PDA

Vis full versjon : 850 97 modell tåler ikke regnvær



karl
24/01/11, 18:42
Hei

Har en 850 stv som fungerer helt utmerket bortsett fra når det plaskregner...
etter noen hundre meter's kjøring-alle varsellamper lyser og full stopp - ingen "hosting" men som om noen slår av en bryter.
Etter ca 1 time's (tørke)tid starter den opp igjen som om ingen ting har skjedd og jeg kan igjen kjøre noen hundre meter ....
Diagnose er tatt - skiftet plugger/pluggledninger/rotor/fordelerlokk/tempsensor - bensinforbruket gikk ned men ... ;)

Har noen vært borti lignende problem ?

Merke: VOLVO
Modell: 850 Serie
Typ: 2.5 10V
Registreringsår:1997

Motorkode: B5252S

TeamBørnOut
24/01/11, 18:48
dynamoen din som ikke er glad i fukt virker det som. da lyser alt mulig pent :)

karl
24/01/11, 20:12
Har mer tro på kortslutning i bryter/kontakt/ledning men hvor ....

Ola Hagen
24/01/11, 21:59
er det noen områder i motorom som blir uvanlig vått?

onkelen hadde en 850 og der mangla plasten og den gummi lista i øvre kant i motorrommet mot frontruta så alt vannet rant inn i sikringboksen og lagde fin rot med strømmen.. da lyste det mange lamper ja..


Men hvilken lamper lyser det egentlig? ikke absolutt alle lyser vel?

karl
24/01/11, 22:28
Problemet oppstår under kjøring (vannsprut fra veien) og ALLE lamper lyser når den kobler ut.

850GLTsilver
24/01/11, 22:33
Mista plastdekselet under radiatoren?

karl
24/01/11, 22:39
Har kjørt biler med manglende deksel uten problemer men kanskje... skal sjekke.

850GLTsilver
24/01/11, 22:48
850 uten det fremre dekselet? La meg få lov til å tvile.
Har ikke hørt om noen som har vært så heldige å lagt igjen dette dekselet på kjøpesentre(!) uten at de fikk trøbbel i første vasspytt.
Er i grunnen så erketypisk for noe slikt dette som beskrives her.

TeamBørnOut
24/01/11, 22:55
skjelden jeg ser volvo med slike intakte deksler egentlig hehe. hva elektronikk er det som ligger under der foresten?

850GLTsilver
24/01/11, 23:23
skjelden jeg ser volvo med slike intakte deksler egentlig hehe. hva elektronikk er det som ligger under der foresten?

Ikkeno.
Men det er veldig fritt frem for vannsprut opp til fordeleren med det dekselet borte.
Prøv å ta det bort på bilen din og kjør over noen dammer så skal du se.

TeamBørnOut
24/01/11, 23:39
Nei tror deg jeg :) 850n er byttet ut mot japansk turbostål for lenge siden også :)
Men syns det virka så rart at vi hadde den plata på bilen vår. vi har dårlig vei og pleier miste slike plater fort (men mulig den satt der på 850n. )

karl
24/01/11, 23:40
850 uten det fremre dekselet? La meg få lov til å tvile.

Skrev biler - ikke volvoer ;) så det er mulig du har rett ang dette dekselet ja.

Takk for svar - bra med et aktivt forum !

850GLTsilver
24/01/11, 23:48
Skal sies at det dekselet sitter rimelig godt på 850 da.
MEN, som sagt; på en del kjøpesentre ligger det gjerne igen slike deksler fra de fleste merker.
Og det er godt å vite at fabrikantene har en tanke bak dette at de monterer de i det hele tatt. Svært få av de er egentlig særlig villige til å montere slik "stæsj" uten grunn. Koster penger de der og.

Jeg opplevde akkurat det samme på den 10-ventileren min da jeg lot være å montere det dekselet etter å ha gjort en jobb der under. "skulle bare" vet du. Ble stående en drøy kilometer hjemmefra. Et kvarter opptørking, så kunne jeg lunte hjem igjen. Unngikk dammer og slikt.

Morgis
25/01/11, 00:05
er innerskjermene dine hele?
føler også det kan være noe TBO er inne på.. Dynamoen.
begynner det å bli jordfeil på den, vil instrumentene lyse når pluss og minus jobber omhverandre på jord. prøv å dekk til dynamoen så godt osm mulig å se om det er noe hjelp i det.

850GLTsilver
25/01/11, 00:10
Fører svært sjelden til øyeblikkelig stopp om det er "jordfeil" i dynamoen.
Du mister kun ladingen. (Derav lysorgelet i instrumentet.)
Tåler svært mye vann gjør de også.

Morgis
25/01/11, 00:21
hva skjer når likeretteren i en bil slutter å virke optimalt?
Da blir det "lysorgel", fordi pluss og minus veksler til jord.
Derfor kunne jeg mistenke overledning/jordfeil i dynamo om vannet får leke og elte seg inni der...

850GLTsilver
25/01/11, 00:35
Måtte blitt full kortslutning før det skulle kunne gjøre noe med det.
Og det ville man merket på helt annen måte enn at man fikk startet igjen etter en stund.

Svidde kabler og svært varmt der framme ville det blitt.

De diodeplatene fungerer fint helt nedsenket i vann kan jeg forsikre deg om.
(testet det også, bare fordi jeg ville vite det. SVÆRT bløtt i garasjen under den testen kan jeg love deg.)

TeamBørnOut
25/01/11, 14:38
Har da vært med på at bildynamoer (940) ikke er så glad i fuktighet jeg.. brukte det på en båtmotor. ikke direkte kontakt med vann. men den ga mye fine feil på lamper etc :D (ferskvann).
på 140n min kjørte jeg med dynamoen helt i bunn (ikke plass oppe). den fikk litt sånne "defekt" dynamo effekt hvis det regnet etc.. men i den bilen så var det ikke noe stress fordi den gikk med 2stk dobble bensinlekasjer da.
Men kan jo være volvos utrolige dårlige jordingspunkt også dette? sjekket over og pusset over? 850 er jo særdeles dårlig på det punktet.

Morgis
25/01/11, 15:27
Men kan jo være volvos utrolige dårlige jordingspunkt også dette? sjekket over og pusset over? 850 er jo særdeles dårlig på det punktet.

aldri hørt eller erfart noe om..
elnettet på disse bilene er da noe av det bedre volvo har levert...
hva innebærer dette?

TeamBørnOut
25/01/11, 15:33
jordpunktene? :D Hvis du ikke har noe problemer med dette så er det fikset på volvo før du fikk bilen :) Muttern sleit med dårlig lys på sin (hu var vandt til 940). så dro på volvo for å høre om nettet tålte sterkere pærer. men de ba meg gå over jordpunktene først. tok i sammeslengen å la opp ekstra jordkabel fra dynamoen til chassi også. Och hvilken skilnad hörru :D

Morgis
25/01/11, 15:35
kunne det vært de eldre med H4 lyktene isåfall?
Ble forandringer på ledningsnettet i 94-95.. så på ny i 96-97

TeamBørnOut
25/01/11, 15:38
Hu hadde av nyere type 850 ihvetfall.
Men se på jordkabelen din. prøv å sett en startkabel fra dynamoens - til chassi så merker du nok stor forskjell :) volvo hadde problemer med dette når 850n kom ut. og mange fikk pusset litt på tilkoblinga si. tror jeg la opp ny + kabel fra dynamoen til batteriet også. men husker ikke om jeg merka forskjell på lyktene da. men merka forskjell på stereon(liten bass baki :D)

Morgis
25/01/11, 15:41
går da en solid blå kabel (35mm2?) fra dynamo opp til batteri, og samme kabel videre til jordningspunkt på chassis.

spenningen på pærene har bare falt 0,5-1volt sammenliknet med batteri.. det er ikke galt.

TeamBørnOut
25/01/11, 15:44
og den til chassiet pleier å være bedrøvlig irret og gjerne litt rusten under. men din er sikkert pusset på en gang i tiden eller lignende :) hørte med volvo mekaniker nå. man merket som regel problemet med at bilen ikke ville starte. starteren orker nesten ikke dra rundt (fikk ikke nok strøm).

karl
26/01/11, 18:42
Final report:

Deksel var inntakt så... inn på verksted (igjen)-opp på bukk-3 mann med lys og lykte-og feilen ble omsider funnet. En bunt med ledninger hvor strømpa og isolasjonen på flere av lederne var skrapet/gnisset av.

puh ;)