PDA

Vis full versjon : Hvilken type Dieselvarmer S80 '04



konso
07/02/10, 22:25
Vil bare sjekke med dere for sikkerhets skyld.

Er det Webasto eller Ebersprächer som står i min bil?? 2004 mod S80 2,4D
På volvo sier de webasto, men etter å ha lest i forskjellige tråder rundt omkring så blir jeg usikker..

Og er det noen som i så fall vet typebetegnelse på den??

På forhånd takk :)

Petter
07/02/10, 23:49
Du har Ebersprächer.

Vebasto kom først på s80II, v70II og XC60

mister j
08/02/10, 22:03
Du har Ebersprächer.

Vebasto kom først på s80II, v70II og XC60

Er faktisk ikke helt riktig det heller :o
Du har ARDIC, som riktignok er kjøpt opp av Eber, men ble bygget av volvo flygmotor.
Og deler og lignende kan ikke kjøpes hos noen Eber fohandler.
Skal man pirke, så skal man pirke :D:D:D

locked
08/02/10, 22:13
Er faktisk ikke helt riktig det heller :o
Du har ARDIC, som riktignok er kjøpt opp av Eber, men ble bygget av volvo flygmotor.
Og deler og lignende kan ikke kjøpes hos noen Eber fohandler.
Skal man pirke, så skal man pirke :D:D:D
Pirk og pirk fru blom...? Er ganske vesentlig. Du kjøper ikke deler til Volvo hos Ford forhandleren bare fordi at Ford eier(eide) Volvo! ;)

mister j
08/02/10, 22:52
Pirk og pirk fru blom...? Er ganske vesentlig. Du kjøper ikke deler til Volvo hos Ford forhandleren bare fordi at Ford eier(eide) Volvo! ;)
Enig med deg der:)
Men til og med volvoverkstedene kaller Dieselvarmeren Webasto...
Vil bare prente det inn i hodene deres litt forsiktig, og ydmykt :D:D:D

locked
09/02/10, 16:02
Enig med deg der:)
Men til og med volvoverkstedene kaller Dieselvarmeren Webasto...
Vil bare prente det inn i hodene deres litt forsiktig, og ydmykt :D:D:D
Det er fordi Webasto er mer innarbeidet som en varetype (vann/luftvarmer) enn som et merkenavn...

konso
10/02/10, 09:51
Men er det noen som kan gi meg akkurat hvilken type Ardic varmer som står i min bil?? 41? 42?

Og er det bare hos Volvo du kan kjøpe deler til de??

Er litt surt om det er slik, for synes det er drøy pris på delene hos Volvo på varmeren... Hadde det vært Webasto så hadde jeg fått i deler gjennom jobb..

Lasse B
10/02/10, 11:51
Flaut å spørre kanskje, men er det noe likhet mellom disse varmerne og de som står i en FH?

konso
10/02/10, 15:04
Grunnprinsippet er jo likt, men de har litt annen oppbygging innvendig. Hvertfall i Volvo lastebil så står det Webasto thermo 90.

Jobber med Volvo lastebil...

mister j
10/02/10, 21:40
Men er det noen som kan gi meg akkurat hvilken type Ardic varmer som står i min bil?? 41? 42?

Og er det bare hos Volvo du kan kjøpe deler til de??

Er litt surt om det er slik, for synes det er drøy pris på delene hos Volvo på varmeren... Hadde det vært Webasto så hadde jeg fått i deler gjennom jobb..
Den heter mest sansynligvis Ardic 912D :cool:

locked
10/02/10, 22:31
det finnes i all hovedsak to typer varmere (tar bare for meg vannvarmere)

Høytrykksvarmer og lavtrykksvarmer.

Begge fungerer rimelig likt, høytrykksvarmeren opererer med et høyere dieseltrykk som gir fin forstøving av dieselen som antennes ved gnist mens lavtrykksvarmere antenner dieselen med en glødeplugg.

vifte blåser luft inn, diesel tilsettes og antennes, flammen står inn i et brennkammer, varmen(eksosen) går gjennom brennkammeret og varmeveksleren før det forlater brenneren gjennom eksosen.

Det hele er egentlig veeldig enkelt. I prinsippet vil begge typer varmer gå uavbrutt så lenge de får luft og diesel når de har oppnådd litt temperatur. Det er startfasen som er det kritiske, spesielt når det er -10°C og kaldere ute. Når gløding eller gnist har opphørt og den kommer inn i normal driftssyklus er det grei plankekjøring. Etter 5min er det rimelig sikkert at den vil fortsette forbrenningen til den blir avsluttet.

Begge sorter bruker elektroniske komponenter for å overvåke flammen, høyttrykksbrennere bruker som oftest fotocelle(lysfølsom) for å avgjøre om forbrenningen har kommet i gang eller skulle stoppe under drift. Lavtrykksbrennere bruker gjerne en temperaturføler i eksosutløpet for å bestemme om det er forbrenning med flamme.

Små (5kw) i personbiler er i all hovedsak av lavtrykkstype (webasto har noen små i nye vw som er høytrykk tror jeg). Større brennere i busser er høytrykk (webasto/spheros og stroco er de mest vanlige)

xtvka
23/11/10, 12:57
Jeg har problemer med min dieselvarmer på min '05 Volvo V70 D5
Har fått konstatert at det er sprekk i forbrenningskammer og at hele brenneren må byttes.
Noen som vet hvilken type varmer og hva produktnummeret er på varmeren ?

Volvo sier det er "sin egen" (Ardic 952??) varmer og ikke Webasto eller Ebersprâcher.

Er det noen som vet hvilken betegnelse, f.eks. 952DW eller 952DW-EC det er på denne?


På forhånd takk.

angerman
23/11/10, 17:45
og enda så står det vw 0000 (audi) på delene vi tar ut og inn i de ;)

konso
24/11/10, 10:26
Overhalte nettopp min varmer, men tenkte ikke over betegnelsen som sto på den.
Men hvis du er litt skruer så er det lett å demontere støtfangeren foran for å komme til og se varmeren.

Last ned PDF filen på den siden her så ser du hvordan du skal ta av støtfangeren.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/Details.aspx?uid=185281e7-b009-43ac-b67d-678292c0fd50&model=V70 (00-08) 2005&modelyear=V70 (00-08) 2005

angerman
24/11/10, 11:58
tar jo bare de 3-4 popnaglene og bretter unna innerskjermen. da har du varmeren i din hule hånd og det tar ca 10minutter med skift og den brenner fint igjen ;)

Stig-Arne
24/11/10, 15:37
Er absolutt ikke nødvendig å nappe av frontfangeren nei :) Mye greiere å bare ta bort innerskjermer v.forran.

angerman
24/11/10, 17:52
kun xc 90 jeg demonterer fanger da det tar max 1 min .