PDA

Vis full versjon : Jeg fylte servo-olje istedenfor motor-olje! Krise?



Jon
27/01/11, 18:08
Hei!

Etter jobb i dag peilet jeg olje på min Volvo V70 og oppdaget at der var lite olje. Faktisk under streken, men det var heldigvis olje der. Skal ikke lampen lyse?

Uansett, jeg var ganske stresset (dumt når man er i en slik situasjon) og presterte å fylle på ca 2 dl servo-olje istedenfor motor-olje! Jeg kjørte hjem (ca 300 m) og oppdaget det ikke før da.

Oljen jeg fylte på var semi syntetisk gir/servo olje. Jeg har ikke flasken her jeg er nå, men jeg kan gi mer detaljer senere om det betyr noe. Det er forøvrig en bensinmotor, men jeg har ikke nøyaktige spesifikasjoner for hånden.

Hva gjør jeg nå? Er det skjedd noen skade hittil? Jeg må vel tappe all oljen? Hvordan gjør jeg det?

Mange spørsmål dette, men jeg er virkelig grønn når det gjelder bil så jeg setter pris på all hjelp :)

Takk!

Mvh

Jon

TeamBørnOut
27/01/11, 18:09
tappe plugg under / ved bunpanna :)


Edit: det har nok ikke så mye og si uansett.. men isteden for å etterfylle olje så er det bedre å ta et skikkelig oljeskift :)

Christian
27/01/11, 18:10
Servo olje er ATF, og har ingenting på en motor å gjøre. Eneste du kan gjøre er å tappe alt å helle på ny olje med nytt filter. Gjerne kjør en omega rens også for sikkerhets skyld.

kermitt
27/01/11, 18:38
nyere scania bruker ATF olje på motorene sine :p så det har noe å gjøre på enkelte motorer.
ellers gjør du som gutta sier, rens og bytt for all del oljefilter. vet mange bytter det bare hver 2. gang.

cossykiller
27/01/11, 20:19
vet mange bytter det bare hver 2. gang.

Da kan du jo drite i oljeskift annenhver gang også da..

gull pilen
27/01/11, 20:20
tviler på det gjør noe skade så er sikkert helt i orden å bare ta et olje og filter bytte...

lyngen
27/01/11, 20:30
jeg fylte på over 1liter hydraulikk olje på min 850, kjørte flere uker før jeg skyfter merket aldrig noe galt :D gikk bra det ja :D men olje lampa mi lyser aldrig heller! :(

TeamBørnOut
27/01/11, 20:31
Men du merket at det luktet litt traktor av bilen? :D


Edit: Aner ikke hvordan jeg vet det selv :P (men jeg kjørte faktisk lenge på den olja. lukta traktor og da reagerte jeg. Men motoren tok ikke skade faktisk :P )

kermitt
27/01/11, 20:32
Da kan du jo drite i oljeskift annenhver gang også da..

derfor jeg nevnte det :p meningsløst å bytte olje om du skal bruke ett filter med all dritten fra den gamle olja.

gull pilen
27/01/11, 20:33
vi kjører jo rundt i gamle traktorer så da må jo det være greit...:D

Jon
27/01/11, 21:16
Takker for svar! :)

1) Må jeg bytte filter nå?

2) I så fall, har de det på bensinstasjonen? Og er dette noe jeg greier å gjøre selv? Jeg er relativt praktisk av meg, men har aldri vært noen bilentusiast.

3) Er det andre måter å tappe oljen på? En slange? Jeg prøvde å legge meg under bilen etter jobb, men det virket veldig trangt å komme til. Kan vel alltids jekke den opp, men usikker på om jeg er komfortabel med å ta den risikoen :)

Saken er at jeg så absolutt skulle hatt bilen på jobb i morgen, så jeg håper jeg får fikset det i kveld etter at jeg er ferdig på jobb nr 2 kl 2230 :p

TeamBørnOut
27/01/11, 21:41
står howto skifte olje på howto delen

cossykiller
28/01/11, 19:48
er jo ingen problemer med og jekke den opp og legge seg under, så lenge du ikke bruker kun originaljekken, kjøp det enten bukker til og sette under, eller så legger du noe plank under bilen, slik at om jekken svikter, så hviler den på treverket. Filteret må du nok kjøpe hos mekonomen eller lignende, få tak i en litt stor beholder til og legge under når du skrur ut pluggen, nytter ikke med slange da det blir ett jævla søl overalt..

Daniel V
29/01/11, 17:52
Takker for svar! :)

1) Må jeg bytte filter nå?

2) I så fall, har de det på bensinstasjonen? Og er dette noe jeg greier å gjøre selv? Jeg er relativt praktisk av meg, men har aldri vært noen bilentusiast.

3) Er det andre måter å tappe oljen på? En slange? Jeg prøvde å legge meg under bilen etter jobb, men det virket veldig trangt å komme til. Kan vel alltids jekke den opp, men usikker på om jeg er komfortabel med å ta den risikoen :)

Saken er at jeg så absolutt skulle hatt bilen på jobb i morgen, så jeg håper jeg får fikset det i kveld etter at jeg er ferdig på jobb nr 2 kl 2230 :p

Er ingen stor sak. Dra på Biltema, kjøp en bukk eller 2. De koster 79,- stk. Kjør bilen varm, da blir oljen tynnere, og renner raskere ut, og du får med deg mer. Jekk opp bilen, sett bukkene under og finn tappepluggen. Den sitter i bunnpanna. Stor bolt.

Egentlig står det meste under denne guiden:

http://www.bilxtra.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=1062

Torra
29/01/11, 18:36
Eventuelt kan du la den lokale bensinstasjonen ta seg av oljeskiftet, koster ikke så mye :p

cossykiller
29/01/11, 19:53
er nå vel ikke så mange lokale bensinstasjoner så gjør dette lengre ? uansett, tar deg lengre tid og gjøre det slik. du bruker ikke lengre tid på dette enn at du åpner tappepluggen og lar det renne, så setter den på og fyller olje...
Når du bytter filter, ta og stapp fingen nedi oljekanna så smører du gummien på det nye filteret som skal på :)

Torra
29/01/11, 20:31
Tja, de fleste stasjonene her omkring gjør det :p
Tenkte slik siden trådstarter sier han ikke har den helt store bilinteressen :p

cossykiller
29/01/11, 21:13
er jo en god plass og starte da, tjener også inn unødvendige regninger.. Samt du trenger egentlig ikke like bil for og kunne det, akkuratt som hjulskift har du gjort det engang så kan du det :)

Torra
29/01/11, 21:32
Forsåvidt enig i den :)
Synes d er flaut når mannfolk kommer og spør om jeg kan hjelpe de med å bytte lyspære på bilen :p (deltidsjobb på esso stasjon)

sveinh
26/01/12, 19:58
Litt skeptisk til enkelte påstander her. Noen sier de har fyllt hydraulikkolje/girolje på motoren ....og motoren har ikke tatt skade!!! hvordan veit dere at motoren ikke har tatt skade, har dere demontert den og sjekket?? En motor kan ta mye skade av slike tabber, selvom den ikke havarerer helt med en gang. Slike tabber kan nedsette levetiden på en motor med flere hundretusen kilometer, selvom det ikke merkes noe skade der og da. ATF-olje/hydraulikkolje og giroljer har ikke noe på en forbrenningsmotor å gjøre, såfrems det ikke er spesifikt anbefalt av fabrikken som har konstruert motoren. Slike oljer tar ihvertfall raskt knekken på katalysatorer og partikkelfiltere på nyere biler, ja selv en gammel "traktor" av type volvo, tar raskt skade av slike stunt!! Så har du fyllt feil oljetype på motor eller gir, så få den ut snarest mulig og fyll på rett oljetype, er også en stor fordel å bare kjøre et kort stykke før man bytter en gang til for å være sikker på at man har fått ut all gammel feilfyllt olje... Når det gjelder filtere på motor og gir, så SKAL disse byttes hver gang olje byttes. Skal man spare på noe, så er det faktisk bedre å bytte filteret oftere enn oljen...

sveinh
26/01/12, 20:09
Litt skeptisk til enkelte påstander her. Noen sier de har fyllt hydraulikkolje/girolje på motoren ....og motoren har ikke tatt skade!!! hvordan veit dere at motoren ikke har tatt skade, har dere demontert den og sjekket?? En motor kan ta mye skade av slike tabber, selvom den ikke havarerer helt med en gang. Slike tabber kan nedsette levetiden på en motor med flere hundretusen kilometer, selvom det ikke merkes noe skade der og da. ATF-olje/hydraulikkolje og giroljer har ikke noe på en forbrenningsmotor å gjøre, såfrems det ikke er spesifikt anbefalt av fabrikken som har konstruert motoren. Slike oljer tar ihvertfall raskt knekken på katalysatorer og partikkelfiltere på nyere biler, ja selv en gammel "traktor" av type volvo, tar raskt skade av slike stunt!! Så har du fyllt feil oljetype på motor eller gir, så få den ut snarest mulig og fyll på rett oljetype, er også en stor fordel å bare kjøre et kort stykke før man bytter en gang til for å være sikker på at man har fått ut all gammel feilfyllt olje... Når det gjelder filtere på motor og gir, så SKAL disse byttes hver gang olje byttes. Skal man spare på noe, så er det faktisk bedre å bytte filteret oftere enn oljen...

Tilleggsnotat om girolje: ATF olje er ikke lenger bare Dexron I-II-III og type F. Det kreves på nye biler helt spesifikke olje på manuelle og automater. Her må det ikke gjøres feil, disse girkassene tåler meget lite. Eks: volvo's nye 5 trinns automat som skal ha en ATF JWS 3309 olje(mobil) Vanlig ATF Dexron-III dreper disse girkassene fort som f...

sveinh
26/01/12, 20:11
Hei!

Etter jobb i dag peilet jeg olje på min Volvo V70 og oppdaget at der var lite olje. Faktisk under streken, men det var heldigvis olje der. Skal ikke lampen lyse?

Uansett, jeg var ganske stresset (dumt når man er i en slik situasjon) og presterte å fylle på ca 2 dl servo-olje istedenfor motor-olje! Jeg kjørte hjem (ca 300 m) og oppdaget det ikke før da.

Oljen jeg fylte på var semi syntetisk gir/servo olje. Jeg har ikke flasken her jeg er nå, men jeg kan gi mer detaljer senere om det betyr noe. Det er forøvrig en bensinmotor, men jeg har ikke nøyaktige spesifikasjoner for hånden.

Hva gjør jeg nå? Er det skjedd noen skade hittil? Jeg må vel tappe all oljen? Hvordan gjør jeg det?

Mange spørsmål dette, men jeg er virkelig grønn når det gjelder bil så jeg setter pris på all hjelp :)

Takk!

Mvh

Jon

2 dl, har nok ikke noe å si hvis du tar et olje/filterskift om ikke så alt for lenge..

kermitt
26/01/12, 20:51
Fint om du sjekker datoen neste gang. Men det er veldig fint med engasjerte svar og en ny mening i diskusjonen.

gleid
31/01/12, 08:31
Fint om du sjekker datoen neste gang. Men det er veldig fint med engasjerte svar og en ny mening i diskusjonen.

Hehe, tråden som ikke vil dø! Lurer på åssen det gikk med den bilen om han fikk bytta olje? :p

Daniel V
31/01/12, 17:31
Det tror jeg aldri vi får svar på :p Han har ikke vært pålogget på et år nå den 2. Feb. :p