PDA

Vis full versjon : ettertenning å putring..se film. 2.0 T5



V70T5
29/01/11, 12:48
Heidå..

Har lenge hatt en putring å ettertenning i eksosen.. skjer særlig om en kjører veldig rolig lenge.. plutselig så smeller det.. tidevis høyt.. Prøvde å filme det på tomgang, se filmen.... men kom ikke så godt med.. men om en hører etter så er det små puff innemellom.. Vakumlekasje? har sjekket alt av slanger men finner ingen tydelige lekasjer.. har ikke feilmelding om det heller, har derimot 2 feilmeldinger, en på 02 sensor og en på 02 sensor heater malfunction.. Kan det være samenheng?

http://s7.photobucket.com/albums/y253/GTPrimeraGT/?action=view&current=22012011016.mp4

TeamBørnOut
29/01/11, 12:53
eksoslekasje et sted

V70T5
29/01/11, 13:16
er åpen for alle forslag.. =) skal sjekke det ut nærmere..

Rapidspeed
29/01/11, 13:26
Er den vesentlig tørst?? Høres ut som om den får aaaaltformye bensin som ettertenner i kat'en...

GMV
29/01/11, 13:29
Kan være lambdasonde å ja var slik på min og. Virker som det samler seg opp uforbrente gasser i eksosen som antennes. Hos meg skjedde det etter at jeg hadde kjørt rolig i en periode og deretter ga på skikkelig, da kom smellen ved girskift. Uansett lurt å ordne opp i alle feil som forårsaker at motorlampa tennes før du eterforsker denne saken.

V70T5
29/01/11, 13:39
Bensinforbruket er noe høyt men ikke veldig. Har ikke helt trodd på den o2 sensor feilmeldingen.. for den kom akkuratt samme dag som en byttet motorstyring i bilen til en som var chippet.. Ny hjerne, samme dag kom o2 feilen.. og den henviser til at det er bakre o2 sensor som både feiler OG heating elementet i samme o2 sensor feiler.. syns det var snodig at begge disse feila kom samtidig som hjernen ble byttet..

V70T5
29/01/11, 15:27
Antaglivis løst o2 mysteriet..

Hjernen kaster meldingene på den bakre o2 sensoren.. den som skal sitte i katalysatoren.. MEN.. bilen min har bare 1 sensor.. å den sitter rett før kat.. Følger kabelen fra o2 sensoren til der den er plugget i ledningsnettet å der er det en ledig plugg.. dvs.. min er levert med bare en o2 sensor.. å hjernen eg nå bruker er ment for bil med 2 sensorer... så.. hva gjør eg? !? =) så lenge feilen ligger der vil vell bilen være i et slags nødmodus.. ?

TeamBørnOut
29/01/11, 15:29
bør opplyse om at du har byttet slike ting når du lager en tråd...

Men du kan jo montere en føler til. er bare å skru ut skruen som sitter bak og sette i en sonde.

V70T5
29/01/11, 15:34
jepp.. men dette med putringa kom før hjernen ble byttet så mest sannsynlig har det ikke noe med sensoren å gjøre.. er noe annet som gjør det. Har sjekket for eksos lekasjer å det fant eg ikke.. Men når det gjelder o2 sensoren.. noen så har en oversikt over når det ble forskjell i mellom 1 og 2 sensorer? årstall? motor modeller?

V70T5
20/05/11, 08:08
Har byttet tilbake til orginal hjerne. Ingen feilkoder, Men putringen er der i aller høyeste grad enda.. Er skikkelige smell av å til.. såpass at om noen går i nærheten av veien når det smeller så snur dem seg.. Har bestilt nye tennkabler og rotor og fordeler på volvo.. tenker dårlig tenning..