PDA

Vis full versjon : Vibrering i bil under akselerasjon



Testdriver
22/01/11, 20:49
Har fått en vibrasjon under akselerasjon, merker det spesielt ved full gass i 3. og 4. gir (har ikke prøvd 5.) Merker ikke noe under kjøring, kun akselerasjon.

Dårlig hardyskive?

Bobo
22/01/11, 20:51
mellomakseloppheng?

TeamBørnOut
22/01/11, 20:52
bakakselen sikkert. 20 år gamle foringer. mellomaksel krysset lager fine lyder når det blir vridd litt feil

Bobo
22/01/11, 20:55
tenkte den gummisaken på mellomaksel'n var gåen jeg, veldig normalt å gir en del lyd og vibrasjon, spesielt i pådrag

Richard N
22/01/11, 20:55
det er den hardy koblinga i mellom akseln. vanlig problem på disse bilene.

Testdriver
22/01/11, 21:08
Da får jeg ta den opp på bukk i uka som kommer å ta en titt, vil jeg tydelig klare å se slitasje på hardyskiva om det er den?

TeamBørnOut
22/01/11, 21:13
trukke du har rivd i filler hardy skiva gitt :P

Hadde mellomaksel opphenget vært herpa ville du hatt vibrasjoner og lyd under motorbrems og vanlig kjøring også. Putt folk baki og sjekk da. ble det værre?

Testdriver
22/01/11, 21:18
Har ikke hatt folk baki enda, har nettopp oppdaget problemet. Hvis det blir værre med vekt baki, hva er det mest sannsynlig at det er da?

TeamBørnOut
22/01/11, 21:21
de 20 år gammle foringene som gjør at bakakselen vrir seg nedover og krysset i mellomakselen lager bråk... da knepper det :)
putt noe tungt baki å test :)

Testdriver
22/01/11, 23:57
Får se om jeg finner noe tungt da.
Tar den uansett opp på bukk i løpet av uka for å ta en titt, og kanskje prøvd å gå over foringene baki der.

Richard N
23/01/11, 12:41
det er en av di to. opphenge er også vanlig at blir litt slakt å da får du viberasjon ja. skiva ser du om er dårlig ja.

gasgasboy
23/01/11, 13:11
Slenger meg på her, da jeg har de samme fenomenene .. Særlig i oppoverbakker med mye last og folk baki, da kjenner jeg det rister når jeg akselerer ut av en sving f.eks . Det her skjer bare når det er bratt, ikke når jeg kjlrer vanlig og bilen så og si triller av seg selv. Blir værre med mye tyngde .

Selv så mistenkte jeg at det var eksosen, men det kan umulig være den, siden den sitter bom fast, og har 10 cm å vandre på.

Hva er det som kan være årsaken ? Skjer bare når jeg drar igang, når jeg har fått fart på bilen er det ingen lyder, skjer liksom fra 0-10 km/t .. :)

TeamBørnOut
23/01/11, 13:12
Jeg har skrevet det lengre opp...

TeamBørnOut
23/01/11, 13:13
oppoverbakke = mer motstand en rett / nedover bakke.. = enda mer påkjenning. senka bil = endring av vinkel på pinjongen bak.. holder man på en stud så går krysset av og man står der driv ;D

gasgasboy
23/01/11, 17:18
Skulle bare bekrefte det jeg, at det rister mer i oppoverbakker med last.

Dimmern
23/01/11, 17:26
har du senka bilen mye kan det bare være at mellomaksel slår oppi, men ellers kan det være den gummi greia som sitter på mellomaksellageret, bare riv litt i mellomakselen så kjenner du om den er veldig slakk, denna gummi saken bytter du på 20 min ;)

gasgasboy
23/01/11, 17:30
Når du sa det, så hørtest det veldig ut som det .. For er noen ganger jeg merker det slår oppunder gulvet, så har trodd det har vært eksosen .. Men da kan det være mellomakselen som slår oppi da?

Er ikke MYE senka, er lesjøfors 40 fjører på den bare, men det er vel nok det da.

Skal ta å røske litt i den i kveld å se om det er noe slakk der jeg, så ser vi ! :)

Takker for svar !!

Dimmern
23/01/11, 17:34
Når du sa det, så hørtest det veldig ut som det .. For er noen ganger jeg merker det slår oppunder gulvet, så har trodd det har vært eksosen .. Men da kan det være mellomakselen som slår oppi da?

Er ikke MYE senka, er lesjøfors 40 fjører på den bare, men det er vel nok det da.

Skal ta å røske litt i den i kveld å se om det er noe slakk der jeg, så ser vi ! :)

Takker for svar !!

sleit litt med det samme selv, at mellomaksel slår litt oppi, men det henger sammen med at den gummi greia er litt sliten:) er 40 senk på bilen min å, men er litt kappa... bytta den gummi greia, og etter det slår det nesten ikke, bar bitte litt ved sladding for eksempel, men litt må man jo leve med for å ha det gøy ;)

maximuz667
23/01/11, 17:46
kan også være at bakakseln har vrid seg sån at akslingen slår oppi pga at kryset er slitt. var sån på min.. men min hadde da vrid seg jævli mue.. va 15 cm mellom momentstaget og innfestingen så sjekk den mens du har den oppe

TeamBørnOut
23/01/11, 17:57
Når bakakselen vrir seg så presser den mellomakselen ned i bakkant og opp i frem kant..
Noen løser dette problemet med å bytte til ny mellomaksel oppheng gummi og andre løser det ved å fikse problemet som det skal :D er man gjerrig kan man vri selve bakakselen. men det beste er å skaffe nye foringer bak. så justere inn bakakselen.
Jeg har 2 mellomaksel oppheng på den ene bilen min som er herpa. Ingen vibrasjon selv om mellomakselen danser rundt. men bakakselen har nye fine foringer og er justert riktig :)

turb00le
23/01/11, 18:29
Hvis mellomakseloppheng eller hardy kobling er kass pleier en å merke det godt i girspaken.
Dro i filler ei hardykobling en gang og da fikk jeg nesten juling av girspaken når jeg kjørte hjem. Er nok noen foringer der bak som tbo sier, har akkurat samme på min. Hardykobling er fin og mellomakseloppheng nytt. Kryssa er også i orden.

Testdriver
24/01/11, 07:32
Er spent på å finne ut hva som er gæli, satser som sagt på å få tatt en titt under i uka nå. Inntil videre får jeg bare ta det med ro og ikke åpne gasspjeld for mye :)

turb00le
24/01/11, 22:48
Jeg har kjørt det jeg har makta i over ett halvt år med min. "hvis noe ryker må det forsterkes"

TeamBørnOut
24/01/11, 22:54
Så noen hadde laget moment stag av typen "US".. allså en arm som man bytter ut de originale momentstaga med og hele trekanten. da slipper man vibrasjoner som det snakkes om her :)

R.G
24/01/11, 23:04
bra det ikke er bare meg som har vibrasjoner under pådrag da:p ute å lufta 740 d24tic`n her en dag, og skulle klemme på, å da kom det ett lite passe dunk og vibrerte som f.., slakka av gassen og lyd ble borte. kjørte normalt og ingen ulyder, neste gang jeg skulle klemme på ved forbi kjøring så kom lyden igjen, rista som f..., stoppa bilen, bøyde meg under å titta litt kjapt, og da så jeg ene momentstaget var løsnet, kjørte hjem og opp på bukken, og da var det det nederste av di to momentstaga som hadde løsna, bolten som fester staget i bakakseln hadde knekt tvers av. så må vel fram med bor å grisepikk og få ut resten av bolten som siter att i det lille øre på diff klokka......

dieselpower:rolleyes:

TeamBørnOut
24/01/11, 23:09
pass på 3kant opphenget... litt "bøy" og de kneler... glad jeg er ferdig med den tiden der :D

Dette er foresten staget jeg snakket om. er ihvertfall likt.
Lett å bygge selv og man slipper som sagt vibrasjoner etc..
http://www.bakaxel.se/momentstag.html

DieselDriver
24/01/11, 23:11
Har samme på min 940 fra stillestående og bånn gass. Hører et klunk og det vibrerer litt. Men de sier jo ikke noe på godkjenninga så da er det bare og kjøre på.

R.G
24/01/11, 23:12
pass på 3kant opphenget... litt "bøy" og de kneler... glad jeg er ferdig med den tiden der :D

Dette er foresten staget jeg snakket om. er ihvertfall likt.
Lett å bygge selv og man slipper som sagt vibrasjoner etc..
http://www.bakaxel.se/momentstag.html

ser mere kurant ut detta der, enn detta mikk makke som er på en 7/9 serie org:)

TeamBørnOut
24/01/11, 23:17
Har samme på min 940 fra stillestående og bånn gass. Hører et klunk og det vibrerer litt. Men de sier jo ikke noe på godkjenninga så da er det bare og kjøre på.

¨De bryr seg lite om du står i skauen midt på natta med mellomakselen dansende :D

Kjører man med slike vibrasjoner over lengre tid eller har litt effekt og klemmer til når den lyden kommer så skjer dette
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1652.jpg

Det var JÆVLIG kult når det skjedde MIDT på langsletta på rudskogen :P
Tok bare mobilen ut av døra og tok bilde for å se hva som hadde skjedd. var så flau så jeg turte ikke gå ut å sjekke :P

R.G
24/01/11, 23:21
hehe:) må vel fikse denna vibreringa på diesel børsa snart å... møkka jobb, gruer meg til jobben med å få ut lille biten av bolt som sitter igjen, blir bare brukt til små kjøring men skulle vært fiksa forde.

DieselDriver
24/01/11, 23:22
Hehe har sjekka kryssa mine og de er fine.... Men bør kanskje bytte noen foringer baki der når jeg begynner og trimme litt:/

R.G
24/01/11, 23:23
Hehe har sjekka kryssa mine og de er fine.... Men bør kanskje bytte noen foringer baki der når jeg begynner og trimme litt:/

er nok en fordel:)

DieselDriver
24/01/11, 23:24
hehe:) må vel fikse denna vibreringa på diesel børsa snart å... møkka jobb, gruer meg til jobben med å få ut lille biten av bolt som sitter igjen, blir bare brukt til små kjøring men skulle vært fiksa forde.

Ja turbodieselen er hard mot drivverket. Hard og brutalt...

R.G
24/01/11, 23:26
Ja turbodieselen er hard mot drivverket. Hard og brutalt...

merka detta, ihvertfall etter att den er skrudd opp det som er å skru opp. vet ikke hvor mye hk og nm som er i den nå, men nm er det nok av kjennes det ut som. spiste kasser å clutch før, men har holdt nå etter svinghjul ble pusset og dreid litt og nyere kasse.

jan_m
25/01/11, 19:07
hmmm det moment staget så ikke domt ut... mitt mistenker jeg er lettere slittent eter noen 100 på møka slitne foringer... skule vel vert bytta resten av foringene også...

R.G
25/01/11, 19:08
hmmm det moment staget så ikke domt ut... mitt mistenker jeg er lettere slittent eter noen 100 på møka slitne foringer... skule vel vert bytta resten av foringene også...

jepp,ikke dumt å ta å gå over å skifte foringer. blir jo slitene med tida:)

TeamBørnOut
25/01/11, 19:09
bare alderen gjør at foringene er slitne nå :)
Syns en av dere skal lage dere et slikt oppheng eller kjøpe og teste :P En stund til 740n kommer på veien og jeg får prøvd noe sånt :D

R.G
25/01/11, 19:14
hmm ja skulle prøvd:)

jan_m
25/01/11, 22:08
hmmm blir det noe ut av planen om og skipe eu og levere skiltene i år så blir vel et sånn sak tatt med samt ny aksel og foringer...

Kenneth R
25/01/11, 23:50
Eg hadde og vibrering under pådrag på gamlebilen min, en 95 940lt. Der forsvant mesteparten av vibrasjonene når eg skiftet svinghjulet. Det var et kaputt dobbelmassesvinghjul. Det er hvertfall noe å ha i tankene hvis andre ting ser ut til å være i orden.

Testdriver
26/01/11, 01:40
Eg hadde og vibrering under pådrag på gamlebilen min, en 95 940lt. Der forsvant mesteparten av vibrasjonene når eg skiftet svinghjulet. Det var et kaputt dobbelmassesvinghjul. Det er hvertfall noe å ha i tankene hvis andre ting ser ut til å være i orden.
Skal ha det i tankene, men satser på at det ikke er problemet mitt, da dette ble byttet for to tre år siden til et splitter nytt av forige eier :)

Kenneth R
26/01/11, 11:35
Då er det sikkert ikkje det som er problemet. Mitt var gått 180k når det ble skiftet.

regeli
27/01/11, 23:54
Har samme problem på min, en person fremme og en bak og litt last, så dundrer og rister hele bilen ved pådrag :(

Har liggende nytt mellomlager, alt komplett, men er bare ikke montert pga. er som regel bare en person i bilen om gangen, hehe!

Bilen er vel kjørt ca. 186 000kr og har gått gjennom det meste av slitedeler.
Alle foringer er byttet, men har igjen mellomlageret og hjullagerene. Hjullagerene lager ikke lyd heldigvis enda :mad:

Har dobbeltmasse svinghjul foreløpig, clutch og trykkplate ble byttet i fjor sommer, måtte igjen bytte her i romjulen, men clutch var ikke mye slitt, er vel og et dårlig tegn?

Clutch var steinhard og tok etter 2cm når pedal var i bunn, men nå er den slik den var før bytte igjen.

TeamBørnOut
27/01/11, 23:56
er nok bakakselen din også :)
Du får skaffe deg nytt svinghjul. grunnen til at de blir slitt ut fort er at anleggs flata er slitt ned..

regeli
28/01/11, 00:10
er nok bakakselen din også :)
Du får skaffe deg nytt svinghjul. grunnen til at de blir slitt ut fort er at anleggs flata er slitt ned..

Enda mer foringer da? :(

Har en "ny" FK motor med enkeltmasse og ZF girkasse som skal i når det våres.

Bilen skal på Bilia på mandag for bytting av glidelager til støtdemperene fremme.
Kanskje de kan bytte mellomaksel lager og bakaksel og da:)

TeamBørnOut
28/01/11, 00:12
glidelageret til støtdemperen fremme? hæ?

Har du nok penger kan du jo få de til å bytte ut foringene for deg ja :)

regeli
28/01/11, 00:15
glidelageret til støtdemperen fremme? hæ?

Har du nok penger kan du jo få de til å bytte ut foringene for deg ja :)

Når jeg fikk tatt bort senkesett som hadde voldtatt det meste under bilen i høst, så var et av lagerene som ligger under skålen til støtdemper toppen litt "hakkete", resultat er knorping når jeg svinger stillestående og får litt knepping i ratt når jeg svinger rolig på landevei. Det har bare blitt verre med tiden.

Tannstang bytte hjalp ikke, 10 000kr ut vinduet til ingen nytte!

Spørs hvor mye de skal ha dene gangen for litt foringsbytte.......

TeamBørnOut
28/01/11, 00:18
du har ikke bare strammet demperen altformye eller satt sammen litt feil da? skjelden man får slik nøkking etc pga de lagrene :P (ofte jeg kjører uten også faktisk :)).
nei tannstanga gir nok ikke slike røkk. så der kasta du nok vekk mye penger :D

regeli
28/01/11, 00:27
du har ikke bare strammet demperen altformye eller satt sammen litt feil da? skjelden man får slik nøkking etc pga de lagrene :P (ofte jeg kjører uten også faktisk :)).
nei tannstanga gir nok ikke slike røkk. så der kasta du nok vekk mye penger :D

Gjorde slik på en 318is jeg hadde en gang. Endte med utrolig mye slakk og man kunne bli dødsdømt på veien :mad:
Men nå er det jo Volvo det gjelder :D

Hadde og 4 hjulskontroll etter dette, men de strammer kanskje ikke da?

Får snakke med dem på mandag og høre hva Bilia mener. Har reservert en "Special" person hos dem til å ta den pga. jeg var ikke imponert første gang.

TeamBørnOut
28/01/11, 00:31
Så det var noen som byttet senkesettet for deg? haha da klarte de sikkert å miste kulene til lageret utover :D
Hadde klaga og nekta å betale noe for det der gitt :P
Du får få noen til å svinge på rattet å se hvor lyden kommer fra. kanskje det holder med å bare smøre litt :)

regeli
28/01/11, 00:40
Så det var noen som byttet senkesettet for deg? haha da klarte de sikkert å miste kulene til lageret utover :D
Hadde klaga og nekta å betale noe for det der gitt :P
Du får få noen til å svinge på rattet å se hvor lyden kommer fra. kanskje det holder med å bare smøre litt :)


Det ble montert orginale Bilstein gassdempere og orginal lengde.
Bilen hvilte på støtdemperene og ikke fjørene tidligere, så kan jo tenke deg hvor hard den var, voldtekt på åpen vei!

Var med å monterte de nye og da oppdaget vi litt dårlig lager og den gummiputa var ødelagt, men ble byttet der og da.

Lyden kommer fra venstre side. Mulig du har rett, men pga tidsmangel og reising i jobb sammenheng, så får de griske jobben denne gang.

TeamBørnOut
28/01/11, 00:44
Selv om den hviler på demperen så går bare "stålet" i plata oppover og lageret er like fint. Får håpe de er litt nøyere denne gangen :)

JørnM_940
28/01/11, 00:50
Låner denne litt..

Har lignende problemer selv. Det kommer sånn jævla rar lyd (knirking?) når jeg gir på og slakker av, altså spenner opp og spenner ned drivverket.. Tyder dette på momentstagforing? Nå i det siste har jeg merket at det kommer ved hver nedfjøring også, så hvis jeg stiller meg på hengerfestet og hopper så kommer lyden... Kan demperne lage slik lyd? De var nye i sommer... Skal sies at jeg skiftet bakaksel rett før jul da. Er det noe jeg kan ha satt fast for hardt eller for lite? Har ikke hørt den lyden før jeg gjorde det..

TeamBørnOut
28/01/11, 00:51
knirker litt i gummien til foringene tipper jeg :)

Dimmern
28/01/11, 00:53
Låner denne litt..

Har lignende problemer selv. Det kommer sånn jævla rar lyd (knirking?) når jeg gir på og slakker av, altså spenner opp og spenner ned drivverket.. Tyder dette på momentstagforing? Nå i det siste har jeg merket at det kommer ved hver nedfjøring også, så hvis jeg stiller meg på hengerfestet og hopper så kommer lyden... Kan demperne lage slik lyd? De var nye i sommer... Skal sies at jeg skiftet bakaksel rett før jul da. Er det noe jeg kan ha satt fast for hardt eller for lite? Har ikke hørt den lyden før jeg gjorde det..

ingen dunkelyd?

sitter jo en sånn "avstiver" ett stag som går opp og deler seg i to bak ved reservehjulsbrønn, der røyk foringene på min, og det smalt hver gang jeg ga gass og slapp gassen.

JørnM_940
28/01/11, 01:01
knirker litt i gummien til foringene tipper jeg :)
Momentstagforingene? Burde vel egentlig ha fått skiftet alle foringene baki der, sikkert aldri gjort... Hvilke foringer bør man da kjøpe? Originalt? Hvor mye forskjell vil man merke hvis man kjøper noe superpoly eller lignende?


ingen dunkelyd?

sitter jo en sånn "avstiver" ett stag som går opp og deler seg i to bak ved reservehjulsbrønn, der røyk foringene på min, og det smalt hver gang jeg ga gass og slapp gassen.
Hmm.. Er det momentstagene du mener? Er på hver side. Nja, man kan kanskje oppfatte det som en dunkelyd også når man kjører.

TeamBørnOut
28/01/11, 01:02
dunking kan være panhardstaget.
sprut litt olje (mens noen jukker på hengerfestet ditt) på foringene under så blir kanskje knirkinga borte :)

regeli
07/02/11, 16:10
Ristinga hos meg ble løst med å skifte mellomakselrør, 900kr ca. med del og jobb.
Mellomlager og byttet for sikkerhetskyld pga. det såg slitt ut.

Er det et rør som akslingen liggen innvendig i?

Testdriver
07/02/11, 17:04
Mellomakselrør? Tenker du da på krysset?

regeli
07/02/11, 17:09
Mellomakselrør? Tenker du da på krysset?

Er ikke sikker, var kun det som stod på papiret jeg fikk :(
Skal kanskje på bukk i helgen, så skal sjekke da.

Har noen rare dunkelyder til tider bak i bilen, de mente at polyforingene var skylden. Tror at det må bare dras til skruene for foringene er 2 måneder gamle.
Eller så er det bare meg som hører rare lyder, hehe!

Skru opp stereoen fikser det:eek:

Testdriver
07/02/11, 17:23
Hehe opp med lyden ja :)

Har hatt bilen på bukk men ting virket som det var i bra stand under der. Men skal ned med mellomaksel neste gang for å få sjekket krysset bedre, holder en knapp på at det er det som er dårlig.

turb00le
08/02/11, 05:15
Merkelig:
Jeg har nå fått ordna opp i alt av vakumlekk og annet tull, så nå går motoren som en drøm. Vibreringa er borte (?). Mulig det er "calm before the storm" og at mellomakselen kommer gjennom gulvet en dag men har ikke hørt noen vibrering der på lenge.