PDA

Vis full versjon : Automatkassen på V70/XC70/XC90



rujo79
26/01/11, 14:15
Heisann!

Man hører jo så mange "skrekkhistorier" om automatkassene på disse Volvoene. Man hører jo at noen ryker etter knappe 100.000km osv, mens noen holder "livet ut". Synes jo 100.000km høres fryktelig lite ut og det må jo være en soleklar årsak til dette...

Men, er det noen typiske tegn man skal se/høre etter om kassa begynner og bli dårlig og et havari kan være nært forestående? Hadde jo vært kjekt å vite ;)

Min XC70 -04 modell, 163.000km girer fint den, men noen ganger, spesielt hvis bilen er kald, kan den gire litt "hardere" fra 2-3 giret. Ikke slik at det rykker, men mer at jeg kjenner at den girer. Har aldri kjørt andre automatbiler så jeg har ingenting å sammenligne med :)

Hvordan er det, er det samme automatkasse i alle V70 og XC70/90 bensin/diesel 2000-2011 modeller. Eller er det forskjellig i bensin og dieselbiler?

Torstein
29/01/11, 17:08
Det virker på meg, etter det jeg har lest at det er dieselkassene som sliter med å bli for varme når folk chipper og skal kjøre lyskryssrally hele tiden.

I tillegg var det mye med T6 xc90, men den er det jo heller få av.

TeamBørnOut
29/01/11, 17:17
Kassene er litt tregere når de er kalde og litt "stumpete". men det er du rett etter du har stått opp også :) helt normalt.

Edit: for å sammenligne med min xc70 06.
bilen har hatt 2 motorer og 3 girkasser.
den første girkassa røyk 5mil etter at jeg kjøpte den. selv med service så røyk den... gammel olje som kokser.. de byttet olje men byttet ikke ut alt og det skjedde igjen kjapt.. Da byttet de ALL oljen og den nye kassa holder enda. men stor oljekjøler skal monteres.. hvis man flusher kassa er det viktig å gjøre dette med noen dagers mellomrom (og en del kjøring). for ny olje renser opp og ting kan løsne. dette er viktig å få ut igjen.
bruker alltid dieselvarmeren og da girer kassa kun hardt 1 gang etter oppstart. men hvis jeg går ut til kald bil så kan den være litt lei i noen sekunder. men det er ikke rart når det er kaldt ute. har bilen stått inne over natta så girer den siklemykt hele tiden.
Tenker ikke over at det er automat annet en at turtallet går opp og ned hele tiden (har 6 trins kasse og bilen er veldig glad i å bruke alle gira så fort den kan :D). (på den siden liker jeg litt eldre girkasser bedre. 2-3 gir og ikke wannebe manuel giring)