PDA

Vis full versjon : 940 : Bærekule bytte, how to ?



gasgasboy
22/01/11, 15:46
Heisann !

Som sagt, skulle gjerne visst hva letteste måte å bytte bærekuler på ..
Har planer om å bytte fjører og topplager samtidig, noen som kan forklare hvordan jeg burde gjøre det, og evnt må/burde huske på ? :)

Mvh Magnus

TeamBørnOut
22/01/11, 15:50
1 mutter under fjørbeinet og 2 skruer på siden av kula.
skal du bytte alt dette så skru ut mutteren i bunn av fjørbeinet og de 2 skruene i toppen.
husk å skru av caliper og koble ut abs sensoren

Frigstad Racing
22/01/11, 15:51
Fjærer og topplager er bare å skru av de to mutterene i motor rommet, klemme sammen fjæra og skru av lageret, på med ny fjær og lager og monter igjen.

Bærekula kan du skru av mutteren under fjærbeinet, løsne armen fra fra kula og skru den av, to bolter opp i fjærbeinet, sitter ofte noe jævlig. På med ny kule, så bare montere alt igjen :)

vet ikke om det var bra nok forklart men :p

gasgasboy
22/01/11, 16:13
Da er jeg litt mere inneforstått med hva jeg skal gjøre ! Pleier detta å ta lang tid for en som aldri har gjort det før ? :)

Er det noe spesielt jeg må huske på ? Tenkte litt med tanke på spissing, å merke på tårnfestet til fjørbeinet, og merke ut på den øverste skåla man ser, så jeg veit hvor det har stått ? Høres dette rimelig ut, eller er det fler måter å gjøre det på ?

Med tanke på locktite og moment .. Er det greit å bare få på litt locktite på de fleste skruene ? Noe som skal strammes med moment, eller er det bare å dra til alt jeg makter ? :)

TeamBørnOut
22/01/11, 16:15
alt skal strammes med moment. husk å ikke gjør som alle dustene gjør å stram til bærekula hardt... det er irriterende neste gang du skal bytte...
Du skal bytte til senkesett? da bør du ta 4hjuls kontroll etterpå.
prøv å monter endeleddet på sammested som det satt (lengden).

gasgasboy
22/01/11, 16:30
Har du en liten aning av hvor mange NM det skal strammes til ? :)
Ja, skal på 40 senk :)
Ja, har lest du sa det ! Skal få den på 4hjuls kontroll jeg, men da må jeg først komme meg hjem, som er ca 5 timer unna her jeg er nå .. Går dette bra tror du ?

Skal ikke dra den til så hardt jeg da ! Drar til sånn någenlunde :)
Da skal jeg prøve å montere det likt som det satt :)

TeamBørnOut
22/01/11, 16:54
går fint å kjøre med. men når du får justert det inn så blir det mye bedre :)

Frigstad Racing
22/01/11, 16:56
Men spissinga rører du jo ikke hvis du skal bytte bære kule, spissinga er jo styrekulene :)

TeamBørnOut
22/01/11, 17:01
Ikke sant :D
tenkte litt fort :)
Men uansett bør du justere spissinga etter å ha senka :)

gasgasboy
22/01/11, 17:11
Skal få den på 4hjulskontroll jeg ! :)

Ingen som vet hvor mye nm det skal strammes til ? Kurrant å vite :p

TeamBørnOut
22/01/11, 17:13
tror det er 40? Er kon. så sitter godt uansett. + at det er låsemutter.

gasgasboy
22/01/11, 17:15
Ja, den sitter jo i kon :) Alt annet da, de to boltene ved tårnlageret, kalipper etc ? Samma med det, eller skal jeg bare ha på locktite og dra til ? :)

gasgasboy
23/01/11, 01:46
Da er bærekulene byttet ! Ventet med fjørene, da disse ikke trengs å byttes ennå, ikke topplager heller :) Så venter litt med å ta det :)

Bilen blei jo helt underbar å kjøre ! Gud så deilig :)

Tusen takk for hjelpen folkens ! :D

tung pedal frank
23/01/11, 02:18
Byttet bærekulene sist sommer. Da kåmm jeg på en god teknikk etter og plagdes i mange timer med en konisk bolt såmm sitter noe helt for jævlig. Jeg satte en liten hydr jekk under fjærbenet etter at jeg hadde fjernet mutteren,jekket litt opp også jikk jeg løs på festet med to hammere såmm jeg slo samtidig fra hver sin side av bolten,den kåmm såmm den var skremt fra hullet,og da var den andre siden bare en lek

gasgasboy
23/01/11, 12:31
Men en ting jeg lurer på ang Nm .. Syntes 40 virket ganske lite ? Også føltes bilen litt vinglete etterpå. virket liksom som at den dro litt dit den ville .. Skal prøve den idag, for idg blåser det ikke, får testa litt bedre da :)

TeamBørnOut
23/01/11, 12:33
40nm er ikke lite :P

gasgasboy
23/01/11, 12:53
Dro den hvertfall til 40 nm :) momentnøkkelen går jo til 120 nm eller noe, så syntes det var litt lite, men da er det vel ikke det :)

Espen-K
23/01/11, 13:47
Haynesboka sier følgende angående boltene som holder bærekula fast i fjærbeinet: først med 30nm så vinkeldra 90 grader.

mutteren på bærekula dras til med 70nm.

også skal det brukes locktite på boltene til fjærbeinet

gasgasboy
23/01/11, 13:53
Locktite blei brukt, mye ! :)

Flott du sa det, for da skal jeg ut å løsne den bolten igjen, kline på locktite og dra den til i 70nm :)

Takker for svar !

gull pilen
23/01/11, 13:58
trenger bare en hammer for å få løs bærekulen...
2 gode kakk på bærearmen der den er festet så er den løs....

TeamBørnOut
23/01/11, 17:01
skal alltid bankes på sidene av bærekula med 2stk hammere eller lignende. skal ALDRI slå på selve bærearmen... Hadde jeg sett noen stått å banka på alu bærebruene mine så hadde jeg slept bilen over dem

gasgasboy
23/01/11, 17:16
Brukte en saftig dor, og slo rundt bærekula, og den løsnet ganske så fort :)

gull pilen
23/01/11, 20:47
skal alltid bankes på sidene av bærekula med 2stk hammere eller lignende. skal ALDRI slå på selve bærearmen... Hadde jeg sett noen stått å banka på alu bærebruene mine så hadde jeg slept bilen over dem

kjekt for deg det... har gjort slik mangen ganger og aldri blitt problem av det....

TeamBørnOut
23/01/11, 20:51
jeg har hatt over 200 med reservehjul mange ganger.. aldri blitt noe problem ut av det heller. Men er det noe lurt? Anbefaler jeg det videre? nei..
prøver heller forklare på en korrekt måte å fjerne de på ;)
bærearmer skal aldri bankes på. kjøp deg noen fine alu greier å bank på hvis du syns det er tøft.. men please... ikke spre sånt piss her... Ofte man ikke skal skifte deler på bærebruer en gang (gjelder ikke volvo). kun bytte hele bærebrua..

gull pilen
23/01/11, 20:59
samma det... bruker som oftest alu/kobber klubbe så tviler på den har vondt av det....

TeamBørnOut
23/01/11, 21:04
bruk mothold og slå på siden. da løsner det fortere + at man gjør det riktig..
alu armer tåler ikke så mye. og det er noen 740 og 940 som har dette. (veldig få.. + at de ofte har blitt byttet ut i senere tid...).

Bmw lignende armer.. slike tåler IKKE å bli banka mye på før de former seg litt (og da er man fuckt :D).
(vet det er litt dårlig eksempel.. men uansett :P).
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTEzU0JSi57dv-PogqIQzZsEP2omBKK5Mcw-MwESwoUDxWwG6jxdA&t=1

gasgasboy
23/01/11, 23:37
Smart deet du sier TBO :)
Jeg har ikke alu armer hverfall, men jeg skal huske på dette til senere tid, mothold og banke rundt kula :)

TeamBørnOut
23/01/11, 23:41
jeg bruker 2 skikkelig hammere til dette. løsner som oftest med 2 dunk :) har vært med å måtte banke i 1min fordi noen har strammet til de så mannen med ljåen.. men løsner alltid :)

gasgasboy
24/01/11, 00:09
Da ordner det seg nok nestegang ! :) Gikk jo fint nå, har alltid vært litt sånn redd for å ta frahverandre sånne ting, men kom litt over den frykta nå :)

Lurte på en ting TBO. De foringene rundt stabstaget forand, de skal være helt tighte, right ?
For mine kan jeg fint få tuppen på en skrutrekker gjennom ..

TeamBørnOut
24/01/11, 00:11
pedersen har nye i bedre materiale :D

gasgasboy
24/01/11, 02:57
Skal sjekke det opp ! Greit å få bytta de :)