PDA

Vis full versjon : Bedre styring på 945?



EivindG
27/01/11, 00:37
Har en 945 1996 mod som eg har fått lekasje på svingen på. har ikkje sett på det ennå siden eg er på sjøen.

Det er jo god sving radius.

Men har noen vært borti å byttet til en annen sving for å få mindre runder på de?

Morgis
27/01/11, 00:45
mindre utveksling på rattet rett og slett.. kortstyring du er ute etter?

EivindG
27/01/11, 01:20
Jepp stemmer, det eg lurte på. kom bare ikkje på ord for det.

turb00le
27/01/11, 05:13
Da kan du få tannstang fra sellholm (dyr) eller sette på en utveksling på "rattstammen"

EivindG
27/01/11, 05:32
ja har sett det, men tenkte egentlig på om noen hadde brukt fra andre biler som feks cosworth eller noe.

TeamBørnOut
27/01/11, 15:41
Kapp av festet til endeleddene på fjørbeinet og sveis de på lengre inn.

gull pilen
27/01/11, 15:50
Kapp av festet til endeleddene på fjørbeinet og sveis de på lengre inn.

så det er greit men banke litt på bærearm er ikke bra???

C.Erstad
27/01/11, 15:52
Kapp av festet til endeleddene på fjørbeinet og sveis de på lengre inn.
Å hva skjer når den sveisen knekker opp igjen da?

TeamBørnOut
27/01/11, 15:58
så det er greit men banke litt på bærearm er ikke bra???
Du skal faktisk banke mye på sveisen etter at du har sveiset den. så dette er jo noe for deg :)





Å hva skjer når den sveisen knekker opp igjen da?
Det som skjer da er at du får som fortjent. klarer du ikke sveise det så det ikke ryker bør du ikke røre i et sveiseapparat...

(det er større sjangs for å knekke av bolten i bærekula / endeleddet før en sveis ryker.. er god plass til en fin fuge der også.. Null stress å sveise i det stålet. bare bank på det en del med en hammer etter du har sveisa det (tips fra en sveiser, da ble det vist bedre))

gull pilen
27/01/11, 16:00
har hørt skrekk eksempel på sveiste styre deler før så det styrer jeg glatt unna!!
gjør det ordentlig: kjøp selholm!!!

TeamBørnOut
27/01/11, 16:02
Så kapp vekk skiten og maskiner noe som kan skrus på da hvis du ikke klarer å sveise :P
volvos fjørbein er fine å sveise i. Det går ikke lite volvoer rundt med påsveisa coilovers vettu ;)

gull pilen
28/01/11, 15:40
har ingenting med mine sveisekunnskaper å gjøre....
er bare at støpe gods er så porøst at det blir nesten aldrig helt bra....

TeamBørnOut
28/01/11, 15:45
Skal love deg at dette ikke er porøse greier :)

gull pilen
28/01/11, 15:49
Skal love deg at dette ikke er porøse greier :)

tar aldri feil du...;)

TeamBørnOut
28/01/11, 15:54
joda. men har drevet med dette lenge og vet hva disse fjørbeina tåler :)
Så har det kanskje noe med at jeg vet litt mer om materialet i disse en deg også. derfor jeg uttaler meg om det også :)
Behøver ikke vite alt for å vite litt om volvos fjørbein vettu :) er utrolig enkelt / simpelt å se også...
Forskjell på støping :)

C.Erstad
28/01/11, 18:32
joda. men har drevet med dette lenge og vet
Forskjell på støping :)
Veldigt forskjell på å gjøre noe som er trafikksikkert og ;)
Gjør det skikkelig og kjøp selholm kortstyring så har du noe som du ikke tar livet av andre med!

Lillengen
28/01/11, 19:03
så lenger du har kunnskap om matrial og sveise prosedyrer. så kan man nesten sveise alt vettu,. strekkfasthet i sveis er jo en faktor og vettu, og tannstage sitter jo kunn i to "bolter" og vist jeg ikke husker feil kan ryke de og:) men er som sakt det beste og handle noe som man bare kan skru inn uten og modifisere no:)

men er en enkel måte og ende den diskusjonen på. man gjør ikke ting man ikke har greie på:P

EivindG
28/01/11, 20:23
Folkens når må dere slappe av, vis dere har så mye testo foran PC-skjermen så ta en joggetur.

ja sellholm er en god måte å bruke 10000 på, men det eg lurte på var om noen hadde prøvd noe fra en annen bil som har sportsstyring org..

og når det er snakk om å kappe og sveise, så må det jo være enklere å korte inn styrestaget i tilfelle. men må si at ingen av de delen er så veldig aktuelle.
Kjører man trimmete og raske biler så kødder mann ikkje med styring eller bremser!!

EivindG
28/01/11, 20:25
Da kan du få tannstang fra sellholm (dyr) eller sette på en utveksling på "rattstammen"

utveksling, noen som har gjort noe sånt før?

TeamBørnOut
28/01/11, 21:50
ja, mange som har kjøpt slik liten boks som sprekker og man sitter igjen uten styring.
10lapper hos sellholm så har du en tannstang som du ikke får så mye kortere styring med også :P
på søndag natt kommer det en liten film om hva som tåler mest av sveiset og innkortet feste til endeleddet og original festet. Noen som tør å satse på hvilken som tåler mest? :P
spar penger på utveksling bokser og dyre tannstenger og bare kort inn... Andre ting ryker før dette... selv om du er tallentløs til å sveise..
Er flott at noen her inne sier sånt ikke er holdbart. Dere vil ikke like å se hva som holder dere hele i heiser etc :)

R.G
28/01/11, 22:08
ja, mange som har kjøpt slik liten boks som sprekker og man sitter igjen uten styring.
10lapper hos sellholm så har du en tannstang som du ikke får så mye kortere styring med også :P
på søndag natt kommer det en liten film om hva som tåler mest av sveiset og innkortet feste til endeleddet og original festet. Noen som tør å satse på hvilken som tåler mest? :P
spar penger på utveksling bokser og dyre tannstenger og bare kort inn... Andre ting ryker før dette... selv om du er tallentløs til å sveise..
Er flott at noen her inne sier sånt ikke er holdbart. Dere vil ikke like å se hva som holder dere hele i heiser etc :)

bare idiotisk! heller kjøpe noe som er ferdig lagd. og sånn som TBO som skal ha alt så "skikkelig gjort", også på andre ting på forumet her, og nå skal begynne å kappe å sveise og herje styrestag. tragisk. greit nok ting kan bli solidere av å sveises, men stoler mere på ferdiglagd enn att noen nisser skal sveise sammen noe ræl som blir sprøtt igjennom tida og plutselig ryke pga det ene å andre. skulle likt å sett biler til TBO om dem virkelig er så BRA som han skal ha det til med alt det der, eller om det er noe som er sammensveiset av jernbaneskinner og skrot han har finni innerst i garasjen....

sveiser ikke sånne vitale deler mener nå jeg..

du får komme med denna filmen din søndag, så får vi se om det kommer noe film eller ikke..


sorry offtopic

TeamBørnOut
29/01/11, 12:29
Ikke lek hjernedød a?
alle coilovers som pedersen selger. hvor man bruker et annet materiale en hva som er i fjørbeinet fra før. og sveiser fast i fjørbeinet... Hvorfor tror du det holder?

Hvorfor skulle ikke noe som får MYE mindre påkjenning, i samme materiale som fjørbeinet ikke tåle å bli sveisa på? Slutt å bland deg oppi ting du ikke kan en dritt om. Jeg jobber med folk som går for å være verdens beste innenfor sitt yrke. Som reiser rundt i hele jævla verden og jobber for firmaer du aldri får noe annet ut av en litt bensin på bensinstasjonen...
Sier du at disse folka ikke VEIT hva de driver med? Kanskje du burde søke jobb der? lære dem litt?
Før du åpner kjeften igjen så prøv å bruk hue litt. Men hey! du har jo kjempe skjeve bremser i 200kmt og ikke ellers. UTEN pulsering i pedalen! Du kan tjene deg stein rik på å selge den teknologien til folk!

Selv om du ikke lager V fuger på dette så sitter det jævlig bra.. og du bøyer de originale greien før dette ryker...
Jeg kunne filmet og lagt opp dette før, men jeg har ikke stor nok skrustikke eller mulighet for å holde fast fjørbeinet når jeg skal mose til dette med slegge..

Ingen snakker om å sveise i "STYRE STAG" her... Men innfestninga til fjørbeinet...

"tbo er forumets svar på dr.house" "han er så slem å taler nedlatende til meg" "kanskje jeg kan prøve å henge meg på nå å fortelle han at dette ikke er trygt"
Tenk så farlig disse fordene etc er på veien da? som har skruer som kan løsne!! vræææl...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1938.jpg

Men for folk som er interessert i å få raskere styring på bilen sin. så er dette en veldig billig og fin løsning. Selv i en kollisjon så vil andre ting ryke før dette. Nyere biler som saab og maaaange andre biler har spindler av aluminium. bare på skrudde inn-festninger.
Så det er ikke farlig ved mindre man bare gir den et lite "nest" i et hjørne.

R.G
29/01/11, 13:00
"Jeg jobber med folk som går for å være verdens beste innenfor sitt yrke. Som reiser rundt i hele jævla verden og jobber for firmaer du aldri får noe annet ut av en litt bensin på bensinstasjonen...
Sier du at disse folka ikke VEIT hva de driver med? Kanskje du burde søke jobb der? lære dem litt? "

hva har dette med saken å gjøre?? tyder på att du går som verdens mester da siden du jobber med dem:p

begynner å ro bort med andre ting som ikke har med saken å gjøre...
ja jeg KAN ta feil med ting, og klarer å innrømme det mot deg som AAALDRI har feil..


edit: nei skal gi f... jeg for du bare drive på....

TeamBørnOut
29/01/11, 13:11
Nei jeg lærer av disse folka. og hører hva de har og si og plukker da med meg fine tips :)
Jeg tar mye feil jeg. bare søk litt så ser du det. Har ingen problemer med å innrømme det heller. man lærer av sine feil :) + at jeg er av typen som prøver å ta til meg all info jeg kan få...
Mene.. når vi er inne på dette med å ro bort ting..
Jeg følte jeg ikke fikk svar på hvorfor man ikke kan korte inn innfestinga til styre staget? hvorfor det var så farlig? Spurte deg også hvorfor andre biler har løsningen som jeg postet bilde på..
Du har ingen formening om dette da? Annet en "bare idiotisk" ?
Jeg lurer på hvorfor du sier sånt? selv etter jeg har skrevet at dette er normalt å gjøre... og at det finnes biler som har løse / skrudde slike innfesninger? Hvorfor er det "bare idiotisk" ? det tok ikke 10sek på google en gang og finne det bildet (fordi jeg viste hva jeg skulle søke på av ford kanskje?)..

Du hadde INGENTING å tilføre denne posten annet en pisspreik?
som jeg skrev i den andre tråden til deg. www.rejsa.se der finner du mange flinke folk som deler erfaring og ideer. Les litt der ang geometri og endring av ting så kan du snappe opp mye fin info.
jeg sitter ikke her på forumet for å lure folk til å ta selvmord langs veien med farlige løsninger... Liker å hjelpe folk. jeg kunne sikkert skrevet han burde kjøpe en tannstang til 10k + noen nye spindler til 5-6000kr... Men det finnes billigere alternativ som kanskje passer andre folk her inne også.

Fighter
29/01/11, 15:45
Å sveise om spindelen er da meget vanlig i drifting. Ikke sett noe til noen som har knekt enda. Men klart, hadde ikke gitt denne jobben til en som går på GK mek.

ELLER, gjøre sånn, men er vel litt lite gods på volvoene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1953.jpg

TeamBørnOut
29/01/11, 15:58
bildet funker ikke?
Stålet i volvos spindler er faktisk så bra at du kan gi en på GK mek denne jobben.
noen nest holder faktisk. stålet er jævlig bra. Men skjønner hva du mener :)
Jeg vet om en som bare nestet fast noen flattjern som caliper fester til 336mm xc90 skiver. det holdt til han kom på eukontroll og fikk kjøreforbud det. (hadde kun sveiset på den enesiden og glemt den andre). Det kunne gått galt :P

Fighter
29/01/11, 16:05
bildet funker ikke?
Stålet i volvos spindler er faktisk så bra at du kan gi en på GK mek denne jobben.
noen nest holder faktisk. stålet er jævlig bra. Men skjønner hva du mener :)
Jeg vet om en som bare nestet fast noen flattjern som caliper fester til 336mm xc90 skiver. det holdt til han kom på eukontroll og fikk kjøreforbud det. (hadde kun sveiset på den enesiden og glemt den andre). Det kunne gått galt :P

Ikke stålet i spindelen jeg er bekymret for, men sveisen til gutt 15 på mekk:D
Men som du sier, stål er utrolig sterkt. Jeg er vandt til å jobbe med alu, og blir like overrasket hver gang jeg tester noe i stål å ser hvor mye mer det tåler.

Virker bildet nå? Funker her iallefall.

TeamBørnOut
29/01/11, 16:08
ja skjønte hva du mente :D men skal vise på søndag natt hvor mye dette tåler i forholdt til hva folk tror.
Tror man må være medlem av ford greiene for å se bildet :/

Fighter
29/01/11, 16:10
skal legge det opp på photobucket så dere andre kan se.
Kan vel med fordel montere styrekula opp ned(på undersiden) og gjøre noe lurt med bærekula for å få bedre vinkler med senk også.

Edit: Sånn, da skal det funke:)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:13
Jepp, man kan bygge ned bærekuler og endeledd. men begge må bygges ned like mye. ellers får man vinkler som hindrer deg i å kjøre ut av garasjen :D
Kodja har jo et slikt sett på 240n sin :)

EivindG
30/01/11, 00:29
[QUOTE=Fighter;250725]Å sveise om spindelen er da meget vanlig i drifting. Ikke sett noe til noen som har knekt enda. Men klart, hadde ikke gitt denne jobben til en som går på GK mek. QUOTE]

skal se nærmere på det når eg kommer hjem er jo kansje mulig å forsterke og så flytte på den.

men er vel litt forsjell på driftebiler og hverdagsbiler. eg hadde nok hatt mer teodorfelgenløsninger vis eg var fri for eu-kontroll og teknisk på landevei.

Fighter
30/01/11, 01:20
[QUOTE=Fighter;250725]Å sveise om spindelen er da meget vanlig i drifting. Ikke sett noe til noen som har knekt enda. Men klart, hadde ikke gitt denne jobben til en som går på GK mek. QUOTE]

skal se nærmere på det når eg kommer hjem er jo kansje mulig å forsterke og så flytte på den.

men er vel litt forsjell på driftebiler og hverdagsbiler. eg hadde nok hatt mer teodorfelgenløsninger vis eg var fri for eu-kontroll og teknisk på landevei.

Eu kontroll ville jeg ikke bekymret meg over, lett å slipe ned sveis og lakkere over. Men den faktiske holdbarheten når man driver med sånne ting er mer gjeldende. Lite morro om ene hjulet tverrer i 200kmt:) Men er jo ikke da man har belastningen på spindelen heller forsåvidt:)

EivindG
30/01/11, 04:17
[QUOTE=EivindG;251321]

Eu kontroll ville jeg ikke bekymret meg over, lett å slipe ned sveis og lakkere over. Men den faktiske holdbarheten når man driver med sånne ting er mer gjeldende. Lite morro om ene hjulet tverrer i 200kmt:) Men er jo ikke da man har belastningen på spindelen heller forsåvidt:)

nå er det lenge siden eg hadde metal sammenføyning på skolen, men er det ikkje sånn at man helst ikkje skal slipe ned pga bruddstyrken på sveisen.
og når står blir så oppvarmet så forandrer også strukturen i stålet seg.
men nok om det, kommer vel noen å forteller at det bare er tull..

Men hjulet kan tverre ser du pga at det er liten sannsynlighet for at den ryker rett av. kor mange ganger har man ikkje sett at en drivaksling er rusten i halve såret?? mange!! når den ryker, det er bare toppen av isfjellet. så hver gang man kjører hardt på en fartshump eller hull i veien kan man være nærmere tretthetsbrudd der man sveiste. men det er jo kanskje og vis. men den sjangsen tar ikkje eg med mitt og andre sitt liv.

får bare håpe på at ikkje han som kommer imot er en tulling som ikkje tenkte sånn, er litt forskjell på å kjøre samme vei på bane og offentlig vei med møtende trafikk osv..

Fighter
30/01/11, 10:44
Jo jeg ser det med tretthetsbrudd, absolutt. Men slik er det jo strengt tatt med det meste som er av custom på understell. Dessuten, har du litt caster vil ikke hjulet kunne tverre i hastighet heller, ikke i teorien iallefall :D Men noen kunne kanskje tatt seg jobben å frese custom spindler? TBO? Med senkete innfestninger til styrestag og bærearmer:)

Edit: Etter litt ekstra tenking ser jeg jo såklart at hjulet hadde tverret om styrestaget hadde rykt:)