PDA

Vis full versjon : Volvo 531 topp "fikset", deres mening



regeli
23/01/11, 20:58
Fikk kjøpt en Volvo 531 topp av en svenske, der fikk jeg of portet og planet den for X antall tusen. Ferdig montert med ventiler og fjører osv.

I dag når det enfelig var litt dagslys, så ble jeg litt overrasket over arbeidet.
Det er tegn på "lapping" og en del tæreskader. Den ene tæreskaden virker litt kritisk.

Her er bildene og jeg ønsker deres mening om denne her er god for 500HK:

Bilde 1: http://i1099.photobucket.com/albums/g399/regeli/CIMG2346.jpg
Bilde 2: http://i1099.photobucket.com/albums/g399/regeli/CIMG2347.jpg
Bilde 3: http://i1099.photobucket.com/albums/g399/regeli/CIMG2350.jpg
Bilde 4: http://i1099.photobucket.com/albums/g399/regeli/CIMG2349.jpg
Bilde 5: http://i1099.photobucket.com/albums/g399/regeli/CIMG2348.jpg

Topp har vært montert en gang på blokk, men tatt av for "etterkontroll".

TeamBørnOut
23/01/11, 21:08
Lapping? hvordan mener du?

Edit: så hva du mente med tæring etc nå. Null å si. går bare litt vann og olje der :D ikke allverdens trykk heller. en god toppakning med "gummi" rundt vannkanalene etc så tror jeg ikke det er noe problem. det viktigste er jo rundt cyl. der ser det jo helt ut

regeli
23/01/11, 21:10
Viss du ser på bilde nr 4 over hver ventil for avgass, så virket det som om det er sveiset og lappet. Det er forskjell i godset.

Man ser og en stygg tære skade nede på venstre side på bilde nr 1.

TeamBørnOut
23/01/11, 21:12
er sveiset igjen ja. sikkert et "triks" noen har.

regeli
23/01/11, 21:13
Strøken 531 topper er nok vanskelig å skaffe?

kermitt
23/01/11, 21:28
ser ikke noe problem med det der som det ikke er noen kvasse kanter.

regeli
23/01/11, 21:32
Takker for kjapp respons, nå fikk jeg roen i meg. Testet med toppakningen, går helt fint og skulle ikke bli noe problem. Skal bruke vanlig Elring toppakning, noen mener at den er forsterket. Har og en Cometic 3 lags, men ser ikke helt vitsen.

Litt off topic, men spør kjapt. Anbefaler dere dobble ventilfjører eller enkle når man skal være under 7000RPM?

Noen mener at det sliter mye på kammen osv?

TeamBørnOut
23/01/11, 21:35
Hvis toppen er bygget for 500hk så må den være tilpasset en litt god kam. og da bør han som har solgt deg kammen vite om du trenger dette eller ei. (eller han som har bygget toppen.)

kermitt
23/01/11, 21:35
volvo har aldri slitt med kammer ser ikke noe problem med å bruke dobble ventilfjører. jeg hadde ikke ville brukt noe annet enn orginale ventilfjører om du skal holde deg innen for originalt turtallsområde. men jeg hadde kjøpt nye.

TeamBørnOut
23/01/11, 21:36
Er neppe tenkt å bruke volvo originalkam for å nå 500hk :D da har litt fjører etc og si.

regeli
23/01/11, 21:39
Første steg er 350-400HK med den turbo jeg har nå, så tar jeg det gradvis.
Selger mener at toppen er god opp til 700HK vistnok.

Har dobble ventilfjører liggende, er vel bare ta bort den minste?

Kammen er fra Turbotrimming.

kermitt
23/01/11, 21:40
påstått god for 500hk og 500hk er langt i fra det samme. klart fjører har litt å si, men nye originale er i mine øyne like gode som mye ettermarkeds greier. først å fremst turtall som maxer ut fjørene. om du er i tvil, klem til med dobble, gjør ikke noe å ha litt mer enn du trenger.

TeamBørnOut
23/01/11, 21:42
Hør med han hva han har å anbefale da. ventilfjører og sånt skal jo tilpasses kammen. derfor man sjekker hvilket trykk etc fjørene gir før man monterer de i toppen.

regeli
23/01/11, 21:43
Jepp, fjørene er kjøpt av SPM, så tror neppe de er noe billig greier, hehe!

TeamBørnOut
23/01/11, 21:46
Er greit å sjekke opp litt før man bare smeller sammen ting. ikke så kult å montere sammen noe for å se at fjørene nesten bunner. kammen kan fort bli slitt da.. ville lest litt på savarturbo eller lignende forum for litt tips der :)

VolvoR-Sport
23/01/11, 22:06
jeg har enkle fjærer i toppen min, de er god for 7000 rpm. kjøpt av gustavsson på savar.

SWR
24/01/11, 10:49
Er greit å sjekke opp litt før man bare smeller sammen ting. ikke så kult å montere sammen noe for å se at fjørene nesten bunner. kammen kan fort bli slitt da.. ville lest litt på savarturbo eller lignende forum for litt tips der :)

Fjærene SKAL nesten bunne... 1-1.5mm fra coilbind er helt knall. F.eks. 4mm lengdeforskjell coilbind/inserted "ser" snilt ut mot fjørene, men det er egentlig reinspikka voldtekt. I en barnehage.

Man skal ha rundt dobbelt så stive fjører som nødvendig før slitasje begynner å bli en reell faktor hvis herding er på stell.. Og skal man overlade, så la nå for Guds skyld innerfjøra sitte der. Litt stivere enn såkalt "optimalt" er mye bedre enn litt svakt, for sistnevnte lager MYE mer skade.

"Det funker" uten... men det funker bedre med, da har man margin mot bomgiring, ladetrykk som skjener, etc.. trykket påvirker litt, men luft har masse... og den kinetiske energien i luft med 2+ ganger atmosfæretrykket som dytter på oversiden av en ventil i 600km/t skal man faktisk ta litt hensyn til.. :)

TeamBørnOut
24/01/11, 11:02
Forskjell på normal klaring og nesten bunne :)
Virka som om det ble raska sammen litt her og der. derfor jeg sier man bør være obs :)
Dobbelt så stive som nødvendig før slitasjen er en faktor vil jeg ikke påstå.. skal han bruke motoren noen timer i uka så greit. men er det bruks greier så kommer ting til syne fort.. er det noe som går mye så skyter man seg selv i tryne ved å gjøre sånt.. har sett mye flotte resultater når man bare slenger sammen ting eller folk ikke setter i riktige fjører.. da blir det overhaling :D

Men koster litt mer i industri bruk :) her var det montert litt for tykke fjører... kostet firma noen slanter :)
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/div/12012011054.jpg

regeli
24/01/11, 11:43
Snakket med selger av kam. Dobble fjører måtte jeg bruke, da de orginale har en tendens til å flyte. Alle kammer tåler dobble fjører sa han :)

SWR
24/01/11, 11:47
Snakket med selger av kam. Dobble fjører måtte jeg bruke, da de orginale har en tendens til å flyte. Alle kammer tåler dobble fjører sa han :)

Jepp, tåler de ikke et sett med doble som er laget til den toppen så er det materialfeil i kammen...eller man glemmer smøring før oppstart. Men å gå knusktørt i 20 sekunder dreper ALLE kammer.. :)

regeli
24/01/11, 11:59
Jepp, tåler de ikke et sett med doble som er laget til den toppen så er det materialfeil i kammen...eller man glemmer smøring før oppstart. Men å gå knusktørt i 20 sekunder dreper ALLE kammer.. :)

Bare skvette litt motorolje på den etter at den er montert da?

TeamBørnOut
24/01/11, 12:01
får "kamfett" du kan ha på. også lurt å smøre på hvis motoren skal stå over vintern etc

regeli
24/01/11, 12:05
Ja, blir nok montert ASAP når jeg får topp tilbake fra Wetterhus. Er noen ventiler som skal byttes og fjørene :)

Sprayet litt WD40 i sylinderehullene og pakket med tett plastikk rundt etter demonteringen, så rust blir det nok ikke:cool:

SWR
24/01/11, 12:18
Sprayet litt WD40 i sylinderehullene og pakket med tett plastikk rundt etter demonteringen, så rust blir det nok ikke:cool:

Plast holder på kondens og WD-40 har ikke spes god korrosjonsbeskyttelse... gjett hvordan jeg lærte det. :( Bruk heller en real smørespray og sett blokka et sted den ligger varmere enn omgivelsene. Da synker luftfuktigheten og rust skjer ikke.. :)

regeli
24/01/11, 20:51
Noe slik: http://www.duells.no/katalog/catalogue.aspx?nid=105144 ?

SWR
24/01/11, 22:03
Behøver ikke være så avansert... litt motorolje på ei fille funker helt knall. :) Eller bare en helt vanlig sprayboks fra nærmeste bensinstasjon med noe litt bedre enn WD-40.. :)