PDA

Vis full versjon : Automatkassa rykker når den girer ned til 3 gir



PetterDale
22/01/11, 12:52
Når bilen (v70 99 2,5 aut) girer ned fra 4/5 gir, til 3 gir, gjør bilen en skikkelig rykk. Dette skjer bare når den girer ned til 3 gir. Når den girer fra f.eks 4 til 2 eller 3 til 2 er alt normalt. Også verdt å nevne at når den girer fra 2 til 3, hender det at den ruser seg litt (som om den var i satt i fri et sekund) Hva kan være galt? Problemet oppstår bare når 3 gir er involvert. Flusha kassa ifjor sommer så er 12 liter svindyr volvo atf olje på den... Giringa ble generelt mye bedre, men akkurat det problemet her skjedde det ingenting med... Noen som vet?

TeamBørnOut
22/01/11, 13:47
var kanskje forsein med å bytte olje og lammelene er brent? (da blir det litt sluring etc)

PetterDale
22/01/11, 16:27
var kanskje forsein med å bytte olje og lammelene er brent? (da blir det litt sluring etc)

mulig å fikse dette eller må hele kassa byttes?

TeamBørnOut
22/01/11, 16:56
Sjekk først om olje nivået er riktig. er dette bra så kan du jo prøve å flushe en gang til... men ville kanskje sjekka bruktmarkedet etter ei ny kasse i tilfelle :P

PetterDale
22/01/11, 17:40
flushe kassa med volvo olje koster 2-3000 kr så det er lite aktuelt.. uansett har gjort 1 en gang og det funka ikke, så sjangsen for at det er det er vel relativt liten

Nilsebu
22/01/11, 18:44
flushe kassa med volvo olje koster 2-3000 kr så det er lite aktuelt.. uansett har gjort 1 en gang og det funka ikke, så sjangsen for at det er det er vel relativt liten

helve(te) da.. tror de har lurt deg.. olja koster vel 700 kr for 4 liter.. sånn ca.

Går vel 7,8 liter olje på tanken, så holder å handle inn 8 liter.

Robert H.
22/01/11, 19:48
helve(te) da.. tror de har lurt deg.. olja koster vel 700 kr for 4 liter.. sånn ca.

Går vel 7,8 liter olje på tanken, så holder å handle inn 8 liter.

Er ikke så sikker på det..
Mener det er 12 liter som blir brukt på flushing og fylling.
Frydenbø i Bergen skulle ha 4500,- for hele jobben.

Tore
22/01/11, 20:40
Kassta tar vel nesten 8 liter, men siden det ikke er bare å tappe av alt og så på med ny blir det behov for å bytte mer olje. Tapper man av og fyller går det med ca 3 liter (?) Deretter må man "pumpe" ut olje fra konverteren og fylle etter frisk olje til det kommer "frisk" olje. Typisk går det vel totalt ca 12-15 liter siden man hele tiden blander ny olje med gammel, og man gir seg når det er byttet så mye at det virker bra.

Nilsebu
22/01/11, 20:41
Er ikke så sikker på det..
Mener det er 12 liter som blir brukt på flushing og fylling.
Frydenbø i Bergen skulle ha 4500,- for hele jobben.

Volvo har vertfall nektet å gi meg mer enn 8 liter, siden de sa da at kassa ikke tok mer enn 7,8 liter. Og begge gangene jeg har flushet så har det kommet fin og rød olje ut fra kassa.

brynna
22/01/11, 20:47
Mulig jeg er langt ute på viddene med mitt forslag, men dette ligner stygt på hva jeg opplevde på en Case traktor med converter og viskose/lamellkoblinger.

Etter et oljebytte første service fra den originale "Caseoljen" fra da traktoren var ny og over til olje levert av merkeverksted "også godkjent Case verksted" fikk jeg "hugging" mellom gira. Fra å ha en veldig myk overgang til et skikkelig "røkk"
Oljen var av samme kvalitet og viskositet.

Løsning ble at det ble påfyllt en "billig" Castrol olje, Traktoren ble som den var da jeg fikk den.
Kan det ha noe med oljetype??

TeamBørnOut
22/01/11, 20:53
er ikke i alle girene. kun i enkelte. noe som kan tyde på at en av lammelene er brent..

brynna
22/01/11, 21:13
er ikke i alle girene. kun i enkelte. noe som kan tyde på at en av lammelene er brent..

Er den brent kan det kjennes en strerk brent oljelukt fra peilepinnen.
Årsak til brent converter kan være lavt oljenivå, underdimmensjonert girkasse i forhold til motor, lekkasje i sugeledning ved pakninger, tett filter

TeamBørnOut
22/01/11, 21:15
han hadde dette før han byttet olje også. så ikke sikkert det lukter brent.
Er ikke underdimmensjonerte kasser. men er det at volvo har dårlig kjøling og skifer aldri olje på kassene sine... og eierne av kassene og bilene er enda værre :D

brynna
22/01/11, 21:18
han hadde dette før han byttet olje også. så ikke sikkert det lukter brent.
Er ikke underdimmensjonerte kasser. men er det at volvo har dårlig kjøling og skifer aldri olje på kassene sine... og eierne av kassene og bilene er enda værre :D

Har vi en jobb å gjøre opp mot "automatkassekjørere"? Blir enklere for oss som går for brukt:D

TeamBørnOut
22/01/11, 21:25
Brukt automat volvo er alltid en rissiko :P (min røyk etter 5mil, heldig vis garanti :D)
Men skal man ha volvo og automat bør man montere en stor oljekjøler og bytte olje minst en gang i året.
Den nye kassa mi røyk noen mil etter at jeg hadde kjørt med den. all den gammle olja tetta igjen den nye (de hadde ikke skylt systemet). så 2stk nye fikk jeg på under 1 måned... var kjedelig å være uten bil så lenge.. men nå passer jeg veldig på :) (noe jeg alltid har gjort med mine andre automat volvoer)

brynna
22/01/11, 21:42
Hvorfor har ikke volvo tatt tak i dette? I Norge har vi en snittemp på +11 grader sett året igjennom. Regner med at dette ikke er så langt unna Sverige der bilene blir produserte. Vi har automatkassehavari pga. temp. De som selges til sydlige land er levert med større kjølere, også US modeller.
Dette viser vel at kjølesystemet er underdimmensjonert. Har et par XC 70-90 her i kommunen som har skifta automatkasser pga C.vogn kjøring og varmgang.

850GLTsilver
23/01/11, 23:49
Alltid noe sært med disse AW50-42-kassene fra Toyotafabrikken AISIN.
Nøkket fra andre til tredje har alltid irritert meg.
Men fra 4. til 3. har jeg aldri opplevd noe som helst vansker.
Tvertimot så har jeg funnet at motorbrems alltid har fungert utmerket (Kassa i ECO og registrert fartsøkning med gassen helt ute)
Fant derimot et litt verre problem på kassa jeg nettopp byttet på min 850.
Kontaktsettene på kassa var såpass irret at man kunne lure på hva slags fett AISIN har brukt for å beskytte kontaktene.
Men nå er kontaktene renset, satt inn med nytt fett og alle funksjoner er som forventet.

Men oljekjølersett er bestillt ja. For det er helt klart at den "kjøleren" som er i bilen i utgangspunktet slett ikke holder mål. Selv ikke når man kjører uten C-vogn.
Merkelig valg den der i grunnen.

TeamBørnOut
23/01/11, 23:52
volvo kan ikke driv linje, enkelt å greit :D

Nilsebu
23/01/11, 23:54
Kanskje noe sært, men etter andre biler jeg har kjørt med autolat, så virker disse kassene solide. Bilen min har snart gått 247 tusen km nå, aldri vært byttet kasse, og hvor ofte oljen har blitt byttet før mitt eie vet jeg ikke. Jeg bytter nå hvert år, og har ekstra oljekjøler.

TeamBørnOut
23/01/11, 23:57
solide i form at de tåler mye effekt etc ja. men det er volvo som dreper disse kassene / gir de dårlig rykte... Men de tjener penger på det. så hvorfor ikke :D

850GLTsilver
24/01/11, 00:01
volvo kan ikke driv linje, enkelt å greit :D

Du kan ha rett.

Men denne kjøpte de fra Toyota, så jeg vet virkelig ikke jeg......

Er eller greit fornøyd med den der jeg. Kjapp nok til å legge bak meg tilstrekkelig antall mil/time uten å føle at jeg sinker trafikken nevneverdig.

TeamBørnOut
24/01/11, 00:04
joa, men tenkte på bakaksler etc også. de har ikke akkurat mange gullkorna å komme med der :D kostet meg en del tusen før jeg fant ut dette :D
toyota har oftere service på lignende kasser som det volvo har hatt før ihvertfall. hvordan toyota er på de nyere kassene som sitter i nyere volvo har jeg ikke undersøkt. men skulle ikke forundre meg om de faktisk bytter olje på disse litt oftere også

850GLTsilver
24/01/11, 00:13
Noe ullent de intervallene til Volvo ja.

Hadde egentlig trodd det var AISIN som kom med anbefalinger i så måte?

For hva tjener vel Volvo på å få "dårlig rykte" på grunn av at kassene holder bare 3-400000Km? Ja bortsett fra rundt 50 lapper for å skifte den da.. (850GLT-93)
Avslutta akkurat regnskapet på mitt bytte, endte på Ca 20 lapper inklusive et par uker leiebil. (Ble tatt litt mere enn kassa ja)

TeamBørnOut
24/01/11, 00:18
79.000 som det kostet for min gammle er jo gode penger isteden for å tjene 5000kr på oljebytte gjennom noe år :D
dårlig rykte hjelper lite. dumme som mennesket er så kjøper vi fordet. bare se på VAG. hvor mye feil å dritt er det ikke med de bilene? men folk kjøper faen meg NY vag fordi den GAMMLE vagen deres er så dårlig å har mye feil!! ofte er den ikke 4-5 år gammel en gang :D
DET får meg til å lure på hva f... mennesket bruker hjernen til :P

850GLTsilver
24/01/11, 16:31
Bøssa mi blir myndig nå i Februar.
Er såpass mye bil i den ennå at den glatt tåler en tilsvarende runde til.
Når det våres, så skal den få nye skrubber baug rundt. Bare sånn for å få det.
I tillegg skal fjærer bak byttes nå om litt. Er litt sigen i rumpa for å si det mildt.
Totalregnskapet siden jeg kjøpte bilen sier meg følgende: Billigste bilen jeg noensinne har eid.

kristiaj
25/01/11, 20:49
Når bilen (v70 99 2,5 aut) girer ned fra 4/5 gir, til 3 gir, gjør bilen en skikkelig rykk. Dette skjer bare når den girer ned til 3 gir. Når den girer fra f.eks 4 til 2 eller 3 til 2 er alt normalt. Også verdt å nevne at når den girer fra 2 til 3, hender det at den ruser seg litt (som om den var i satt i fri et sekund) Hva kan være galt? Problemet oppstår bare når 3 gir er involvert. Flusha kassa ifjor sommer så er 12 liter svindyr volvo atf olje på den... Giringa ble generelt mye bedre, men akkurat det problemet her skjedde det ingenting med... Noen som vet?

Har nøyaktig samme problem på min V70 2000mod. Den nøkker til når den girer ned til 3.gir. Har ikke merket noe til at den ruser motoren som du beskriver. Har ikke brydd meg seg mye om det, regnet med at den trengte en flushing av kassa etterhvert.

Men etter at det var snakk om oljenivå på girkassa her, gikk jeg ut og peilet. Bilen var rimelig kald, og oljenivået var OVER det "varme" området på peilepinnen..! What the f... :eek:

Er det noen spesiell måte å peile olja på girkassa? At jeg skal la motoren gå litt først eller noe slikt? Noen forklaring på hvorfor peilepinnen viser for mye olje, og om dette kan få konsekvenser, f.eks. ved giring ned til 3. gir? Jeg kjøpte bilen i høst, forrige eier byttet girolje på verksted for ca 1-2 år siden, så den har isåfall gått endel med for mye olje.. Olja virket forøvrig klar og fin, så flushing er kanskje ikke noe vits. Skal jeg tappe av olje?

Rapidspeed
25/01/11, 21:12
Har nøyaktig samme problem på min V70 2000mod. Den nøkker til når den girer ned til 3.gir. Har ikke merket noe til at den ruser motoren som du beskriver. Har ikke brydd meg seg mye om det, regnet med at den trengte en flushing av kassa etterhvert.

Men etter at det var snakk om oljenivå på girkassa her, gikk jeg ut og peilet. Bilen var rimelig kald, og oljenivået var OVER det "varme" området på peilepinnen..! What the f... :eek:

Er det noen spesiell måte å peile olja på girkassa? At jeg skal la motoren gå litt først eller noe slikt? Noen forklaring på hvorfor peilepinnen viser for mye olje, og om dette kan få konsekvenser, f.eks. ved giring ned til 3. gir? Jeg kjøpte bilen i høst, forrige eier byttet girolje på verksted for ca 1-2 år siden, så den har isåfall gått endel med for mye olje.. Olja virket forøvrig klar og fin, så flushing er kanskje ikke noe vits. Skal jeg tappe av olje?


vedørende peiling av automat kassa så skal den alltid peiles driftsvarm, arbeidstemperatur på bilen... la den gå på tomgang trekk til brekket og trykk inn bremsen....
før girvelgeren langsomt gjennom alle gir..ca 3 sek i hvert gir.. fra park til 1.. og så tilbake igjen gjennom alle sammen..
sett bilen i park og la motoren gå...
ut og peil..;)

TeamBørnOut
25/01/11, 21:22
på volvo er det ofte en "cold side" og en "hot side" på peilepinnen :)

Tore
26/01/11, 10:57
på volvo er det ofte en "cold side" og en "hot side" på peilepinnen :)

Cold er vel sommertemp uten varmet olje (ca 20 grader), blir vel uansett feil om man peiler på kald bil vinters tid (0- -20 grader)?

Det beste er uansett driftsvarm olje.

bigswede
26/01/11, 17:14
Jeg tar utgangspuntk i at beksrevet problem kun gjelder når kassen selv girer ned fra 4/5 til 3.gir. Å ikke når man selv skjalter fra D til 3 (AW 50-42) ?

- Kan heller ikke si hvor ofte det er blitt byttet olje på min kasse (at man bør bytte olje hvert år er nytt for meg) Men fik tilbud om flush på service (Bilia Bryne) Sommeren 09. Takket ja. - fikk beskjed (etter takst) hos BilTrend Tromsø at "olja var brendt" i høst. På tide med ny Flush?

850GLTsilver
26/01/11, 17:30
På tide med enten:
1. Sjekk av converteren (Stallspeed på 2900 Omdr/min hvis ikke = defekt)
2. Full flush (Prøvd "nylig" = lite sannsynlig hjelp i ) KORR: Flush i 09 og allerede brent, hopp til et av de to andre trinnene i dette svaret!
3. Eller du kan se 35-50 lapper fly forbi (= defekt kasse)

PetterDale
26/01/11, 17:41
om jeg skulle bytte kasse, ville det vært lurt å kjøpe fra f eks bildelbasen.se? og når man først er i gang, ville det vært mulig å bytta motor i samma slengen? til en t5.. må man betale avgift for økt effekt etc? og hva annet enn motor og aut kasse trenger man?

850GLTsilver
26/01/11, 17:59
Bildelsbasen.se er en bra kilde.
Før du setter igang søket så anbefaler jeg at du gjør følgende:

Oppe på kassa di, rett under luftfilteret omtrent så står Volvos delenummer på kassa:

AISIN AW Co.LTD
xxxx 9999
999


Disse nierne er selvfølgelig noen andre sifre på kassa di.
Med dette delenummeret så er du sikret at du kan lete etter ei kasse som fungerer på bilen din. MEN bygger du om til T5, så må du bruke ei litt annen kasse.
Da lønner det seg å kjøpe hele drivlinja, eller å konvertere til manuell.
(Jeg vet jeg ville valgt det siste i såfall)
Hva avgiftene gjelder, så er jeg nok ikke rett mann å spørre.
Er alt for lenge siden jeg drev med slik= jeg har ikke sjekket opp gjeldende regelverk på årtier.
Annet enn motor og girkasse: Er vel Motronic på den T5, og dersom du har det samme i din, så er det vel en liten remapping av den for å få med "siste nytt" på den fronten.
I tillegg så er det vel noen ekstra sensorer som skal inn og kables opp, om ikke alle kabler alt ligger klare da.

Vet ikke om jeg ville orket selv i allefall. Var nok jobb å bytte den jævelskassa...hehe

PetterDale
26/01/11, 18:05
fant ut av avgiften.. så lenge bilen er over 10 år gammel, kan du gjøre hva du vil med effekten uten å betale noe ekstra.

har spørt litt om dette før, og da sa folk at det største problemet er å få godkjent bilen... noen som vet noe mer om dette? litt kjedelig å gjøre den jobben også fåru ikke godkjent bilen.

Nilsebu
26/01/11, 18:14
fant ut av avgiften.. så lenge bilen er over 10 år gammel, kan du gjøre hva du vil med effekten uten å betale noe ekstra.

har spørt litt om dette før, og da sa folk at det største problemet er å få godkjent bilen... noen som vet noe mer om dette? litt kjedelig å gjøre den jobben også fåru ikke godkjent bilen.

Så lenge bilen har vært registret i Norge i 10 år eller mer. Men dette gjelder ikke skifte av motor. Dette må vises og dokumenteres til BT.

Skifte av kasse / bygge om til manuell, er ingen andre enn din sak :)

kristiaj
27/01/11, 00:55
På tide med enten:
1. Sjekk av converteren (Stallspeed på 2900 Omdr/min hvis ikke = defekt)
2. Full flush (Prøvd "nylig" = lite sannsynlig hjelp i ) KORR: Flush i 09 og allerede brent, hopp til et av de to andre trinnene i dette svaret!
3. Eller du kan se 35-50 lapper fly forbi (= defekt kasse)

4. Glemme det og kjøre videre :D

bigswede
27/01/11, 00:58
5. Dra bakhjula etter seg ved 1900 o/min.

Nilsebu
27/01/11, 01:09
Hvordan sjekker du stallspeed?

Edit: Bånn gass med full brems samtidig i maks 5 sec?

bigswede
27/01/11, 01:39
På tørr og fin asfalt nede i kjelleren (p-kjeller i blokk)
Drog handbrekket så langt opp jeg kan (nystrammet) Det begynte selvsagt å kvine i dei stakkars bremsebanda :) Satt bilen i D(Sport) og rusa oppover. Gjorde dette 2 ganger før jeg kjørte på trening og 1. gang da jeg kom hjem. Å kom som sagt bare til 1900 o/min før det kvein noe veldig, og bilen drog bakhjula etter seg.

Satte bilen i 3. da jeg kjørte på trening, i slakk bakke, ingen nykk. - Jeg har tenkt som så att nykking må det vær være, siden man tvinger converteren over i annen omdreining.
Tror nokk kassa mi er rimlig fin - men at jeg bør få flushe staks, mulig det er var veldig gammel olje på den da jeg kjøpte bilen (noe jeg antar)

kristiaj
29/01/11, 14:37
Mulig jeg misforstår her... Kan man sjekke stallspeed ved å stå på bremsen og gi gass..? Og dette gir en indikasjon på om kassa er gåen?

850GLTsilver
29/01/11, 18:22
Skal helst IKKE tråkke inn bremsen er jeg blitt fortalt.
Håndbrekk og eventuelt klosser foran hjulene er visst det som skal til.

1900 hørtes lite ut. Virker som om den motoren går på redusert effekt. Noe er nok galt.
Lest ut feilkoder på både kassa og tennings/innsprøytingssystemene?
Du har ikke klart å trykke på Winter-knappen sånn tilfeldigvis? (Skal jo egentlig resette seg selv når du slår av tenninga)

Stallspeed, samt lukten på olja gir sammen et bilde av hvor feilen ligger ja.

TeamBørnOut
29/01/11, 18:22
Hvorfor ikke bremsen? (kan skjønne det på noen biler som senker motoreffekten da. men 850 har vell ikke dette som jeg kan huske)

850GLTsilver
29/01/11, 18:25
850 senker motoreffekten ved feilkoder på kasse og eller tenning/innsprøyting.

Robert H.
29/01/11, 23:51
Her står det en god del matnyttig om AW50-42LE.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AutoTransDiagnosis.pdf

Robert H.
29/01/11, 23:57
Hvorfor ikke bremsen? (kan skjønne det på noen biler som senker motoreffekten da. men 850 har vell ikke dette som jeg kan huske)

På noen Volvomodeller kobler giret i fri når man står på bremsen.
Såvidt jeg har funnet ut gjelder dette ikke 850'ene men nyere modeller.

Quote fra www.volvoforums.co.uk:

"On some later autos, for some misguided reason, Volvo decided to program the gearbox ECU to disengage a clutch (in effect disengaging drive) when stopped on the footbrake, briefly - but not in the transmissions in 850s."

bigswede
30/01/11, 01:50
Med 240hk der fremme, er det ikke så unaturlig å dra bakhjula etter seg på 1900 o/min.
La oss høre hva trådstarter har funnet ut. Jeg har for øvrig ikke funnet noe galt med min kasse, annet enn at olja er litt for brun. (snaut 2 år gammel, klart for flush ved neste service)

PetterDale
30/01/11, 12:47
Med 240hk der fremme, er det ikke så unaturlig å dra bakhjula etter seg på 1900 o/min.
La oss høre hva trådstarter har funnet ut. Jeg har for øvrig ikke funnet noe galt med min kasse, annet enn at olja er litt for brun. (snaut 2 år gammel, klart for flush ved neste service)

jeg har ikke funnet ut stort. olja er rødbrun, altså ikke rød som da jeg flusha... er vel 8mnd siden jeg flusha nå. ender vel med at jeg kjører som nå til kassa ryker.. hva annet kan jeg gjøre??

PetterDale
30/01/11, 14:42
På tide med enten:
1. Sjekk av converteren (Stallspeed på 2900 Omdr/min hvis ikke = defekt)
2. Full flush (Prøvd "nylig" = lite sannsynlig hjelp i ) KORR: Flush i 09 og allerede brent, hopp til et av de to andre trinnene i dette svaret!
3. Eller du kan se 35-50 lapper fly forbi (= defekt kasse)

testa stallspeed nå.. endte på 2600-2700 rpm. har video av testen:
Stallspeed (http://www.youtube.com/watch?v=CjSLR6m2i4s)

Robert H.
30/01/11, 16:10
testa stallspeed nå.. endte på 2600-2700 rpm. har video av testen:
Stallspeed (http://www.youtube.com/watch?v=CjSLR6m2i4s)

I pdf dokumentet er stallspeed oppgitt til 2650rpm for modellen uten turbo og 2900 med.

PetterDale
30/01/11, 16:15
så mine tall stemmer nøyaktig med pdf dokumentet.. med andre ord convertern min er fin?

TeamBørnOut
30/01/11, 16:21
ja. går converteren så er den lei i alle gir. ikke bare et

850GLTsilver
30/01/11, 20:14
testa stallspeed nå.. endte på 2600-2700 rpm. har video av testen:
Stallspeed (http://www.youtube.com/watch?v=CjSLR6m2i4s)


My bad.
2650 er "korrekt" Stallspeed ja.

Bare for kontrollens skyld: Bruker du å ha den i drive og holder den stille i motbakker og sånt? Bør unngåes.
Utover dette så vil jeg anbefale en ekstern oljekjøler. Gjerne med egen vifte.
Er en kjennsgjerning at den "oljekjøleren" som Volvo benytter her slett ikke er å anse som en oljekjøler. Særlig om man bedriver en del "aktiv kjøring" så holder den rett og slett ikke.

Tok en ekstra runde med bøssa mi her nå for å sjekke ut det rykket mellom 4>3. Kunne virke som om den ble litt "voldsom" hvis hastigheten var over 100Kmh. Men under dette så la den inn med et relativt lett rykk.
På vei oppover så er den veldig følsom for gasspådrag. Fant vel pussig nok at den rykker mere med lavt pådrag enn skal vi kalle det midlere pådrag? Med full pupp så er det nesten så man skvetter til ja Morsom den 170hesteren tross alt.

Balder
16/02/11, 22:58
Når bilen (v70 99 2,5 aut) girer ned fra 4/5 gir, til 3 gir, gjør bilen en skikkelig rykk. Dette skjer bare når den girer ned til 3 gir. Når den girer fra f.eks 4 til 2 eller 3 til 2 er alt normalt. Også verdt å nevne at når den girer fra 2 til 3, hender det at den ruser seg litt (som om den var i satt i fri et sekund) Hva kan være galt? Problemet oppstår bare når 3 gir er involvert. Flusha kassa ifjor sommer så er 12 liter svindyr volvo atf olje på den... Giringa ble generelt mye bedre, men akkurat det problemet her skjedde det ingenting med... Noen som vet?


AW50-42 har kun 4 trin......når vi snakker om 5. gear er det en AW 55-50SN , samme model som på P26 modellerne , de kommer i nogle biler fra 1999.
Fejlen er kendt hos Volvo siden ... men først i 2007 kommer der et service-bulletin.
Fejlen ligger 99% i et slidt B4 Ventil.

http://photos.imageevent.com/jkvmax/volvo/b4valvecoveraw55/Byte-B4-Lock.pdf

eller den forstærkte version (ikke kigge op årgang , den beskriver V70 2001- men gearkassen er den samme)

http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/7960_INST.PDF

hgnubel
19/02/11, 13:51
Gjelder dette AWD utgaven av den femtrinns adaptive kassen som jeg har i min 2000 årsmodell også?

Skal flushe kassen hos Volvo i forbindelse med service nå til uken, det er ett girskift som av og til rykker litt når den girer ned. Synes det er vanskelig å si akkurat hvilket gir det er siden det ikke er noen indikator og ikke ofte jeg sitter og teller :(

Balder
19/02/11, 15:07
Gjelder dette AWD utgaven av den femtrinns adaptive kassen som jeg har i min 2000 årsmodell også?

Skal flushe kassen hos Volvo i forbindelse med service nå til uken, det er ett girskift som av og til rykker litt når den girer ned. Synes det er vanskelig å si akkurat hvilket gir det er siden det ikke er noen indikator og ikke ofte jeg sitter og teller :(

Ja , det gør det.