Logg inn

Vis full versjon : Mistenning på en eller flere sylindere og motorfusk - defekt coil?

a|ex
23/01/11, 09:44
Var på vei hjem fra jobb igår da jeg plutselig merket risting og tap av motorkraft ved gasspådrag - samtidig begynte motorlampa i dashbordet og lyse. Har ikke fått opp noen feilmelding, men bilen har gått dårlig siden, og det virker unektelig som den går på 3 eller 4 sylindere istedenfor 5, og er helt jævlig å kjøre.

Jeg hadde nøyaktig samme symptomer for snaut to år siden, da var det en defekt coil som måtte skiftes. Spørsmålet er - er det grunn til å tro at det kan være noe annet? (ETM og veivhusventilasjon som også kan gi motorfusk er skiftet og skal være ok)

Hvis ikke bestiller jeg meg denne gangen 5x nye Ipd HD coils (http://www.ipdusa.com/Volvo-S60-P2/Engine-Management/Ignition-Coil/p-74-395-4359/) fra Ipd USA, og tar et tennpluggskifte i samma slengen. Ipd-coilene koster 1/5 av hva Bilia tar for Volvos originale i Norge, og skal være mye bedre. Ikke godt å si når den neste ryker..

Forrige gang kostet det meg 3500 kroner å skifte coil på bilia...hvorav 2000kr gikk til "elektrisk feilsøking"....

MrX
23/01/11, 10:00
Du kan jo feilsøke litt selv, ved og koble ut en og en coil. Hadde selv samme problemet på en 99 modell, men var veldig greit og feilsøke.

a|ex
23/01/11, 10:40
Nå er ikke jeg akkurat noen bilmekaniker, så tror jeg overlater akkurat den biten til andre..

Forøvrig er det samme for meg hvilken sylinder coilen må ha gått på, denne gangen blir alle skiftet til ny og bedre type :)

a|ex
23/01/11, 12:26
Utålmodig som jeg er har jeg nå bestilt fem ny coiler pluss litt annet småsnacks med hurtiglevering fra USA, så da får vi bare satse på at det gjør susen.

Så får vi se om dette er noe jeg fikser selv eller jeg må rulle innom bilia for å ordne.. :rolleyes:

MrX
23/01/11, 15:24
Det er helt klart noe man klares og fikse selv. Skru bare av plastdekslet på motoren så ser man coilene på rekke og rad, tror det var en 10mm kopp og en t25 man trenger for og skifte de.

a|ex
23/01/11, 23:18
Okei! Skal gjøre et forsøk på egen hånd, men tenkte bytte tennplugger i samme slengen også, så mulig jeg trenger noe mer forumbistand etter hvert ;)