PDA

Vis full versjon : 850 t5 fjusker



jange
22/01/11, 13:49
I går når jeg og damen skulle på bensinstasjonen og kjøpe noe brus. Så helt utav det blå begynte bilen å kutte og fjuske helt opp til 3000 omdreininger. og i dag kom lamdasonde lyset på. jeg lot bilen gå på tomgang og koblet fra luftmasse måleren men da begynte den bare og fjuske mer. så da er det nok ikke luftmasse måleren som er ryke. men det lukter også noe grufult at katalysatoren også. hva kan dette vere ? skulle helst hatt bilen oppe og gå igjen i dag. er det noen her i bergensområdet som kan være behjelpelig med en hånd ? når jeg selv ikke akkurat er noe mester mekaniker ?

Takker for alle gode råd og svar som kommer underveis :-)

TeamBørnOut
22/01/11, 13:50
Kjøp nye tennings deler. Plugger, kabler, rotor og fordeler lokk

jange
22/01/11, 13:52
Kjøp nye tennings deler. Plugger, kabler, rotor og fordeler lokk

alt av tenningsdeler og fordeler er nytt etter at det ble utført full servise på motoren.

TeamBørnOut
22/01/11, 13:54
Ikke biltema greier?
Når en bil fjusker så er det tenning eller bensin. Går pumpa hele tiden? ikke rare lyder?
Prøv å les ut feilkoder å se hva som dukker opp. kan hende det gir en indikasjon på noe

Edit: Lenge siden tennings greiene ble byttet da? kan få feil selv om det ikke er så gammelt. bør sjekke over om det er olje og dritt i fordeleren. sjekk også om gnisten slår over noe sted

jange
22/01/11, 14:01
Ikke biltema greier?
Når en bil fjusker så er det tenning eller bensin. Går pumpa hele tiden? ikke rare lyder?
Prøv å les ut feilkoder å se hva som dukker opp. kan hende det gir en indikasjon på noe

Edit: Lenge siden tennings greiene ble byttet da? kan få feil selv om det ikke er så gammelt. bør sjekke over om det er olje og dritt i fordeleren. sjekk også om gnisten slår over noe sted

ikke biltema her nei :-D autodeler. det står noen nesten flett nye ngk plugger på. har ikke sjekket fordeleren enda men får ikke utført noe diagnose på denne bilen uten utstyr diagnose kontakten ligger under der som du kan ha myntene i under askebegeret. men er det normalt at katelysatoren skal lukte så ekstremt da? har luktet litt gufsent før men nå er det helt sykt til det lukter :S

TeamBørnOut
22/01/11, 14:04
lukter dritt hvis den får litt mye suppe etc. og får den mye suppe kan det tyde på at plugger etc ikke gjør jobben sin. hender simringer etc går i fordeleren så det kommer inn litt olje etc der.
hvordan er den over 3000rpm?
hører du at pumpa kødder noe?

jange
22/01/11, 14:07
lukter dritt hvis den får litt mye suppe etc. og får den mye suppe kan det tyde på at plugger etc ikke gjør jobben sin. hender simringer etc går i fordeleren så det kommer inn litt olje etc der.
hvordan er den over 3000rpm?
hører du at pumpa kødder noe?

den går fint etter 3000 men så er det da og få den over 3000. pumpa går som en klokke :D men det kan ikke ha gådd hull i katalysatoren da? sånn at lamdasonen får feile verdier? for jeg syns jeg hører anntydning til litt putring der :confused:

TeamBørnOut
22/01/11, 14:10
bilen skal ikke fjuske selv om lamdan er gåen. den er der kun for finjustering.
Men hvis lamdan har kortsluttet og sender strøm (forvarmen) rett i hjernen kan ting skje.. du kan jo prøve å koble den ut å se hva som skjer

cossykiller
22/01/11, 14:10
er bare og legge seg under og kikke mens bilen sviver, kjenn med fingrene om du kjenner noe luft på hendene når du tar rundt eksosen, kanskje dumt og si. Men _IKKE_ ta på eksosen da den er varm...

jange
22/01/11, 14:14
er bare og legge seg under og kikke mens bilen sviver, kjenn med fingrene om du kjenner noe luft på hendene når du tar rundt eksosen, kanskje dumt og si. Men _IKKE_ ta på eksosen da den er varm...

he he jeg skal prøve og motstå fristelsen til og ta på eksosen :p jeg får se på det når jeg er ferdig med og polere lastebilen vi har inne sånn at jeg får tillgang til bukken her :)

men takk skal dere ha for mange gode svar :D

Morgis
22/01/11, 14:26
lukter LMM her.. men les ut feilkode... så har du et enkelt utgangspunkt....

jange
22/01/11, 14:37
lukter LMM her.. men les ut feilkode... så har du et enkelt utgangspunkt....

men burde ikke bilen slutte og fjuske når jeg koblet den fra da ? eller hvertfall gå reinere?

Morgis
22/01/11, 14:40
nei, det gjør ikke min hvertfall.. den høres ut som et treskeværk uten LMM

jange
22/01/11, 14:44
nei, det gjør ikke min hvertfall.. den høres ut som et treskeværk uten LMM

ok men er det lett og skimte de trådene inni der da om de er røke ?

TeamBørnOut
22/01/11, 14:45
de behøver ikke ryke. kan bare gi feil signal.

jange
22/01/11, 14:51
de behøver ikke ryke. kan bare gi feil signal.

ok men ved nermere ettertanke så kommer jeg på det at jeg syns bilen har ligget litt mye på høyt turtall i det siste når den står på tomgang. av og til får den sånne byger at den legger seg ved 1500 og 1000 omdreininger før den stabeliserer seg igjenn kan dette ha noe med saken og gjøre ?

Morgis
22/01/11, 14:54
tja.. mulig, men høres også ut som treig tomgangsregulator.. men les ut feilkodene du...