PDA

Vis full versjon : popping i potte og risting



tung pedal frank
22/01/11, 21:56
Kan noen hjelpe meg her? Har en 95 940 såmm har gått 202000 såmm begynte å poppe i potta og vibrere på tomgang og høyere forbruk,den begynte med tullet etter at den passerte 200000.
Har byttet luftfilter,fordelerlokk å rotor,plugga så disse er utelukket.Har også undersøkt for mulig falskluft med negativt resultat
motoren går fint,men har også merket at den har blitt latere i bakker og at forbruket har øket noe,sjelvingen i motoren vedvarer i hele turtalls kurven,men motoren høgger litt hvis jeg gir kjapt pedal fra tomgang,så hva kan det være?

For å beskrive poffingen,så kommer den med 5-6sekunders mellomrom på tomgang og det er en slags rar susing i annlegget og mye vann/fukt såmm kommer ilag med eksosen

Dimmern
23/01/11, 00:01
Kan noen hjelpe meg her? Har en 95 940 såmm har gått 202000 såmm begynte å poppe i potta og vibrere på tomgang og høyere forbruk,den begynte med tullet etter at den passerte 200000.
Har byttet luftfilter,fordelerlokk å rotor,plugga så disse er utelukket.Har også undersøkt for mulig falskluft med negativt resultat
motoren går fint,men har også merket at den har blitt latere i bakker og at forbruket har øket noe,sjelvingen i motoren vedvarer i hele turtalls kurven,men motoren høgger litt hvis jeg gir kjapt pedal fra tomgang,så hva kan det være?

For å beskrive poffingen,så kommer den med 5-6sekunders mellomrom på tomgang og det er en slags rar susing i annlegget og mye vann/fukt såmm kommer ilag med eksosen

justere tenning kanskej? :)

hmm,....

Testdriver
23/01/11, 00:07
Dårlig toppakning kanskje?

cossykiller
23/01/11, 00:50
hvordan ser kjølevæska ut ? og mister den noe kjølevæske ? og hvordan ser peilepinnen til olja ut ? påfyllingslokket til olja ?

tung pedal frank
23/01/11, 02:09
Alt er såmm det skal være,så jeg skjønner bare mindre og mindre. Motoren er lettstartet og går såmm den skal,eneste er at den rasler noe på ventilene,men det skal sjekkes i morgen,må sikkert shimse omm et par ventiler,men det skal ikke ha noen innvirkning på gangen,kan godt ha +0,25-30mm før at det skal merkes på denne måten.
Har en liten mistanke omm at temratursensoren til innsprøytninga kan fuske eller være gåen,så at motoren får samme bensinmengde såmm ved kald oppstart,eller at lambdasonden er på bærtur.
Vet ikke omm bensinfiltret kan være tiltettet,men det er bestilt nytt og kåmmer til uken.

Men jeg trenger hjelp med noe annet,jeg har tenkt å fjerne katalysatoren,men er på jakt etter det røret såmm man monterer istedenfor katen,hvor kan jeg få kjøpt det? Ikke på BCB ikke på mekonomen ikke oss orginal volvo heller ikke på biltema. Trenger igrunn bare flensa og den kone ringen/m litt rør,resten lager jeg selv

cossykiller
23/01/11, 09:33
hørr med pedersen racing, har nesten garantert noe sånn liggende :) prøvd og rive vekk kontakten til kaldstartdysa ?

tung pedal frank
23/01/11, 09:49
Bilen er en 95/96 mod så det er ikke kaldstartdyse på den,men jeg begynner og lure på omm bensinfiltret kan vere tiltettet,at rett og slett den får variabelt bensintrykk

cossykiller
23/01/11, 15:22
ikke vanskeligere enn å enten hive på et manometer, eller bytte filteret, du gjør det ihvertfall ikke værre med å bytte filteret :) pumpa fungerer også helt fint ?

tung pedal frank
23/01/11, 15:47
Det er ingen ulyder av pumpa så jeg går utifra at den er i orden,og siden den er lettstarta så går jeg utifra at pumpa er iorden har nettop bytta rele,så pumpa skal enda ha 100000 igjen før den står på bytte programmet

TeamBørnOut
23/01/11, 23:25
innsugspakning :) eller lekasje noe annet sted. trykktest systemet. (skru av lmm, sett trykk på hele systemet. husk å sett motoren i 0)

jan_m
25/01/11, 22:56
kan jo høres ut som temp giver til sprutet... trur og mener jeg betalte ca 500lappen for en ny nå før jul, ble mye bedre på gangen og merket det fort med at den daffe tingen ble som den pleier i gjen..

tung pedal frank
26/01/11, 12:07
Trur jeg holder en knapp på gåen temp giver eller dårlig kontakt,siden det ikke er så mye trøkk i bilen for tiden og siden bensinforbruket er himmelhøyt (39liter på 20mil)
den blir bestilt ny via ebay

Dimmern
26/01/11, 12:10
er det luftmassemåler på bilen?

Testdriver
26/01/11, 18:26
er det luftmassemåler på bilen?
Ja det er det, med mindre han har bygd om til annet innsprøytningsannlegg

Uberhenrik
26/01/11, 18:27
Spjeldkontakt er også noe å sjekke\justere

tung pedal frank
26/01/11, 19:42
Konstaterte at det ikke var temp giveren,men prøvde med gasserrens å spraye rundt innsuget,det ga utslag men ikke på pakningen,det står en liten T kopling såmm har forbindelse med innsuget-turboen-og en vaacum/trykk bryter såmm står oppe ved demperbenet på venstre siden.Når jeg sprayet den så sluttet motoren å riste,tror jeg har funnet synderen.Så i morgen blir det kjøpt et utalig meter med gummislange og noen T koplinger,så jeg kan eleminere unna noen feilpunkt.

tung pedal frank
28/01/11, 06:35
Fant endelig ut hva såmm var feil.Det var ikke tett mellom dysene og innsuget,så jeg måtte demontere og gjøre reint og smøre litt grease på o-ringene så demm kåmm lettere påplass.Nå fungerer alt såmm den dag bilen kåmm fra Gøteborg

TeamBørnOut
28/01/11, 06:45
som jeg skrev. pleier å være noe sånt når de kødder på den måte. men kjøp nye O ringer å ha på lur. de kan fort "tørke" igjen

tung pedal frank
28/01/11, 12:14
Har bestilt pakning til innsug,vet ikke omm det følger med o-ringer,men syns det var mye skitt under dysene,kunne minne omm koks/sot

TeamBørnOut
28/01/11, 15:14
Følger nok ikke med O ringer da. men slike kan du skaffe hos tess hvis du vil :)

skal egentlig ikke være koks etc på den siden av motoren...

tung pedal frank
29/01/11, 10:04
Syns det var rart at det var koks/sot på dysene og nedfor dysene,kan jo minnes omm tilbakeslag,eller at en smartass tidligere har stokket omm pluggledningene,men det var like mye såmm nedsotete plugger så det der skjønner jeg ikke.
Fikk forresten tak i rørstykke hos Pedersen Racing,så nå blir katen parkert til neste eu-kontroll,da gjenstår bare chip og noe annet småsnack

TeamBørnOut
29/01/11, 11:25
skrudd opp trykket veldig på denne maskina da? da kan du få litt sånn pga liten turbo (mye cylinder trykk som vil ut). men er ikke noe "problem" på en hverdags maskin.

tung pedal frank
31/01/11, 20:42
Har du målene på ringene? Så jeg slipper å begynne demontering. Vi bruker tess via arbeid og dem er ganske medgjørlig til det meste.

Måtte en tur innom ebay og da ble det acuator fra Australia på 0,8bar for den nette sum av 52 aussi dollar med frakt og braket

TeamBørnOut
31/01/11, 20:48
nei, men jeg kan nappe opp en dyse å sjekke etterpå hvis jeg husker :)
ny trykk klokke hjelper skal du se ;) det får 13cn til å jobbe hardt fra bunn :D

tung pedal frank
11/02/11, 11:34
Har fått trykk klokka fra kenguruland og den blir montert iløpet av helga sammen med nye oringer,så får jeg se omm ting ordner seg,får også håpe at røra fra pedersen racing ikke er så langt unna.
Hørte en suselyd fra anlegget her omm dagen,mon tro omm det kan vere noe såmm er løsna i en av pottene såmm ligger og sperrer for utløpet? Her må det granskning til