PDA

Vis full versjon : 2004 XC70 Problemer med xenon-lys.



rujo79
21/01/11, 15:17
Hei,

Jeg er ny bruker her på forumet og forhåldsvis "ny" Volvo-eier :D

Kjøpte meg en XC70 2004 modell i mars i fjor. Nå er den gått 163.000km. Kjempefornøyd med bilen, så langt i alle fall ;)

For ca. 14 dager siden begynte jeg å få en feilmelding på Xenonlysene.

Følgende melding: "Lampfel Hellys, Service Erfordras". Det som skjer da er at xenonlysene (altså halvlysene!) senker seg og lyser nesten rett ned i bakken. Hvis jeg da slår på langlysene hever xenonlysene seg igjen og alt er ok en stund, feilmeldingen forsvinner også. Etter en stund skjer det samme igjen. Til å begynne med skjedde dette sjeldent, men de siste 2 dagene skjer det bare oftere og oftere (nesten hele tiden). Har fått meg time hos Volvoverksted, men ikke før neste onsdag. Tenkte kanskje noe av dere andre Volvoeiere har noen tips om hva dette kan være? De på Volvoverkstedet hadde visstnok aldri vært borti denne feilen før...

Volvo har kjørt en diagnose på bilen og det kom feilmelding opp om spenningsproblemer. Dette er mest sannsynlig pga at batteriet nesten ble romt for strøm for ca 1uke siden og bilen startet ikke. Fikset dette med en real opplading av batteriet. Feilmeldingen er slettet.

Kan nevne det at jeg har oppdaget litt kondens/dugg på innsiden av den ene frontlykten. Dette har jeg ikke hatt før. Aner ikke om disse 2 tingene har noen sammenheng. Volvo trodde ikke det da det var snakk om så lite kondens/dugg i lykten.

Tips mottas med stor glede! ;)

Morgis
21/01/11, 16:03
kan jo høres ut som en lyktelusteringsmotor som er dårlig, slik at den ikke får riktig tilbakemelding ved justering.

rujo79
21/01/11, 17:43
Vet ikke om det er noen forskjell, men det er
bi-xenon.

Morgis, det hørtes kostbart ut? :/

rujo79
26/01/11, 13:56
kan jo høres ut som en lyktelusteringsmotor som er dårlig, slik at den ikke får riktig tilbakemelding ved justering.

Ja da har jeg hatt bilen inne på Volvo. De kom fram til at det måtte være venstre lyktejusteringsmotor som var dårlig, som du sa. Mulig at den var litt "lek" slik at det kommer litt fukt inn og skaper problemer. Når det er kaldt og tørt ute har jeg ikke dette problemet, men er det mildt og vått kommer det. Så det kan jo tyde på at det stemmer det som Volvo sier.

Men fytti katta for en pris. De skal ha 4500,- for dette... Avventer og ser om jeg ikke finner noe som kan gjøre dette for en billigere penge :)

Morgis
26/01/11, 14:59
ville kikket på blocket.se om noen har donor-bil stående, eller ebay.com :)

rujo79
26/01/11, 20:39
ville kikket på blocket.se om noen har donor-bil stående, eller ebay.com :)

Herved notert :)

Takker så meget for svar...

aarnes
26/01/11, 20:54
bildelsbasen.se er også et alternativ.

rujo79
27/01/11, 21:22
Fikk beskjed av verksted at bixenon lysene mine tenner litt tregt og at det kunne være på tide å bytte disse ut. Er dette noe jeg kommer av med selv og hvor får man kjøpt slike (bortsett fra hos Volvo forhandler da jeg regner med de e svindler)? Hva er betegnelsen på disse pærene?

TeamBørnOut
27/01/11, 21:30
du har ikke bare litt dårlig kontakt i alt av kabler bak bilen da? da kommer strømmen dårlig frem og du kan nok få feil som du hadde med xenon lyktene også

Morgis
27/01/11, 22:06
kan også være lyktejusteringsmotoren er full av vann?

rujo79
27/01/11, 23:48
kan også være lyktejusteringsmotoren er full av vann?

Mekanikeren hos Volvo mente at venstre lyktejusteringsmotor mest sannsynlig var dårlig (feilkoden indikerer dette) og de ville begynne med å skifte den. Han sa at når de ble dårlig kunne de begynne og lekke fukt inn, husker ikke helt eksakt hvor i motoren, og da ville det komme en feilmelding på lysene.

I dag når jeg kjørte hjalp det ikke lenger å blende med langlysene. Den fortsatte bare å lyse ned. Såe, må nok bare få dette fikset asap da det ikke kan kjøres med slike lys i mørket :/ Så får jeg satse på at lyktejusteringsmotoren er problemet. Vil nødig betale for den reperasjonen, så skal det vise seg at det ikke er problemet.

Hvor sitter denne motoren, er den synlig?

Kan i alle fall ikke se noe vann inne i selve lykten.

mister j
29/01/11, 23:50
Sitter på baksiden av lykten. Klump på ca 4X5X5 cm, med egen kabel koblet til.

C.Erstad
30/01/11, 00:50
Har en slik motor liggendes mener eg!

rujo79
04/02/11, 10:48
Da var venstre lyktejusteringsmotor skiftet. Det var denne som feilkoden indikerte feil på. Men problemet er nok der enda :( Fikk opp samme feilmelding i dashbordet når jeg kjørte ned fra verkstedet. Da er det vel tilbake igjen på mandag for videre feilsøking... Crap!

Måtte heldigvis ikke betale noe før jeg hadde testet om problemet var løst :)

rujo79
09/02/11, 18:01
Da er det "konstatert" at venstre bi-xenonlykt må skiftes. Det skal visstnok være en annen motor som sitter inne i lykten som er defekt (og ikke høydejusteringsmotoren). Denne kan ikke skiftes ut i seg selv og hele lykten må derfor byttes! Ikke akkorat billig det da. Fått en pris på kr. 12300,- og da er kr 1300,- arbeid! Såe, er det kanskje noen som har en slik liggende? (Legger ut egen post på dette og). Har forstått det slik at det er samme lykt på 03 og 04 modellene. Ellers skal jeg i mellomtiden sjekke litt rundt på sidene som er tipset om tidligere i tråden :)

HansM
09/02/11, 20:07
Passer lyktene fra V70N på XC70? Hvis dem gjør det er det et tips her (http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20876960)