PDA

Vis full versjon : Merkelige servo-problemer - WTF???



R-M-I
25/01/11, 17:05
Den siste tiden har jeg merket at servoen lever litt sitt eget liv... - 850 2.5 10v det gjelder btw.

- Oljenivået er helt fint.. virker ikke som om det er lekkasje noe sted.
- Problemet oppstår bare periodisk.. dvs. den fungerer av og til helt fint, menst andre ganger skaper den seg noe voldsomt.

Har mistenkt tannstang, multireim og det som verre er...
Har lagt merke til at multireimen har laget litt lyd fra tid til annen også..men ikke noe voldsom hyling.. (Kan sluring på multireimen føre til at servo-pumpen drar dårlig rundt?) :P Har også opplevd at batteriet fort blir "slapt"..noe jeg også anntar at KAN ha med multireim\dynamo å gjøre?

Den virker forsåvidt ikke slakk eller noe(uten at jeg vet hvor stram denne saken skal vere).....

Noen som har noen aning hva jeg i så fall kan sjekke?

TeamBørnOut
25/01/11, 17:05
Kan nok være på tide og bytte ut multireima ja :)

R-M-I
25/01/11, 17:13
Da får man prøve på det...

Hørte noe rykter om at de "nye" reimene fra volvo er en smule kortere enn de gamle... og at de må "routes" en annen vei enn normalt for å passe ordentlig... mener jeg såg et skjema på det for en stund siden..men kan neimen ikke helt huske hvor?

TeamBørnOut
25/01/11, 17:14
Det har jeg ikke hørt noe om. men når du kjøper på volvo (eller et annet sted) så følger det nok med noe papirer på dette

R-M-I
25/01/11, 17:16
Gaah...dritt :P Er det stress å skifte? Må vel løsne spenn-ruller og sånt tøys i alle retninger... Ikke har jeg noe garasje eller noe heller.. Idioti å levere bilen inn på verksted for småting liksom..

TeamBørnOut
25/01/11, 17:18
Er vell bare et strammehjul vell? tar ikke så mange minuttene å bytte. ser jo folk står langs veier å bytter dette hehe

R-M-I
25/01/11, 17:21
Da får man handle ny multireim i morra i lunsjen og satse på at alt blir mye mye bedre :)
Kjipt å bare ha servo AV OG TIL...når man minst venter det :P

Setter pris på treningen i armene naturligvis..(ekte menn TRENGER ikke servo).. men det hadde nå i det minste vert kult om den ikke bare PLUTSELIG slo inn når man vrenger til høyre eller venstre :P

F86
25/01/11, 17:29
Du må ruste deg ut med ett eller annet som passer i firkant hullet på reimstrammeren, eventuelt en bit flattjern som du setter en skiftenøkkel på:)

TeamBørnOut
25/01/11, 17:33
er jo vanlig "pipesett 3/8" der. eller lignende. de fleste har jo skraller hjemme. bare å dytte inn. tror ikke volvo har noe "spesiel" "firkant" der. det har de ikke på hvitmotorene på 960 ihvertfall

ola normann
25/01/11, 20:05
Da får man prøve på det...

Hørte noe rykter om at de "nye" reimene fra volvo er en smule kortere enn de gamle... og at de må "routes" en annen vei enn normalt for å passe ordentlig... mener jeg såg et skjema på det for en stund siden..men kan neimen ikke helt huske hvor?

Det kom en oppdatering på hvordan multireimen skulle "trekkes", tror dette gjelder biler med ac men er ikke sikker.

edit : ac (ikke servo)



er jo vanlig "pipesett 3/8" der. eller lignende. de fleste har jo skraller hjemme. bare å dytte inn. tror ikke volvo har noe "spesiel" "firkant" der. det har de ikke på hvitmotorene på 960 ihvertfall

Det skal være vanlig pipe størrelse (husker ikke hvilken, men større en 1/2"), problemet er at det er rimelig trangt å få inn noe verktøy uten å fjerne ecu boksen.

TeamBørnOut
25/01/11, 20:25
Ah! stemmer :D (takk)det er hakket over :D
Jeg brukte slik "overgang". kan ses på denne pipa :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1198.jpg

R-M-I
25/01/11, 20:32
SKJER med at alle som har noelunne greie på saker og ting ang. volvo bor på FEIL side av landet da?

Skulle GJERNE hatt noen av dem her i Bergensområdet også -.- Kunne kommet GODT med..

ola normann
25/01/11, 21:41
Host... trodde host bergen host var host på host feil hode side host av host landet host jeg host.. :)

R-M-I
26/01/11, 09:57
CRAP... Når jeg kjørte på jobb i dag tidlig hadde jeg NULL effekt på servostyringen... Lovely.. multi-reima snurrer jo rundt.. så jeg er neimen ikke HEEELT overbevist om at det er den som er synderen heller...

I verste fall får jeg vel tappe alt av servo-olje fra reservoir og pumpe... fylle på ny, lufte og se om ting bedrer seg..

Snodige greier i allefall... og ikke minst usansynlig irriterende :/

R-M-I
26/01/11, 15:00
Da var jeg innom volvo en liten tur siden jeg VIRKELIG trenger bilen i orden i disse dager, da jeg venter på at barn nr2 skal finne det for godt å komme ut i verden her...


Konklusjonen ble der:

Feil på servo skyldes feil på rattakselkryss.. (mest sannsynligvis NEDRE fikk jeg høre).


Festlig...hvordan er det å få byttet\utbedret\reparert den skiten der?
Er dette i så fall en dyr affære? Er det to ting jeg ikke har overflod av akkurat nå, er det TID og PENGER :P

850GLTsilver
26/01/11, 17:26
Er ikke akkurat supre de servopumpene heller da.
Null servoeffekt lukter pumpe all vei. Hadde en lang periode sviktende servoeffekt kom og gikk, for så å plutselig bli bedre, MEN med ulyd i servopumpa.
Ny pumpe skal inn ganske snart, og jeg mistenker at noe smuss har klart å lure seg inn i systemet et eller annet sted. Men ingen problemer nå faktisk. Vedvarte i nesten to måneder dette at servoeffekten kom og gikk. og da alt fra litt fullgod servoeffekt, til svakere effekt, god rundt "midtpunktet" svak utenfor til helt borte.

Men aldri noe problemer med reima. Skifter man den til fastsatte intervaller så vil den stort sett fungere fint. (Volvo anbefaler vel 15.000Km mens jeg skifter som regel ved vel 60.000Km. ) Pass på det fordømte mellomhjulet som sitter rett bak dynamoen. Låser dette seg holder ikke reima i 5 000Km engang.

R-M-I
27/01/11, 17:47
Det som er fremtredende nå er at når jeg svinger er det null effekt til et visst punkt der det blir lettere, for så å ha null effekt igjen.. Folket på frydenbø mente a det måtte vere def. Rattakselkryss (nedre) som var synderen..

Noe dritt i grunn.. Konemor er 1dag over termin her.. Og jeg kan ikke sette bilen fra meg på noe verksted i en hel dag nå :/ CURSES!!

brynna
27/01/11, 18:40
Det som er fremtredende nå er at når jeg svinger er det null effekt til et visst punkt der det blir lettere, for så å ha null effekt igjen.. Folket på frydenbø mente a det måtte vere def. Rattakselkryss (nedre) som var synderen..

Noe dritt i grunn.. Konemor er 1dag over termin her.. Og jeg kan ikke sette bilen fra meg på noe verksted i en hel dag nå :/ CURSES!!

Lite sannsynlig at det er kryss. Slakke i det nedre kan du kjenne ved å fysisk stikke handa nedi bak motoren. Det øvre finner du under dashbordet.
Du skal også kjenne veldig slakke ved å rikke på rattet med korte raske bevegelser.
Du har ikke en oljelekkasje innenfor reima slik at det drypper olje på, så det slurer

kermitt
27/01/11, 19:13
når du sier du får bedre effekt på ett punkt når du legger over så mistenker hvertfall jeg at det er noen ventiler i tannstanga di som er tett. prøv en rens av noe slag som er egnet for dette formålet. også bytter du selfølgelig servo oljen.

TeamBørnOut
27/01/11, 19:14
at dette er krysset høres litt fjernt ut ja..

R-M-I
27/01/11, 19:39
når du sier du får bedre effekt på ett punkt når du legger over så mistenker hvertfall jeg at det er noen ventiler i tannstanga di som er tett. prøv en rens av noe slag som er egnet for dette formålet. også bytter du selfølgelig servo oljen.

Hvordan foretar man så en slik rens? Servo-olje har jeg(original Volvo "spesial"olje). Hva mer trengs? Hadde jo vert fantastisk om ikke større inngrep hadde vert nødvendig...

Reima ser tørr og fin ut.. Og den er heller ikke spesiellt slakk eller noe.

R-M-I
28/01/11, 18:19
Anyone?

850GLTsilver
28/01/11, 23:02
Anyone?


Er ikke sikker, men Mekonomen har en del forskjellige spesialmidler for å fikse ting uten å åpne verktøykassa.

Skulle ikke undre meg om de har en servo-renseolje også.
DEXTRON III er en mere enn brukbar olje å bruke på den servoen.
Spiller i grunnen ingen rolle hvor du henter den fra.
Servoen er laget for DXII uansett.

R-M-I
30/01/11, 14:35
Holy hell.. Dette begynner å irritere meg rimelig mye nå.. Får prøve meg på noe fiks i kveld om det blir tid til :/ hadde bare vert litt greit å vite sånn ca hva som må til..

Tømme for olje, på med ny atf-olje, lufte godt? Hvordan skal man ellers gå frem for å få åpnet ventiler i tannstangen?(som jeg forstod var det noen av dere mente det kunne vere)? Jeg har ingen aning :/

TeamBørnOut
30/01/11, 14:45
hørte noe om dette i går. den ventilen som passer på at servon ikke skal trykke "hardt" hele tiden kan begynne å kødde å sleppe opp formye ellerno..
aner ikke hvordan de fikset det men :D

R-M-I
30/01/11, 19:02
hørte noe om dette i går. den ventilen som passer på at servon ikke skal trykke "hardt" hele tiden kan begynne å kødde å sleppe opp formye ellerno..
aner ikke hvordan de fikset det men :D

Du later da til å vere en fyr med nogenlunde aning om hvordan ting fungerer :P
Om du skulle komme over en mulig løsning, så si gjerne fra :) All hjelp mottaes med åpne armer :D

TeamBørnOut
30/01/11, 19:17
Ny olje renser opp. så kan hende dette hjelper. Verdt et forsøk ihvertfall.
Ville prøvd det først. så løfte opp bilen eller stå på noe snø og ta rattet fra side til side noen ganger. Jeg syns der er rart ikke servon lager noe rar lyd hvis det er pumpa. for det pleier de gjøre da.

R-M-I
30/01/11, 19:24
Servoen lager ikke noe særlig ulyd med unntak av når det er fullt rattutslag... som er helt normalt... kjenner at servoen kicker inn når jeg tar i rattet og svinger mot en side når jeg starter osv. så virker nå som om pumpa prøver å gjøre jobben sin...

Morgis
30/01/11, 19:25
finnes forbedret reim til 850-x70 med annen routing for å skåne lagerene til dynamoen.
har ikke delenummeret, men det skal jeg se om jeg finner senere :)

TeamBørnOut
30/01/11, 19:26
prøv og bytt olje en gang å se om det hjelper da. kan vell være noe innvendig lekasje også.. men skjer skjelden på tannstenger

R-M-I
30/01/11, 19:27
Will do...

R-M-I
03/02/11, 17:47
Nå skjønner jeg faen ingenting :) dagen før jeg planla å bleede ut servosystemet og fylle på ny olje begynte driten å oppføre seg ordentlig igjen.. Har fungert tilnærmet prikkfritt i de to siste dagene...

Snodige saker...

850GLTsilver
03/02/11, 21:31
Morgis, det er to routinger for den acessory-reima, med og uten Aircondition. ingen andre.

R-M-I

Dette ligner veldig på hvordan servoen min oppførte seg her i høst. Kom og gikk den feilen i flere måneder, før den her rett før jul gikk over til å oppføre seg bedre og bedre, og nå; Nær perfekt.
Jeg fikk tidlig mistanke til at det sirkulerte noe dritt i systemet, da jeg tidvis kunne få endret på funksjonen ved å foreta "lufting" av systemet. (Var ingen luft å få ut, men oljestrømmen i tannstanga øker veldig.)
At det var noe fremmed som hadde havnet i olja ble egentlig bekreftet av at god servofunksjon ble avløst av ei servopumpe som er klar for dynga.

Gjør som TBO anbefaler, flush systemet så hurtig som mulig, so skal du se at du kanskje berger servopumpa.

Selv savner jeg et ordentlig filter på trykkslangen ut av pumpa i grunn.

Espen69
03/02/11, 21:49
Får magnetfiltre fra USA som passer perfekt både på servosystemet og ikke minst på automaten. Kutt slangen og monter. Monterte på lavtrykksiden - spon (primært) er jo veldig greit å få stoppet på sin ferd rundt i systemet...

TeamBørnOut
03/02/11, 21:50
skjelden man får stålspon i slike deler. er sandkorn etc som somoftest gir skader.

850GLTsilver
03/02/11, 22:01
skjelden man får stålspon i slike deler. er sandkorn etc som somoftest gir skader.

Aner ikke hva det var i min, men pumpa er gåen. Og servoen lekte bananas en periode før pumpa begynte å synge.

TeamBørnOut
03/02/11, 22:03
Hender pumper bare ryker ja. selv nye biler :D kan være litt av bladene i pumpa etc. Er få ting som må være så rent som hydrauliske deler..

ola normann
03/02/11, 22:34
Morgis, det er to routinger for den acessory-reima, med og uten Aircondition. ingen andre.

I følge vadis så kom det en ny routing for biler med ac.

edit:

Her er vel gamme routing (850 og 960 er/var tydligvis likt)

http://www.ebooksquad.com/2009/09/12/1994-volvo-960-cooling-system-specifications-and-wiring-diagram.html

Og her er ny:

http://www.2carpros.com/questions/volvo-850-1997-volvo-850-sepentine-belt-broke

_s90r_
03/02/11, 23:04
Kjører du rett olje på servoen? Prøv og bytte olje. Vist ikke tipper jeg du har en sliten pumpe..

850GLTsilver
03/02/11, 23:09
I følge vadis så kom det en ny routing for biler med ac.

edit:

Her er vel gamme routing (850 og 960 er/var tydligvis likt)

http://www.ebooksquad.com/2009/09/12/1994-volvo-960-cooling-system-specifications-and-wiring-diagram.html

Og her er ny:

http://www.2carpros.com/questions/volvo-850-1997-volvo-850-sepentine-belt-broke


Nå opphørte 850 i og med 1996-modellen da.
Fra 1997 het de S70 og V70. (Selv om det i bunn og grunn var samme bilen)

ola normann
03/02/11, 23:39
De linkene var kun for illustrasjon.

Klippet ut fra vadis:

New routing of auxiliaries belt
A new auxiliaries belt is being introduced into production for the 850 with A/C.
The new belt is routed so that it travels further on the generator drive pulley.
The new type of belt will replace the earlier belt for cars with A/C.
P/N: 9434341-5


Men man får også valgt 1997 mod 850 i vadis?? (mulig de hadde igjen 2 stk på båndet før de tok nyttårsaften??)

R-M-I
04/02/11, 09:13
Kjører du rett olje på servoen? Prøv og bytte olje. Vist ikke tipper jeg du har en sliten pumpe..


Jeg antar at det er vanlig ATF olje som skal på Dextron 3 eller hva søren den heter... Volvo har også en egen "servo olje" av noe slag som også visstnok skal vere av skapelig og passende kvalitet... det er denne jeg har etterfylt med. noe som ikke skulle vere noe problem med i det hele tatt... (servoen skapte seg FØR oljepåfylling også bare så det er sagt... jeg etterfylte en liten dash siden det ikke var ved optimalt nivå på peilepinnen. Uten at resultatet ble noe annerledes av det... intill for et par 3 dager siden når ting plutselig fant ut at det skulle begynne å funke flott igjen..

Robert H.
04/02/11, 09:41
Jeg antar at det er vanlig ATF olje som skal på Dextron 3 eller hva søren den heter... Volvo har også en egen "servo olje" av noe slag som også visstnok skal vere av skapelig og passende kvalitet... det er denne jeg har etterfylt med. noe som ikke skulle vere noe problem med i det hele tatt... (servoen skapte seg FØR oljepåfylling også bare så det er sagt... jeg etterfylte en liten dash siden det ikke var ved optimalt nivå på peilepinnen. Uten at resultatet ble noe annerledes av det... intill for et par 3 dager siden når ting plutselig fant ut at det skulle begynne å funke flott igjen..

Det blir ikke VERRE dersom du bytter olje....
Ville gjort det for sikkerhets skyld uansett.
Oljetype iflg Vadis:
ATF type F,G, Dexron II D,E,III,Ford Mercon.
Alternativ: Volvo Part No 1161317-1

R-M-I
04/02/11, 13:43
Og hvordan gjør man lettest dette? Er vel en fordel å få ut ALT vil jeg tro når man først driver med det? greit nok å tømme reservoir osv. men hva med resten av olja i systemet da? Jeg er ikke særlig keen på å krabbe under bilen og demontere i vei...

Konemor = 9 dager på overtid.... Og jeg tviler på at det hadde blitt "stemning" i heimen om jeg hadde stammet frem "Uhm...kan du holde litt igjen? Jeg må bare hive på igjen en haug slanger og fylle servo-olje her først" :D - når noe skjer.

Den servo-oljen jeg fikk kjøpte jeg hos volvo, GRØNN olje. "Servo SpesialOlje" tydeligvis... Sikkert FANTASTISKE saker.

Robert H.
04/02/11, 15:36
Er det ikke et slikt gjør det selv verksted der som Mahiesen auto var før da?
Mener de har løftebukker, og da er det jo mye enklere.

Espen69
04/02/11, 16:50
skjelden man får stålspon i slike deler. er sandkorn etc som somoftest gir skader.

Nå er jo både servo - og automatleamikken lukkede systemer, så at du skal klare å få sand inn (ved normal kjøring) som ødelegger er jeg helt uenig i! Men at leamikken kan fraskille seg spon, ja det VET jeg skjer.

850GLTsilver
04/02/11, 21:11
Bytte servoolje gjøres lettest med bilen på bakken.
Ha følgende klart før dere tar av returslangen til pumpe:
en "propp til tankens stuss
En bit 8mm rør og litt klar slange samt et oppsamlingskar.
Noen snlangeklemmer.
En stk medhjelper
En del mere servoolje enn hva systemet inneholder normalt.

1. Demonter returslangen og sett i en propp for å tette tankens stuss. Returslangen er den som er nærmest motoren)
2. monter rørbiten og den klare slangen i enden av returslangen.
3. Plasser et kar ved enden av den klare slangen.
4. Be medhjelperen starte motoren, og hell etter olje etterhvert som denne forsvinner ut av reservoiret.
5. Når en liter er tappet, be medhjelper om å stanse motoren.
Plasser nå enden av den blanke slangen opp i reservoiret og gjør klar for skylling av servoen.
6. Medhjelperen starter motoren iigjen og dreier rattet helt til venstre, og holder rattet der ute i Ca 20 Sekunder.
7. Medhjelperen dreier rattet helt til høyre og holder rattet der ute i Ca 20 sekunder.
Gjenta 6 og 7 et par ganger /Haynes sier 10 sek og 10 ganger).
8 Stans motoren.
9 Gjør klar en ny liter ny servoolje.
10 plasser slangen i karet igjen
11 gjenta punktene 4-8 igjen.
Normalt sett vil du ha flushet servoen fullstendig etter å ha fylt på Ca 4 liter.

Ikke sikkert dette er skolerte mekanikeres metode, men sannelig fungerer den (Byttet fra Volvos grønne til Gastrol Superlife DXIII på denne måten. Ikke særlig stor forskjell i fargen på oljen der i reservoiret mot den literen jeg har i skapet nei.