PDA

Vis full versjon : Lekkasje AC anlegg



Carpo
23/01/11, 11:19
Hei.

Jeg sliter med å finne ut hvor ac anlegget mitt lekker. Fylte det opp i sommer, hadde da også på sporstoff. Men finner ikke ut hvor det lekker. Noen som har noe gode ideer hvordan jeg kan finne det ut? Er det noen typiske plasser ac anleggt på 940 begynner å lekke?

turb00le
23/01/11, 18:35
Finn deg uv lys så ser du sporstoffet lettere... Min blåste ut gjennom sikkerhetsventilen.

Magnus Hagtvedt
23/01/11, 19:57
Vanligste punkter for lekkasje er kondenser og rør som kommer ned under radiatoren frem til kondenser. Sporstoff som er fyllt på sist sommer er det ikke sikkert er synlig lenger nå, om bilen har vært brukt i mellomtiden.

Ofte er det lekkasjer som slipper ut bare 50-200gram i året, av 950gram. Vi har flere som kommer innom hvert år for etterfylling av slike små lekkasjer.

Dersom man får satt trykk på det og bruker et middel som skummer lett (zalovann er genialt), kan ofte lokalisere lekasjen like enkelt med det som med sporstoff.

Lekkasjen er som oftest på høytrykksiden, både av trykkårsaker og at disse delene ligger lengst frem og mest utsatt for sprut og slikt.

O-ringer kan også være syndere. Spesielt om anlegget har vært tomt en stund før man fyller det og begynner å bruke det igjen.

En liten guide for AC (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9543)

TeamBørnOut
23/01/11, 21:56
Vet ikke hvordan systemet til 940 ser ut. men på 960 har man noe "alu tilkoblinger" i fronten som ofte irrer og blir stygge. Har sett morkne pakkninger der når jeg har demontert.