Svetting utvendig på motor, spesielt rundt oljepåfylling er et tegn på dårlig veivhusventilasjon.

Hadde selv en 1999 2.0T med automat, den var chippet til @225hk når jeg kjøpte den og senere måtte jeg bytte turbo så da ble det en litt større og 3" eksos heeele veien og kan ikke si annet enn at bilen gikk styggjævlig. Fullt på høyde med R AWD (sparer jo på ikke å ha awd)

Var som sagt chippet når jeg kjøpte den, sikkert gått mellom 50 og 100 000km med chip og etter det kjørte jeg den 101 000km. Den hadde en eneste driftsstans mens jeg hadde den og da var det en eksosventil som røyk under fullgassakserelasjon med henger. Ellers meget problemfritt bilhold! 2litern er en meget holdbar motor...

rogern
12/02/10, 18:14
da har jeg vært og handlet bil.
ble ikke den som jeg skrev om i første innlegget.

er en 98mod v70 2.0t
gått 172000

blir jo litt påkost på denne bilen etterhvert.
men har lite erfaring med nyere volvo så har titta litt rundt bla i tråden til per turbo, så nå har jeg masse dumme spørsmål.


bytte til xc grill. er dette bolt on?
sikkert best og skaffe brukt da jeg tipper den koster rimelig mye på volvo?

klare glass i frontlyktene. er dette volvo org deler eller "styling" greier?
kan man bytte kun glass, eller hele lykter? hørt noe om at man ikke kun kan bytte til klare glass pga lysbilde?
pris? lurer på det samme ang usa blinkers. har sett ipd har de. `noen i norge?

r-frontfanger, regner med det går i brukte fangere. mye fra sverige/blocket/tpc?

har titta litt på de forskjellige trimstegene til bsr. er det andre "tunnere" å anbefale?

i bsr`s steg 3 står det at motorn lager 250hk med kun chip, downpipe og effektanlegg. skjønner nesten ikke at turbon klarer en effektøkning på 70hk uten å byttes. samme med eks bensinsystem

i dashn har jeg ei treramme rundt spillern osv. denne er kanksje mulig og få tak i i sort? samme med lista på hanskerommet. er ikke såå glad i treverk i bil.
volvo har vel dette. vet ikke hvordan det er og lakkere dette.

takker for svar.
kommer sikkert flere spm.

Arvid André
12/02/10, 18:31
Gratulerer med ''ny'' og god bil!

XC-grill fåes kjøpt blant annet på http://xtremt.se/ Den passer rett på, og koster rundt 1800 kr

Det beste er å bytte hele lykter til C70 klarglasslykter. Disse kan du kjøpe på Volvo og koster rundt 2600,- pr stykk og blinklysa koster 750,- pr stk om jeg ikke husker feil.

R-fanger fåes også kjøpt på Volvo, er ikke sikker på pris men vil tippe det er rundt 5-7 tusen med grøftelys og griller.

rogern
12/02/10, 18:42
takker for svar.

usa blinkers, er det noe man kan kjøpe uorginalt? kun glass?

fanger kan jeg vel prøve og finne brukt.

Arvid André
12/02/10, 18:56
V-parts.se har uorginale usa blinklys for 695,- for paret.

http://vparts.se/no/artiklar/volvo///usa-blinkers-volvo-s70-v70-c70.html

De har også en ''krommad'' type:

http://vparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=126&artnr=0701622&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Du som kjøpte den røde som gikk i Kongsberg forresten?

rogern
12/02/10, 19:08
se her ja.

haha ja det stemmer. verden er liten?
har du kjennskap til den?

Joakim-G_R
12/02/10, 19:12
uorginale lamper, rogern? :(

GMV
12/02/10, 19:14
da har jeg vært og handlet bil.
ble ikke den som jeg skrev om i første innlegget.

er en 98mod v70 2.0t
gått 172000

blir jo litt påkost på denne bilen etterhvert.
men har lite erfaring med nyere volvo så har titta litt rundt bla i tråden til per turbo, så nå har jeg masse dumme spørsmål.


bytte til xc grill. er dette bolt on?
sikkert best og skaffe brukt da jeg tipper den koster rimelig mye på volvo?

klare glass i frontlyktene. er dette volvo org deler eller "styling" greier?
kan man bytte kun glass, eller hele lykter? hørt noe om at man ikke kun kan bytte til klare glass pga lysbilde?
pris? lurer på det samme ang usa blinkers. har sett ipd har de. `noen i norge?

r-frontfanger, regner med det går i brukte fangere. mye fra sverige/blocket/tpc?

har titta litt på de forskjellige trimstegene til bsr. er det andre "tunnere" å anbefale?

i bsr`s steg 3 står det at motorn lager 250hk med kun chip, downpipe og effektanlegg. skjønner nesten ikke at turbon klarer en effektøkning på 70hk uten å byttes. samme med eks bensinsystem

i dashn har jeg ei treramme rundt spillern osv. denne er kanksje mulig og få tak i i sort? samme med lista på hanskerommet. er ikke såå glad i treverk i bil.
volvo har vel dette. vet ikke hvordan det er og lakkere dette.

takker for svar.
kommer sikkert flere spm.

R fanger så gjelder det vel å kjøpe ny ferdiglakkert i bilens farge.
Klarglasslys må man kjøpe komplette. Synes C70 lysene er den eneste veien å gå, kan godt kombineres med orginale USA blinkers. Om du kjøper brukte/fra privat personer så pass på at du får lykter som er beregnet for venstre rattede biler. Jeg fikk nemlig en av hver, og uheldigvis så er reflektoren (Den som endrer lysbrytningen) den eneste delen som IKKE selges løst. Ang trim så går det å utføre endel triks på disse da utbudet av chip er noe begrenset.
Jeg har gjort følgende på min 2.0T:

-16T turbo med #7 vinklede eksoshus
-"Japan" grenrør ifra S60/V70T5
-Komplett 3" JT eksos (anbefaler det med 2 potter om du ikke elsker å få dotter i ørene)
-K&N åpent filter
-Grønne R-dyser (#968)
-Ombygd til større LMM ved hjelp av 3" eksosrør
-Walbro bensinpumpe.

Ladetrykket ligger på 1,1-1,2bar UTEN at det kommer opp feilkoder, forbruket er heller ikke høyere enn før ombygg hvis man kjører pent vel og merke. Motoren er IKKE chippet.
Pr. dags dato har bilen rullet 319000km hvorav de seneste 50000km med 16T turbo og rundt 1 bar i trykk. Kjørt ca 1år etter ombygg av LMM/dyser/bensinpumpe.

rogern
12/02/10, 19:15
nei. ikke no jalla stylingreier nei.
hvis det er de fra c70 som gjelder så får jeg jo begyne og spare :P
blinklysglass derimot, kan være uorginalt? eller er det dårlig passform el.?

vet uorginale lamper til 200 er dårlig men vetke hvordan det er på v70.

Joakim-G_R
12/02/10, 19:18
Ser ut til at det er samme leverandør.. Får brukt på Blocket også, heller brukt orginalt enn nytt ettermarkeds :p

Bilde av vogna?

Arvid André
12/02/10, 19:19
se her ja.

haha ja det stemmer. verden er liten?
har du kjennskap til den?

Hehe, neida har ikke så mye kjennskap til den. Har bare kikket litt på den, bor ikke så langt unna Kongsberg :)

rogern
12/02/10, 19:24
gmv: dette høres jo bra ut. nå trur jeg ikke jeg skal gjøre så veldig mye med motoren annet en filter, eksos og chip. det skal ikke ta av helt og bli ett "skruprosjekt"


ang fanger. tenker du da på og få ferdiglakkert fra volvo?
får vel ikke r-fangern i den rødfargen jeg har trur jeg?

rogern
12/02/10, 19:33
vogna

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/950.jpg

GMV
12/02/10, 19:35
gmv: dette høres jo bra ut. nå trur jeg ikke jeg skal gjøre så veldig mye med motoren annet en filter, eksos og chip. det skal ikke ta av helt og bli ett "skruprosjekt"


ang fanger. tenker du da på og få ferdiglakkert fra volvo?
får vel ikke r-fangern i den rødfargen jeg har trur jeg?

Jeg kjøpte R-fangeren på Bilia i Østersund, betalte i underkant av 7000 inklusive tåkelyssats (samme som vanlig V70, men det var ikke på min) og griller.
Godt mulig den finnes i din farge.
Bilen brukes til hverdags sommer som vinter.
Kjører med max senkede coilovers og 17" vinter akkurat nå.:D
Sleng opp ett bilde av bilen din.

Arvid André
12/02/10, 19:45
Et lite tips. Lakker skvettlappene dine i bilens farge:

http://i703.photobucket.com/albums/ww37/AAF/164546-1558475.jpg

rogern
12/02/10, 19:49
se der ja. vakke så ille det nei. har tenkt på og få på en takspoiler etterhvert også. er det noen som har bedre passform enn andre? har tenkt på den "vanlige" som ofte sitter der orginalt.

gmv: har du hjemmelagde coilovers eller fabrikat? kw lager vel saker til disse bilene?

GMV
12/02/10, 20:34
Fine biler!
Jeg har det som Chassit (http://www.chassit.se) selger. Ca 10k billigere enn K&W, det senker dessuten (godkjent høyde) mer også. Min er godkjent med 32,5cm nav-skjermkant forran og 30,5cm bak noe som er svært lavt. Som takspoiler valgte jeg den som er V70N style, kjøpte den på realcar i norge. Jeg synes den passer "R" looken bedre.

rogern
12/02/10, 20:43
var inne og titta litt på realcar nå. titta på vingene.

ser de har ett sett med alle rammer på dashen og rundt knappene til elrutene.
men de var i carbon. noen som har prøvd disse?

gmv: hvordan går bilen din med det motoroppsettet? feier vel forbi en og annen "R" du da?