PDA

Vis full versjon : S80, 2001-modell. Tidsbruk skifte av hj.lager bak?



Hamram
27/01/11, 15:33
Hva er "normalt" tidsforbruk for å skifte et hjullager bak på en S80 2001-modell, om noe kan sies å være normalt..? Jeg snakker nå om verkstedtid, ikke hjemme på gårdsplassen. ;)

TeamBørnOut
27/01/11, 15:37
forhjulstrekk? 1time. er ikke mange skruene. dekk. caliper, lagret sitter i 4 skruer.
går fort å bytte hvis man ikke har gjort dette før også

Hamram
27/01/11, 17:27
forhjulstrekk? 1time. er ikke mange skruene. dekk. caliper, lagret sitter i 4 skruer.
går fort å bytte hvis man ikke har gjort dette før også

Jepp, det er forhjulstrekk... Jeg har aldri skiftet denne typen lager selv, men jeg har skiftet den gamle typen (Opel Senator), og jeg tror ikke jeg brukte mer enn en time på det. Det var vel i grunnen mer arbeid med de gamle lagrene..? Dette var forresten noe jeg gjorde på gårdsplassen hjemme...

Jeg har nettopp hatt bilen (S80) på verksted for å skifte venstre lager bak, og jeg reagerer litt på at jeg er fakturert to timer for denne relativt enkle jobben. Hjulet var ribbet helt inn til lageret for en uke siden, så det skal ikke være noen vanskelige skruer, eller lignende... :confused:

TeamBørnOut
27/01/11, 17:33
Ikke uvanlig at verksteder gjør sånt da :P vet om folk som har betalt for 2 timer for å bytte plugger etc fordi det er litt vanskeligere å komme til på nye volvoer :P ("veldig vanskelig" )

JørgenT
27/01/11, 18:35
De har vel lagt inn en pakke på denne jobben. I pakken så ligger det inne faste tider for å bytte slike deler.
Feks viss det ligger inne 2 timer i arbeid. Då betaler du hos oss 2270 kr. Kun i arbeid. Så kommer deler utenom.
Er hvertfall slik jeg melder i frå til kunden når de spør om priser på arbeid.

Veldig enkelt system.

Hamram
27/01/11, 20:18
De har vel lagt inn en pakke på denne jobben. I pakken så ligger det inne faste tider for å bytte slike deler.
Feks viss det ligger inne 2 timer i arbeid. Då betaler du hos oss 2270 kr. Kun i arbeid. Så kommer deler utenom.
Er hvertfall slik jeg melder i frå til kunden når de spør om priser på arbeid.

Veldig enkelt system.

Om man blir opplyst om slikt på forhånd, da er det en ærlig sak, for da takker man bare nei. Setter man bilen inn på verksted for å få utført en jobb man vet er fort gjort (relativt sett), føler man seg nødvendigvis lurt etterpå om man blir fakturert for det dobbelte. Jeg har brukt verkstedet før, og jeg har aldri tidligere reagert på tidsbruken. To timer for å skifte et hjullager, det er i drøyeste laget... I alle fall synes jeg det. Jeg er bare en hobbymekker, men jeg vedder på at jeg hadde fikset det raskere selv, om jeg bare ikke hadde vært delvis kondemnert da, slik jeg dessverre er for tiden. :cool:

TeamBørnOut
27/01/11, 20:24
Bra av volvo å regne 2 timer på denne jobben i utgangspunktet da :P

aarnes
27/01/11, 21:15
Hvis man tar utgangspunkt i at alt dette skal utføres :

1. Hente hjullager på deleleager.
2. Skrive ut hjullager på delelager.
3. Kjøre inn bil på bukk.
4. Heise opp bil på bukk.
5. Hente en kaffekopp
6. Drikke opp kaffen
7. Skru av hjulet
8. Løsne spindel fra bærearm
9. Dra ut spindel fra drivaksel
10. Finne riktig verktøy i skapet som mekanikeren ikke har kontroll på sysakene i
11. Skru ut det gamle hjullageret/navet
12. Sette inn det nye hjullageret/navet
13. Dra ut drivakselen slik at kuler triller rundt på verkstedgulvet
14. Bruke ekstra tid på diverse

Så er ikke to timer så lite spør du meg ;)

TeamBørnOut
27/01/11, 21:24
men når man ikke har drivaksler å kødde med så syns jeg det bør gå fortere gitt ;)


Min dag ville sett noe slikt ut.
Hente nøkler.
dekke til setet.
kjøre bilen i bukk.
hente cola og lageret.
løsne hjul. caliper.
løsne de 4skruene lagret sitter i.
montere nytt lager og sette på igjen..
ned med bil. kjøre ut. ta vekk plast.. levere nøkler...
Under 1 time ;)

aarnes
27/01/11, 21:31
Ok, så at det var bak nå.
men de har sikkert samme timebruk foran og bak.
men TBO, husk at ikke alle er like effektive som deg og meg :)

TeamBørnOut
27/01/11, 21:33
Nei jeg vet om folk som jobber på verksteder som er tallentløse.. (har dessverre en del slike venner :( ). men 2 timer er mye for en slik jobb bak. forran kan jeg skjønne det. for pluttselig blir det kødd å faen med drivaksler etc som du sier

turboleif
27/01/11, 21:36
men hvem i huleste sender en 10 år gammel bil på et merke verksted for og bytte hjul lager??

TeamBørnOut
27/01/11, 21:37
En som ikke gidder å skru ute på denne tiden?

Torstein
02/02/11, 10:55
eller ikke har plass til å skru på. Ikke så gøy a skru med hodelykt ute i snøen med temperaturer godt ned på minusområdet.

Kanskje det står noe i Hayes boka om hvor lang tid dette skal ta for en hobbymekaniker?

Børge Vikebø
04/02/11, 00:49
på avensis regner man 2-2,5 foran. men da skal man tross alt presse lager ut av nav etc. Bakhjulslager på s80,er ikke det et sånn komplettnav med 4 bolter som skiftes på 7 min og 22 sek når du har fått av bremseskiven og caliper?