PDA

Vis full versjon : deffekt toppakning. kjøpe forsterket?



v o l v o power
29/01/11, 14:01
hei, har nettop kjøpt meg en volvo 940, rakk å kjøre 20 mil før jeg merka att det var voldsomt trykk i kjølevæske tanken, har nå sjekka litt å funnet ut at toppakningen er ødelagt. har dere noen forslag til hvor jeg kan kjøpe ny som tåler litt? samma hvor dyr den er:) burde jeg planslipe før jeg monterer det i sammen igjen? håper på ett svar ganske fort:)

TeamBørnOut
29/01/11, 14:09
planslip toppen og kjøp en på volvo. holder til massevis av effekt.
rengjør gjengene i blokka og bruk noe fett eller tynn olje når du monterer boltene igjen så momentet blir riktig :)

cossykiller
29/01/11, 14:11
Hvis det er en original bil, så trenger du ikke annet enn originalpakning.. Holder lenge den, men plan toppen først.. om toppakningen ryker så er det somregel en grunn til det..om du da setter på ny så gjør du jo bare vondt verre...
Kjøp ny reg reim og vannpumpe når du først er i gang

v o l v o power
29/01/11, 14:18
har chip, 3"eksos, kn filter. justert opp trykket til 0.8 fant ut i dag åt det var hull i den gummi foringen som sitter inni den orginale dumpventilen på turbon, men det kan vel ikke vært det som har gjort det. har planer om å sette på større turbo, å litt forskjellig snart, så hadde kansje vært en fordel med toppakning med skjærekant?

Daruu
29/01/11, 14:20
Nei, behold standard, da ryker den før du får en råde gjennom blokka om du skulle være så uheldig....

Hvis du har planer om mer ville jeg ha bytta kam også, hvis du har slapp t kam mener jeg...

metrakit
29/01/11, 14:24
dette vet di sikkert men når du monterer toppen begynd og fest skruene i midten og jobb deg utover i kryss om du sjønner så pakninga ikkje bretter seg når du strammer til og du får alt rett :P

cossykiller
29/01/11, 21:34
står jo også i instruksjonene når du kjøper pakning dette her, husk og rengjøre/friske opp gjenger, samt blåse rent for all drit nedi der, smør pittelitt olje på dem når du skrur de nedi

v o l v o power
30/01/11, 18:22
ok:) da blir det orginal toppakning, ny vannpumpe og ny regreim:)
har dere noe forslag til åssen kam jeg burde sette inn?

TeamBørnOut
30/01/11, 18:25
av billige brukte kammer så gå for en t5 kam eller lignende. gruppe A kam etc. søk litt på blocket og se om du finner noen.

Øyvind G
30/01/11, 18:26
Hvis det er en original bil, så trenger du ikke annet enn originalpakning.. Holder lenge den, men plan toppen først.. om toppakningen ryker så er det somregel en grunn til det..om du da setter på ny så gjør du jo bare vondt verre...
Kjøp ny reg reim og vannpumpe når du først er i gang

hva er grunnen til at du anbefaler å skifte vannpumpe samtidig som registerreim?

TeamBørnOut
30/01/11, 18:26
koster ikke mange 100lappene og da slipper man det senere :)

C.Erstad
30/01/11, 18:27
hva er grunnen til at du anbefaler å skifte vannpumpe samtidig som registerreim?
For å ha ting på stell!

Øyvind G
30/01/11, 18:36
kansje han skal bytte starter, dynamo og servopumpe også mens han er igang da? :P

TeamBørnOut
30/01/11, 18:44
eh...? det er helt normalt og bytte vannpumpe sammen med regreim...
Hva prøver du på egentlig?

C.Erstad
30/01/11, 18:46
kansje han skal bytte starter, dynamo og servopumpe også mens han er igang da? :P

Nei, men er helt normalt å bytte vannpumpe samtidigt som man bytter registerreim!

Øyvind G
30/01/11, 18:50
Nei, men er helt normalt å bytte vannpumpe samtidigt som man bytter registerreim!

hvis vannpumpa blir drivi av reg. reima ja (pga det er endel jobb å bytte vannpumpe når man må opp med registeret)

men poå rødblokka så må man jo ikke opp med registeret for å skifte vannpumpe. ser ikke vitsen med å bytte en del som er i orden.

C.Erstad
30/01/11, 19:01
hvis vannpumpa blir drivi av reg. reima ja (pga det er endel jobb å bytte vannpumpe når man må opp med registeret)

men poå rødblokka så må man jo ikke opp med registeret for å skifte vannpumpe. ser ikke vitsen med å bytte en del som er i orden.
Vitsen er å gjøre ting slik at du har orden på det!
Helt ok at du ser en annen løsning med å bytte ting hver for seg, men på denne måten så vet du når vannpumpe og regreim er bytta!

kermitt
30/01/11, 19:02
samtidig som alle reimer og ting er nede så hvorfor ikke? har den berget ett regreim intervall berger den sikkert ikke neste. så om om du bytter den da så trenger du i prinsippet ikke åpne panseret for annet enn å bytte/peile olje og fylle spylerveske. er ikke det litt godt?

cossykiller
30/01/11, 19:27
hvis vannpumpa blir drivi av reg. reima ja (pga det er endel jobb å bytte vannpumpe når man må opp med registeret)

men poå rødblokka så må man jo ikke opp med registeret for å skifte vannpumpe. ser ikke vitsen med å bytte en del som er i orden.

sa ikke han skulle gjøre det. men er normalt og gjøre det når du har det av hva du gjør er for meg knekkende likegyldig, men jævlig unødvendig og måtte ta det opp igjen etter 1 år for og bytte vannpumpe.

men gjør det på din måte du... virker sikkert fint for deg. Men er like greit og gjøre det når han først er nedi der og hvordan skal han vite hvor langt den pumpa har gått ? han har jo nettopp kjøpt bilen...

Bare ikke anbefal måten du gjør det på til andre..

Øyvind G
30/01/11, 19:36
sa ikke han skulle gjøre det. men er normalt og gjøre det når du har det av hva du gjør er for meg knekkende likegyldig, men jævlig unødvendig og måtte ta det opp igjen etter 1 år for og bytte vannpumpe.

men gjør det på din måte du... virker sikkert fint for deg. Men er like greit og gjøre det når han først er nedi der og hvordan skal han vite hvor langt den pumpa har gått ? han har jo nettopp kjøpt bilen...

Bare ikke anbefal måten du gjør det på til andre..

det virker ikke som om du har bytta vannpumpe på en B230 før, men nok om det. gjør som dere vil.

cossykiller
30/01/11, 19:42
nei har 3 volvoer som står hjemme, så en b230 er heeeeeeelt nytt for meg....
Har bytta endel ganger til og være 20 år men bytter jeg reg.reim så bytter jeg også vannpumpe, koster en slikk og ingenting... Better safe than sorry. Leverer du den inn til reg.reim bytte samma hvilken bil det er så vil du få spørsmål om og bytte vannpumpa også

TeamBørnOut
30/01/11, 19:44
Pleier å følge med i "pakka" det ja :)

C.Erstad
30/01/11, 19:47
det virker ikke som om du har bytta vannpumpe på en B230 før, men nok om det. gjør som dere vil.
Snakker bare å gjøre minst muligt arbeid når du alikevel bytter, hvordan du jobber det er ikke min sak!

Eg ville bytta alt når eg først var i gang!
Eller du kan ta det etterpå som du mener, men det er bare sløsing av tid!

eab
30/01/11, 20:18
men det er bare sløsing av tid!

Vil ikke bytting av fullt fungerende deler være sløsing av penger?

cossykiller
30/01/11, 20:19
Vil ikke bytting av fullt fungerende deler være sløsing av penger?

hvordan kan du vite om den holder 2 mil til eller 200 mil til ?
synes det er bedre og skifte den enn og skulle reise på ferie, komme til første ferja og der ble du stående er jo ikke snakk om hele bilen, men ei vannpumpe til 3-400 kr men om du synes det er penger utav vinduet så bruker du de ikke på det.. så enkelt er det

TeamBørnOut
30/01/11, 20:20
Fult fungerende hvor lenge?...

Øyvind G
30/01/11, 20:36
hvordan kan du vite om den holder 2 mil til eller 200 mil til ?
synes det er bedre og skifte den enn og skulle reise på ferie, komme til første ferja og der ble du stående er jo ikke snakk om hele bilen, men ei vannpumpe til 3-400 kr men om du synes det er penger utav vinduet så bruker du de ikke på det.. så enkelt er det

hva his du skal på ferie også går bensinpumpa istykker da? hjelper ikke med ny vannpumpe da.

tar du 2 paracet/ibux hver morgen tilfelle du får vondt u hode også eller? :P

C.Erstad
30/01/11, 20:38
hva his du skal på ferie også går bensinpumpa istykker da? hjelper ikke med ny vannpumpe da.

tar du 2 paracet/ibux hver morgen tilfelle du får vondt u hode også eller? :P
Fan da man... slutt og kverulere?
Er snakk om å bytte ting som er vanligt å bytte når man bytter andre deler!

Du er vel av den typen som kke bytter bremseklossene når du bytter skive når det er 3mm igjen med klosser?

Øyvind G
30/01/11, 20:42
det jeg vil fram til er at ja det er vanlig å bytte vannpumpe på motorer som har vannpumpe som blir drivi av register reima pga dette er litt jobb å gjøre om igjen

på en rødblokk, så er det ikke så mye jobb å bytte vannpumpe, så jeg vil ikke si at dette er en del av jobben på denne type motor.

vannpumpe og regreim har ingen sammenheng på en rødblokk.

jeg er ikke kjip og skal spare penger, men ser ikke vitsen. eneste du "sparer av tid" hvis du skal bytte pumpe samtidig som reima er at du slepper å ta av vifta og et par reimer.

jeg føler nå at jeg har sagt nok om denne saken hvertfall. blir jo bare krangling av detta.

eab
30/01/11, 21:02
hvordan kan du vite om den holder 2 mil til eller 200 mil til ?
synes det er bedre og skifte den enn og skulle reise på ferie, komme til første ferja og der ble du stående er jo ikke snakk om hele bilen, men ei vannpumpe til 3-400 kr men om du synes det er penger utav vinduet så bruker du de ikke på det.. så enkelt er det

Jeg bare spurte... Og som du sikkert vet: ingen kan med sikkerhet si hvor lenge vannpumpa holder.

TeamBørnOut
30/01/11, 21:04
Kan med sikkerhet si at en ny vil holde til neste gang du skal bytte regreim :D

Swissman
30/01/11, 21:32
Reg.reim drevet vannpumpe, og strammehjul, skiftes samtidig for å unngå at havari av vannpumpe ødelegger reg.reim med påfølgende skader. Derfor finnes det "registerpakker" med reim, strammehjul og evt. vannpumpe.
Til rødblokk får man IKKE reg.pakke med vannpumpe fordi det ikke henger sammen. Aldri om et verksted automatisk skifter vannpumpe på en rødblokk når bilen er inne for skifting av reg.reim.
Men ja man kan jo bytte ting for sikkerhetsskyld når panseret først er åpnet. Noen som skifter lyspærene i hovedlyktene samtidig da??? For de går sikkert oftere en vannpumpa. :-)

cossykiller
30/01/11, 21:37
nei men er nå likegreit når han skal nedi der, og ikke har peiling på vannpumpa, sa aldri at jeg bytter alt annet med det samme men faen det finnes grenser... bruker ikke tabletter, legger meg heller nedpå for en liten halvtime med mørke.
øyvind.g det der var bare usaklig...

Prøver bare og si at han likegreit kan gjøre det når det er oppe der nede, da han ikke vet tilstand på den gamle, om du tenker slik som deg så bør du vel faen kjøpe helt splitters ny bil om pæra ryker, for hva ryker etterpå ? blir for dumt...

TeamBørnOut
30/01/11, 21:40
Reg.reim drevet vannpumpe, og strammehjul, skiftes samtidig for å unngå at havari av vannpumpe ødelegger reg.reim med påfølgende skader. Derfor finnes det "registerpakker" med reim, strammehjul og evt. vannpumpe.
Til rødblokk får man IKKE reg.pakke med vannpumpe fordi det ikke henger sammen. Aldri om et verksted automatisk skifter vannpumpe på en rødblokk når bilen er inne for skifting av reg.reim.
Men ja man kan jo bytte ting for sikkerhetsskyld når panseret først er åpnet. Noen som skifter lyspærene i hovedlyktene samtidig da??? For de går sikkert oftere en vannpumpa. :-)

volvo har alltid spurt meg om jeg vil ha med vannpumpe på kjøpet :D
jeg bytter alltid pærene samtidig ja :) ryker 1 så ryker sikkert den neste snart :)

cossykiller
30/01/11, 21:42
volvo har alltid spurt meg om jeg vil ha med vannpumpe på kjøpet :D
jeg bytter alltid pærene samtidig ja :) ryker 1 så ryker sikkert den neste snart :)

hehe, men du kjøper ikke ny bil siden pæra ryker, prøvde og gi ett tips her men det skal man tydeligvis ikke gjøre... la heller stakkaren få finne utav det selv slik som resten av gjengen som mener at den bare kan stå

eab
30/01/11, 21:47
volvo har alltid spurt meg om jeg vil ha med vannpumpe på kjøpet :D

Du er vel kjent med konseptet mersalg? Volvo er ikke så dumsnille at de spør deg om du ønsker å kjøpe vannpumpa fordi de tenker på deg, de tenker fortjeneste...

TeamBørnOut
30/01/11, 21:53
sikkert derfor man ikke får lov å kjøpe filter til automat kasser der borte og de nesten ikke vil selge deg olje til automat kassene... Eller at de ber meg sjekke koblingene til bensinpumpene isteden for å kjøpe nye? :D Nja, kan ha noe med at jeg kjenner de litt og at de ikke alltid tenker sånt med meg.. hadde bilia i SKI derrimot sagt noe sånt ville jeg lurt ;)

Er foresten bedre fortjeneste hvis vannpumpa ryker og man må kjøpe andre deler også :P (ja vet det var teit eksempel.. bla bla bla :P)

Men poenget er at vannpumper skal byttes de også...
og gjør man det nå så er det 100.000 igjen til neste gang.