PDA

Vis full versjon : Potter 940



JørnM_940
08/02/10, 16:54
Trenger 3" potter til 940'n, hvor skal man handle dette til en god pris? Hvilken utforming bør de ha? Usikker på om jeg skal ha en eller to potter.. skal hvertfall ha potte midt under bilen, men regner med at jeg trenger en bak også.

Janus
08/02/10, 16:59
http://1.bp.blogspot.com/_CDByhK6FyOg/SiQzLZXlxJI/AAAAAAAAAE4/F-1Yjvymo9w/s400/P6010011.JPG

JørnM_940
08/02/10, 17:05
http://1.bp.blogspot.com/_CDByhK6FyOg/SiQzLZXlxJI/AAAAAAAAAE4/F-1Yjvymo9w/s400/P6010011.JPG

Nei, må være 3" i begge ender:) hehe

Janus
08/02/10, 17:09
Såpass ja! :p

Volvo144
08/02/10, 17:09
utrolig bra de der. Har hørt at kjeramisk utblås gir 25% ekstra effekt pga evnen til å tåle varme:D

Menn seriøst:
Kjøp JT anlegg.. passer nesten og er stort nok.. Så slipper man å dille med custom fra bilextra som dunker overalt og man blir aldri fornøyd.

JørnM_940
08/02/10, 17:12
utrolig bra de der. Har hørt at kjeramisk utblås gir 25% ekstra effekt pga evnen til å tåle varme:D

Menn seriøst:
Kjøp JT anlegg.. passer nesten og er stort nok.. Så slipper man å dille med custom fra bilextra som dunker overalt og man blir aldri fornøyd.

Kunne gjort det.. men har anskaffet meg rør, så det blir custom i første omgang hvertfall:p

Volvo144
08/02/10, 18:48
Bare pass på at ting kan bevege seg, men ikke så mye at den dunker i bilen. Da blir det drit å kjøre med.

Pass på at det er plass til bøyen over bakakselen, at den ikke er for liten. Du vil da få en smell i hver dump om bilen er lav og eksosanlegget knekker til slutt.

Fikk en "proff" til å bygge for meg en gang på 760 turbo, det var helt ubrukelig og ramla tilslutt av i en tunnell. Kjøpte JT etterpå og det ble helt konge.

jonass
08/02/10, 20:04
er også fornøyd med mitt jt annlegg, etter mange modifikasjoner. måtte justere downpipen. og røret som erstatter kat. angrer på at jeg ikke bygde eksos selv egentlig da jt er dyrt.

Volvo144
08/02/10, 20:11
dyrt ja, men du sparer endel føss..

Hva måtte du modifisere på kat erstatteren? Tenkte jeg skulle kjøpe en slik kanskje...

ChrML
08/02/10, 21:07
Går bra å bygge selv hvis man gjør det ordentlig. Da kan man blandt annet ha V- band flenser tre steder på anlegget og sveise resten for økt holdbarhet og servicevennlighet. Går fort å slenge inn katalysator for hver EU kontroll og :p.

Greit å slenge på et fleksiledd etter downpipe egentlig og et ekstra feste etter, for da kan man henge eksosanlegget tight i gummifestene bakover og ikke bekymre seg for at det kan slå oppi noe som helst eller at noe skal ryke/begynne å lekke etterhvert.

JørnM_940
08/02/10, 21:18
Skal vel få det til:) Blir sikkert litt justeringer etter det er ferdig, men det må man bare regne med. Tenkte å bygge fra manifold og helt bak, med erstatningsrør for katta. Er jo ganske straight bakover, så skal jeg sveise meg en kardangbøy (blir sikkert noe finjustering her). Endestuss blir polert 3" stuss, da jeg synes det er penest:)

Men, noen som har en formening om hvilke potter jeg bør ha, utforming og hvor jeg bør kjøpe de?

EDIT: Jeg vil ikke ha noe overdrevent høy lyd, men en "dyp" og fin lyd. Det står sugemotor i bilen per dags dato, regner med lyden blir enda lavere med turbo.

rogern
08/02/10, 21:20
utrolig bra de der. Har hørt at kjeramisk utblås gir 25% ekstra effekt pga evnen til å tåle varme:D

Menn seriøst:
Kjøp JT anlegg.. passer nesten og er stort nok.. Så slipper man å dille med custom fra bilextra som dunker overalt og man blir aldri fornøyd.

jeg har stikk motsatt erfaring. mye bedre og byge ett skikkkelig cutom anlegg en det jt opplegget som i tillegg er hengt opp i orinale gummistrikka.
putter du på ett flexirør etter downpipen så slepper eksosen og vri seg sammen med motoren. jt`n sitter jo stumt fast mot turbon.

ChrML
08/02/10, 21:27
Skal vel få det til:) Blir sikkert litt justeringer etter det er ferdig, men det må man bare regne med. Tenkte å bygge fra manifold og helt bak, med erstatningsrør for katta. Er jo ganske straight bakover, så skal jeg sveise meg en kardangbøy (blir sikkert noe finjustering her). Endestuss blir polert 3" stuss, da jeg synes det er penest:)

Men, noen som har en formening om hvilke potter jeg bør ha, utforming og hvor jeg bør kjøpe de?

EDIT: Jeg vil ikke ha noe overdrevent høy lyd, men en "dyp" og fin lyd. Det står sugemotor i bilen per dags dato, regner med lyden blir enda lavere med turbo.
Da er 2.5" rustfritt tingen for deg tenker jeg. Yngste Haugerud monterte et 3" JT anlegg på FB motoren sin hele veien med to lyddempere og det bråker no jævlig.

Skal du ha turbo så vil den dempe en god del, ja.

JørnM_940
08/02/10, 21:30
Da tror jeg det blir 3", for har planer om turbo i fremtiden og da gidder jeg ikke bygge nytt anlegg igjen:p
Men noen som har potter å anbefale?

ChrML
08/02/10, 21:43
Da tror jeg det blir 3", for har planer om turbo i fremtiden og da gidder jeg ikke bygge nytt anlegg igjen:p
Men noen som har potter å anbefale?
Jeg kjører med 3.5" rustfri pottene til ExtremeCar.no på bilen min. Fornøyd med de! :)

JørnM_940
08/02/10, 21:49
Jeg kjører med 3.5" rustfri pottene til ExtremeCar.no på bilen min. Fornøyd med de! :)

Okay:) Tror du dette kan være noe å satse på? http://www.xtremecar.no/shop/product_info.php?cPath=168_180_674_1496&products_id=13806

ChrML
08/02/10, 21:54
Ville satset på de ovale der du har plass, de demper en del mer lyd enn de runde og gir nok en dypere lyd. Du får akkurat plass til den lange på 50 cm bakerst rett før hengerfestet hvis du går inn for det, de demper mye lyd! Det skal hvertfall akkurat gå med 3.5" anlegg og multilink bakstilling fant jeg ut etter at jeg bytta den inn mot en 25 cm :), så da går det hvertfall med stiv aksel og 3".

Jeg kjører med rund lyddemper i midten (fikk ikke plass til oval vedsidenav multilink bensintanken), og oval 25cm bakerst. Fornøyd med lyden på det!

JørnM_940
08/02/10, 22:10
Okay, da er det litt klarere. Takk for hjelp og innspill:)

JørnM_940
28/02/10, 23:35
Tar opp tråden her litt igjen jeg...
Har funnet en potte på summit, som jeg tror vil være et godt alternativ til potta på xtremecar:)
http://www.summitracing.com/parts/BOR-40943/

Turbokassa
01/03/10, 22:25
750 kr + frakt + toll.
ikke økonomisk :P
har selv et hjemmelaga anlegg med mekonomen rør, Simons.
En liten (25cm) rund lyddemper der katalysator sitter org. og en stor (50cm) oval rett etter kardangbøy.
Om jeg ikke tar feil så brukte jeg bare:
3" downpipe fra JT i rustfritt
1* 1m 3" rett rør
1* kardangbøy 3"
2* 60 gradere 3"
1* liten rundt demper 25cm 3"
1* stor oval demper 50 cm 3"

sitter totalt 3 eksosklemmer, resten er sveisa.
2 av de for å kunne sette inn katalysator ved eu om nødvendig.
Passer perfekt, brukt org festepunkter men har jo laget egne anordninger på eksosen, sitter som støpt, ingen ulyder og akkurat passe lydnivå.
Har planer om å sveise inn et flexiledd rett etter downpipe, da noen anbefaler det. Skåner jo eksos mot en del vridninger.

Angrer dog på at jeg ikke bygde rustfritt

JørnM_940
01/03/10, 22:39
750 kr + frakt + toll.
ikke økonomisk :P
har selv et hjemmelaga anlegg med mekonomen rør, Simons.
En liten (25cm) rund lyddemper der katalysator sitter org. og en stor (50cm) oval rett etter kardangbøy.
Om jeg ikke tar feil så brukte jeg bare:
3" downpipe fra JT i rustfritt
1* 1m 3" rett rør
1* kardangbøy 3"
2* 60 gradere 3"
1* liten rundt demper 25cm 3"
1* stor oval demper 50 cm 3"

sitter totalt 3 eksosklemmer, resten er sveisa.
2 av de for å kunne sette inn katalysator ved eu om nødvendig.
Passer perfekt, brukt org festepunkter men har jo laget egne anordninger på eksosen, sitter som støpt, ingen ulyder og akkurat passe lydnivå.
Har planer om å sveise inn et flexiledd rett etter downpipe, da noen anbefaler det. Skåner jo eksos mot en del vridninger.

Angrer dog på at jeg ikke bygde rustfritt
Hmm.. jeg har sugemotor i bilen så må ha potter som demper en god del. Men det blir sikkert den fra xtremecar, får se:) Det er faktisk simons-rør fra mekonomen jeg også har, men bygger det slik at det blir lett å bytte til rustfrie rør senere. Derfor jeg skal ha rustfrie potter. Kardangbøyen sveiser jeg i rustfritt. Men det er kanskje som du sier, lurt å ha et flexiledd langt fram:)