PDA

Vis full versjon : Haster: Ettermontere el-seter, mangler strøm.



Nilsebu
22/01/11, 02:19
Strøm nettet til el-motorene mine er ikke der, så da var planen å finne en koselig plass å låne litt strøm.

Hvor vil den "beste" plassen være?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1400.jpg

Regner med det er den oppe til venstre der som styrer motoren, og den nede som tar seg av varmen (samme kabel i gamle stoler).

Takker for svar. Litt gira på å få tingene til å funke nå :D

Edit: Fant dette på vadis:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1401.jpg

Nr 1 skal ha 12 V, nr 2 skal ligge død, mens 3 skal til jord? Men hvordan får jeg 10v på nr 4?

Folkvord
22/01/11, 11:43
du treng egentligt ikke nr 4, det er til diagnosen visst det kommer feilkoder og slikt så kan du lese ut hva feilkoden er slik eg forstår det??
så visst du ikke trenger det så kan den vare vere død den og;-)

brynna
22/01/11, 11:45
Strøm er best å ta ut av sikringsboks, (en kurs som får strøm fra første hakket på tenninga.)
Vedr 10v så ser du tegnet "større enn" i skjemaet. Dvs minimum 10v på denne kontakten.

Er usikker på om 31 skal til jord. Burde vel vært et jordingstegn i stedet for 0 v ???

Nilsebu
22/01/11, 12:05
Takker. Angånede jord. All strøm må gå rundt, hvor ellers kan strømmen gå tilbake?

Var oppom Volvo.. de mente at 0v sto for jord.

Er bare til å prøve seg fram, så skulle de se etter ledningsnett på vida.

Nilsebu
22/01/11, 14:28
Har fått gang på setet med memory, men det andre vil ikke.

Hører bare klikking med en gang jeg kobler til så er det helt dødt.

tips tas gjerne imot :)

Nilsebu
22/01/11, 15:11
Kan det ha seg at hovedsete må være tilkoblet for at sete nr 2 skal fungere?

Står noe på vadis om at den svarte kontrollboksen har med motor 2 å gjøre..

Får bare sette alt inn å prøve meg frem.

Morgis
22/01/11, 15:16
setene er ikke avhengig av hverandre.
0v = jord.

diagnosen trenger du vel egentlgi ikke å koble på..

Nilsebu
22/01/11, 15:22
setene er ikke avhengig av hverandre.
0v = jord.

diagnosen trenger du vel egentlgi ikke å koble på..

okey.

Men på setet med memory har du kontroll modulen, denne gir hvilket signal etc motorene skal gjøre når du drar den og den knappen den veien (for å stille setet).

Hvordan vet setet uten memory hvilken vei den skal når du ikke har denne boksen? Bare en kontakt som ligger der.

Edit: på sete nr 2 så ligger bare den kontakten som er avbildet helt øverst (oppe til venstre) løst.. går bare ledninger til motorene etc.

Morgis
22/01/11, 15:23
bryterene alene som styrer retningen på motorene da antageligvis. :)

Morgis
22/01/11, 15:24
men passer kontaktene når du ikke har kontrollboksen? noe sier meg at man må ha en boks uansett da den har releer og slikt for styringen?

Nilsebu
22/01/11, 15:26
Er jo ikke så mange andre mulighet for tilkobling enn pluss og minus (som vi ble enige om på face).

Så noe er gale en plass.

Dette er jo et passasjer sete til en bil som har gått 100 tusen, så rart at det ikke fungerer.

Morgis
22/01/11, 15:28
ja tilførselen trenger pluss og minus.. men fra bryterpanelet og ut til el-motorene, så så jeg for meg at det var en kontrollboks med releer som styrte disse motorene?

Nilsebu
22/01/11, 15:29
ja tilførselen trenger pluss og minus.. men fra bryterpanelet og ut til el-motorene, så så jeg for meg at det var en kontrollboks med releer som styrte disse motorene?

Det er det på førersete, men ikke på passasjer sete (uten memory).

Den med memory er det bare til å tilføre pluss og minus så fungere alt sammen.

Nilsebu
22/01/11, 15:36
men passer kontaktene når du ikke har kontrollboksen? noe sier meg at man må ha en boks uansett da den har releer og slikt for styringen?

Kontaktene er hannkjønn på kontrollmodulen til setet med memory, og hannkjønn på passasjersete som ikke har kontrollmodul.

Nilsebu
22/01/11, 17:03
Noen andre innspill ? Selgeren sa at alt fungerte fint før han fjernet batteriet på bilen..

julen
22/01/11, 17:09
var likens på mine å, men dær er å brytern brent. så er spen på å se om jeg får samme problem som du har når jeg fårtak i ny bryter.
håper du finner ut av det til jeg har seten mine klar for innsetting:P

Nilsebu
22/01/11, 18:28
var likens på mine å, men dær er å brytern brent. så er spen på å se om jeg får samme problem som du har når jeg fårtak i ny bryter.
håper du finner ut av det til jeg har seten mine klar for innsetting:P

hehe.. hvordan fant du ut at det var bryteren det var noe gale med? Og hvordan tvangskjører du dem ? Har ekstra bryterpanel liggende, men dette er med memory så blir litt mer arbeid.

Edit: Ser at den forum rangen har forandret seg.. tror den lyger litt :p

julen
22/01/11, 19:44
hehe.. hvordan fant du ut at det var bryteren det var noe gale med? Og hvordan tvangskjører du dem ? Har ekstra bryterpanel liggende, men dette er med memory så blir litt mer arbeid.

Edit: Ser at den forum rangen har forandret seg.. tror den lyger litt :p

plokka av bryterpanelet. såg bakpå at noen av loddingen ikke var helt bra.
sjekka motorene med å koble strømm rett på de. kobla på en å en motor, motorene snur du hvilken vei de ska gå ut fra hvilke ledning du setter pluss å minus på. MEN TA AV BRYTERPANELET FØR DU PRØVER!! det glemte jeg å det ble ikke noe bedre når jeg glemte det:S

Nilsebu
22/01/11, 19:46
plokka av bryterpanelet. såg bakpå at noen av loddingen ikke var helt bra.
sjekka motorene med å koble strømm rett på de. kobla på en å en motor, motorene snur du hvilken vei de ska gå ut fra hvilke ledning du setter pluss å minus på. MEN TA AV BRYTERPANELET FØR DU PRØVER!! det glemte jeg å det ble ikke noe bedre når jeg glemte det:S

Skal sjekke det med en gang :)

julen
22/01/11, 19:48
husk å koble av bryterpanelet da!!:P

Nilsebu
22/01/11, 20:44
husk å koble av bryterpanelet da!!:P

hehe.. var så godt igang med baksetene så stolen blir tatt hånd om inatt. Hiver først inn resten av setene.

Men garasjen er fylt opp interiør og mye løye, at det ikke er plass til biler lengre, så jeg står ute å skifter interiør.. kan tenke deg hvordan det er i vestlandsvær... holde på 20 min, 10-20 min pause pga regn :p

Nilsebu
23/01/11, 12:46
"lengde fra rattet" motoren fungerer nå veldig fint ved tvingstart.

Men ville ikke den ha fungert på bryterpanelet hvis det var en annen motor eller et eller annet som kødder med meg?

Begynner å tro at det er bryterpanelet det er noe gale med.

Edit: Har sjekket 3 av 4 motorer nå, og alle fungerer.

julen
29/01/11, 20:03
fåttigang setet?:)

Nilsebu
30/01/11, 14:24
Ikke enda, var litt styr med å få rett bryterpanel, men ligger klart og skal ferdiggjøres idag :)