PDA

Vis full versjon : Lamdasonde lyser, volvo 850



fstandal
25/01/11, 13:34
Symbolet for lamdbasonde lyser i dashbordet, og leser ut feilkode 1-1-3 i A2. Noen som vet hva denne betyr?
Bilen er en 92mod 850 GLT.

Hvilket Bensinsystem er det på denne bilen?

ola normann
25/01/11, 14:39
Du har vel Motronic 4,3, vil jeg anta.

Her står det litt:

http://volvoforums.com/forum/showthread.php?t=38677

Og her (men fant ikke 1-1-3 i a2?)

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1587

edit:

ser også at noen ble levert med Bosch LH 3.2 Jetronic System og der har man: short term fuel mixture too weak på 1-1-3 i a2

http://scandcar.com/en/volvo-850-s70-v70-mainmenu-16/volvo-850-foutcodes-mainmenu-18.html

Du får velge og vrake:), eller håpe på at noen andre med litt mere håndfast info svarer :)

Kjell V70
25/01/11, 15:00
Er vel Fenix 5.2 på denne vel, Motronic 4.3 er vel for turbobiler...?
Hvertfall i Haynes boka mi står ikke den feilkoden på Motronic-systemet, men på Fenix systemet, som er samme som jeg hadde på 850n...

1-1-3 Korttids brenselblanding for mager

Edit: Motronic 4.3 er også på "visse versjoner av B5254 S...

fstandal
25/01/11, 17:10
Da er det vel Fenix 5.2 da på denne.

Noen som vet hva feilkoden 1-1-3 Korttids brenselblanding for mager betyr da? Hva kan lage denne feilen?
Bilen går helt normalt både ved tomgang og kjøring..

TeamBørnOut
25/01/11, 17:53
kan tyde på ødelagt lamdasonde. kjøp ny på ebay eller volvo eller no. IKKE biltema :)

Morgis
25/01/11, 18:12
er det ikke bare 10ventilerene som har fenix?
20ventilerene har bosch.

ta av lokket til ECU boksene og les om det er Bosch eller Siemens den er merket med :)

fstandal
25/01/11, 19:32
På ECU boksene sto det Bosch..

850GLTsilver
26/01/11, 16:35
Samma om det er fenix eller Bosch på denne koden.
Er en feil som kan komme dersom releet til injektorene ikke fungerer/bensinspumpe/rele til bensinpumpe feiler.
Sjekk disse tre og resett feilen før du kaster deg på lambdasonden i alle fall.
Hos meg hadde jeg full jackpot på disse tre. Siden jeg fiksa de, aldri mere 1-1-3.
(Er fenix på min 93-modell GLT)

ola normann
26/01/11, 20:45
(Er fenix på min 93-modell GLT)

Unskyld at jeg spør... men er du sikker på at du har fenix på en 20v motor?

Trodde fenix kun var brukt på 10v motorer.

TeamBørnOut
27/01/11, 14:49
GLT kan være 10v motor, har hatt samme bil selv en gang.

M.Engelsen
27/01/11, 15:05
Om bilen går normalt, prøv og ta av minus på batteriet noen minutter, og sett den på igjen.
Kommer lyset på da, kan du heller vurdere å bytte noe :)

ola normann
27/01/11, 18:34
GLT kan være 10v motor, har hatt samme bil selv en gang.

ok :) Da har man lært noe nytt i dag og (da var ikke den dagen bortkastet)

850GLTsilver
27/01/11, 19:55
Unskyld at jeg spør... men er du sikker på at du har fenix på en 20v motor?

Trodde fenix kun var brukt på 10v motorer.


Jeg ble usikker, men selvfølgelig, så er det på min 95- 10V jeg har fenix ja.
Min 93- GLT har noe helt annet.

850GLTsilver
27/01/11, 19:57
ok :) Da har man lært noe nytt i dag og (da var ikke den dagen bortkastet)

Hehe. Da er vi minst to som har lært noe nytt.
Kan ikke huske en eneste GLT som har 10V, ikke hos Volvo i allefall.

Men TBO kan og vet alt han.:D

TeamBørnOut
27/01/11, 20:48
Man trenger ikke vite alt for å vite mer om bil en deg da 850. man trenger bare ha litt erfaring og øyer :)

Vi hadde en 850GLT med 10v motor. Men jeg har aldri sjekka vognkortet på den så mulig det var bytta til 10v motor etter at veivhusventen kuka til ørten ganger eller at noen hadde plassert på et GLT merke eller lignende. aner ikke. bryr meg enda mindre :D
fant ingen GLT på finn med 10v motor heller. så kan nok stemme :)

fstandal
27/01/11, 22:12
Samma om det er fenix eller Bosch på denne koden.
Er en feil som kan komme dersom releet til injektorene ikke fungerer/bensinspumpe/rele til bensinpumpe feiler.
Sjekk disse tre og resett feilen før du kaster deg på lambdasonden i alle fall.
Hos meg hadde jeg full jackpot på disse tre. Siden jeg fiksa de, aldri mere 1-1-3.
(Er fenix på min 93-modell GLT)

Dersom det hadde vært noe av dette så ville jeg vel fått startproblemer?



Om bilen går normalt, prøv og ta av minus på batteriet noen minutter, og sett den på igjen.
Kommer lyset på da, kan du heller vurdere å bytte noe :)

Bilen går helt normalt ja. Har også prøvd og fjerne feilkoden ved og ta av minus på batteriet, men den kommer da igjenn etter en kort stund..

Kan jo selfølgelig bare prøve og skifte lambdasonden, men er en stiv pris og betale om det ikke er den da...

aarnes
27/01/11, 22:36
fstandal:

trøst deg med at jeg har samme problem:)
har ikke fått ut feilkoden ennå, men regner med å få den ut i morgen.
kan komme med input her da.

Forresten så har trailerparts.no ny lambda til ca 1300kr. ikke orginal, men så godt som.

850GLTsilver
28/01/11, 05:19
Dersom det hadde vært noe av dette så ville jeg vel fått startproblemer?




Bilen går helt normalt ja. Har også prøvd og fjerne feilkoden ved og ta av minus på batteriet, men den kommer da igjenn etter en kort stund..

Kan jo selfølgelig bare prøve og skifte lambdasonden, men er en stiv pris og betale om det ikke er den da...

Nei det er ikke sikkert du får startproblemer, eller kanhende startproblemene kun viser seg svært sjeldent.
Men det er dette med å forsøke det billigste først. tenker nå jeg da.
Og å sjekke det releet er en grei start syns jeg.
Blir så en høster en del erfaring av ens egen bøsse vet du. For mange er dette faktisk verdifullt, til tross for hva enkelte mener her ser jeg litt lengre oppe.

Feilkoden må resettes på en annen måte enn å ta batteriet.
Først må du lese alle feilkodene som er på aktuell gruppe.
Når du har kommet tilbake til første feilkode igjen, så er modulen klar til å bli resatt. Da gjør du som følger:
Med den lille stiften stående på samme sted og tenningen på, så trykker du ned og holder nede i 5 sekunder den lille knappen du trykker på for å få lest ut kodene. Slipp så knappen, vent tre sekunder så ser du at den lille røde lampen tenner igjen, så skal du trykke ned og holde på knappen i 5 sekunder igjen, for så å slippe. Nå skal den lille røde lampa holde seg mørk (du vil nok kunne se et svakt lys i den, men det er som mørk å regne)

Et kort trykk på knappen igjen nå skal etter alle mål og merker gi deg koden 1-1-1
Slå av tenningen og dra ut den lille stiften.
Prøv så å starte, og følg så med den motorlampen. For heller ikke denne slukker før koden er resatt.