PDA

Vis full versjon : 850 starter ikke



joa88
29/01/11, 11:25
http://www.youtube.com/watch?v=ejatoP3ptDU

Hei folkens!

Har forsøkt på diverse andre forum også, men har ikke fått noen gode svar på de. Derfor forsøker jeg her også.



Enkelt og greit fortalt, så starter ikke bilen min.

Type: 1995 Volvo 850 2,5 20v

Hva har jeg gjort?
Kjøpte nytt batteri i november, og da fungerte den "greit". Den var litt tungstartet, men den startet etter noen omdreininger.

I Desember ville den plutselig ikke starte lengre. Forsøkte med startkabler, men det hjalp ikke. Hadde ikke kjørt på 1 uke, så det var jo en tabbe av meg (var jo 15-20 speik ute)

Etter nyttår: Leverte tilbake batteriet, og fikk konstantert at det var ødelagt. Samtlige celler var kaputt. Fikk byttet det inn i et kraftigere batteri, 62-ampere. I samme slengen kjøpte jeg nytt fordelerlokk, rotor og plugger.

Kom hjem og monterte batteriet. Wshjoooom, bilen startet ved første forsøk!
Men... den døde etter 3 sek. Byttet så fordelerlokk og rotor, samt pluggene. Dette hjalp heller ikke.



Symptomer: Motoren dras rundt av starteren. Setter jeg bilen i revers og slurer på clutchen, så kjenner jeg at den drar. Altså selve motoren går irundt. (Bilen "filer", heter det vel?)

Det kommer bensin frem til motoren. I allefall frem til hvor den ventilen (ser ut som en sykkeldekkventil) står (ligger paralelt med topplokket.)

Har sjekket gnisten, og det kommer ingen ting når man vrir om nøkkelen.

Her om dagen kjørte jeg diagnoseringssystemet som er innebygd i bilen. Det ga feilkode 314 (3-1-4) på nr.6 som betyr: "Signal fra kamakselens posisjonsgiver savnes".

Jeg forsøkte så å bytte denne, uten hell!.... fikk samme feilkode når jeg forsøkte diagnoseringen igjen.

Sjekket gnisten igjen, og den er fortsatt fraværende. Det er antydning til en biiiitte liiiiiten gnist når jeg slår av tenningen etter å ha forsøkt å starte.



Testet også litt med et multimeter hvor jeg fant ut følgende:
- Coil er OK, både på den lave motstanden (målte 0.7) og den høye motstanden (målte 7000) er innenfor de vanlige verdiene.
- I kamakselposisjonsgiveren har jeg blitt fortalt at det skal måles 0.5V når tenningen er på, ved normale omstendigheter. Der målte det nå 0.00

Det vil vel si at Coilen er utelukket, og at det må være noe med ledningsnettet til kamakselsposisjonsgiveren?

Tips tas imot med stor takknemmelighet

TeamBørnOut
29/01/11, 14:16
får den nok bensin da? sjekket bensintrykket?

joa88
29/01/11, 15:09
Hei og takk for svar

Ja, jeg tror det skal være greit med bensintilførselen. Byttet bensinpumpe i fjor sommer.

Og det er ikke antydning til tenning, så jeg antar at diagnoseringssystemet som gir feilkode 314 har rett. Signalet fra kamakselposisjonssensoren savnes.

TeamBørnOut
29/01/11, 15:12
får du sjekket svinghjuls sensoren da?
Vet ikke om du har startsperre på bilen din. men har du prøvd med en reservenøkkel?

Det er ikke noe brudd på kamaksel giver kabelen noe sted da? sjekket kontaktene til motoren fra ledningsnettet? mye gørr som kanskje ikke viderefører signalet?
prøvd å "banke" litt på kamaksel sensoren mens noen kinner?

joa88
29/01/11, 15:40
Har ikke sjekket svinghjulsensoren nei.

Det kan godt være noe med ledningsnettet ja, men der er jeg ikke særlig fagkyndig :P

Mener det skal være startssperre på den ja, men da skulle det vel ikke vært mulig å file motoren i det hele tatt?

Banking hjelper heller ikke. Forsøkte jo med en splitter ny en også.

julen
29/01/11, 15:45
starter den på trillstart? plagdes med et problem selv som ligner mye på ditt problem. til meg var det noe som forstyrra tenninga når jeg vrei på nøkkeln, jeg fikk å en liten gnist som du beskriver med detsamme jeg slappopp nøkkeln etter filing. starta umiddelbart med trilstart til meg. prøv trilstart. starter den med det ska du få neste forslag etterpå.

TeamBørnOut
29/01/11, 16:02
Har ikke sjekket svinghjulsensoren nei.

Det kan godt være noe med ledningsnettet ja, men der er jeg ikke særlig fagkyndig :P

Mener det skal være startssperre på den ja, men da skulle det vel ikke vært mulig å file motoren i det hele tatt?

Banking hjelper heller ikke. Forsøkte jo med en splitter ny en også.
går som oftest å dra de på startern på disse gamle bilene. men ingen gnist / bensin kommer frem. (mulig gnist. men ikke bensin ihvertfall :D)

joa88
29/01/11, 16:13
Hmmmm.. okei.

Kan jo alltids prøve med en annen nøkkel :P

Men ellers er det vel ledningsnettet det er noe feil med ja. Vet du hvor den "kontakten til motoren fra ledningsnettet" er, evt andre koblinger jeg kan sjekke?

TeamBørnOut
29/01/11, 16:18
er vell i motorrommet et sted. bare følt noen kabler :D sitter muligens under noen deksler ellerno.

Noen andre her på forumet slet med noe forstyrrelser og måtte koble inn en motstand på svinghjuls sensoren. (skal se om jeg finner igjen tråden etter jeg har handlet :D)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:22
Jeg må vist bli med dama på IKEA :(
Det er ikke så kult i helgene på disse datoene når folk har fått trygd... Så her er tråden!
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14774&page=3

Håper det står noe nyttig der

joa88
29/01/11, 16:24
starter den på trillstart? plagdes med et problem selv som ligner mye på ditt problem. til meg var det noe som forstyrra tenninga når jeg vrei på nøkkeln, jeg fikk å en liten gnist som du beskriver med detsamme jeg slappopp nøkkeln etter filing. starta umiddelbart med trilstart til meg. prøv trilstart. starter den med det ska du få neste forslag etterpå.

aaah... kanskje det ja. Jeg får prøve å slepe den igang (fikk meg et fint slepetau til jul) :)

ola normann
29/01/11, 16:50
Mener å ha lest at kamakselsensor går ann å sette 180 grader feil og da starter ikke bilen, mener også at startsperren skal fungere slik at motoren starter i 2 sek for å så dø ut.

Slettet du feilkodene etter du byttet kam sensor (greit å vite om feilkoden er fra den gamle sensoren eller den nye)

joa88
29/01/11, 16:55
Mener å ha lest at kamakselsensor går ann å sette 180 grader feil og da starter ikke bilen, mener også at startsperren skal fungere slik at motoren starter i 2 sek for å så dø ut.

Slettet du feilkodene etter du byttet kam sensor (greit å vite om feilkoden er fra den gamle sensoren eller den nye)


Hei. Nei jeg slettet ikke den gamle koden. Trodde/viste ikke man måtte gjøre det :S
Har levert tilbake den nye også, så får ikke sjekket det nå.

Men jeg skulle vel fått utslag på 0.5Volt uansett om den har vært "defekt" eller ikke?

TeamBørnOut
29/01/11, 16:59
skal ikke trenge å slette feilkoden for at bilen skal gå... men det var no dritt du leverte tilbake den nye giveren. for det kan vell gå å montere den oppned som ola sier? en kammerat gjorde noe sånt på 960n sin (men den fyra nesten ellerno)

ola normann
29/01/11, 17:01
Du trenger sikkert ikke å slette den gamle for at bilen skal gå, men hvis den gamle ikke ble slettet så vet man jo ikke om det kom opp en ny feilkode på den nye sensoren.

joa88
29/01/11, 17:05
Er 100% sikker på at jeg monterte den riktig vei.

Det var ikke noen forskjell ved startinga når jeg satte inn den nye. Dette var grunnen til at jeg returnerte den.

Ut ifra hva jeg har lest, så finnes det bare en kode som involverer kamakselsensoren, og det er at signalet fra den savnes. Det vil jo si at feilen kan ligge hvor som helst fra diagnoseringssystemet og til kam.sensoren :/

850GLTsilver
29/01/11, 18:18
Med den feilkoden liggende, så er det slik at du må rette feilen, og så resette feilkoden før du kan finne ut om det er kamakselsensoren som virkelig er problemet.

Så øvelsen nå vil nok bli å hente inn den sensoren igjen, montere den, lese ut feilkoden, resette den og SÅ forsøke å starte.

Startsperra på denne ville vært at du ikke fikk i gang startmotoren i det hele tatt ja.

Lykke til i allefall.

TeamBørnOut
29/01/11, 18:24
så bilen vil ikke fyre før man har resatt feilkodene?

850GLTsilver
29/01/11, 18:26
Ikke på disse som viser at man mangler vesentlige sensorer.

Men ta dette med en liten mulighet for feilmargin. Jeg er bare blitt fortalt dette av (Volvo)-folk. Aldri hatt slike feil på min egen.

TeamBørnOut
29/01/11, 18:30
jeg har vært med på å bytte topp på disse. Vi dro den litt på starteren for å komme til noe bedre. uten toppen. vi fikk seff en del feilkoder da. men jeg tror bilen fyra etterpå. Men skal ikke si noe sikkert selv :P jeg dro hjem før de begynte å koble opp turbo og kabler + alt mulig

joa88
29/01/11, 19:35
Med den feilkoden liggende, så er det slik at du må rette feilen, og så resette feilkoden før du kan finne ut om det er kamakselsensoren som virkelig er problemet.

Så øvelsen nå vil nok bli å hente inn den sensoren igjen, montere den, lese ut feilkoden, resette den og SÅ forsøke å starte.

Startsperra på denne ville vært at du ikke fikk i gang startmotoren i det hele tatt ja.

Lykke til i allefall.

Så bilen vil ikke starte med den nye kamaks.sensoren så lenge jeg ikke resetter feilkoden?

Og evt. hvordan resetter jeg disse/denne feilkoden(e)?

TeamBørnOut
29/01/11, 19:37
jeg "tror" den vil starte uten at du resetter den.
Ingen med samme bil som gidder å nappe ut sensoren, prøve og starte og så montere den og prøve da?

julen
29/01/11, 20:00
mener bestemt å huske jeg starta mein en gang kamakselsensorn røyk å jeg bytta uten å seltte feilkoder.
ser du har 1995 mod da har du diodesystemet for å lese ut feilkoder. henger en boks ves siden av der du fyller spyleveske. der har du flere muligheter der du kan plugge ned en ledningsstikk som er der. du teller blinka på dioden. f.eks 2blink mellomromm 1 blink mellomromm 3blinl bir da 2-1-3. husker ikke hvilke hull du må ha stikken i. mener det ligger gaider om det på forumet.
testa trillstart?

TeamBørnOut
29/01/11, 20:04
Når jeg tenker meg om så VET jeg faktisk at det går å starte etter man har bytta topp etc :D så man trenger ikke slette feilkoder...

ola normann
29/01/11, 22:09
- I kamakselposisjonsgiveren har jeg blitt fortalt at det skal måles 0.5V når tenningen er på, ved normale omstendigheter. Der målte det nå 0.00


Har tittet litt i vadis..


Hvis du holder kontakten fra bilen slik at låsebøylen er opp så....

-skal du måle 0 ohm (jord) mellom høyre pinne og chassi (tenning av)

-skal du måle 5v mellom pinnen i midten og jord (tenning på)

-skal du måle batterispenning mellom venstre pinne og jord (tenning på)

joa88
02/02/11, 19:08
Hei igjen!

Da har jeg fått slept igang bilen, og den startet tilogmed av seg selv (på startern) etterpå!!! :D


men... det var noe hælve**e til "kakling" i motoren. Hørtes ut som at ventilene ikke gikk rett med takten. Men dette kan vel ikke stemme da disse har automatisk ventiljustering? (correct me if I'm wrong).

Kommer antagelig vis til å måtte frakte den til et verksted, men tips og triks mottas med stor takknemmelighet :)

TeamBørnOut
02/02/11, 19:12
Bytt olje og prøv igjen... hender løfterne kødder litt hvis man har søppla olje på bilen eller gammel olje

joa88
02/02/11, 19:15
Bytt olje og prøv igjen... hender løfterne kødder litt hvis man har søppla olje på bilen eller gammel olje

Bytta både olje og filter for under et halvt år siden (kjøpte en helt grei oljetype hos torshov). Oljelampen lyste ikke når bilen gikk. Men kan jo selvsagt prøve dette hvis det er stor sansynlighet for at det hjelper.

TeamBørnOut
02/02/11, 19:18
helt grei dritt olje? :D eller no kvalitet? kjørt langt etter det da?

det er folk som opplever at bilene ikke vil starte pga dette har jeg lest her. aldri opplevd selv. har noe med at olja ikke går inn i trykkeren og da vil du heller ikke få åpnet ventilene skikkelig.
noen som har mer peil får forklare :D

joa88
02/02/11, 19:24
Valvoline Max Life, synthetic blend SAE 10w-40 (var vistnok denne som var anbefalt av de mellomklasse-oljene). Har kjørt maks 1500km tenker jeg

TeamBørnOut
02/02/11, 19:28
så nå du ikke hadde kjørt på en uke før dette skjedde. da har folk her opplevd lignende problem. prøv å bytt olje. så starter du bilen igjen.
Tror dette er problemet ditt :)

joa88
02/02/11, 19:29
så nå du ikke hadde kjørt på en uke før dette skjedde. da har folk her opplevd lignende problem. prøv å bytt olje. så starter du bilen igjen.
Tror dette er problemet ditt :)



bilen har stått (host host, flaut å si dette) siden 19desember :(

TeamBørnOut
02/02/11, 19:31
da har olje rent ut av trykkerne / kanaler tettet seg litt kanskje. samme skjer ofte på vag. du har ikke noe motorvarmer ellerno? vet det fungerer på vag hehe. men bytt olje og filter.

joa88
02/02/11, 19:33
hehe, okei. Det høres jo sansynlig ut i allefall. Jeg har motorvarmer, men i den helvettes blokka jeg bor i så finns det ikke strømuttak på parkeringsplassen :|

Får låne meg et aggregat kanskje og la det stå å dure i noen timer :P

Hvis jeg evt. skal bytte olje og filter. Vil du/dere anbefale noe annet enn hva jeg har nå?
Valvoline Max Life, synthetic blend SAE 10w-40
Biltemas "fantastiske" filter

850GLTsilver
03/02/11, 01:16
Disse ventiltrykkerne kan være litt slitsomme å få igang igjen om bilen har stått ei stund ja.
I tillegg har de en tendens til å bli slitte, så de ikke holder på olja slik de er ment å gjøre under drift. (Justeringen skjer ved at olje blir "fanget" i ventiltrykkeren slik at knatringen stilllner)

Olja du har brukt er jo helt grei til bilen. 10W40 altså.
Selv har jeg akkurat bestillt noe Redline-.olje. Må prøve noe nytt, men jeg har visstnok ikke "lov" til å komme med anbefalinger her inne da jeg ikke er mekaniker...:D
Driter i det og kommer til å fortelle om mine erfaringer.

TeamBørnOut
03/02/11, 05:46
Redline er bra greier da :)
Tips til hvordan han skal få i gang trykkerne da? :)

joa88
03/02/11, 09:31
Snakket med en mekaniker som mente dette ikke var helt på jordet i allefall. Så jeg kunne godt forsøke å la bilen stå og gå/kjøre en rolig tur, for å se om tikkingen gir seg.

850GLTsilver
03/02/11, 15:27
Redline er bra greier da :)
Tips til hvordan han skal få i gang trykkerne da? :)

joa88 kom meg i forkjøpet.
ER faktisk måten å gjøre det på.

Og for ordens skyld: Det skader på ingen måte motoren at den tikkinga er der. Bare veldig irriterende, samt litt mindre motoreffekt.

Forresten, er det Norske forhandlere av Redline? Selv bestilte jeg fra Sverige. Bor nesten der så da går det greit.

Soulair
03/02/11, 16:22
Minner om da vi byttet topp på en 960. Den hadde nettopp vært inne hos Tore Østehus her i Trondheim for planing, nye ventiler og tetninger. Raklet som bare juling og jeg tror vi kjørte rundt i byen ca 1 time før det gradvis ble helt stille.:)

TeamBørnOut
03/02/11, 16:29
joa88 kom meg i forkjøpet.
ER faktisk måten å gjøre det på.

Og for ordens skyld: Det skader på ingen måte motoren at den tikkinga er der. Bare veldig irriterende, samt litt mindre motoreffekt.

Forresten, er det Norske forhandlere av Redline? Selv bestilte jeg fra Sverige. Bor nesten der så da går det greit.

er du en kløpper i tysk så gå sammen noen kammerater å bestill fra tyskland. ebay.de der gir de nesten vekk olje (faktisk billigere å HENTE et fat der en å kjøpe olja i norge).

jeg har kun brukt det på mc motorer og da har vi kun kjøpt liters flasker (men dyrt nok i norge dette!!).
skal sjekke opp med de hvordan de gjør det nå. vet de fikk noen 25(eller 30?) liters tønner på pall for litt siden også. dhl ellerno som leverte da.

850GLTsilver
03/02/11, 16:43
Oki.

Vurderte å hente over dammen, men Tyskland er helt greit.
Funker olja for meg, så kan det være greit å ha noen kanner ja ..

Erlend
03/02/11, 16:54
joa88 kom meg i forkjøpet.
ER faktisk måten å gjøre det på.

Og for ordens skyld: Det skader på ingen måte motoren at den tikkinga er der. Bare veldig irriterende, samt litt mindre motoreffekt.

Forresten, er det Norske forhandlere av Redline? Selv bestilte jeg fra Sverige. Bor nesten der så da går det greit.

Mekonomen tror jeg er forhandler av redline, vi har hvertfall masse redline produkter på jobben(mekonomen) og vi har masse redline i systemet.

Kom gjerne med tilbakemeldinger med redline olja og hvordan 5'erne våre liker den:)

Har ikke sagt at du ikke kan komme med anbefalinger, var bare i litt dårlig humør da:P hehe. Har vurdert redline tidligere jeg å, men har en på jobben som forhandler royal purple og vurderer kanskje å bruke den neste gang:)

850GLTsilver
03/02/11, 17:33
Tja, får vel stikke bortom og sjekke en dag da.

Den med anbefalingene vil jeg nok bruke mot dere lenge...hehe.

joa88
03/02/11, 22:31
Takk til alle for innspillene deres. Dere har vært til stor hjelp så langt :)

I kveld kjørte jeg en lengre tur (som noen anbefalte). Tikkingen har IKKE forsvunnet. Så å få varmet opp motoren og oljen skikkelig, løste ikke dette problemet. Bilen filer fortsatt litt før den starter av og til.

Sjekket også feilkoden igjen, og den kommer fortsatt (314 på "hull" 6). (Var det slik at man måtte slette den manuelt for å få den bort?)

I tillegg kan jeg opplyse om at bilen var til tider vrien å få i 2nd og 4th gir, dette fra 3rd. Var akkurat som at girspaken ble "presset" tilbake til nøytral før jeg fikk den skikkelig i gir, alt dette med clutchen inne. Man måtte liksom treffe perfekt for at den skulle gå i gir. Den hoppet derimot aldri ut av gir når jeg kjørte. Har aldri hatt noen som helst problemer med girkassen tidligere.

I tillegg var cd-spiller/radioen litt i ubalanse. Den slo seg regelmessig av dersom jeg byttet kanaler. Antageligvis er det bare dårlig kontakt noen steds, men tenkte å nevne det for sikkerhetsskyld (aldri hatt lignende problemer der heller).

TeamBørnOut
03/02/11, 22:47
dårlig jord et sted? (vanlig på 850).

men at den skal være lei å få i gir etc hørtes jo rart ut..
Men har du fått byttet olje da? Har du noe film av dette?

joa88
03/02/11, 22:56
Kan godt være dårlig jord en plass ja.

Har ikke noen film akkurat nå nei. Men jeg kan godt ta med kameraet og filme litt i morgen. Skal i allefall få tatt med tikkingen i motoren, giringen kan bli værre å filme :P

Har ikke byttet girolje så lenge jeg har hatt bilen nei.

TeamBørnOut
03/02/11, 22:58
Tenkte på bytting av motorolje først og fremst så du får fiksa feilen der. er du heldig så kan ny olje løse dette.. Men når du kjørte nå. ble det noe bedre? prøv å la bilen bli litt god og varm. dekk gjerne til radiatorn mens den står på tomgang.. men ikke la den koke :P men la nåla gå litt høyt opp. så stopper du bilen...
Bytt olje da.. . hell på ny og kjør en tur til

850GLTsilver
03/02/11, 23:01
Husk også at disse ventiltrykkerne slett ikke er så glad i 0W eller 5W oljer...
Merkbar forskjell på de når du treffer med oljen kontra ikke.

_s90r_
03/02/11, 23:09
tikkingen gir seg somregelt.. bare kjør han ei stund..

joa88
03/02/11, 23:15
Kjørte i 40min hver vei (2.5 pause imellom) uten endring i lyden. Skal kjøre 1.5time i morgen, så da får vi se om det hjelper.

Har Valvoline Max Life, synthetic blend SAE 10w-40, så den typen er ok.

850GLTsilver
03/02/11, 23:17
10V 95modellen min tikket i et par uker etter at den hadde stått tre fire måneder.
Og det noe helt jæ*****
Roa seg til slutt.

Og er det 20V så er det relativt mye låt i de hele tiden.

joa88
03/02/11, 23:19
10V 95modellen min tikket i et par uker etter at den hadde stått tre fire måneder.
Og det noe helt jæ*****
Roa seg til slutt.

Og er det 20V så er det relativt mye låt i de hele tiden.

Så da anbefaler du at jeg bare lar det stå til, og kjøre med det slik en god stund? Skal i såfall forsøke å bytte oljen igjen.


Noen peil på det med girkassa?

TeamBørnOut
03/02/11, 23:19
Kjørte i 40min hver vei (2.5 pause imellom) uten endring i lyden. Skal kjøre 1.5time i morgen, så da får vi se om det hjelper.

Har Valvoline Max Life, synthetic blend SAE 10w-40, så den typen er ok.

Prøv med en tynnere olje. er nok mye dritt i trykkerne dine :/
Så kan du heller få på litt tykkere olje senere. gjelder og få renser opp litt.
da tetter de seg heller aldri som dette. kjent fenomen på mazda v6 også dette når jeg tenker meg om

joa88
04/02/11, 21:21
God kveld og gratulere med fredagen!

Har tatt en liten film av når jeg startet bilen idag. Kjørte i nesten 1.5 time etterpå, sammenhengende på E6. Var ingen endring i motor-tikkingen når jeg kom fram.

http://www.youtube.com/watch?v=ejatoP3ptDU

god fornøyelse :)

Erlend
04/02/11, 21:44
Husk også at disse ventiltrykkerne slett ikke er så glad i 0W eller 5W oljer...
Merkbar forskjell på de når du treffer med oljen kontra ikke.

Av egen erfaring er min veldig glad i 5w40 c3 olja til castrol:)

Minns jeg har hørt at folk har helt olje oppi plugghullet, selvfølgelig fjerna pluggen først. Og kinna for å få vebtilløfterne i gang. Er jo ikke ukjent at de kan bli dårlig eller sette seg.

kermitt
04/02/11, 22:59
høres egentlig ut som alle 850`er :p

hvorfor i allverden skal man tømme olje inni sylinderne for å løsne ventilløfterne? hadde jeg heller prøvd en omega motorrens eller noe :p

850GLTsilver
04/02/11, 23:31
Lettere å sveive på starteren, slik at oljepumpa for dyttet rundt olje også til løfterne?

Erlend
05/02/11, 06:59
høres egentlig ut som alle 850`er :p

hvorfor i allverden skal man tømme olje inni sylinderne for å løsne ventilløfterne? hadde jeg heller prøvd en omega motorrens eller noe :p

Ikke spørr meg, bare minns jeg leste at noen hadde gjort dette på forumet her bare :)
Ville nok prøvd motorrens ja, kjøre motoren varm, helle oppi rensen og tappe av olja( omega sin skal du la gå i 10 min før du tapper av) og bytte olje. Mest sannsynlig så løsner feilen etter dette, sikkert noe avleiringer eller grums som har satt seg. Er jo gamle motorer med kjent svakhet:P

Har heldigvis ikke hatt tikking på min enda:) selv ikke når det var -20 her med c3 olja:)

brynna
05/02/11, 17:36
Leser her i innlegga at hvis bilen (850) blir stående en stund vil oljen sige ut av "løfterhus". Volvoen her blir nå ubrukt i nesten 4 mnd da sønnen og bruker av bilen er på skole i utlandet. Bør jeg starte den innimellom, og evt hvor ofte?
GLT 92 mod. km stand 150.000

joa88
14/02/11, 13:10
Hei

Vil bare informere om at volvoen er i fin form igjen :D

Har kjørt noen lengre turer med den nå, og alt ser ut til å virke som normalt. Det mest oppsiktsvekkende er at girkassen plutselig har blitt tight og fin igjen.

Tikkingen i motoren er der enda (men jeg tror/synes den er blitt svakere). Man hører den ikke dersom panseret er lukket.

Vil til slutt takke alle sammen for hjelpen. Dere har vært svært hjelpsomme! :D

magne850
06/04/11, 05:33
Husk også at disse ventiltrykkerne slett ikke er så glad i 0W eller 5W oljer...
Merkbar forskjell på de når du treffer med oljen kontra ikke.

Òg hvorfor det? 0W eller 5W sier jo bare noe om vinteregenskapene til olja, ikke hva olje er når den har fått arbeidstemperatur...

magne850
06/04/11, 05:41
Og det er vel mer enn SAE-graden som bestemmer hvor god olja er.
Dyrere fullsyntetiske oljer, smører tidligere på kaldstart og kokser mindre når den blir varm i en turbo. Begge deler gir mindre slitasje.

Folkvord
06/04/11, 14:15
etter min erfaring så synst eg den tikket likke mye sin en 850 skal tikke:p da det bare er lyder ifra dyser:P
men som sakt Kjør dn sjikeli varm noen ganger, har selv hatt det problemet at den tikket som et uver etter og ha ståt i 3 månder da eg mista lappen, hadde meg eit par turer slik den blei sjikeleg varm og så når eg hadde hatt et par turer slik den blei varm, hadde eg eit par gasspådrag med bån gas, fikk tynt den sjikelig, og etter det så var den god som ny igjen:)

joa88
10/03/12, 19:17
Jeg må ty til hjelp igjen.

Dette problemet ble vist aldri løst, siden det dukket opp i vinter igjen. Samma driten all over again.
Kort oppsumert så inntreffer problemene i følgende situasjoner:
- Starter ikke når det er kaldt (typisk -5 og nedover). Hadde aldri problemer under sommerhalvåret. Disse hendelsene er ikke like hyppig som i fjor. Det har kun skjedd noen få ganger denne vinteren.
- Hvis den startes, kjøres noen meter for så å stanses, får man ikke start på den igjen. F.eks. hvis jeg flytter den på gårsdplassen e.l. Den må kjøres skikkelig varm. Det er dette som er hovedproblemet og årsaken til at bilen står i sju steiner akkurat nå.


Siden problemene oppstod i fjor, har jeg skiftet:
Plugger
Fordelerlokk og rotor
Batteri
Bensinfilter

Bilen står bare å filer på starteren. Det kommer bensin fram til motoren, og pluggene har gnist.
Eneste jeg har funnet ut hjelper, er å dra den igang. Startkabler har f.eks. ingen effekt. Jeg får ingen feilmelding på diagnosesystemet.

Hjelp og tips mottas med stor takk

Rockeren
11/03/12, 18:16
Jeg må vel komme med det obligatoriske spørsmålet da, som jeg ikke kan se har blitt besvart tidligere her... Har du bytta olje og filter som du fikk beskjed om? Er det NOK olje på motoren?
Jeg kaldskjærte min 2.5 20v på samme måte her for kort tid siden, da hadde toppakninga sagt virkelig godnatt og dratt gjennom ca 3 liter olje på ca 2 uker..

Problemet begynte med at den ikke startet, hørtes ut som 0 kompresjon. Fikk tips om full gass, kinne til den starter.. Ikke unormalt problem... Kinna og kinna og kinna til den ikke orka mer,
da var motoren kaldskjært. Peilepinnen var tørr, motoren står dønn fast. Råder deg til å ikke gjøre samme feil som meg. SJEKK OLJA!