PDA

Vis full versjon : startvansker etter helg Volvo 850



Joaeng
24/01/11, 08:12
Hei! lot bilen stå i garasjen i helgen da jeg var på hytta, men da jeg skulle starte den igjen på søndag hadde jeg problemer, jeg vridde rundt nøkkelen og det hørtes ut så startmotoren gikk men akkurat som den ikke i det hele tatt prøvde å tenne slik at motoren skulle starte, sikkert dårlig forklaring men prøvde så godt jeg kunne, håper at noen kan hjelpe meg! :) men etter jeg holdt på en stund begynte den å tenne og etter hvert startet den.

noen som vet noe lurt her?

:)

Nilsebu
24/01/11, 10:30
Treig med bensin inn til motoren, dårlige tenningsdeler etc etc..

Var det kompresjon i motoren når du kinnet?

Joaeng
24/01/11, 10:34
hørtes ikke ut som det var noe kompresjon i det hele tatt i starten, men etter ca 20sec kinning så begynte den å starte så vidt. :P

Nilsebu
24/01/11, 10:38
Ville sjekket tenningsdeler, kan bli litt fukt der i disse tider..

Lenge siden de ble byttet?

Joaeng
24/01/11, 10:40
mener du tennpluggene? har skiftet dem for ikke lenge si, rett før jul. skiftet da også fordelerlåkket. :)

cossykiller
24/01/11, 10:41
nytter ikke og bare skifte plugger, og fordelerlokk, må bytte stiften, samt tennkablene, nytter ikke med helt nye tennplugger, om kablene er 20 år gamle. så kjøp deg nye kabler også :)

Nilsebu
24/01/11, 10:42
hmm.. plager det deg igjen så ville jeg sjekket pluggene.. har vært med på at det har vært litt vann nedi der...

Edit: det lurer seg til tider forbi plugghettene.

Joaeng
24/01/11, 10:48
ok, flott :) jeg byttet stiften og da jeg skiftet pluggene og fordelelokket :) men da skal jeg annskaffe meg tennkabler å skifte dem :) mye stress å skifte kablene?

Nilsebu
24/01/11, 10:49
ok, flott :) jeg byttet stiften og da jeg skiftet pluggene og fordelelokket :) men da skal jeg annskaffe meg tennkabler å skifte dem :) mye stress å skifte kablene?

Nei.. bare litt knuffete til tider, kan hende du må fjerne luftfilteret for å få litt bedre tilgang.

Joaeng
24/01/11, 10:51
okei :) noen som vet pris på alle 5 kablene da?
noen som også har tips til å skifte om til konisk sportsluftfilter?

Nilsebu
24/01/11, 11:07
Jeg kjøpte dette settet: http://www.ipdusa.com/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=651&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1

Luftfiltersats fra bcb.no , men det har ikke så mye for seg bortsett fra bittelitt mer lyd..

Har du turbo så hører du dumpen litt bedre.

cossykiller
24/01/11, 11:18
om du vil ha de litt fort, så reiser du innom mekonomen/meca eller noe, IKKE biltema! er ikke noe dyrt :) vel verdt kronene, og du gjør det ihvertfall ikke verre:) bare bytt 1 og 1 kabel, så ser du hele tiden hvor de skal :)

brynna
24/01/11, 15:04
Kan vær fukt i fordelerlokk. Kjent sak dette da bilen står inne ved væromslag. Er det lenge siden pluggledninger er skiftet tar du med dem også. TX 30 bits for å demontere lokket på toppen av motoren.

Litt "prakk" å skifte stift da den må justeres med bladsøker.

Skiftet stift og rotor for bare uker siden selv. Tok bort hele luftfilterkassen, ble da god plass for å jobbe. Husk kontakter og vakumslanger på undersiden av filterholder

Slenger med et tips når kablene skal byttes: Ta av og erstatt en og en. Fort gjort å "tulle seg bort" i kabelrotet

Lykke til:)

ola normann
24/01/11, 15:18
Hva slags stift er det snakk om her??

brynna
24/01/11, 15:53
Hva slags stift er det snakk om her??

Jeg snakker om plugger (dårlig formulert kanskje)
Er ingen selvfølge at nye plugger har riktig åpning mellom midtelektrode og sideelektrode.
Gjør dette som en rutine ved pluggskifte. For stor åpning kan gi startvansker og overbelastning av tenningsanlegget pga det må til høyere spenning.
For liten avstand går ofte utover tomgang. (småfusking)

850GLTsilver
24/01/11, 16:33
om du vil ha de litt fort, så reiser du innom mekonomen/meca eller noe, IKKE biltema! er ikke noe dyrt :) vel verdt kronene, og du gjør det ihvertfall ikke verre:) bare bytt 1 og 1 kabel, så ser du hele tiden hvor de skal :)


Å erre som er gæernt med Biltema-kablene da?

Har hatt et sett slike i min i snart 6 år uten en eneste feiltenning.

Som plugger kjører jeg disse med fire elektroder fra BOSCH. MEGET godt fornøyd med de.

Joaeng
24/01/11, 16:39
flott :) takk for goe svar :)
prøvde meg på å skifte luftfilter i dag, til konisk. har skaffet meg filter og silikonrør, har båret hull til luftmengdemåleren og alt klart, men det siste røret vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med, et rør som suger inn luft, plassert i front på den gamle luftfilterboksen, hva skal jeg gjøre med den? båre hull til den å plassere den på silikonrøret? evt hvordan? noen som vet? :)

Folkvord
24/01/11, 17:13
du må bare kjinne på startmotoren med gassen i bånn, volvofemmarene blir slik når dem står litt lenge av og til og den er bare sur.
det hørrest ut som bare startmotoren går og ikke noko annet, men etter noen sec me kjinning så bejunner den og starte.
visst det fortseter så er nok toppakningen gåen, så vile tatt en komptest visst den fortseter

cossykiller
24/01/11, 17:15
Å erre som er gæernt med Biltema-kablene da?

Har hatt et sett slike i min i snart 6 år uten en eneste feiltenning.

Som plugger kjører jeg disse med fire elektroder fra BOSCH. MEGET godt fornøyd med de.

Av erfaring så er det STOR forskjell på kabler, du kan ha vært heldig, eller jeg kan ha vært uheldig, men har bare hatt kuking med alt av tenndeler jeg har kjøpt der, ikke like holdbart som andres... :)

850GLTsilver
24/01/11, 17:46
Av erfaring så er det STOR forskjell på kabler, du kan ha vært heldig, eller jeg kan ha vært uheldig, men har bare hatt kuking med alt av tenndeler jeg har kjøpt der, ikke like holdbart som andres... :)

Gikk for de silikonkablene dems.
Så langt har de holdt like lenge som siste sett med originalkabler. ... ..
Til nesten 10 ganger prisen.

Kan ikke si jeg har opplevd noe særlig problemer med noen som helst av tenningsdeler jeg har kjøpt der. GLT-en har kabler derfra, 10-ventileren (en -95-modell) har både kabler, plugger, fordelerlokk og coil derfra, samt en to tre andre biler som har vært innom gården her har alle hatt tenningsdeler fra Biltema helt uten problemer.

Virker som om det er enkelte som heller har vært uheldig vil jeg nesten si.
Understøttes av en heller brukbar omsetning av slikt på disse varehusene.
Men en skal passe på. Det er ikke alltid kabler passer til aktuell bil.
Jeg har påpekt manglene ovenfor Biltema i de to tilfellene jeg har opplevd det, og sannelig er de raske til å korrigere seg inn.
Tok ikke lang tid for de å ha beggge variantene av pollen-kupe-filter til 850ene, for å nevne et produkt jeg fikke takkehilsen fra Biltema for å ha gjort de oppmerksom på.

Aner ikke hvordan standardkablene dems er. Aldri prøvd de.

TeamBørnOut
24/01/11, 18:02
forskjellen på biltema tenningsdeler og andre bedre deler er at man får frem mest mulig av gnisten. En fuktig kveld og man har et lys show med biltema tenningsdeler hvis man har litt fin coil (behøver ikke det en gang :D). silikon kablene til biltema varierer så sykt i kvalitet. trur de sparer på kølet der :D
Fordeler lokka og fordelerene stjeler så mye strøm. hvor den blir av kan man lure.. men mange har opplevd varmere coil etc.. (ikke bra).
Har man turbomotor som virkelig krever at strømmen kommer frem så er det bare drite i å bruke biltema greier.. men som nødløsning fungerer det fint på sugemotorer.. men man merker forskjell på nye biltema greier og nye bosch deler. selv om biltema greiene ikke har vært brukt i mere en noen timer..
(bilxtra selger "biltema fordeler lokk" og en litt dyrere type(de hadde ihvertfall 2 typer før). så ikke alltid det bare er biltema som kjøper dritt heller. derfor pleier jeg anbefale folk mekonomen. de har ihvertfall ikke kjøpt den "biltema" søppla enda. kun beru og bosch

850GLTsilver
24/01/11, 18:30
Begriper ikke hvordan jeg kan kjøre rundt med et snittforbruk på den hyggelige siden av 0,8 jeg. På langkjøring er det heller ikke no problem å se et femtall straks etter kommaet.

Er det fordi jeg har dårlig spenning på pluggene tro?

Og Volvokabler, hvorfor ga de opp fullstendig på et tidspunkt som er en god del kortere enn hva jeg til nå har hatt disse ubrukelige Biltemakablene?

TeamBørnOut
24/01/11, 18:59
Jeg kunne fint kjøre med forbruk på 0.7 med 940n min når jeg var ferdig med å "trimme" den :) Men jeg fikk ikke kjørt i det hele tatt med biltema greier..
tenningskablene på 10v n til muttern ga opp når jeg hentet den bilen faktisk. noen år siden. de holdt i 15år...
Men poenget her er at vi som krever litt av tenningsdelene kan ikke kjøre med biltema fordeler lokk og rotor etc. Bilen min gikk med samme tenningsdeler (rotor og fordeler lokk og kabler) i 15år... men det gikk ikke når det skulle trimmes... tenningsdeler er ikke så dyrt på mekonomen. og der får man bedre tenningsdeler. Kjøp gjerne kabler å plugger på biltema hvis man vil det.. men ikke rotor og fordelerlokk... det er shitty greier :P Bare sjekk fargen på gnisten din i forhold til skikkelig tennings greier. man ser klart forskjell :)

JørnM_940
24/01/11, 19:15
Tenningsdeler kan man også kjøpe på Ebay om en ikke har det så travelt:)
F.eks http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Bosch-09340-Lifetime-Wires-_W0QQcmdZViewItemQQfitsZMakeQ3aVolvoQ7cModelQ3a850 QQhashZitem27b78a31d6QQitemZ170583011798QQptZMotor sQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

TeamBørnOut
24/01/11, 19:18
Yes. billigere en biltema dritten også :)
Men tar noen dager. ebay.uk pleier jeg å handle slikt. går ofte bare noen dager.. (hvis jeg henter pakka når jeg kan i norge... og ikke venter på at posten skal flytte pakka fra nabokommunen og hit... det kan fort ta lengre tid :D)

850GLTsilver
24/01/11, 19:43
Jeg kunne fint kjøre med forbruk på 0.7 med 940n min når jeg var ferdig med å "trimme" den :) Men jeg fikk ikke kjørt i det hele tatt med biltema greier..
tenningskablene på 10v n til muttern ga opp når jeg hentet den bilen faktisk. noen år siden. de holdt i 15år...
Men poenget her er at vi som krever litt av tenningsdelene kan ikke kjøre med biltema fordeler lokk og rotor etc. Bilen min gikk med samme tenningsdeler (rotor og fordeler lokk og kabler) i 15år... men det gikk ikke når det skulle trimmes... tenningsdeler er ikke så dyrt på mekonomen. og der får man bedre tenningsdeler. Kjøp gjerne kabler å plugger på biltema hvis man vil det.. men ikke rotor og fordelerlokk... det er shitty greier :P Bare sjekk fargen på gnisten din i forhold til skikkelig tennings greier. man ser klart forskjell :)

Når bilen svarer slik den gjør, så er det i alle fall ikke noe galt med tenningsdelene jeg benytter.
Er ikke mulig å kunne påstå det.

Og for the record, slik sammenligning er gjort for flere år siden, og det var ikke noe særlig å si på gnisten jeg fikk på biltemasakene den gang heller.
Når vi snakker om år og kilometer, så har biltemakablene vært med nå i snart 6 år, og med en kjørelengde som ligger litt over snittet s har de sannelig fått med seg noe rundt 300 000 kilometer også. Volvokablene fikk rundt 100 000Km, sånn til sammenligning.

De gangene jeg handler på mekonomen, så skjer det forøvrig i Arvika. Billigere å reise dit og handle fremfor å kjøpe de samme delene på Bjørkelangen (en mil unna meg) To komplette fjærben ble med fra Sverige forrige sommer. Og nå venter jeg bare på nye fjærer bak.

Glemte jeg å ta med at jeg kjører automat? På begge bilene mine.

TeamBørnOut
24/01/11, 19:45
Ikke no særlig forskjell nei. men det var litt? ;)
Og det er mye :) Men sånn seriøst.. biltema tenningsgreier er søppel. vet at noen kjører med silikon kabelen deres.. men noen får problemer med overslag etc. ren gjettelek om man får noe bra. du har vært heldig

850GLTsilver
24/01/11, 19:45
Tenningsdeler kan man også kjøpe på Ebay om en ikke har det så travelt:)
F.eks http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Bosch-09340-Lifetime-Wires-_W0QQcmdZViewItemQQfitsZMakeQ3aVolvoQ7cModelQ3a850 QQhashZitem27b78a31d6QQitemZ170583011798QQptZMotor sQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Uten tvil.

Fikk akkurat servopumpe fra over dammen.
Svenskprodusert, og til en pris inkludert frakt som ligger på langt under det halve av hva man finner "pent brukte" her hjemme (Finn.no og slikt)

Undres hvordan slikt kan gå til?

TeamBørnOut
24/01/11, 19:47
prøv å kjøp kompressor ;) lages i sverige.. koster 1/3 i usa :D

M.Engelsen
24/01/11, 20:38
Min og begynte slik etter helgen :D

Merkelig :D

MadAss
24/01/11, 21:42
hørtes ikke ut som det var noe kompresjon i det hele tatt i starten, men etter ca 20sec kinning så begynte den å starte så vidt. :P

Hvorfor er det ingen her som nevner hydrauliske løftere, når det virker som motoren ikke har kompressjon?
Er jo ikke akkurat uvanlig at disse løfterene "kollapser" til tider. Har vært bort i dette mange ganger. Av og til kan det skje under ojeskift feks, andre tider når bilen har stått lenge.
Noen ganger starter de etter 10-20 sek - andre ganger etter 2-3 minutt. Begynner først å gå på et par sylindere før en får nok turtall til å få i gang resten av løfterene. Når en først får fyr i motoren, så fungerer jo alt som normalt.

Flush/bytte til annen olje kan hjelpe. Bytte av løftere vil hjelpe.
Dette er ikke noe vi på verkstedet tar så alvorlig, da det ikke er så ofte det gjentar seg.

850GLTsilver
24/01/11, 22:37
Ikke no særlig forskjell nei. men det var litt? ;)
Og det er mye :) Men sånn seriøst.. biltema tenningsgreier er søppel. vet at noen kjører med silikon kabelen deres.. men noen får problemer med overslag etc. ren gjettelek om man får noe bra. du har vært heldig

Vanskelig å si, men det så ut som om gnisten var noe kraftigere (fetere) på de eyquem-pluggene. Mulig jeg så feil, men utover det så vil jeg si at forskjellen var ubetydelig.

6 år "flaks" Javisst, det er vel slik det funker. Og "bare" på alle bilene jeg har hatt i samme periode som har fått gleden av nye tenningsdeler.

TeamBørnOut
24/01/11, 22:40
flaks når du kjøpte de inn. ikke under bruk.

850GLTsilver
24/01/11, 22:45
flaks når du kjøpte de inn. ikke under bruk.

La meg se.... Jeg kjøpte disse kablene i 2004. Til den andre kjøpte jeg i 2009, i tillegg har jeg kjøpt slike kabler... ja siden 1996 omtrent og frem til nå. Ikke bare til egne biler nei.
Sannelig flaks jeg ikke kjøpte i 1958 da gitt, du skal ha for den.

Eller hvilket tidsrom var disse kablene så elendige som du fremstiller det som?

TeamBørnOut
24/01/11, 23:01
I tidsrommet 2006 ellerno til den dagen de slutter å selge dette... Prøv slike kabler sammen med noe ettermarkeds sprut å se om du opplever mye morsomt :) litt som å kjøre uten R plugger :) Det fungerer sikkert helt OK til den slitne lille coilen din som leverer en gul liten gnist etter den har passert biltema fordeler lokket ditt. men det er ikke noe man anbefaler folk å kjøpe. Hvis du syns de kablene er så jævlig fine så kan du få lov å holde i noen slike mens jeg fyrer opp bilen min. så kan vi se hva du sier etterpå. gul ekkel gnist av biltema greier.. greit hvis man vet hva man skal kjøpe. som ettermarkeds coilene der (ikke alle seff)(billig og "greie").
Folk som anbefaler biltema deler har en tendens til å anbefale folk å "minske" gapet på stiften også :D

850GLTsilver
24/01/11, 23:19
I tidsrommet 2006 ellerno til den dagen de slutter å selge dette... Prøv slike kabler sammen med noe ettermarkeds sprut å se om du opplever mye morsomt :) litt som å kjøre uten R plugger :) Det fungerer sikkert helt OK til den slitne lille coilen din som leverer en gul liten gnist etter den har passert biltema fordeler lokket ditt. men det er ikke noe man anbefaler folk å kjøpe. Hvis du syns de kablene er så jævlig fine så kan du få lov å holde i noen slike mens jeg fyrer opp bilen min. så kan vi se hva du sier etterpå. gul ekkel gnist av biltema greier.. greit hvis man vet hva man skal kjøpe. som ettermarkeds coilene der (ikke alle seff)(billig og "greie").
Folk som anbefaler biltema deler har en tendens til å anbefale folk å "minske" gapet på stiften også :D

Det er mye synsing i dette du så skråsikkert uttaler deg om her.
Det kan neppe være rare erfaringen du har med slike biltema-tenningsdeler om du mener de oppfører seg slik du påstår her.
Om bilen din er en "standard" med helt alminnelig trimming på motoren, så vil standard-utstyr i dealler aller fleste tilfeller være mere enn godt nok.

En av de ting somfungerer som et meget godt bench-mark for kvaliteten på tenningsutstyr er nettopp dette at motoren går som den skal, bruker omtrent den mengde drivstoff som fabrikanten oppgir at den skal gjøre, har utslipp som ligger innenfor de grensene som er satt og at ytelsene er som de er ment å være.
Så lenge dette er oppfylt så hjelper det lite med dine påstander om "gul" gnist. Siden jeg faktisk har sjekket ut nettopp gnisten, så er det merkelig at du, med dine synsinger fortsetter å kaste rundt deg om hvor dårlig disse delene er.
Så jeg spør jeg: Siden jeg har hatt slik "flaks" nå i over 13 år med innkjøp og bruk av slike tenningsdeler, gi meg ett eneste godt argument for at jeg skal slutte å bruke disse delene og heller gå over til dyrere deler.

Jeg har innimellom forsøkt andre typer deler, uten at jeg kan si at noen av de foran nevnte bench-marks endret seg til det positive. Eneste delen jeg har funnet at motorene mine har "trivdes" bedre enn med Eyquem-deler er tennpluggene, som jeg i dag kjører med Bosch. Disse Bosch-pluggene koster forøvrig omtrent det samme som Eyquem-plugger, så derfor er det ikke noe økonomisk i bildet heller.

Er det forresten forskjell på 33KV-coiler fra Volvo kontra de fra Biltema?
Jeg vet om en, men det er fordi jeg sammenlignet en gammel coil fra Volvo med en ny fra Biltema.

Er så merkelig med slik hyling om hvor dårlig biltema er, uten at det ser ut til at det er annet enn stynsing du baserer det på.
Fakta på bordet?

TeamBørnOut
24/01/11, 23:33
Fakta er jo det at delene er dårlige. jeg har liggende masse biltema greier som jeg ikke har fått brukt etc. Fakta er at jeg ikke godtar at strømmen går til gods av kablene mine. De skal til bunn av pluggen. Fordeler lokk og rotor fra biltema er søppel. Min mor merker kanskje ikke forskjell! men det gjør jeg. Jeg har mer erfaring av biltema deler en deg. som jeg har skrevet. Vil du holde på noen biltema kabler mens jeg fyrer opp den ene motoren min? Vil du jeg skal vise deg forskjell på gnisten med dine deler fra din bil VS min bil? Er det fakta nok for deg? At andre folk på forumet syter som unger fordi bilene hoster og harker i fuktig vær pga biltema deler koser meg litt. for jeg har vært like dum(opptil flere ganger) å kjøpt sånt derifra..
Husk at mange av oss på forumet kjører med turbo. Da fungerer det ikke med dårlig strøm til pluggene pga høyere cylindertrykk (det slukker gnisten).
Jeg har dessverre aldri filmet motorene / bilene mine med biltema greier og sammenlignet med nye kvalitets greier. men stol på meg når jeg sier det er enorm forskjell...
Men igjen, du syns biltema bremseklosser er helt greie. Skulle vært forbudt i mine øyne...
Men jeg skriver det igjen. VIL DU komme en dag å se hva som skjer med biltema deler på en turbo motor så velkommen. jeg kan tilogmed sende med deg penger så du kan kjøpe nye deler på biltema :D så skal jeg stille med nye bosch deler.. 0-250kmt test? du kan kjøre bilen selv hvis du vil. så du ikke tror jeg ikke gir full pupp eller lignende...
Går bilen best på bosch delene så har du tapt og beholder biltema tenningsdelene. Taper jeg så setter jeg fyr på bilen og konverterer til islam. Noe som kunne vært spennende hadde vært å sjekka bremselengden ned fra 250 igjen med biltema klosser vs litt kvalitets klosser også? :) Er du med? :) Bilen står klar på tunet. full tank 99vpower klar for litt lek og moro..
VIL det overbevise deg? slipper vi flere "biltema selger kvalitets deler" diskusjoner da?

850GLTsilver
25/01/11, 00:08
Jeg har mer erfaring av biltema deler en deg.

Vil du jeg skal vise deg forskjell på gnisten med dine deler fra din bil VS min bil? Er det fakta nok for deg? At andre folk på forumet syter som unger fordi bilene hoster og harker i fuktig vær pga biltema deler koser meg litt. for jeg har vært like dum(opptil flere ganger) å kjøpt sånt derifra..

Husk at mange av oss på forumet kjører med turbo. Da fungerer det ikke med dårlig strøm til pluggene pga høyere cylindertrykk (det slukker gnisten).

Jeg har dessverre aldri filmet motorene / bilene mine med biltema greier og sammenlignet med nye kvalitets greier. men stol på meg når jeg sier det er enorm forskjell...
Men igjen, du syns biltema bremseklosser er helt greie. Skulle vært forbudt i mine øyne...

Men jeg skriver det igjen. VIL DU komme en dag å se hva som skjer med biltema deler på en turbo motor så velkommen. jeg kan tilogmed sende med deg penger så du kan kjøpe nye deler på biltema :D så skal jeg stille med nye bosch deler.. 0-250kmt test? du kan kjøre bilen selv hvis du vil. så du ikke tror jeg ikke gir full pupp eller lignende...

Går bilen best på bosch delene så har du tapt og beholder biltema tenningsdelene.
Taper jeg så setter jeg fyr på bilen og konverterer til islam. Noe som kunne vært spennende hadde vært å sjekka bremselengden ned fra 250 igjen med biltema klosser vs litt kvalitets klosser også? :) Er du med? :) Bilen står klar på tunet. full tank 99vpower klar for litt lek og moro..'

VIL det overbevise deg? slipper vi flere "biltema selger kvalitets deler" diskusjoner da?

Tok bort irrelevant preik. samt at jeg rydda litt så det ble litt mere oversiktlig.

1. Igjen så kommer du med en påstand du neppe kan underbygge.
Ikke det at den nødvendigvis er feil, men du vet rett og slett ikke hva slags erfaring JEG har med Biltema kontra deg.

2. Testen med tenningsdeler jeg har gjort har, som jeg allerede har uttalt, gitt NÆR samme gnist. Dessverre hadde jeg ikke pluggene inni en turboladet sylinder idet jeg gjorde testen, noe de færreste av oss har anledning til å få gjort mens vi visuelt kan sammenligne gnisten på to forskjellige tennplugger.
Jeg kan ikke si annet enn at jeg tviler på at du har sett dette i virkeligheten heller. TEORI er ikke alltid det samme som fakta vet du.

3. Bremseklosser for racing er og blir bedre enn bremseklosser for alminnelig bruk. Dette har jeg på ingen måte noensinne sagt noe på. At du har en personlig mening om at Biltemas klosser skulle vært forbudt får du ta opp med TÜV og slike som faktisk godkjenner Biltemas klosser for bruk i trafikken.
Og for å være dønn ærlig, så tror jeg de ganske sikker rett og slett driter i din personlige mening. Bilene stopper, og de stopper trygt nok. Uten å kunne ha den forsikringen i ryggen ville neppe noen ettermarkeds-leverandør, OEM eller Mekonomen/Biltema turt å omsette noen som helst av de klossene. De MÅ nemlig oppfylle visse minstekrav.

4. La meg spørre deg: Hvor stor strøm skal det til for at gnisten ikke skal slukkes i en turbomotor? Jeg er litt nysjerrig på akkurat det.

5. Som sagt: 0-250-0 er en test som gjerne kan gjennomføres.
Har du et sted der dette kan gjøres, så sett gjerne i gang.
Mine biler når ikke den hastigheten engang. Så hvorfor bry meg med det?

6. Du gjentar og gjentar, men du kommer ikke med annet enn synsing.
Det er mange som er godt fornøyd med ytelsene, og jeg spør deg derfor enda en gang: HVA ER DET FOR GALT MED TENNINGSANLEGGET PÅ MIN BIL SIDEN DEN YTER BEDRE ENN HVA VOLVO SIER DEN SKAL?
Tenningsanlegget består for tiden av BOSCH X4-plugger. Biltema pluggledninger, Biltema fordelerlokk, Biltema Rotor, Biltema kabel til Volvo coil.
Dette i min GLT.
I min 10-ventiler står det Eyquem plugger, Biltema pluggledninger, Volvo fordelelokk, Biltema rotor (gammel) Biltema ledning til Biltema coil.

HVORFOR YTER MINE BILER BEDRE ENN VOLVOS BEREGNEDE YTELSER?

Du kan med full glede ta frem et eneste innlegg der jeg sier at Biltema utelukkende leverer kvalitetskomponenter. Lykke til.

Fortell gjerne hva som skal til for at vi skal slipe å se dine evindelige sleivspark om Biltema-deler? For du kan jo ikke legge frem noe som helst, annet enn at "du vet mere om Biltema enn jeg". Du har jo ikke brukt Biltema på dine biler sier du jo. Så hvordan kan du uttale deg så skråsikkert?

Noen av oss prøver oss frem, og finner ting som funker, og andre ting som ikke funker. Dette klarer vi helt uten å gå i korstog for å hetse hverken den ene eller den andre.

Jeg blir nesten matt her jeg sitter.

TeamBørnOut
25/01/11, 14:58
Jeg sier da jeg har prøvd masse av biltema sine greier på min bil! er derfor jeg har erfaring! At du får bilen din til å gå på 0.8 på mila er bra. Selv om dagens bensin er innblandet mer etanol en før og bilene automatisk bruker mer så er det bra. Men hvorfor ikke bytte vekk biltema søppla og få enda lavere forbruk?
Jeg betaler over 3000kr i året og har dermed medlemskap i åpen testing langs fine veier :D
Men som jeg skrev. Jeg kunne tenkt meg at DU tok testen med min bil :) så DU merker forskjellen :)
Jeg VET når mine biler kutter / går fett pga dårlig gnist. jeg HAR bb lamda som jeg kan lese av :) Vettu, den bb lamdan har faktisk en logg funksjon. Så jeg kan jo faktisk få "papirer" på at de delene ikke duger også :D Må bare få snekkret meg sammen en ny DP med 2lamda uttak (orker ikke koble lh2.4n gjennom BB lamdan).
Du har tidligere skrevet at originale volvo bærearmene dine var dårligere en biltemas... Men "alle" her har opplevd det motsatte.. Bærekuler, endeledd.. Tennings deler. Det er ikke bra greier. Bremselengden på biltema klosser i 200kmt er farlig dårlig i forhold til kvalitets greier.. nei, mannen i gata kjører kanskje ikke i 200 vær dag. men man ser lettere forskjell i slike hastigheter en i 50kmt.. Helt seriøst så må du sluppe å anbefalle biltema greier til folk som 99% av forumet her vet er dårlige greier.
Som jeg sa ang silikon kablene. Noen får bra deler og andre får dårlige greier. Hvis du tror at de 3 bilene du har montert dette på er et bevis på at det er bra greier så tar du så feil som det får blitt..
som jeg sa, du kan komme å holde på tenningsdelene jeg har fra biltema (som er brukt i en dag før jeg måtte bytte ut mot originale 15år gammle greier pga fuktig vær) mens jeg starter opp bilen... se om du får strøm... så kan vi sammenligne gnisten med nye fine bosch / beru greier kontra biltema greier også. Hvorfor kjøper ikke alle tennings deler fra biltema når det er MASSE penger å spare på dette? Jeg hadde LETT gjort det selv. penger spart = penger tjent, som jeg kan bruke på andre ting. (derfor jeg kjøper bremse skiver og calipere på tema). Men å kjøpe tenningsdeler fra tema er som å kaste pengene ut av vinduet. tilogmed verkstedene ville i noen tilfeller tjent penger på å kjøpe biltema greier. men de kan ikke gjøre dette pga kunden.
Biltema tenningsdeler er roten til mange timers banning hos folk.. bare se på 240 940 delen av forumet. Hvor mange har ikke sliti med sånne dritt deler... Jeg har kommet hjem til folk som ikke får fyra de nybygde motorene sine. Bedt de bytte ut biltema plugger, coil, kabler og lmm etc.. og bilen fyrer på første forsøk... "det er gnist" betyr ikke at det er bra gnist... Ta deg en google søk så finner du ut at dårlige tennings deler fører til at pluggene "slukker" hvis cylindertrykket blir høyt. Det vet de av oss som har lekt mye med Rsport gassere og stift tenning :) forferdelig tid som er morsom å tenke tilbake på nå som man skjønner litt mer :)

850GLTsilver
26/01/11, 17:51
Så du tror jeg kommer lengre ned enn nede på 0,55 på langkjøring? Javel.... Har faktisk ikke vært borti automatgiret 850 som nærmer seg 0,7 engang.
Og å prøve flere ganger vil for meg uansett være å kaste bort gode penger (som den Norske stat gjennom drivstoffavgifter likevel får tak i)...

At jeg nevner de tre spesifikke bilene betyr da på ingen måte at delene ikke er prøvd på andre biler, egne som andres. Got it?

Du svarte ellers ikke på hvor mye strøm disse superdupergnistmakerdelene dine fremskaffer...

Og hvorfor skal jeg med mine velfungerende sugemotorer bry meg så all verden om alle problemene "bole"motorer får grunnet et noe for høyt ladetrykk? (JA jeg er fullt klar over hva som kan skje om man ikke har tilstrekkelig gnist)

Jeg får uansett ingen glede av eventuell bedre gnist enn hva jeg har i dag. Testet ferdig den biten der. Ser ingen grunn til å fore andre enn meg selv med bidrag til økt levestandard for å si det enkelt. Og mine biler starter på første forsøk...hver gang. i allefall ned til sånn ca -35 grader. Er ikke det godt nok heller?

Jeg har hatt mine runder med bilskruing, dog uten at det noensinne ble mitt fag. (tilfeldigheter) Tilstrekkelig teori har jeg uansett tilegnet meg, og har på ingen måte vansker med å vite hvor sko trykker som værst på bilmotorer. Jeg kan heller ikke ALT, noe jeg VET jeg slett ikke er alene om.

Du er såpass kategorisk i dine uttalelser at jeg bare av den grunn velger å "tale Roma midt i mot". Se bare din påstand om at jeg så sterkt anbefaler Biltema i ett og alt.
Du ble bedt om å underbygge den påstanden, men se: FAIL.

Jeg kjørte aldri Rsport, men jeg hadde gleden av å få min B20 til å yte en god del mere enn "guttas" BMW2002TII (som var verstingene den gangen) Den gang helt uten Biltema gitt..... Og alt vi prøvde og feilet.... Ja det er moro å se tilbake på.

Vil tro feil i bygginga sto for 90% av disse som tilsynelatende har brukt masse penger på å fintune motorene sine inntil de oppdaget at de ikke hadde råd til de verste tenningsdelene (merkelig i grunn) fremfor at det var delene i seg selv som var årsaken. Gutta på Biltema pusher såpass mye av de sakene at det ser da ut til at majoriteten av de faktisk får sakene til å fungere feilfritt.

Bilverksteder er forøvrig svært sjelden ute etter å spare penger for kundene sine.
De tjener mere på å selge BERU og legge på sine 20-50% avanse på det, enn å selge Biltema og legge til de samme 20-50% avanse. Do the math.
Klart det ville vært penger å spare men med mindre fortjeneste i KRONER og øre, så sier det seg selv hvem verkstedet egentlig tenker på. Lønna skal betales der også vet du.

Nilsebu
29/01/11, 01:34
TBO: er det rart du har mange innlegg på innleggstelleren din? :p

Dette er et underforum hvor folk skal hjelpe andre med problemer. Tenningsdelen på bilen til trådstater er vist ikke problemet.

Start heller opp en diskusjon på generell prat.

Dette er sagt flere ganger. Biltema legger ting ut på anbud. De som kan selge til dem billigst får salget. Dette kan være brembo, bosch, chinaxhei, thaithungway eller masse annet.

Når det kommer til bremser og div så har dette ingenting i si for den vanlige mannen i gate, men med en gang du overstiger 150 km/t på feks E6, kan dette ha å si om du stopper eller ikke. JA. Alt skal godkjennes, men hvor høyt på skalen de scorer vet ingen.

Personlig styrer jeg vekk ifra biltema, bortsett fra ytre drivledd som koster 800 der i motsetning til 2 tusen i andre butikker. Dette kjøpte jeg hos biltema etter at andre har sagt seg fornøyde.

Har i ettertid hørt om folk som hater de drivleddene de selger, forskjellige produsenter?? ja!.

Ingen stor mening med denne posten, men prøver å sette ting "litt" i perspektiv.

Forøvrig til TBO. Sier trådstarter at han er fornøyd med biltema tenningsdeler, så er vel dette opp til han, om han vil fortsette å bruke de, eller betale 2-3 ganger så mye som oss andre.