PDA

Vis full versjon : Trøbbel med B230K + A forgasser..



Berg Performance
25/01/11, 23:34
Hei !

Plages litt med min B230K + A forgasser.. :o

Noen som vet hva den øverste nippelen mot luftfilterboksen på pierburgforgasserene skal gå til ? :confused:
Altså den øverste på kåpa som går videre til slangen til luftfilteret om det skulle være uklart..
Bilen stopper tvert om jeg legger fingeren over, og har lenge lurt litt på om jeg har en vakumlekkasje noen plass da den overhodet ikke vil oppføre seg slik jeg vil :o

Dimmern
25/01/11, 23:35
Hei !

Plages litt med min B230K + A forgasser.. :o

Noen som vet hva den øverste nippelen mot luftfilterboksen på pierburgforgasserene skal gå til ? :confused:
Altså den øverste på kåpa som går videre til slangen til luftfilteret om det skulle være uklart..
Bilen stopper tvert om jeg legger fingeren over, og har lenge lurt litt på om jeg har en vakumlekkasje noen plass da den overhodet ikke vil oppføre seg slik jeg vil :o

hvilken nippel? skjønte ikke helt :)

Berg Performance
25/01/11, 23:50
Hmm, leita opp ett random bilde !
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1709.jpg

Den der nippelen =) (Ser dønn lik ut, bare at jeg har en Pierburg)

Dimmern
25/01/11, 23:53
Hmm, leita opp ett random bilde !
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1709.jpg

Den der nippelen =) (Ser dønn lik ut, bare at jeg har en Pierburg)

bensin retur ;)

Berg Performance
26/01/11, 00:01
Det har jeg litt vanskelig for å forstå når det ikke var bensinretur på B230a ?
B230K har retur!

Dimmern
26/01/11, 00:03
Det har jeg litt vanskelig for å forstå når det ikke var bensinretur på B230a ?
B230K har retur!

har a motor jeg, der er det retur ;)

Berg Performance
26/01/11, 00:10
Har aldri kommet ut noe bensin i den enden i allefall! :) Merkelig at den skulle dra vakum i returen da ? Kjenner godt at den suger seg fast i fingern når jeg blokker den.

Kobla faktisk på bensinreturslangen for å få noe der slik at den ikke skulle gå ut i friluft, men plukka den av i feilsøkingen..

Dimmern
26/01/11, 00:20
Har aldri kommet ut noe bensin i den enden i allefall! :) Merkelig at den skulle dra vakum i returen da ? Kjenner godt at den suger seg fast i fingern når jeg blokker den.

Kobla faktisk på bensinreturslangen for å få noe der slik at den ikke skulle gå ut i friluft, men plukka den av i feilsøkingen..

hmm, merkelig.. visst det suger der skulle man jo ikke tru det var retur i hvertfall ;)

Berg Performance
26/01/11, 00:22
Sikker på at ikke den nederste er "returen" ? Begynner å lure på om den øverste er til veivhusventilasjon ?

Dimmern
26/01/11, 00:23
Sikker på at ikke den nederste er "returen" ? Begynner å lure på om den øverste er til veivhusventilasjon ?

kanskje det, jeg har 740, der er retur der hvor jeg trodde du mente, og veivhus på slangen til luftfilter, husker ikke åssen det var på 240n jeg hadde.

men det skader vel ikke og bare prøve?;)

R.G
26/01/11, 00:37
detta er ikke veivhus. er noe overløps greier mener jeg. veiv hus skal inn før gasser på plast røret som går fra filter

Dimmern
26/01/11, 00:46
detta er ikke veivhus. er noe overløps greier mener jeg. veiv hus skal inn før gasser på plast røret som går fra filter

er slik det er på 740n min i hvertfall :)

JonasS
26/01/11, 01:57
A-motoren har IKKE retur org. nei.;) den nippelen er til noe annet. Haynes?

Dimmern
26/01/11, 02:06
A-motoren har IKKE retur org. nei.;) den nippelen er til noe annet. Haynes?
sitter da retur på min? :) trur nok det er originalt?

R.G
26/01/11, 02:28
gammel a motor har retur. er gammel type gasser det der med svart kork. a motor med gasser med gul kork har ikke retur

Dimmern
26/01/11, 09:04
gammel a motor har retur. er gammel type gasser det der med svart kork. a motor med gasser med gul kork har ikke retur

jeg har med gul kork, den har retur:)

gull pilen
26/01/11, 09:16
jeg har bare pleid å plugge de vakum greiene...
men når jeg tenker meg om, det er ikke lufting fra kullfilteret på bensin lufingen??

Berg Performance
26/01/11, 11:29
Er en gulkorkgasser det er snakk om (Pierburg) Dro opp ett bilde av en gammel stromberg fordi det var samme uttaka på luftfilter tilkoblinga. ;)

Skal ikke være noe retur på denne såvidt jeg veit. Skjelden det på forgasser, men utlufting er mulig. Fant noen sprengskisser, og på noen av dem ser det ut som denne nippelen ender rett i innsuget, og da er det mest sannsynlig denne som er vakumlekkasjen min, men er langt fra bombesikker enda..

Hyggelig at folk prøver å hjelpe :D

Berg Performance
28/01/11, 11:43
Prøver å bumpe denne litt :)

R.G
28/01/11, 11:58
jeg har bare pleid å plugge de vakum greiene...
men når jeg tenker meg om, det er ikke lufting fra kullfilteret på bensin lufingen??

er ikke kullfilter på forgasser

R.G
28/01/11, 11:59
Prøver å bumpe denne litt :)

jeg skal prøve å se igjennom blekkene mine å se litt der hva det kan være:)

Berg Performance
30/01/11, 00:41
Takker ! Fikk høre noe om at det sto en solenoid(ventil) mellom den øverste og den nederste nippeln originalt, for noe "fuelcut" når man motorbremset med den funksjonen at når motoren hadde over 1500 rpm og null gass lurte ventilen luft forbi forgasseren og rett inn i innsug slik at den ikke skulle bruke bensin under motorbrems ?

Da vil denne nippelen nødvendigvis gå rett til innsuget, og forklare litt av fuskinga =P Vil i såfall tro at grunnen til at bilen stopper når jeg blender denne er at jeg har justert forgasseren for å gå med vakumlekkasje og at den får en hel mengde bensin når jeg tetter lekkasjen..

VolvoMan
30/01/11, 00:53
de koblingen går til en elektrisk ventil, som aktivers som når tenningn slås på.. hva den gjør er jeg litt usikker på, men det står om den i haynes boka bla.

Berg Performance
31/01/11, 22:47
Hmm, blir vel nødt til å krype til korset og kjøpe en haynesbok da.. Skrudd volvo i alle de år, men nå ble jeg pinadø satt på plass her..

VolvoMan
01/02/11, 22:15
Hmm, blir vel nødt til å krype til korset og kjøpe en haynesbok da.. Skrudd volvo i alle de år, men nå ble jeg pinadø satt på plass her..

Man lærer noe nytt så lenge man lever

Batland
05/02/11, 17:32
de koblingen går til en elektrisk ventil, som aktivers som når tenningn slås på.. hva den gjør er jeg litt usikker på, men det står om den i haynes boka bla.
Uten å være bombastisk påståelig...
Slik jeg har forstått det er dette, kort fortalt, en unødvendig idiotgreie. :(
Den øverste nippelen leder fra flottørhuset og ut. I gode gamle dager, samt på AT satsene :D var det bare ett hull rett ut i luftfilter/trykkboksen. Det er slik det skal være.
Etterhvert som folketallet økte og man innsåg at vi forpester hele globen med dritt, så økte miljøkravene og man begynte å fokusere på latterlige bagateller.
Eks.
Når man stopper en driftsvarm motor, så er også forgasseren blitt varm. Det som da skjer er at ørsmå mengder av den lunkne bensinen fordamper ut av flottørhuset og bilen forurenser selv når motoren ikke går.

Løsningen ble å sette på en magnetventil som lukker denne lekkasjen når man slår av tenningsnøkkelen. :rolleyes:

VolEvo
20/02/11, 00:00
fant noen ut hva det var? har samma dritten sjøl ;)

Berg Performance
21/02/11, 19:30
Om man blender den blir det meste bare tull, om man lar den stå åpen fungerer bilen greit =) Kort fortalt ! Har ikke fått justert inn bilen enda, så dette var\er nok det største problemet enda..

Eller det største problemet er vel egentlig at jeg har lekt for mye med datasprut, så jeg er litt bortskjemt når det gjelder bensinlevering.. !

VolEvo
21/02/11, 19:44
okei samma skjer hos meg ;) funker når det står åpent men tetter je det med finger'n så dør motoren ut ;)

Berg Performance
21/02/11, 22:53
Yeah! Plages du ellers med forruskern ?