PDA

Vis full versjon : lengde på wastegatestag ladetrykk?



yetibaik
30/01/11, 17:38
har skaffet meg en TD04H 13c turbo med ikke justerbart stag.

lengden på det er ca 13,8 mm fra bunnen av klokka til senter av bolten som går igjennom staget (festet med splint)

hvor mye vil den lade slik?

takker for svar

hilsen en forvirret kar

TeamBørnOut
30/01/11, 17:40
spørs jo hvordan actuator du har og hvor mye trykk den skal gi..

T.T
30/01/11, 17:52
sikkert org, og da er det vel 0,3bar vel? kommer vel ann på hva bil den stammer fra, fk og s/v70 har vel 0,3 og ft 0,6?

yetibaik
30/01/11, 22:53
det står en stor "B" på toppen av actuator om det har noe å si...

R.G
30/01/11, 23:06
er nok org for 0,3 i ladetrykk siden ikke er justerbar

yetibaik
30/01/11, 23:34
jaja, boost controller da...skal kastes på en b230f og skal lade ca 0,6..

TeamBørnOut
30/01/11, 23:57
få tak i større turbo.. blir ikke bra på en turbomotor med den turboen og ihvertfall ikke på en f motor.. sett den på gressklipperen isteden

EivindG
31/01/11, 00:23
helt enig med TOB finn en scania R lastebil fra 2010 stjel turboen og klin den på. kan kansje være du må enten flytte litt på høyre dempertårn og modifisere panseret.

eller ikkje ;) ingen problemer med den turboen vis du ikkje lader mer enn det du sier. det du gjør er å få på turboen og helst intercooler!! aktuatoren er bare å hive på og i det samme monterer du et bar-meter ( manometer som viser bar ) som er til å stole på, ville også montert en lambda-indikator så du vet litt sånn røft kordan blandingen luft bensin er.

Da har du kontroll! la oss nå si at den lader 0.35bar, det du da gjør er å legge skrueskiver mellom aktuator-branket og turboen. da strammer du fjæren. I mine øyne er det den billigste og letteste måten å gjøre det på. sikkrere enn en bleeder ;)

yetibaik
31/01/11, 00:23
få tak i større turbo.. blir ikke bra på en turbomotor med den turboen og ihvertfall ikke på en f motor.. sett den på gressklipperen isteden

hva mener du?

har tenkt å kjøre med den snurra midlertidig til jeg får bygd en skikklig motor.

skal ikke akuratt ha mye effekt..

litt lite eksoshus men er den så ubruklig?

EivindG
31/01/11, 00:27
hva mener du?

har tenkt å kjøre med den snurra midlertidig til jeg får bygd en skikklig motor.

skal ikke akuratt ha mye effekt..

litt lite eksoshus men er den så ubruklig?

nei det er den ikkje, den holder i masse vis til sitt bruk!!! men vær ops den produserer mye varme når den lader mye og klarer ikkje opprettholde trykket. men funker jo greit på husmor trim på fk\ft 0.9-1.0bar men noe mer er tull..

yetibaik
31/01/11, 00:29
helt enig med TOB finn en scania R lastebil fra 2010 stjel turboen og klin den på. kan kansje være du må enten flytte litt på høyre dempertårn og modifisere panseret.

eller ikkje ;) ingen problemer med den turboen vis du ikkje lader mer enn det du sier. det du gjør er å få på turboen og helst intercooler!! aktuatoren er bare å hive på og i det samme monterer du et bar-meter ( manometer som viser bar ) som er til å stole på, ville også montert en lambda-indikator så du vet litt sånn røft kordan blandingen luft bensin er.

Da har du kontroll! la oss nå si at den lader 0.35bar, det du da gjør er å legge skrueskiver mellom aktuator-branket og turboen. da strammer du fjæren. I mine øyne er det den billigste og letteste måten å gjøre det på. sikkrere enn en bleeder ;)


ok....kjekt å høre...er det noen "formler" på hvor mange mm mellom turboen og braketten som utgjør feks 0.5-0.6 bars ladetrykk??...erfaringer?

TeamBørnOut
31/01/11, 00:33
Det er virkelig ubrukelig ja :D monter den turboen på en ET motor som har turbo originalt.. skru opp trykket til 1bar så kommer rådene ut :P
noen av ET motorene hadde td05 (ikke 04) originalt pga dette.
Monter den på så ser du hvor lat motoren blir hvis du ruser... selg den til noen trengende og kjøp heller en t3 på finn.no. større turbin så du får ut eksosen. det er viktig som F på snik motorer. eller få tak i en til. en F motor med turbo kan være moro det (er jo mange som bygger sånt). men med en så liten turbo så blir det ofte kortvarig moro og ikke noe effekt å juble for. motorene tåler mye hvis man har litt større turbo. da vil du også få MYE mer drag på topp. noe de fleste vil. (selv en gammel t3 fra 740 er bedre. det sier litt :D)

TeamBørnOut
31/01/11, 00:37
nei det er den ikkje, den holder i masse vis til sitt bruk!!! men vær ops den produserer mye varme når den lader mye og klarer ikkje opprettholde trykket. men funker jo greit på husmor trim på fk\ft 0.9-1.0bar men noe mer er tull..
gir mest effekt over tid på 0.7-0.8 :) får bare litt "peak" med mer hk på høyere ladetrykk.. Men det viste du vell :P

fungerer best til sitt bruk ja. motorer som er av typen moderne :P ikke rødblokk

EivindG
31/01/11, 00:47
ok....kjekt å høre...er det noen "formler" på hvor mange mm mellom turboen og braketten som utgjør feks 0.5-0.6 bars ladetrykk??...erfaringer?

du vet jo ikkje sikkert ka aktuator du har, så prøv først uten. er det 0.3 så prøv med 3 skiver på hver skrue.

EivindG
31/01/11, 00:59
gir mest effekt over tid på 0.7-0.8 :) får bare litt "peak" med mer hk på høyere ladetrykk.. Men det viste du vell :P

fungerer best til sitt bruk ja. motorer som er av typen moderne :P ikke rødblokk

viste det ikkje, men er ikkje overrasket. mann merker jo fort at den bare visper, men det kommer jo seg litt med engang man fjærner katten. men vis eg skulle kjøpt ny turbo hadde eg nok gått for en ifra sierra cosworth. vis påstå å si at det er en brukervennlig turbo og henger med en stund.

yetibaik
31/01/11, 21:33
Det er virkelig ubrukelig ja :D monter den turboen på en ET motor som har turbo originalt.. skru opp trykket til 1bar så kommer rådene ut :P
noen av ET motorene hadde td05 (ikke 04) originalt pga dette.
Monter den på så ser du hvor lat motoren blir hvis du ruser... selg den til noen trengende og kjøp heller en t3 på finn.no. større turbin så du får ut eksosen. det er viktig som F på snik motorer. eller få tak i en til. en F motor med turbo kan være moro det (er jo mange som bygger sånt). men med en så liten turbo så blir det ofte kortvarig moro og ikke noe effekt å juble for. motorene tåler mye hvis man har litt større turbo. da vil du også få MYE mer drag på topp. noe de fleste vil. (selv en gammel t3 fra 740 er bedre. det sier litt :D)

ok, men jeg skal ikke bruke motoren på serlig turtall, skal ha A-kam...har ikke tenkt å lade mer en maks 0.6..vil bare ha en bra bruksmotor som går litt bedre enn orginal b230f..

blir dette "ikke holdbart"?

TeamBørnOut
31/01/11, 21:36
sleng på noe større så har du noe brukbart og holdbart som i tillegg bruker mindre suppe når du kjører pent..
Skjønner ikke helt denne fetisjen for små turbor :P
Men folk gjør som de vil. kommer bare med tips :)
monter på større turbo senere hvis du kommer over å se forskjellen :D

Berg Performance
31/01/11, 23:02
Om du har denne klar til montering skal du bare fyre i vei, som du kansje har skjønt nå er den langt fra perfekt til denne motoren men den vil dytte inn noen ekstra hester til du får tak i noe annet! Intercooler er ett must med 13c ! Kjørte med T3 turbo før på banebilen, men byttet nå til T3\T4 og er meget fornøyd ! Ble en helt annen motor !

EivindG
01/02/11, 05:51
Om du har denne klar til montering skal du bare fyre i vei, som du kansje har skjønt nå er den langt fra perfekt til denne motoren men den vil dytte inn noen ekstra hester til du får tak i noe annet! Intercooler er ett must med 13c ! Kjørte med T3 turbo før på banebilen, men byttet nå til T3\T4 og er meget fornøyd ! Ble en helt annen motor !

ja for all del, har jo T3-4 selv. men da med grønntop dyser og 3"lmm osv.
men problemet her inne er jo at alle mener at man må bruke masse vis av penger for at ting skal funke, og det er feil. at ting ikkje er idielt er jo en ting, men nå vet eg om en FT maskin som har gått ca 600000 med c13, org eksos ja utrolig men sant bilen virket faktisk uten JT3" ( virker som noen her inne tror at det er umulig! ) og da kan nå virkelig meg han kjøre noen tusen og..

han spør jo om det ikkje er holdbart!!! DET er DET, klart er er bedre å hoppe opp et hakk, men det koster også.

turbo min 3000
lmm 1000
dyser 2500

da syntes eg det er bedre å gjøre han oppmerksom på ulemper enn å be han hive turboen på tannkosten sin og si at det er det eneste den funker til..
er du ikkje enig?

gull pilen
01/02/11, 08:43
scania 2010 turbo va litt overkill kansje??
har holdt en slik turbo i hånden min å den veier ca 30kg!!! og har ar 1,15 på komp delen... denne er altfor stor til å passe på en standard b230 motor!!!

Evolve_88
01/02/11, 10:53
Kjør på med 13c og 0,6 i trykk. Til vanlig bruk er det helt grei løsning. bare bruk rette hjerner og dyser.

yetibaik
01/02/11, 19:04
ok, takk for mange gode svar..

er det nødvendig med vannkjøling på turboen?

TeamBørnOut
01/02/11, 19:11
ja for all del, har jo T3-4 selv. men da med grønntop dyser og 3"lmm osv.
men problemet her inne er jo at alle mener at man må bruke masse vis av penger for at ting skal funke, og det er feil. at ting ikkje er idielt er jo en ting, men nå vet eg om en FT maskin som har gått ca 600000 med c13, org eksos ja utrolig men sant bilen virket faktisk uten JT3" ( virker som noen her inne tror at det er umulig! ) og da kan nå virkelig meg han kjøre noen tusen og..

han spør jo om det ikkje er holdbart!!! DET er DET, klart er er bedre å hoppe opp et hakk, men det koster også.

turbo min 3000
lmm 1000
dyser 2500

da syntes eg det er bedre å gjøre han oppmerksom på ulemper enn å be han hive turboen på tannkosten sin og si at det er det eneste den funker til..
er du ikkje enig?

Turbo = 3000.
Fk / FT dyser = 500kr
Noen eksosbend fra biltema = 500kr
holdbart og mye mer effekt :D

Ingen her inne untat 19T gjengen som mener man skal bruke mye penger for å få litt effekt :)

volvo2før
01/02/11, 19:57
Jeg kjører b230fk med større (bcb) intercooler og chip. Har lagt imellom EN skive på hvert av festene til wastegaten og denne lader nå 0,9 på fult trykk. Går meget rent og fint og jamt drag.

TeamBørnOut
01/02/11, 20:03
kjøp en ny trykkklokke fra bcb som går til 0.8 så vil du få MYE bedre drag i kjærra di :)

EivindG
02/02/11, 16:14
scania 2010 turbo va litt overkill kansje??
har holdt en slik turbo i hånden min å den veier ca 30kg!!! og har ar 1,15 på komp delen... denne er altfor stor til å passe på en standard b230 motor!!!

det sto ironi med usynlig skrift ;)

EivindG
02/02/11, 16:33
Turbo = 3000.
Fk / FT dyser = 500kr
Noen eksosbend fra biltema = 500kr
holdbart og mye mer effekt :D

Ingen her inne untat 19T gjengen som mener man skal bruke mye penger for å få litt effekt :)

vel så mye mer blir det ikkje pga at dysene blir tømt. og med tanke på t3-4 så syntes eg ikkje det passer med det oppsettet. turbo fra sierra cosworth funker mye bedre syntes eg, den passer til steg 1 og holder med på steg 2.

men eg står fast på at eg synes det er tåpelig å overbevise han å kjøpe ny turbo når han har en c13 og vil bare ha det lille ekstra. litt anderledes vis han skal kjøpe inn tingene. og dersuten var spørsmålet om lengden på WG-staget. skal vi ikkje holde trådene til overskriftene?

EivindG
02/02/11, 16:37
ok, takk for mange gode svar..

er det nødvendig med vannkjøling på turboen?

ja, det bør du. turboen trenger den kjølingen den kan få ;)

EivindG
02/02/11, 16:43
Jeg kjører b230fk med større (bcb) intercooler og chip. Har lagt imellom EN skive på hvert av festene til wastegaten og denne lader nå 0,9 på fult trykk. Går meget rent og fint og jamt drag.

0.6 i økning på en skive? min umidelbare tanke er at du trenger et nytt manometer. eg har 3 på hver side på min 200sx tror kansje det økte med 0.4bar.

TeamBørnOut
02/02/11, 16:44
hvorfor større dyser når man ikke kan utnytte dem? :D 19T oppsett etc. de har bare brukt for dysene i noen sek før de kan skru ned bensin mengden enormt.

Selv om det ikke er on topic så er det ikke dumt å komme med tips?

Har en følelse av at det blir mye skruing her ;D

TeamBørnOut
02/02/11, 16:45
0.6 i økning på en skive? min umidelbare tanke er at du trenger et nytt manometer. eg har 3 på hver side på min 200sx tror kansje det økte med 0.4bar.

Og 200sxn din har 0.2 i ladetrykk originalt? :D

legge i mellom skiver er ikke bra. wg åpner ikke fult og man får lett høyere ladetrykk en ønsket..

ny actuator så man slipper smugåpning. helst en man kan monter mottrykk på så du slipper kødd..

er man gjerrig så ta opp den originale og sett i en sterkere fjør.
Men er jo snillere mot drivlinja å gjøre på den måten dere gjør :P

Martin.S
02/02/11, 17:14
helt enig med TOB finn en scania R lastebil fra 2010 stjel turboen og klin den på. kan kansje være du må enten flytte litt på høyre dempertårn og modifisere panseret.

eller ikkje ;) ingen problemer med den turboen vis du ikkje lader mer enn det du sier. det du gjør er å få på turboen og helst intercooler!! aktuatoren er bare å hive på og i det samme monterer du et bar-meter ( manometer som viser bar ) som er til å stole på, ville også montert en lambda-indikator så du vet litt sånn røft kordan blandingen luft bensin er.

Da har du kontroll! la oss nå si at den lader 0.35bar, det du da gjør er å legge skrueskiver mellom aktuator-branket og turboen. da strammer du fjæren. I mine øyne er det den billigste og letteste måten å gjøre det på. sikkrere enn en bleeder ;)

Haha, dette kan du ikke mene seriøst?

TeamBørnOut
02/02/11, 17:18
joda. han nevnte skiver lengre ned også :D

EivindG
02/02/11, 17:19
Og 200sxn din har 0.2 i ladetrykk originalt? :D

legge i mellom skiver er ikke bra. wg åpner ikke fult og man får lett høyere ladetrykk en ønsket..

ny actuator så man slipper smugåpning. helst en man kan monter mottrykk på så du slipper kødd..

er man gjerrig så ta opp den originale og sett i en sterkere fjør.
Men er jo snillere mot drivlinja å gjøre på den måten dere gjør :P

ja vet, det er ikkje idielt, ka den lader org vet eg ikkje. men min lader 1.35. funker bra holder ikkje følge med "300"oppsett for å si den sånn.. skulle hatt en boost-controller men det kommer litt ned på prioiterings lista.

t-19 ja, er vel pga at den er bolt-on at så mange bruker den tror eg. Gerrett turbo er jo billigere og bedre (har eg hørt).

TeamBørnOut
02/02/11, 17:20
Lader du så mye og ikke klarer å hente igjen "300hk" oppsett? merkelig at jeg gjorde det med original dysene mine med litt oppskrudd trykk..
hmms, kanskje fordi jeg hørte på meg selv og ikke valgte en så bitteliten turbo som struper motoren min? :D

(ikke kosta det meg mer en 3000kr heller? :D )


edit: Det SISTE han trenger er foresten et "bar" meter :P

EivindG
02/02/11, 17:20
Haha, dette kan du ikke mene seriøst?

ka mener du? :rolleyes:

EivindG
02/02/11, 17:26
Lader du så mye og ikke klarer å hente igjen "300hk" oppsett? merkelig at jeg gjorde det med original dysene mine med litt oppskrudd trykk..
hmms, kanskje fordi jeg hørte på meg selv og ikke valgte en så bitteliten turbo som struper motoren min? :D
(ikke kosta det meg mer en 3000kr heller? :D )

eller kansje for du ikkje har peiling på ka som sitter i min 200sx! så kansje på tide å stikke fingen i jorden. her vet du rett og slett ikkje ka du snakker om.

(det som står er at du holder ikkje følge med en volvo "300" for å si den sånn, altså 200sx`n er mye raskere!! både på topp og bunn bla pga passende turbo. tog du ann? )

TeamBørnOut
02/02/11, 17:28
Vil ikke høre mer en det som er skrevet her :D

EivindG
02/02/11, 17:51
Vil ikke høre mer en det som er skrevet her :D

:eek: ikkje? ka skal eg finne på nå da? er jo fortsatt 2 timer til trening og har jo alt vært i garasjen i 4 timer i dag så har frøse nok...

TeamBørnOut
02/02/11, 17:53
gjør som meg. ta deg noe god mat. sett deg ned i sofaen og KOS deg med opprørene http://live.vgtv.no/?eventId=35
:D:D:D:D


edit: hahaha nå går det i brannbomber her :D

Ekren
02/02/11, 17:54
Får skryte litt jeg også da.
har vært med å flisa en 200sx s14a med 330hk i benk.
med en standard b21et med 16T og VEMS sprut.

¤ler¤

Men fra fakta til fakta, hekt på ei ekstra fjær på utsiden - er litt bonde trim det.

TeamBørnOut
02/02/11, 17:56
men bedre bonde trim en å legge mellom shims :)

EivindG
02/02/11, 18:11
men bedre bonde trim en å legge mellom shims :)

vel, eg og leste om det med shims for lenge siden ( men det gjelder jo det samme for de med justerbart stag, er fy fy det og egentlig. ) men har ikkje hatt noe problem med det til nå. men ok, driter egentlig litt i det. bilen funker bra og det er det viktige. stabilt trykk er det og, så vidt eg har fått med meg. men den står i garasjen til det blir vår.

sånn ellers så kan vi jo bare glede oss til rudskogen åpner igjen da:D
får håpe på en folkracedag for sånne som oss med midt på treet biler..

hørtes rart ut det med den 200sx s14, men kjørte du fra han så gjorde du det.

TeamBørnOut
02/02/11, 18:14
de justerbare staga har ofte litt av de samme egenskapene ja. Hvis du fjerner brikkene og monterer større fjør eller (hekter på en :D). så skal du få kjenne forskjell på når du får turbotrykk ;)

Jonas Soldal
02/02/11, 18:18
http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

Bestill denne WG klokka og still den inn like lang som den orginale, deretter stiller du den to runder ut og monterer den på. Med to runder fikk eg 0,8 bar ladetrykk på min FK.
Godt nok til hverdagskjøring om du ikkje som mangen her inne absolutt skal ha 300 hk i brukisen ;)

TeamBørnOut
02/02/11, 18:19
0.8 bar på en F motor med 13c? :)

Ekren
02/02/11, 18:29
de justerbare staga har ofte litt av de samme egenskapene ja. Hvis du fjerner brikkene og monterer større fjør eller (hekter på en :D). så skal du få kjenne forskjell på når du får turbotrykk ;)

Blir som natt og dag.

Jonas Soldal
02/02/11, 18:47
Kan no velge sjøl då. Gløymde det var ein F når eg las gjennom alle innleggene :P

EivindG
02/02/11, 18:57
Blir som natt og dag.

ok, da ble eg litt forveten her. ka er det som er den stor forskjellen?

TeamBørnOut
02/02/11, 19:00
Du holder wg lukket lengre :) ta med deg en fjør ut i garasjen og prøv :)

EivindG
02/02/11, 20:01
vel er jo fjørspennet som bestemmer kor lenge den holder stengt før den åpner baypassen, det som er ulempen med å korte inn staget eller shimse er at vis det blir for mye så åpner den ikkje nok og man kan resikere varmgang å brenne sete osv.
ja vis eg hiver på en ny wg som har strammere fjær enn den eg har nå så holder den lengre sengt. men kansje eg bør skifte den så det ikkje kommer en med akebrett og renner forbi meg

TeamBørnOut
02/02/11, 20:09
Dere akselererer akkurat like fort ihvertfall

EivindG
02/02/11, 20:25
Dere akselererer akkurat like fort ihvertfall

jepp sånn ca, men du ser det av man får hardere spenn på fjæren ved å shimse ikkje sant? så den holder stengt lenger alt ettersom kor mye spenn det er. men kapper mann inn staget så er fjæren den samme..

TeamBørnOut
02/02/11, 20:26
Stol på meg når jeg sier det ikke er det samme :D

yetibaik
02/02/11, 23:08
kan jeg bruke grønne v70r (968) på denne med orginal bensinboks?

må jeg i det hele tatt chippe bensinboksa for å bruke 0,55-0,6bar?

Ekren
02/02/11, 23:10
jepp sånn ca, men du ser det av man får hardere spenn på fjæren ved å shimse ikkje sant? så den holder stengt lenger alt ettersom kor mye spenn det er. men kapper mann inn staget så er fjæren den samme..

Er fjæra i actuatoren proggresiv da?

yetibaik
02/02/11, 23:20
Er fjæra i actuatoren proggresiv da?

ja, kjennes veldig sann ut

Mikmo
03/02/11, 15:38
Jeg kjører med 13c, pluss chip å skrudd trykk til 0.9 på min fk, synes det funker greit til normal kjøring. Bruker ikke så alt får mye bensin ved pen kjøring, Går rent og jevnt og fint drag i den.

gull pilen
03/02/11, 15:47
Jeg kjører med 13c, pluss chip å skrudd trykk til 0.9 på min fk, synes det funker greit til normal kjøring. Bruker ikke så alt får mye bensin ved pen kjøring, Går rent og jevnt og fint drag i den.

lover deg du hadde merket forskjell med større turbo på samme trykk...

Mikmo
03/02/11, 15:59
lover deg du hadde merket forskjell med større turbo på samme trykk...

Det vet jeg ;) 13c blir også fort varm...

yetibaik
03/02/11, 16:54
kan jeg bruke grønne v70r (968) på denne med orginal bensinboks?

må jeg i det hele tatt chippe bensinboksa for å bruke 0,55-0,6bar?



noen som vet?

har noen dyser på hand...hadde vert kønge om noen viste dette.

Ekren
03/02/11, 18:05
noen som vet?

har noen dyser på hand...hadde vert kønge om noen viste dette.

Det har vell ikke noe for seg.

yetibaik
04/02/11, 16:19
så jeg kan bruke v70r dyser med dette oppsettet uten problem?