PDA

Vis full versjon : (LØST) Skifte av bensinfilter



hammerpaal
23/01/11, 02:31
Skulle ha skiftet bensinfilteret på 850'n min. Er det enkelt å bytte det selv og hvordan skifter jeg det? Hva slags verktøy og deler, utenom bensinfilter, behøver jeg?

Paal

Morgis
23/01/11, 03:33
Kjempelett å skifte.
Jekke opp bilen høyre side bak, så ser du filteret med en gang.
Festet med en mutter.
Rørene inn og ut på filteret draes av. Kan sitte litt fast, men bruk en fastnøkkel som kan bende av.

V70T5
23/01/11, 12:08
Bruk rikelig med 5-56 på mutteren eller annen rustløsende olje.. min satt som støpt.. brukte ikke noe olje på den og den knakk med engang eg tok i.. Null problem og ordne men for at du skal slippe det så kan kansje rustløser være smart! =) å mener 17 fast var perfekt til å vippe slangene av.. =)

Nilsebu
24/01/11, 10:48
Å pass på øynene når du drar av bensin slangene.. der bomma jeg :p

Sier som Morigs. Veldig enkelt å bytte.. greit å ha med seg et skrujern under hvis du har en del tectyl på understellet... jeg satt vertfall en stund å skrapet for å få pipen inn på mutteren.

C.Erstad
24/01/11, 10:57
Et fint tips er å ta teip over koblingene på filteret når det er bytta! :)

hammerpaal
27/01/11, 21:44
Hjertelig tusen takk for alle gode tips og svar! Skal skifte det i slutten av Februar, så det kommer nok eventuelt et svar fra meg da om jeg fikk det til eller ikke. Nå vet jeg i hvert fall hva jeg må gjøre. :cool:

THolandsli
27/01/11, 21:46
Å pass på øynene når du drar av bensin slangene.. der bomma jeg :p



Syns huske det er en sykkelventil for trykkmåling i nærheten av filteret som akn benyttes for å avlaste trykket.

cossykiller
27/01/11, 22:06
er ikke vits og slite og dra i filteret, mye lettere med en skiftenøkkel eller fastnøkkel og bende av filteret med, kommer lett på igjen de slangene. Så slipper og bekymre deg når det skal på igjen :)

Nilsebu
29/01/11, 01:03
Syns huske det er en sykkelventil for trykkmåling i nærheten av filteret som akn benyttes for å avlaste trykket.

Det er for pyser :cool:

Austli
30/01/11, 18:40
Bytta bensinfilteret på 850en min idag. Kjempeenkelt!
Skruen som holder bøylen rundt filteret løsnet med en gang til meg.

Kjetil Krømcke
30/01/11, 18:57
fordel å gjøre dette med lite fuel på tanken eller? hva koster filteret?

cossykiller
30/01/11, 19:34
har ingenting og si... da pumpa ikke vil pumpe bensin nedi med mindre du vrir på tenninga... så om du ikke kjører den STEIN DAU så har det ikke noe og si :) bare slå av og på tenninga ett par ganger før du starter opp, så slipper du å kinne så lenge :)

Nilsebu
31/01/11, 00:49
Filteret koster ca 350,- hos Volvo :)

Kjetil Krømcke
31/01/11, 18:48
ok, takk for svar, blir nok bytte av det nå i år, så jeg selv veit når det er skiftet.

hammerpaal
28/02/11, 19:21
Fikk skiftet bensinfilter og bilen går som smurt igjen! Både festet til filteret og selve bolten var rustet ihjel. Brukte litt tid på å få ødelagt bolten, men en relativt grei jobb.
Kunne noen merket denne posten som "løst"? - Litt usikker på hvordan jeg gjør det.

cossykiller
28/02/11, 19:33
du går på edit oppe i den første tråden som du skrev, så på advanced mode/avansert også står trådtittelen rett ovenfor teksten :)