PDA

Vis full versjon : XC90 diverse spørsmål



Per-erik
21/01/11, 21:15
Hei,
jeg er nettopp blitt en lykkelig eier av en 08 mod XC90 og har i den forbindelse noen spørsmål jeg håpet dere eksperter kunne hjelpe meg med.

- CD veksler. hvor ligger den?
- Programere setet til nøkkelen. Hvordan gjøre dette. Instruksjonsboke var svak på dette område.
-PPC tuning vil automatkassen min tåle 220 hk og 455NM?

Ellers er ejg intereser i svakheter med denne årsmodellen da jeg har garanti, og vil sjekke alt som kan være et potensielt problem. bilen har rullet 76k.

Takk for alle svar.
Per-Erik

Dag Thomas
21/01/11, 22:09
:mad:
Hei,
jeg er nettopp blitt en lykkelig eier av en 08 mod XC90 og har i den forbindelse noen spørsmål jeg håpet dere eksperter kunne hjelpe meg med.

- CD veksler. hvor ligger den?
- Programere setet til nøkkelen. Hvordan gjøre dette. Instruksjonsboke var svak på dette område.
-PPC tuning vil automatkassen min tåle 220 hk og 455NM?

Ellers er ejg intereser i svakheter med denne årsmodellen da jeg har garanti, og vil sjekke alt som kan være et potensielt problem. bilen har rullet 76k.

Takk for alle svar.
Per-Erik

Hei.

Gratulerer med ny bil:) Jeg tror CD vekseleren er integrert i spilleren din. Drei på hjulet når du har valgt CD, Ellers har du vel knapper 1-6 i stereon. Nøkkelen kjenner jeg ikke til. Vedr. trimming hadde jeg ikke tatt sjangens på det. Nå er vel 08 kassa noe bedre enn tidligere, men har vært masse ras på xc90 kassene.

Per-erik
21/01/11, 22:15
Hei og takk for svar. Når det gjelder veksleren lurer jeg på hvor den faktisk sitter. jeg får kun puttet inn en plate i åpningen fremme, men jeg "ser" den med å dreie på hjulet ja.

P-E

andreas
21/01/11, 22:34
Dersom det er tilsvarande opplegg som på tidlegare modellar er vekslaren framme i dashbordet der du set inn CD'en. Trykk på 1-6 på "tastaturet" for å velje posisjon i CD-vekslaren, og sett inn plater :)

EDIT: Og gratulerer så mykje med flott bil :)

Per-erik
21/01/11, 22:40
Takk, da skjønner jeg dette tror jeg. skal prøve imorgen. Ja er kjempefornøyd med bilen så langt, men har bare hatt den en uke. Hadde 07 mod V70 D5 tidligere, og ser ingen grunn til å skifte merke.
fantastisk kjørekomfort i denne bilen, selv sammenlignet med V70 som jeg elsket å kjøre langt med.

god Volvohelg

rujo79
21/01/11, 22:40
Hei og takk for svar. Når det gjelder veksleren lurer jeg på hvor den faktisk sitter. jeg får kun puttet inn en plate i åpningen fremme, men jeg "ser" den med å dreie på hjulet ja.

P-E

Hei og gratulerer med ny fantastisk flott bil.
Jeg er langt ifra noen bilguru, men hvis stereoanlegget er likt det jeg har i min
XC70 så ligger veksleren i selve spilleren. Du "mater" inn en plate i feks disc1, så dreier du på ett av hjulene (i min er det det lengst til høyre og heter "source") så du kommer til disc2. Så mater du inn ny cd der osv.

Jeg kan ha 4 cd-er i samtidig :)

Håper det var til hjelp!

Mvh. Runar

Langedal
21/01/11, 23:52
Angående trimming, så ville ikke jeg beskymret meg så mye. Det største problemet er nok at du forringer garantien på bilen, som i og for seg er ganske dumt.

Gearkassen blir nok ikke overlykkelig av 455nm, men den tåler det! Selvfølgelig avhengig av last og kjørestil. Flat hendel og 2 tonn campingvogn over fjelloverganger tærer på selv den beste. Dersom disse bilene ikke har det, kan det være lurt å montere ekstern oljekjøler til automaten. Da skåner du den mot overoppheting av olja. Dersom du også skifter automatolje med jevne mellomrom, er du sikret en levedyktig kasse.

Ellers, gratulerer med en flott bil ;)

Per-erik
22/01/11, 09:12
Hei,
takk for alle svar så langt.

Det jeg fremdeles lurer på er hvordan jeg får el-setet til å følge nøkkelen jeg bruker. Jeg har søkt endel, men kan ikke finne noe som forklarer dette.

I instruksjonsboken ser det ut som setet følger automatisk, men det gjør ikke det.

Jeg bruker jo memoryknappene, men hadde vært artig å fått dette til å virke også.

P-E

TeamBørnOut
22/01/11, 11:44
skal du ha kassa lenge så ikke trim bilen. Enkelt å greit :)
Selv om du ikke trimmer så bytt olje (flush) kassa "ofte". volvo krever ikke dette. men skal du ha gleden av kassa så gjør det! Dyre nye. og de er faktisk ikke så holdbare som det står på papiret.. Er ikke rent få biler med lik kasse som har vært byttet noen ganger.
Grattis med utrolig fin bil! Var slik jeg hadde lyst på. men lommeboka og banken sa nei :( måtte klare meg med xc70 :/
Men har samme girkasse som deg. vært byttet 2ganger (heldig vis garanti).

rujo79
22/01/11, 12:47
skal du ha kassa lenge så ikke trim bilen. Enkelt å greit :)
Selv om du ikke trimmer så bytt olje (flush) kassa "ofte". volvo krever ikke dette. men skal du ha gleden av kassa så gjør det! Dyre nye. og de er faktisk ikke så holdbare som det står på papiret.. Er ikke rent få biler med lik kasse som har vært byttet noen ganger.
Grattis med utrolig fin bil! Var slik jeg hadde lyst på. men lommeboka og banken sa nei :( måtte klare meg med xc70 :/
Men har samme girkasse som deg. vært byttet 2ganger (heldig vis garanti).

Byttet 2 ganger?! Det var da voldsomt :( Hva var problemet de gangene? Hvilken modell snakker vi om?

TommyM
22/01/11, 12:49
Vet ikke om prinsippet vedr. setet er det samme på en nyere XC90 som en '01 V70, men hvis det er, så lagrer bilen sete og speilinnstillinger til den nøkkelen som låser bilen.

Neste gang bilen låses opp med samme nøkkel husker den hvordan sete og speil var innstilt når den sist ble låst med den nøkkelen.

Tommy

turboleif
22/01/11, 13:01
Gratulerer med fin bil.
Cd veksleren er integrert i cd spilleren.
Ang trimming av motoren, så ville jeg ha holdt meg LANGT unna, går sikkert bra 1-2året men leve tiden på aut kassen går drastisk ned. koster deg ca 70-80K og bytte kassa.
Ville også ha flushet kassa 1 gang i året, Særlig om du kjører mye med henger.

TeamBørnOut
22/01/11, 13:45
Byttet 2 ganger?! Det var da voldsomt :( Hva var problemet de gangene? Hvilken modell snakker vi om?

xc70 med samme kasse som du har.
Første gangen var det kokset olje ( forlite kjøling fra volvo og dårlig med oljeskift) som tettet igjen for noen ventiler som gjør at lammelene grilles fort. kan stoppe hvis man merker dette å bytte innmaten. men volvo bytter heler kassa.
andre gangen skjedde det samme igjen. men det var fordi det var så mye dritt igjen i slanger og kjøler at den nye oljen "renset opp" og tettet igjen samme dritten :D

Som leif sier, det kan gå bra en stund. men ikke holdbart... Volvo kan også lese av hvor mye moment som har gått igjennom kassa. så har du trimmet så får du ikke hjelp fra de. kun 79.000kr i regning hvis de skal bytte kasse for deg :)

rujo79
22/01/11, 14:32
xc70 med samme kasse som du har.
Første gangen var det kokset olje ( forlite kjøling fra volvo og dårlig med oljeskift) som tettet igjen for noen ventiler som gjør at lammelene grilles fort. kan stoppe hvis man merker dette å bytte innmaten. men volvo bytter heler kassa.
andre gangen skjedde det samme igjen. men det var fordi det var så mye dritt igjen i slanger og kjøler at den nye oljen "renset opp" og tettet igjen samme dritten :D

Som leif sier, det kan gå bra en stund. men ikke holdbart... Volvo kan også lese av hvor mye moment som har gått igjennom kassa. så har du trimmet så får du ikke hjelp fra de. kun 79.000kr i regning hvis de skal bytte kasse for deg :)

Jeg har en XC70 04 modell, gått 163.500km. Skiftet olje på kassa på 140.000km på Volvoverksted. Men det viser seg at de "bare" byttet oljen og ikke flushet den. Når jeg ser hva jeg betalte (2000,-) stemmer nok det.
Men tror kanskje jeg skal få den flushet ganske snart og kanskje rengjort ventiler (men er redd dette er meget kostbart). Noen som vet ca pris på flushing? Og hva det blir i tillegg for ventilrengjøring?

Hvilke "symptomer" skal man se etter på en kasse som kanskje ryker snart?


Jeg har superforsikring på bilen, men den slutter vel å gjelde når bilen er 7 eller 8 år så da synger jo den på siste versjet :/

TeamBørnOut
22/01/11, 14:42
2000kr for bare skifting av olje hørtes dyrt ut?
Men er lett å gjøre selv også. Jeg laget meg en "bytter" ut av 2stk brannslukknings apparat. ene fylte jeg opp med ny olje og det andre var koblet til det med olje. så når jeg koblet kassa mot det den tomme så fylte jeg automatisk opp med ny olje :D
Må lage meg en ny nå. den gamle solgte jeg til en som hadde byttet girkassa på sin v70 før :P
Like enkelt som det er genialt :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1413.jpg

tror det koster 800kr for 8liter olje hos volvo. så det går å gjøre dette en gang eller to i året (hvis man kjører mye). det sparer man lett inn på en volvo som kan bli kjørt litt hardt :)

Morgis
22/01/11, 15:01
for en fantasi du har TBO! helt imponert og kreativiteten din =)

TeamBørnOut
22/01/11, 15:10
Blir en howto på den der snart :D
hmms, kanskje komme seg ut å begynne nå. akkurat vaska av meg 10år gammel audi bremseveske..

andreas
22/01/11, 15:55
Om du svingar over grensa får du flush av automaten inkl. 9 liter olje for 2000 SEK. Mykje å spara på vedlikehald der borte.

Per-erik
22/01/11, 16:24
Hmm, min er som sagt gått 76k og har byttet olja en gang så vidt jeg ser. Jeg blir da å holde meg unna trimming, og ta en flusheservice til sommeren i sverige.

Dette med setet må jeg teste mer, men sånn som dette opplever jeg det:
Jeg programerer setet til meg på program 1. Dama kjører bilen og bruker program 2( vi bruker samme nøkkel foreløpig)
Når hun har kjør bilen glemmer hunn å ta setet bak. Jeg låser opp og setet står der hun forlot det. Alt dette med samme nøkkel.

Jeg trodde program 1 er det setet skulle tilbake til når jeg låser opp igjen. Tar jeg feil, og hun må kjøre bilen med en annen nøkkel for å få nytte av denne funksjonen?

P-E

TommyM
22/01/11, 17:32
Stillingen på setet lagres mot nøkkelen når døra låses - selv om den ikke er lagret på en av memory-knappene.

krs_xc
24/01/11, 19:13
Dere må bruke hver deres nøkkel, ellers fungerer det ikke. Jeg og dama har hver vår nøkkel og der fungerer det utmerket. Jeg har mine innstillinger av sete og speil lagret i minne 2, hun i minne 1. Om jeg har justert setet eller speil under kjøring, holder jeg minneknappen inne før jeg låser bilen, så lagres det i nøkkelen igjen. Som TommyM sier, så lagres de aktuelle posisjonene for sete og speil i nøkkelen når bilen låses, uavhengig av minnefunksjonen.

Gratulerer med herlig bil forresten!

Per-erik
24/01/11, 19:38
Hei og takk for alle svar.
ja bilen er herlig, og dama sier hun er blit glad i den allerede, på samme måte som en MB190 vi hadde på 90tallet:-) lettkjørt sier hun, hvem hadde trodd det om en så stor bil:-)

Ok, da skjønner jeg nok det med setet, men tror ikke denne funksjonen funker helt for oss siden hun tar setet bak før hun går ut. Dette er noe hun gjør til siden hun er kort i beina, og sitter langt frem når hun kjører.

Ikke noe stort problem siden memoryknappene og er greie å bruke.

fikk foresten til det med CD veksleren i helga. måtte trykke på tallene til telefonen. da ordnet det seg.

P-E

Christensen
24/01/11, 20:34
Gratulerer med fantastisk bil. Vi har hatt vår xc90 i 6 år nå og fruen nekter å bytte den ut. Jeg hadde egentlig kunne tenkt meg en nyere familiebil men hun som bruker den mest er så fornøyd. Trygg og god bil å kjøre sommer som vinter.
Vi chippet vår bil i 2006 og har ikke opplevd problemer med dette. Flushet kassa for første gang nå i år på 160.000km, ellers bare fulgt vanlig serviceintervall. Men dette har nok mye med bruk å gjøre, ved pen kjøring holder den nok, men jeg ville i hvertfall ventet til garantien var ute. På vår 163hk var det en nødvendighet med chip, men er ikke sikker på hvordan 185hk oppleves i forhold.

Vi bruker hver vår nøkkel på begge volvoene og da funker memoryen utmerket.

CD veksler har jeg bare på V70-en og da mater jeg CDer inn i front på spilleren, vil tro det er samme opplegg på XC90.

Lykke til med en super bil, og håper du får like mye glede med den som vi har hatt med vår :)

Per-erik
27/01/11, 20:58
Hei igjen,
da er alt i orden rundt de tingene jeg lurte på, men har jeg en liten frustrasjon dere må hjelpe meg med.

Jeg har ikke nevnt det før siden jeg regnet det som en bagatell som firmaet jeg kjøpte bilen av, har lovet å fikse. problemet er at de enda ikke har klart det.(Aut.Volvo forhandler)

Saken er en klonkelyd på førersiden bak, og den kommer i skarpe humper. lyden er som om eksosanlegget tar bort noe. Lyden er ikke kun i humpen, men også et halvt sekund etterpå .etterdønnninger liksom.. Dette gjorde meg ganske sikker på at det bare var eksosen, eller noe annet under som henger å klunker.

Jeg har har kjørt bilen 20 mil idag til verkstedet, tapt arbeidsfortjeneste siden jeg måtte ta fri fra jobb, og får levert bilen ut igjen med samme lyden. Eksosen hadde de sjekket.
Jeg klager selvføgelig og både mekanikeren og en annen sjef tar seg en tur og alle hører lyden. Det de kommer frem til er at det kan komme fra støtdemperen bak. De lover å bestille dempere og sette opp ny time.

Problemet mitt nå er at jeg tror ikke dette kommer fra demperen, og jeg risikerer og måtte ta fri 2 dager til fra jobb.

Så da spør jeg dere Volvoeksperter; hva tror dere lyden kommer ifra?

Edit: jeg har et lite håp om at de løftet bilen opppå en 2 søylet bukk og på den måten ikke fikk et realistisk bilde av hva eksosen kan komme borti. Dette skal jeg sjekke selv, men jeg har ikke bukk og det er desverre mørkt og alt for vått nå i kveld..

Per-erik.

TeamBørnOut
27/01/11, 21:03
fjør som kanskje "skraper" i en kant ellerno og så "detter" på plass? (det er sånne lyder som kan komme litt etterpå ihvertfall). Ren gjetting :D

Falx
04/02/11, 22:46
Lekkasje i demperen, defekt demper?

Per-erik
05/02/11, 09:18
Lekkasje i demperen, defekt demper?

Hei,
ja jeg tror nok du er nermest. Jeg var selv under bilen her om dagen og fant ingenting som kunne lage denne lyde. Merkelig at en demper kan lage sånn lyd syns nå jeg. Uansett, forhandleren har bestilt 2 nye dempere og bytter de til uka.

En annen ting som irriterer meg er at ryggesensorene har slått seg vrange. Det startet med at depiper mer og mer uten grunn, og nå piper de konsstant. Noen som vet prisen for feilsøk og bytte av deffekt sensor?

Begynner å bli litt frustrert nå siden bilen enda ikke har vært feilfri siden jeg kjøpte den, og renger med jeg må dekke disse ryggesensorene seg. Garantien jeg fikk var av den typen de har kjøpt fra 3-part siden bilen er importert ifra sverige, og der er nok egenandelen større enn prisen på en rygge sensor..

Hva tror folket; burde de fikse dette på deres regning(sensor) er under 3 uker siden jeg kjøpte bilen.

Kjipt å gå ifra en feilfri V70 til halve prisen og over til en bil som koster et hus og har mang småfeil..
P-E

Per-erik
11/02/11, 20:43
Lekkasje i demperen, defekt demper?

Bingo!
Da ha jeg fått nye dempere bak og lyden ble borte. også ryggesensorene ble bra igjen på merkelig vis. antageligvis kondens elns inni de. igenting på utsiden ihverftfall.

Så da er bilen ofisielt feilfri, og jeg vil rose Bil i Nord på Sortland for fremdragende kundeservice.

God helg.

P-E