PDA

Vis full versjon : Anti Sladd Serv. Erfordras - BCM-0076 *Løst*



Sjakalen
28/01/11, 08:24
Har postet i Workloggen min men kan jo forsøke meg med en tråd her inne. Gjelder en 2003 V70 D5.

Før instrument bytte da dette var ødelagt merket jeg at Antispinn sluttet å fungere. Instrumentet varslet ikke om noe grunnet at dette var ødelagt. Når dette ble byttet kom Anti Sladd Serv. Erfordras frem. Kverneland Bil i Drammen fikk frem feilmelding BCM-0076 som skulle bety feil konfigurasjon i systemet. Dette skulle egentlig tilsi at jeg hadde byttet BCM enheten i bilen som de sa. Det er imidlertid ikke gjort. Det ble forsøkt ny software hos Kverneland bil uten at feilmeldingen gikk bort. ABS fungerer fint.

Egentlig skulle man vel bare satt inn bilen og bedt de lete etter feilen, men etter å ha reparert og reparert seg blå og gul siste året begynner man å bli desperat etter billigere løsninger. Derfor:

Noen som har noen tips. Jeg legger ved utskrift fra VIDA nederst. Litt annen info som kan ha betydning:
Jeg har byttet begge hjullagre foran hos en bekjent mekaniker.
Kverneland har forsøkt Total-CAN oppdatering mens instrumentet var ødelagt for å forsøke å fikse dette.
Kontaktene på øvre del av rattet er sjekket. De satt som de skal.
Det tar noen sekunder som regel før meldingen kommer etter start.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/956.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/957.jpg

TeamBørnOut
28/01/11, 08:37
Forsøkt å oppgradere etter du fikk nytt panel da?

SINISTER FINNI
28/01/11, 08:59
Kan være verdt og sjekke om abs givere ikke er montert litt feil og fått seg en kakk.

TeamBørnOut
28/01/11, 09:09
Etter DIV google søk:

total CAN oppgradering vil ikke fungere. Man må KUN laste inn ny programvare for ABS boksen

Sjakalen
28/01/11, 09:30
Forsøkt å oppgradere etter du fikk nytt panel da?

Det var da feilen kom frem og det ble da forsøkt å oppgradere SW uten hell.


Etter DIV google søk:

total CAN oppgradering vil ikke fungere. Man må KUN laste inn ny programvare for ABS boksen

Det er også gjort. Total CAN ble bare forsøkt pga. feil med instrumentet. Feil med Anti Sladd var ikke en sak på det tidspunkt :)

Ellers takk for alle innspill.

Sjakalen
28/01/11, 09:34
Kan være verdt og sjekke om abs givere ikke er montert litt feil og fått seg en kakk.

Er det den kabelen som går inn sånn ca. midt på demperen på utsiden av denne så skal jeg se på den. Takk

TeamBørnOut
28/01/11, 09:45
Noen nevnte at det var mulig man måtte bruke s60 programvaren fordi den til v70 inneholdt noe "bugg".
Noen sier det kan være en bryter i bremse greiene også.

Leste også at " BCM-0076" kunne komme hvis "den tingen som reagerer på at bilen er i sladd(accelerometer?)" var litt rar / herpa / trengtes reprogramering.

Kjenner ingen på volvo som kan gi deg litt programvare greier gratis da?

Sjakalen
28/01/11, 09:49
Noen nevnte at det var mulig man måtte bruke s60 programvaren fordi den til v70 inneholdt noe "bugg".
Noen sier det kan være en bryter i bremse greiene også.

Leste også at " BCM-0076" kunne komme hvis "den tingen som reagerer på at bilen er i sladd(accelerometer?)" var litt rar / herpa / trengtes reprogramering.

Kjenner ingen på volvo som kan gi deg litt programvare greier gratis da?

Interessant det der med programvaren. Hvis jeg nå skal forsøke meg hos Bilia i stedet skal jeg nevne det.

Accelerometeret sitter vel under setet høyre side? Har sett noe om vann som ødelegger de. Sitter vel en sensor i rattet også? Mye å sjekke her skjønner jeg. Hehe

Pris på eventuell programvare bekymrer meg ikke. Blir kanskje rundt tusenlappen for den. Jeg er redd for 2x 5 sifret for diverse styreeneheter. :)

TeamBørnOut
28/01/11, 09:54
Sitter ikke sensoren i midtkonsollen ellerno? Mulig de har flyttet rundt på den.

Det er ca 98696vraka tilsvarende biler i sverige som du kan ta styreenheten fra.(bare passe på å treffe med samme nr). så får du jo ihvertfall spart inn litt..

Jeg mener å ha sett en liste en gang over "hvor lang tid bilen bruker på å sjekke div sensorer" også. på den måten var det lettere å finne ut feilen.. for tok det 5sek før meldingen kom opp så var det det og det... men finner seff ikke igjen den..
Men det hadde noe med kalibrering og gjøre ellerno. så kan jo tenkes det kan være den "vingle" sensoren.. eller skadet abs føler som ble nevnt over her. men da syns jeg det er rart at absn fungerer..

TeamBørnOut
28/01/11, 09:57
Har du foresten kjøp ny eller brukt DIM?



Har man gjort rent kontaktstycket till Bromsstyrenheten, För om BCM strular så kan man få EXAKT dessa felkoder och en död DiM



http://www.volvo-forums.com/t13321-dashboard-problems.htm <-- litt tips om hvordan man fikser DIM også.. de som tar 2000kr for dette tjener greie penger :P

Edit: har jo selv lest i tråden at du fikk ny DIM :P


Edit igjen: du har jo kødda litt med rattet etc. der sitter det en sak / sensor som forteller bilen hvor mye man prøver å få ut bilen i sladd. Det er ikke litt dårlig kontakt etc i den da?


Du kan ikke prøve å vri rattet litt hit og dit og så prøve å starte bilen? event la rattet stå veldig til en side ellerno?

Sjakalen
28/01/11, 11:06
Jeg skal prøve. Takk for all hjelp! :D

Lurer også litt på den rattsensoren. Har hatt airbag og kabler av noen ganger i løpet av den tiden jeg har eid den grunnet bytting av rattknapper.

TeamBørnOut
28/01/11, 11:08
kan jo være et sted å begynne :)

_tormod_
28/01/11, 17:15
den ville satt feilkode på rattvinkelgiver hvis denne fjusker. Samme med givere... Prøv å kalibrere opp igjen rattvinkelgiver, accelerometeret og ellers ting i forbindelse med bremsesystemet som kan kalibreres uten SW.
Kan hende CEM oppgradering kan hjelpe og. Hvis ikke så kan jo styreenheten være defekt....

gunnargt
28/01/11, 17:15
Tok de bare oppgradering av SW i BCM eller tok de omladning?

Sjakalen
30/01/11, 18:55
Tok de bare oppgradering av SW i BCM eller tok de omladning?

Så mye informasjon ga de ikke ut dessverre :) De sa at SW skulle legges inn igjen i BCM.

Sjakalen
30/01/11, 18:58
den ville satt feilkode på rattvinkelgiver hvis denne fjusker. Samme med givere... Prøv å kalibrere opp igjen rattvinkelgiver, accelerometeret og ellers ting i forbindelse med bremsesystemet som kan kalibreres uten SW.
Kan hende CEM oppgradering kan hjelpe og. Hvis ikke så kan jo styreenheten være defekt....

Takk. Spørsmålet er så om jeg skal prøve Bilia denne gangen? :confused:

C.Erstad
30/01/11, 19:24
Burde vel lastet ECM siden BCM blir lastet samtidigt med den.

Sjakalen
31/01/11, 08:06
Bilia Høvik i Bærum den 14. februar med forslag gitt her. Krysser fingra!

aarnes
31/01/11, 08:21
Krysser fingra for deg jeg og :p på tide å få løst det nå ;)

MadAss
31/01/11, 23:02
Har hatt akkurat samme problemet på to biler som jeg monterte i brukt BCM. Kun SW omladding fungerer ikke. Om du har DSTC må dette kalibreres. Styreenheten må i tillegg resettes, noe som må gjøres manuelt i Vida. Ligger en journal på dette i TIE. Slet veldig med dette problemet frem til jeg sente en teknisk rapport til Sverige.
Dette var med feilkode BCM-0076

Sjakalen
01/02/11, 11:08
Har hatt akkurat samme problemet på to biler som jeg monterte i brukt BCM. Kun SW omladding fungerer ikke. Om du har DSTC må dette kalibreres. Styreenheten må i tillegg resettes, noe som må gjøres manuelt i Vida. Ligger en journal på dette i TIE. Slet veldig med dette problemet frem til jeg sente en teknisk rapport til Sverige.
Dette var med feilkode BCM-0076

Takk for denne :D Det skal jeg videreformidle til Bilia.

MadAss
01/02/11, 13:45
Takk for denne :D Det skal jeg videreformidle til Bilia.

Teknisk Journal 5735
Men husk at kalibrering av DSTC er like viktig om du har dette.
Vida: Bilkommunikasjon/BCM/Avancerad/Kalibrering (bilar med DSTC)

Sjakalen
01/02/11, 13:55
Teknisk Journal 5735
Men husk at kalibrering av DSTC er like viktig om du har dette.
Vida: Bilkommunikasjon/BCM/Avancerad/Kalibrering (bilar med DSTC)

Tusen tusen takk :)

Sjakalen
01/02/11, 14:09
Bilia henger seg opp i det med at BCM må være byttet og at det må være mer komplekst enn det som kommer frem her? Jaja vi får se da. Tirsdag 15. februar ble det.

TeamBørnOut
01/02/11, 14:12
stå på ditt. gjør som Ass sier. bilia vil bare tjene penger

MadAss
01/02/11, 19:13
Bilia henger seg opp i det med at BCM må være byttet og at det må være mer komplekst enn det som kommer frem her? Jaja vi får se da. Tirsdag 15. februar ble det.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at dette vil ordne problemet, siden du ikke har byttet BCM. Men i følge teknikerene i Sverige er det dette man skal prøve først om du har kalibreringsproblemer.
Det skader uansett ikke å prøve. Det inngår ingen programvare, og resetting og kalibrering tar 10 min.
Bedre å ha prøvd dette først, enn at verkstedet bruker timesvis med feilsøking som kanskje ender i bytte av BCM, som koster sine kroner.

Sjakalen
16/02/11, 07:22
"Avlest feilkode. Feilsøkt ihht denne feilkode og konstantert feil konfigurasjon på BCM styreenhet. Prøvd å slette feilkode, men den kommer tilbake med en gang. Tilbakestilt konfigurasjon på BCM-styreenhet. Prøvekjørt en lengre tur og ingen feilmelding kommer opp i display. Heller ingen feil lagret på bil. OK."

Står det på min Kontantfaktura. Dette var fort løst. Ingen feil har nå dukket opp igjen. :)

aarnes
16/02/11, 08:13
Gratulerer! Det må ha vært en lettelse for deg :D
Håper den forblir borte da.

Sjakalen
16/02/11, 19:56
En veldig lettelse. Takk for alle bidrag :)

Johannes
17/02/11, 12:39
Hvordan gikk dette?
Fant de ut noe? :)

aarnes
17/02/11, 12:43
det står jo lenger opp at det er løst og hva som ble gjort.... 8)


"Avlest feilkode. Feilsøkt ihht denne feilkode og konstantert feil konfigurasjon på BCM styreenhet. Prøvd å slette feilkode, men den kommer tilbake med en gang. Tilbakestilt konfigurasjon på BCM-styreenhet. Prøvekjørt en lengre tur og ingen feilmelding kommer opp i display. Heller ingen feil lagret på bil. OK."

Står det på min Kontantfaktura. Dette var fort løst. Ingen feil har nå dukket opp igjen. :)

Johannes
17/02/11, 12:57
det står jo lenger opp at det er løst og hva som ble gjort.... 8)

Sorry!! datamaskina hadde hengt seg opp,så jeg kom ikke til side 2 i denne tråden, så jeg stilte spørsmålet etter kun å ha lest side 1. Beklager at dette ble seende veldig domt ut :D Kan selvfølgelig lese nå når jeg får opp side 2....

Stomat
21/03/11, 11:30
God dag. Jeg er fra Hviterussland. Jeg har et problem BCM-0076.
Jeg kan ikke forstå - hva du gjorde.
Hjelp, vær så snill, hvordan du løste det?
1. Blinket den gamle blokken? Hva skjedde med ham?
2. Kjøpte en ny enhet og spørre?
3. Kjøpte enheten fra en annen maskin? Trenger flash?
4. Eller noe til en annen for å fikse problemet?
Beklager for norsk min)))
Beskriv i enkle ord, takk.

Bil Volvo S60 D5 2003 DTSC er

Sjakalen
21/03/11, 11:45
God dag. Jeg er fra Hviterussland. Jeg har et problem BCM-0076.
Jeg kan ikke forstå - hva du gjorde.
Hjelp, vær så snill, hvordan du løste det?
1. Blinket den gamle blokken? Hva skjedde med ham?
2. Kjøpte en ny enhet og spørre?
3. Kjøpte enheten fra en annen maskin? Trenger flash?
4. Eller noe til en annen for å fikse problemet?
Beklager for norsk min)))
Beskriv i enkle ord, takk.

Bil Volvo S60 D5 2003 DTSC er

You need new software. Volvo mechanic reset the configuration in the BCM unit. If I understand you correctly regarding nr. 3 you bought a BCM unit from another car? Then you definetly need new software.

Stomat
21/03/11, 11:56
Jeg har det samme problemet, det gjorde jeg ikke blokkere meg, han mor. Den gamle enheten kan gjøres?
Thank you for answer.

aarnes
21/03/11, 12:29
Please Write your problem in english. We dont understand the Google translate language :p

Stomat
21/03/11, 13:51
I have the same problem. I can not understand how you solved it. What have you done for yourself? Just poured a new program in the old block? Or to buy the unit?
What else should check out?

Sjakalen
21/03/11, 15:59
I have the same problem. I can not understand how you solved it. What have you done for yourself? Just poured a new program in the old block? Or to buy the unit?
What else should check out?

The mechanic said he reset the BCM configuration to factory standards and installed new software. That should be what you need to do. If you only get BCM-0076 it should not be a faulty unit. Just faulty software.

Stomat
21/03/11, 22:02
thank you for your answer

Sollien
08/12/17, 18:00
Har hatt akkurat samme problemet på to biler som jeg monterte i brukt BCM. Kun SW omladding fungerer ikke. Om du har DSTC må dette kalibreres. Styreenheten må i tillegg resettes, noe som må gjøres manuelt i Vida. Ligger en journal på dette i TIE. Slet veldig med dette problemet frem til jeg sente en teknisk rapport til Sverige.
Dette var med feilkode BCM-0076Gammel tråd.. men hvordan blir det med biler med stc å brukt bcm?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk