PDA

Vis full versjon : Motorlys pga skiftet eksosrør



groet
29/01/11, 16:39
Heisann folkens. Håper på å få noe hjelp her.
Jeg har en Volvo S60 2.0T som er chippet.
Har nettopp erstattet fremre eksosrør (cat) med et fullt 3" uten cat.
Kjørte en stund så kom motorlyset på i dashbordet.
Hva henvender dette seg til? Merker ikke noe lagg på bilen.
Er det pga lambdaen som skulle stått i cat'en dette lyset kommer?
Noe jeg kan gjøre for å forhindre motorlyset på bilen?
Må jeg ta stilling til at noe kan gå galt med dette oppsettet?

Håper på svar :o

R.G
29/01/11, 16:44
montert lambda i nye eksosen da?:)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:45
Er noen som opplever dette. byttet til 3" hele veien? Da er det mange som slipper problemet.

groet
29/01/11, 16:58
montert lambda i nye eksosen da?:)


Jepp, har gjort det. Det er to stk der som skal på.

groet
29/01/11, 16:59
Er noen som opplever dette. byttet til 3" hele veien? Da er det mange som slipper problemet.


Har byttet til 3" hele veien ja. Med twin tip ;)

groet
29/01/11, 20:37
Men hvordan er det å kjøre med denne feilen?
Det kan vel ikke skje noe spesielt?
Leste noe om at det kan skyldes sonden som står i katalysatoren. Er dette tilfelle? Og er det noe jeg kan gjøre for å fikse opp i denne feilen, forutenom å skifte over til original eksosdel fremme?

TeamBørnOut
29/01/11, 20:41
sjekka feilkodene?
Kan være sonden / sondene som er død ja. hender de ryker :)

SINISTER FINNI
29/01/11, 20:45
Du må forlenge innfestingen til bakre lambda,n(Slik at den ikke stikker så langt inn i downpipen) slik det formodligen står nå står de og leser samme verdier pga at du kjører uten kat.
Volvos lamdaer er satt opp slik at hvis de leser samme verdier så indikerer de ødelagt/tett kat.

groet
29/01/11, 21:45
Du må forlenge innfestingen til bakre lambda,n(Slik at den ikke stikker så langt inn i downpipen) slik det formodligen står nå står de og leser samme verdier pga at du kjører uten kat.
Volvos lamdaer er satt opp slik at hvis de leser samme verdier så indikerer de ødelagt/tett kat.


Såpass, ja. okei, tusen hjertelig takk for godt svar!! :D
Hvordan er det best å gjøre dette da? legge skiver mellom, hadde det holdt?

C.Erstad
29/01/11, 22:43
Merka du noe effektforbedring med dette eksosanlegget?
Har planer om å handle et i sommer...

TeamBørnOut
29/01/11, 22:43
man merker stor forskjell :) raskere spool og mere drag på topp.

C.Erstad
29/01/11, 22:46
man merker stor forskjell :) raskere spool og mere drag på topp.
Snakker du om erfaring eller noe du har tatt utfra løse luften?

TeamBørnOut
29/01/11, 22:49
Tok det fra løse luften.. har aldri kjørt en T5 med 3" eksos før. heller aldri bygd slike anlegg for folk :)

groet
29/01/11, 23:06
Av erfaring: var ute og kjørte idag og ja, meget rask spool up. Skal nesten ingenting til på høyre-tåa før en ser trykket jobber seg opp med en gang. Og meget bra drag på toppen som det sies her! Feit lyd, litt sånn typisk BMW M3-lyd (hysj, fyfy men måtte bare sammenligne) når en kommer på turtall fra 3000 omdr. og videre på hele registeret. Og da ligger trykket på mellom 1.5-1.6 Bar. Så nå kjører jeg Steg 3 system på bilen min!! Har ikke mappet bilen men skal pr nå ligge på rundt 250Hk.

TeamBørnOut
29/01/11, 23:07
hva mer har du gjort med bilen din da?

groet
29/01/11, 23:10
*K&N filter
*Costum chip (usikker på verdier men den gir +50Hk og +80Nm)
*3" Twin tip Annlegg fra JT tuning
*3" fremre eksos uten cat

Robert H.
30/01/11, 11:18
Kjører du 1,5-1,6 bar på original innmat i motoren?
Har S60 motoren andre råder enn de andre 5 sylindrede motorene?
Har lest så mye om bøyde råder ved høye ladetrykk, så hadde vært greitt med en oppklaring her.

groet
30/01/11, 11:40
Kjører du 1,5-1,6 bar på original innmat i motoren?
Har S60 motoren andre råder enn de andre 5 sylindrede motorene?
Har lest så mye om bøyde råder ved høye ladetrykk, så hadde vært greitt med en oppklaring her.


Ja, jeg har ikke gjort noe som helst annet med bilen.
Vil jo selvsagt gjøre mer men da blir det dyrt...

groet
30/01/11, 11:45
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2013.jpg (http://s492.photobucket.com/albums/rr282/groet78/?action=view&current=VolvoS60.mp4)

Njål Nilssen
30/01/11, 12:08
Installer en racekat mellom de to lambdaene så er problemet ditt borte.... Du får feilkode siden du har fjærnet katalysatoren. Hiv på en racekat den merker du så å si ingeting forskjell på kontra det å være uten kat.

Hvis du bare har 250hk med 1,6 bar har du noe VELDIG feil med motoren din....

T5 har jo 225hk originalt på 0,6 elns... Når man har 300hk oppsett ladder man på disse motorene 1,1 bar....

Btw originale råder tåler ikke 1,6 bar over noe lengre tid... Disse motorene utvikler normalt sett 400+hk på 1,6 bar, og da er rådene gått i "snart gonatt" modus... Rådene pleier å begynne å krøke seg når man passerer 350hk / 450+Nm

groet
30/01/11, 12:21
Installer en racekat mellom de to lambdaene så er problemet ditt borte.... Du får feilkode siden du har fjærnet katalysatoren. Hiv på en racekat den merker du så å si ingeting forskjell på kontra det å være uten kat.

Hvis du bare har 250hk med 1,6 bar har du noe VELDIG feil med motoren din....

T5 har jo 225hk originalt på 0,6 elns... Når man har 300hk oppsett ladder man på disse motorene 1,1 bar....

Btw originale råder tåler ikke 1,6 bar over noe lengre tid... Disse motorene utvikler normalt sett 400+hk på 1,6 bar, og da er rådene gått i "snart gonatt" modus... Rådene pleier å begynne å krøke seg når man passerer 350hk / 450+Nm

Ja, tenkte jeg skulle prøve først med å forlenge stikket hvor cat'en skal stå slik at sonden ikke går så langt ned i downpipen.

Jaha?. Ser turbotrykks måleren sier så men... Og når bilen var original viste den 0.8 Bar. Hmmm, merkelige greier.

Njål Nilssen
30/01/11, 12:26
Ja, tenkte jeg skulle prøve først med å forlenge stikket hvor cat'en skal stå slik at sonden ikke går så langt ned i downpipen.

Jaha?. Ser turbotrykks måleren sier så men... Og når bilen var original viste den 0.8 Bar. Hmmm, merkelige greier.

Kan hende det er litt "trangere" kammer på de nye T5'ene, men allikevel 1,6 bar er MYE laddetrykk på en slik motor originalt...

groet
30/01/11, 12:29
Kan hende det er litt "trangere" kammer på de nye T5'ene, men allikevel 1,6 bar er MYE laddetrykk på en slik motor originalt...

Sant nok det. Må bare få mappet denne kjerra snart nå. Er veldig interessert i å få verdiene svart på hvitt.

TeamBørnOut
30/01/11, 13:31
Har du kun gjort dette bør du skru ned trykket... for liten turbo til å lade så mye

groet
30/01/11, 16:54
Har du kun gjort dette bør du skru ned trykket... for liten turbo til å lade så mye

Hva er normalt at en turbo viser når en står helt i ro da?

TeamBørnOut
30/01/11, 16:57
-0.5 og rundt der.. men skru ned trykket ditt. ellers kommer rådene ut pga mye mottrykk (liten turbo som ikke får unna nok eksos).

groet
30/01/11, 17:45
-0.5 og rundt der.. men skru ned trykket ditt. ellers kommer rådene ut pga mye mottrykk (liten turbo som ikke får unna nok eksos).

Og hvordan kan jeg skru denne ned? Alt er jo originalt... :confused:

TeamBørnOut
30/01/11, 17:49
tror ikke volvo lar deg lade så mye originalt :D
wgn har ikke låst seg ellerno da? hender det skjer... eller at dere har fått rivd av noen slanger når dere har skrudd på dette

groet
30/01/11, 18:36
tror ikke volvo lar deg lade så mye originalt :D
wgn har ikke låst seg ellerno da? hender det skjer... eller at dere har fått rivd av noen slanger når dere har skrudd på dette

Har ikke skrudd på noenting på bilen.
Her er det kun styreenheten som er tatt ut når den ble chippet.
wgn funker nå fint høres det ut som. Puster godt hvertfall.

TeamBørnOut
30/01/11, 18:41
Du hører nok ikke om wgn fungerer med turbon din.
Dumpen du tenker på.
Steg 3 sier du. bare monterte du på en slik chip uten å bytte andre ting som turbo etc?

SINISTER FINNI
30/01/11, 18:56
Enten får du noen til og tigge inn en vanlig sveisebung utenpå den gamle(Ca 2-3 cm ellers så er det å få kjøpt på Ebay som du skrur inn.
Ellers så kan du få sveist inn en racecat som noen her nevnte.
Til info så ladder S60R,n min 0,9 bar på 300hk org.

groet
30/01/11, 19:51
Enten får du noen til og tigge inn en vanlig sveisebung utenpå den gamle(Ca 2-3 cm ellers så er det å få kjøpt på Ebay som du skrur inn.
Ellers så kan du få sveist inn en racecat som noen her nevnte.
Til info så ladder S60R,n min 0,9 bar på 300hk org.

okei.
Ja, min ladder på 0,8 originalt. 1,5-1,6 Bar nå.

groet
30/01/11, 20:56
Du hører nok ikke om wgn fungerer med turbon din.
Dumpen du tenker på.
Steg 3 sier du. bare monterte du på en slik chip uten å bytte andre ting som turbo etc?

Jepp, kun chip K&N filter og 3" hele veien.

TeamBørnOut
30/01/11, 20:58
Da ville jeg skaffa meg en actuator til turboen som er laget til 0.8 bar... det er ikke sikkert din klarer å lukke når du fikk på 3" eksos

groet
31/01/11, 11:56
Enten får du noen til og tigge inn en vanlig sveisebung utenpå den gamle(Ca 2-3 cm ellers så er det å få kjøpt på Ebay som du skrur inn.
Ellers så kan du få sveist inn en racecat som noen her nevnte.
Til info så ladder S60R,n min 0,9 bar på 300hk org.

Fant en på ebay som jeg kan skru rett inn. Håper dette hjelper

groet
08/02/11, 00:04
Fant en på ebay som jeg kan skru rett inn. Håper dette hjelper


Jaja, hjalp en stund men motorlyset kom tilbake.....
Burde jeg hatt to slik at den kommer ENDA lenger ute? Eller hadde det gått an å fått sveist på en form for et filter slik at det ikke siver ut så mye eksos på den siste lambdaen?

Njål Nilssen
08/02/11, 00:34
Jaja, hjalp en stund men motorlyset kom tilbake.....
Burde jeg hatt to slik at den kommer ENDA lenger ute? Eller hadde det gått an å fått sveist på en form for et filter slik at det ikke siver ut så mye eksos på den siste lambdaen?

Sveis inn en race-cat da... PROBLEM SOLVED ;)

groet
08/02/11, 00:39
Sveis inn en race-cat da... PROBLEM SOLVED ;)

Hva med effekten da? Reduseres den?
Og hva med lambdasonden. Er det uttak på en race-cat til lambdaen?

Njål Nilssen
08/02/11, 15:50
Hva med effekten da? Reduseres den?
Og hva med lambdasonden. Er det uttak på en race-cat til lambdaen?

Lyse blir borte da. du kobbler race-katalysatoren mellom de to lambdasondene. Da blir det samme som originalt, bare at race-katalysatoren nesten ikke gir motstand i det heletatt. Mes sannsynlig er det et i fremkant. du må nok sveise inn en lambdamutter i bakenden selv ;)

groet
09/02/11, 12:59
Skal se på dette med race cat. Men hva er da forskjell på 300, 200 og 100 cellers cat? Hvilken er best?

Njål Nilssen
09/02/11, 15:53
Skal se på dette med race cat. Men hva er da forskjell på 300, 200 og 100 cellers cat? Hvilken er best?

300 cellesr vil gi høyere oksygenmettning, men vil gi mere motstand (med mindre den er veldig stor kjerne på). Racekat er oftest 100 cellers som vil gi bedre fløde, men ikke like god oksygenmettning (dog får deg lett innenfor krava når den er blitt varm)

groet
09/02/11, 19:32
300 cellesr vil gi høyere oksygenmettning, men vil gi mere motstand (med mindre den er veldig stor kjerne på). Racekat er oftest 100 cellers som vil gi bedre fløde, men ikke like god oksygenmettning (dog får deg lett innenfor krava når den er blitt varm)

Okei, så jeg vil få grønt lys på EU kontroll om jeg har 100 cellers cat?

Njål Nilssen
09/02/11, 21:40
Okei, så jeg vil få grønt lys på EU kontroll om jeg har 100 cellers cat?

Burdte gå fintfint det (bare husk å kjør et stykke med bilen først slik at katalaysatoren blir skikkelig varm). Så lenge den chippen din ikke har forandret noe på tomgang og de laveste turtallene så bør det hvertfall ikke by på problemer ;)

groet
12/02/11, 22:41
For å spørre om en liten annen ting.....
Hvor mye er det å tjene på å ha en 100 eller 300 cellers cat, enn å ha det originale eksos anlegget med original cat?
Mange skriver at en tjener ca mellom 20-30 Hk - Da på min type motor - på å ha et med mellom 100 og 300 cellers cat.
Er dette reelt?
Eller er det bare å kaste penger ut av vinduet å skifte til et rør som har cat med mindre celler?
Det som er at jeg har pr dags dato et rør UTEN cat og har i tankene at jeg skal sveise på en cat med mellom 100 og 300 celler slik at jeg kan bruke dette OG bestå EU kontrollen.

Håper dette ikke ble for vrient spørsmål...

groet
12/02/11, 22:42
Fra cat'en og ut er det 3". Det røret uten cat nå er også 3" nå, bare for å legge til litt xtra info he he :)

Njål Nilssen
13/02/11, 01:41
For å spørre om en liten annen ting.....
Hvor mye er det å tjene på å ha en 100 eller 300 cellers cat, enn å ha det originale eksos anlegget med original cat?
Mange skriver at en tjener ca mellom 20-30 Hk - Da på min type motor - på å ha et med mellom 100 og 300 cellers cat.
Er dette reelt?
Eller er det bare å kaste penger ut av vinduet å skifte til et rør som har cat med mindre celler?
Det som er at jeg har pr dags dato et rør UTEN cat og har i tankene at jeg skal sveise på en cat med mellom 100 og 300 celler slik at jeg kan bruke dette OG bestå EU kontrollen.

Håper dette ikke ble for vrient spørsmål...

Jeg kom gjennom EU med min med 100 celelrs race-kat, og det med en kamaksling som overhodet ikke stemmer med mapet som ligger på ECU'n, så vil ikke tro det blir noe problem ;)

groet
16/02/11, 20:32
Har nå fått sveiset og herjet litt med downpipen så nå er det kommet race cat på kjerra.
Nå er det bare å få tatt turen til Stord og mappe bilen. Håpe den viser noe positivt :)

cossykiller
16/02/11, 20:52
hvordan står k&n filteret plassert ? slik at det suger inn masse god o varm luft ? isåfall så hadde jeg boksa det inne.. da trekker den ikke varm luft til seg...

groet
17/02/11, 12:42
hvordan står k&n filteret plassert ? slik at det suger inn masse god o varm luft ? isåfall så hadde jeg boksa det inne.. da trekker den ikke varm luft til seg...

Jeg har ikke fått bokset det inne men jeg tror heller ikke det suger til seg varm luft egentlig.
Kanskje jeg skal få lagd meg en lengre slange fra lmm'en og mot grillen slik at den får max kjøling. :rolleyes: