PDA

Vis full versjon : Rustfritt eksosanlegg



Soulair
07/02/10, 21:47
Trenger en haug 90 gradere og et par strake rør i rustfritt. Hvordan er rustfrittanlegget til Simons? Har hørt rykter om at det ruster..

skjarlie
07/02/10, 21:48
det gjeld vel kun det som ikkje er rustfritt. rustfritt skal ikkje ruste :D

THolandsli
07/02/10, 22:01
Alt stål kan ruste under de rette betingelsene, men rustfritt stål har en betydelig høyere motstandskraft mot rustangrep og annen korrosjon enn annet stål. Vanlig 304 og 316 ruster gjerne ved temperaturer over ca 60 grader.

Soulair
07/02/10, 22:03
Det finns flere typer rustfritt, så det er derfor jeg spør;)

Soulair
07/02/10, 22:06
Alt stål kan ruste under de rette betingelsene, men rustfritt stål har en betydelig høyere motstandskraft mot rustangrep og annen korrosjon enn annet stål. Vanlig 304 og 316 ruster gjerne ved temperaturer over ca 60 grader.

Ok! Tror du Simons er 304 eller 316? Koster vel sikkert en god del dersom jeg vill opp i kvalitet..?

jonass
07/02/10, 22:16
kan tenke meg eksos sjapper tar mye mer for 316 enn 304. Men prisene i industri er ganske like. kjøp eller få deg meieri rør

THolandsli
07/02/10, 22:16
Vil tro det er 304. Jeg personlig mener at rustfritt er unødvendig på en bruksbil, da man sjelden beholder bilen sålenge at man nyter godt av de ekstra tusenlappene det kosta. I tillegg utsetter du tilstøtende komponenter som ikke er i rustfritt for galvanisk korrosjon.

Skal du ha noe som tåler temperaturen på eksosen i kombinasjon med saltede veier så må du minumum på 6MO. Men det er vell strengt tatt ikke realistisk å bruke til dette formålet.

Soulair
07/02/10, 22:26
Ganske informativt det du skriver der, THolandsli! Jeg tror det får holde med rustfritt fra Simons allikevel..

kermitt
07/02/10, 22:31
er ikke noe som heter rustfritt. det er egentlig ett dårlig navn. rust bestandig har vært ett mye bedre navn. og som sagt. galvanisk korrosjon. etter min mening er det ikke værdt kronene. og sist men ikke minst har du råd til rustfri eksos så er ikke bilen lav nok! :D

Soulair
07/02/10, 22:35
er ikke noe som heter rustfritt. det er egentlig ett dårlig navn. rust bestandig har vært ett mye bedre navn. og som sagt. galvanisk korrosjon. etter min mening er det ikke værdt kronene. og sist men ikke minst har du råd til rustfri eksos så er ikke bilen lav nok! :D

Hva mener du? Er 304/316 bare lavlegert stål som er coated?

ChrML
07/02/10, 22:48
Hva mener du? Er 304/316 bare lavlegert stål som er coated?
Nei, det er rustfritt i den forstand at det er stål blandet med chrom for å øke motstandsdyktigheten mot rust. Ikke noe stål er rustfritt, det er bare flere nivåer av motstandsdyktighet mot rust, hvor noen typer rustfritt ruster seinere enn andre. Men all stål vil til slutt ruste.

Simons rustfritt holder lenge, det vil ikke ruste istykker iløpet av bilens levetid. Men ikke forvent at det vil beholde den samme rustfrie looken i alle år med salt på veiene, det vil etterhvert få overflaterust.

Men lyden av et rustfritt anlegg er digg da kontra vanlig :D. Og hvis du bandasjerer hele eksosanlegget så er det ingen som skal se det likevel ;).

Soulair
07/02/10, 22:59
Nei, det er rustfritt i den forstand at det er stål blandet med chrom for å øke motstandsdyktigheten mot rust. Ikke noe stål er rustfritt, det er bare flere nivåer av motstandsdyktighet mot rust, hvor noen typer rustfritt ruster seinere enn andre. Men all stål vil til slutt ruste.

Simons rustfritt holder lenge, det vil ikke ruste istykker iløpet av bilens levetid. Men ikke forvent at det vil beholde den samme rustfrie looken i alle år med salt på veiene, det vil etterhvert få overflaterust.

Men lyden av et rustfritt anlegg er digg da kontra vanlig :D. Og hvis du bandasjerer hele eksosanlegget så er det ingen som skal se det likevel ;).

Aha, skjønner! Av erfaring virker rustfritt mye hardere enn svartstål. Mulig der det ligger at lyden blir annerledes?

Eksosanlegget mitt blir rustfritt hele veien inkludert pottene med untak av grenrøra. Vet ikke om jeg skal bandasjere disse enda..:confused:

ChrML
07/02/10, 23:05
Aha, skjønner! Av erfaring virker rustfritt mye hardere enn svartstål. Mulig der det ligger at lyden blir annerledes?

Eksosanlegget mitt blir rustfritt hele veien inkludert pottene med untak av grenrøra. Vet ikke om jeg skal bandasjere disse enda..:confused:
Blir samme som mitt det. I rørdeler så koster det ca det dobbelte å ha alt i rustfritt. Anbefaler også at du bruker V- band hele veien når du først skal lage eget anlegg. Trenger ikke så mange skjøter, igrunn bare en over bakakselen og en etter downpipe, så sveiser du resten ;). Evt en klemme etter der org katalysator er så du har mulighet til å sette på en før EU.

Ville ikke ha rustfritt grenrør fordi de er mye vanskeligere å lage holdbart pga det utvider seg mye mer under oppvarming og er "sprøere" enn svartstål.

Soulair
07/02/10, 23:30
Jeg har V8 så det blir litt styr, hehe. Men ja, V-bandsklemmer (rustfrie) er kjøpt inn til grenrøra. Alle svingene osv blir sveiset og skjøtet i pottene med syrefaste klemmer. Har litt trua på å tig-sveise eksosanlegget:D

Men fra en ting til en annen.. Er det lurt å sveise inn en flexrørbit før første potta, for å begrense slitasje m.t.p. vibrasjoner..?

ChrML
07/02/10, 23:35
Jeg har V8 så det blir litt styr, hehe. Men ja, V-bandsklemmer (rustfrie) er kjøpt inn til grenrøra. Alle svingene osv blir sveiset og skjøtet i pottene med syrefaste klemmer. Har litt trua på å tig-sveise eksosanlegget:D

Men fra en ting til en annen.. Er det lurt å sveise inn en flexrørbit før første potta, for å begrense slitasje m.t.p. vibrasjoner..?
Yep, få inn et fleksiledd så tidlig som mulig der eksosen har gått ned og lag et oppheng like etter hvor det henger i gummi til karrosseriet. Da blir det ingen slitasje som følge av motorvibrasjoner ;).

Soulair
07/02/10, 23:41
Da tror jeg sannelig at jeg har en plan:cool: (Olsenbandentheme):D

SWR
08/02/10, 19:28
Vil tro det er 304..
Kan bekrefte det... 304L, for å pirke..